Spring naar bijdragen

Xenon verlichting wijziging verkeersregels 010509


Recommended Posts

Ik heb onlangs mijn GC-1995 voorzien van xenonlampen. Uiteraard in de standaard lichtarmatuur ingebouwd. Bestaat er een mogelijkheid om deze in een een andere armatuur met de juiste code ingebouwd te krijgen?

Nieuwe regels zijn overigens:

Lichtarmatuur en type lamp

Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (”Xenonlampen”) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heb inmiddels via ander bericht begrepen dat er wijzigingen worden doorgevoerd door de RDW met betrekking tot Xenon. Ik heb lampen laten inbouwen die hun lichtsterkte blijven behouden van dim- naar grootlicht. Was iets meer kwijt maar zal waarschijnlijk zijn vruchten afwerpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Per 1 mei 2009 gelden de volgende regels voor xenon:

Voorzien van goedwerkende koplampsproei-installatie

Moet blijven branden bij overschakelen naar grootlicht

Ik weet niet hoe het bij jouw zit maar mijn zj heeft geen koplampsproei-installatie :P

En een keuringsstation krijgt 3 strafpunten als de voor verlichting niet in orde is bij een steekproef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben gisteren bij een apk keurmeester geweest maar de regels die jullie zeggen gelden alleen voor voertuigen na bj 2006 behalve dat als er koplamp hoogte verstelling opzit moet deze wel werken ongeacht het bouwjaar

ik heb even op de site gekeken over de wijzigingen apk maar daar staat toch echt.....

5.2/3.51 lid b Verlichting Xenon

Voertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van:

• koplampsproeiers. en moeten ook werken

• De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.

• Niveauregeling (van xenon), geen CP tijdens APK.

bewerkt door Rdh01
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...