Ape Geplaatst May 15, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 Als de flow niet goed is, dan loopt hij warm.Uitgaande van deze stelling moet je gans het circuit onder handen nemen. Heb ik nou toevallig vorig weekend een cilinderkop van een mini afgepakt omdat we dachten dat hij een defecte pakking had... bleek... dat de kanaaltjes allemaal verstopt zaten met een soort aangekoekte smurrie, die er met een spoeling nooit gingen afkomen... hebben we hard moeten aan schrapen en stekken om open te krijgen... Dus in jouw geval... tja... hoop van niet... ps. hoe zit het trouwens met je radiator ? Heb je die gecheckt en doorgespoeld ? Hee Frans, Het hele koelsysteem heb ik gisteren uitvoerig behandeld en gereinigd. Sindsdien is het probleem minder maar niet weg. Tijdens stads- en file-verkeer treed het probleem niet op. De temperatuur blijft netjes op 98 graden. Met andere woorden, als de motor weinig vermorgen (=hitte) hoeft te geven, werkt de koeling prima. Eigenlijk blijft dat zo tot snelheden van 100km/u. Als ik harder ga rijden en dus de inwendige temperatuur van de motor oploopt, loopt de water-temperatuur wat op, richting 112 graden. Er is dan dus genoeg rij-wind ,maar toch schiet de koel-capaciteit dan tekort (al gaat de temperatuur niet meer naar rood). Uitgesloten kunnen worden: De Visco van de Fan (is vervangen) De electric auxilairy Fan (draai mee als de airco inschakeld) Vloeistof niveau en radiateur-druk (is gechecked) Verdachten blijven: Radiateur (verstopping / inwendig losse lamellen) Waterpomp (afgenomen capaciteit) Thermostaat (gaat misschien wel gedeeltelijk, maar niet helemaal open) Elders een inwendige restrictie. Verder rijdt de Jeep als vanouds en is het verbruik ongewijzigd. Anders dan een verandering van de koelvloeistoftemperatuur is er niets veranderd. Ik blijf zoeken......., maar verdere suggesties blijven welkom. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst May 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 Ik zou eerst eens de waterpomp bekijken. kan versleten zijn waardoor de pompfunctie te zwak is. radiator kan ook dichtgeslibt zitten waardoor het water niet snel genoeg afgekoeld wordt... succes ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst May 15, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 (bewerkt) Net nog even een complete opwarmcyclus doorlopen. Koude start. Motor stationair laten draaien. Als snel worden zowel de ingaande als de uitgaande slang van de kachel-warmtewisselaar heet, dus de waterpomp werkt. Er is circulatie. De buis naar de radiateur begint langzaam warm de worden, maar de uitgaande buis, richting thermostaathuis is nog koud. De visco-fan draait al flink mee. De electrische aux fan nog niet. Deze gaat wel draaien als ik de airco nu bijzet. (goed te zien met een zaklamp). Nu even een rit gemaakt. Nadat de auto op bedrijfstemperatuur is, blijft ie netjes op 98 graden. Nu is het tijd om de auto wat verder op te warmen, dus flink wat optrekken vanuit stilstand en hele stukken 70-80 km/u in z'n een en twee (flink in de toeren met weinig rijwind). Ik krijg de temperatuur met moeite naar de 105 graden. Nu weer even de snelweg op. De temperatuur blijft 100 graden bij 100km/u. Bij hogere snelheden (160 km/u) loopt de temperatuur weer richting 112 graden. Terug naar huis zakt de temperatuur weer naar 105. Thuis onder de auto even de afgaande rubber slang van de radiateur gevoeld en deze is nu zeer heet. De thermostaat is dus netjes opengegaan en er is circulatie. Na drie minuutjes stationair staat de temeratuur al weer netjes op 98. Ik snap vooral niet waarom de temperatuur bij constant 70 km/u in z'n 2 en 4000tpm (=weinig rijwind) nauwelijks oploopt, terwijl hij bij 120km/u en 3000 toeren, wel richting 110+ gaat............... May 28, 2009 bewerkt door Ape Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Still_Cyco Geplaatst May 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 Probeer eens de lamellen van de radiator schoon te spuiten. Misschien zit er wel veel rotzooi tussen. (schuinspuiten wel van binnen naar buiten) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bokkie Geplaatst May 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2009 Probeer eens de lamellen van de radiator schoon te spuiten. Misschien zit er wel veel rotzooi tussen. (schuinspuiten wel van binnen naar buiten) Dat dacht ik dus ook hoort standaard bij onderhoud van vrachtwagens omdat de wind niet door de radiateur kan waaien of aangezogen worden. loopt de temp ook erg hoog op vooral berg opwaarts:yes: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst May 16, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2009 Probeer eens de lamellen van de radiator schoon te spuiten.Misschien zit er wel veel rotzooi tussen. (schuinspuiten wel van binnen naar buiten) Dat dacht ik dus ook hoort standaard bij onderhoud van vrachtwagens omdat de wind niet door de radiateur kan waaien of aangezogen worden. loopt de temp ook erg hoog op vooral berg opwaarts:yes: Zal ik eens proberen........................ Let y 'all know. Greetz, Ape Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst May 17, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2009 (bewerkt) Het gaat steeds beter. Na het inwendig spoelen van het koelsysteem, komt de temperatuur nu niet meer boven de 110 bij zware belasting. En eerder kreeg ik em met gemak richting rood. Dus dat spoelen heeft effect gehad. Ik vermoed dat er een verstopping zit in de radiateur, waardoor hij een gedeelte van z'n koeloppervlak niet gebruikt. Gisteren de buitenkant van de radiateur onder handen genomen en met perslucht en heel veel water alle koelvinnen en kanaaltjes uitgespoeld. Daar kwam ook weer een wat troep uit. Vandaag een rit van 350km. Kan ik ff kijken of dit weer effect heeft gehad. Verder zit ik er sterk over te denken om het koelsysteem later nog een keer af te tappen en een dagje met water en een kilo soda rond te rijden. Schijnt in de professionele wereld ook gedaan te worden om troep uit het systeem te krijgen. Wordt vervolgd............. Ape May 17, 2009 bewerkt door Ape Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst May 17, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2009 (bewerkt) Vervolg: Na de rit van 350km bij snelheden tot 160km/u de koelwater-temperatuur niet boven de 110 gehad. Bij thuiskomst viel me op dat de radiateur nauwelijks warm is. Eigenlijk niet eens lauw, eerder koud. Alle slangen zijn wel loei-heet. Dus: Of de radiateur is verstopt (maar dan zou die wel gedeeltelijk warm moeten worden, denk ik) Of de thermostaat opent niet of nauwelijks. Vanavond alles weer afgetapt en geprobeerd de thermostaat te verwijderen. Helaas vette pech want bovenste bout van het thermostaathuis is zeer slecht en krijg is er niet af...............Morgen verder. May 17, 2009 bewerkt door Ape Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst May 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2009 Soda, nooit van gehoord als hulpmiddel zo. Kanhet geen kwaad aan andere onderdelen ?? Denk aan pakkeing etc.???????????? Wat als het flink warm word , is dan toch een soort gas of niet?? Hoop dat het gaat , succes en zie het wel , ben benieuwd wel.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Still_Cyco Geplaatst May 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2009 Haal de thermostaat er eens uit! EN testen in een pannetje met een thermometer erbij. Temperatuur staat erop wanneer die open moet zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst May 17, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2009 Haal de thermostaat er eens uit!EN testen in een pannetje met een thermometer erbij. Temperatuur staat erop wanneer die open moet zijn. Dat was m'n plan vanavond, maar ik krijg de bovenste bout niet los. Je kan er ook moeilijk bij vanwege de knik in het thermostaat-huis. Morgen even wat ruimte creeren om er eventueel met de griptang bij te komen. Ik lees trouwens in het FSM dat de thermostaat van de WJ 4.7 nooit helemaal dicht staat maar in koude toestand al 50% openstaat. Als hij niet verder opent, zou dat mijn probleem verklaren. Genoeg coolant flow in stadsverkeer en snelheden tot 100km/u, maar te weinig voor hogere belasting. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst May 17, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2009 (bewerkt) Soda, nooit van gehoord als hulpmiddel zo.Kanhet geen kwaad aan andere onderdelen ?? Denk aan pakkeing etc.???????????? Wat als het flink warm word , is dan toch een soort gas of niet?? Hoop dat het gaat , succes en zie het wel , ben benieuwd wel.. Soda (Natrium-cabonaat) is een basisch zout met een sterk reinigende werking op allerhande vuil en aanslag. Waar een zuur een sterk bijtende werking heeft op metaal, heeft soda dit niet. Daarom kun je er ook een gootsteen weer mee laten blinken. Bij de radiateur-boer leggen ze een vuile radiateeur ook wel in een bad soda. Daarna kun je hem goed doorspoelen, omdat het vuil dan los is gekomen. Morgen eerst even verder met de thermostaat. De radiateur is de volgende in de rij van trouble-shooten. May 17, 2009 bewerkt door Ape Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst May 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2009 Soda (Natrium-cabonaat) is een basisch zout met een sterk reinigende werking op allerhande vuil en aanslag. Waar een zuur een sterk bijtende werking heeft op metaal, heeft soda dit niet. Daarom kun je er ook een gootsteen weer mee laten blinken. Bij de radiateur-boer leggen ze een vuile radiateeur ook wel in een bad soda. Daarna kun je hem goed doorspoelen, omdat het vuil dan los is gekomen.Morgen eerst even verder met de thermostaat. De radiateur is de volgende in de rij van trouble-shooten. Jaja , is al duidelijker nu , dacht dat je het tijdens het rijden zou proberen ook. Succes iig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst May 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2009 Thermostaat getest, die is ook okee . Volgende stap is de radiateur. Wordt vervolgd.......... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
loek Geplaatst May 25, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 25, 2009 (bewerkt) ik dacht het te weten (thermostaat) maar had niet alle pagina's gelezen. toch succes May 25, 2009 bewerkt door loek Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marc O. Geplaatst May 31, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2009 In het verleden misschien ooit eens een anti-lekmiddel in het koelcircuit gegooid? Daarvan is ook bekend dat het kleinere koelkanaaltjes kan verstoppen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst May 31, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2009 Nee, is nooit lek geweest. Ik hou het nog momenteel op de waterpomp (147.000km). Die kan het afgelopen jaar slechter zijn geworden en nu met oplopende buitentemperaturen voor problemen gaat zorgen. Ik merk in ieder geval dat de koelwatertemperatuur met buitentemperaturen boven de 25 graden en een snelheid van 120km/u nu oploopt naar 110 graden. Ik heb momenteel weining tijd dus het probleem suddert even door..... Stadsverkeer en files blijft de temp strak op 98 (daar loopt de thermostaat naar vol open). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Still_Cyco Geplaatst June 1, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2009 Ik vind het nog knap dat je zo lang loopt te klooien met het risico dat je dadelijk een kapotte koppakking hebt of erger Ik ga er tenminste vanuit dat het je DD is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst June 1, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2009 Ik vind het nog knap dat je zo lang loopt te klooien met het risico dat je dadelijk een kapotte koppakking hebt of erger Ik ga er tenminste vanuit dat het je DD is. What the f*** is een DD P.s. Ik rij momenteel voornamelijk stad en daar komt de temp niet boven de 98..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst June 1, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2009 waterpomp is bij de WJ en dacht ook bij de ZJ is niet van zijn sterkste kant. Ik het bij mijn WJ 2004 92 000 km vervangen. Maar dat moet je echt horen!! Een schurend geluid. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst June 1, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2009 DD staat denk ik voor daily driver Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Still_Cyco Geplaatst June 2, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2009 DD staat denk ik voor daily driver Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst June 7, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2009 Ik kom er niet meer uit. Morgen gaat ie naar de dealer. Fingers crossed.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Still_Cyco Geplaatst June 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2009 Nu maar hopen dat de schade meevalt. Good Luck!!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst June 9, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2009 De thermostaat is inmiddels preventief vervangen. Ze (Jeep Kien, Velp) zijn nu bezig met het vervangen van de waterpomp en het uitvoeren van een recall die nog openstond ivm de koeling...... Ik hoor de Euro-meter al ratelen in de verte........!#$%^&!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.