Spring naar bijdragen

New Process NP242 "Selec-Trac"


Bonusheld
 Share

Recommended Posts

Mijn Cherokee uit '92 met de hierboven genoemde transfercase "bonkte" nogal bij maximaal insturen. De kruisjes in mijn vooras zijn vervangen, dit scheelde al 80% van het gebonk. :D

Echter, een van de opmerkingen van mijn APK-mijnheer was dat hij het gevoel had dat mijn visco constant vast bleef staan, en dat dat ook een deel van het gewring/gebonk in de vooras zou kunnen veroorzaken.

Hier begint het probleem: heeft mijn NP242 wel een visco koppeling, en zo nee (want volgens mij heeft ie er geen), wat zou de vrijloop van mijn vooras nog meer kunnen beperken ?

Een ander naar eigenschapje van mijn tussenbak is dat hij er slecht tussen de verschillende standen schakelt. Hoop op en neer rijden, weer in neutraal, rukken en trekken aan de pook etc etc voor hij doet wat ik wil.

Bij voorbaat dank voor elk advies :wacko:

bewerkt door Bonusheld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Volgens mij, heeft de T-case een starre blokkering en een differentieel en een los koppelings mogelijkheid. Dus niet meer en ook niet minder. het is gewoon een kleine versnellingsbak met 2 tandwielassen en een ketting.

Schakelingen gaan bij mij ook traag en onzeker. Het beste is om de automaat in z'n N te zetten en de jeep iets te laten rollen.

Jammer dat de voorkruisjes (bij de wielen) niet doortesmeren zijn, anders had ik dat na 260K km graag gedaan bij mijn Jeep.:wacko:

p.s. hoeveel km heeft je Performance gelopen?

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste keer dat ik er in reed 220.000 en een beetje.

Heb de 33" banden al klaarstaan om er omheen te leggen, maar als hij zo blijft wringen komt er misschien eerst een nieuwe (tweedehands) transfercase onder.

Maar gezien het gebrek van reactie: volgens mij kunnen we beter met zijn tweeen www.jeepperformanceforum.nl beginnen !!! :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volg de logica:

Het bonken bij insturen geeft aan dat hij in z'n part-time 4WD hoog blijft staan.

Het feit dat je problemen hebt met het schakelen tussen de verschillende standen geeft wel aan dat er iets niet goed zit in de tussenbak.

Visco kan het niet zijn, daar was je al achter, dus iets anders.

Gissen is leuk, maar het komt er op neer dat hij open moet om te kijken naar slijtage en/of breuk van wat dan ook. Nieuwe olie kan ook nooit kwaad. (zit er wel olie in)

Maar gezien het gebrek van reactie:....

Dacht dat Wim toch al wat had gezegd. :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Woehaa !! Toch niet op je cameltoe getrapt he ??? :D

Jajaja, ik weet het er zijn een aantal eerste dingen om te controleren, maar ik in het verre buitenland, en mijn vrouw in Nederland in onze auto met vragen....

Durf haar niet te vragen om eens onder de auto te gaan liggen en te kijken welke kleur de olie heeft en of er metaaldeeltjes in zitten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Met het:De kruisjes in mijn vooras zijn vervangen,

bedoel je het kruisje van de kruiskoppeling van de voorste cardanas? Dus niet de kruisjes van de Dana 30 as bij de wielen? (niet doortesmeren) ik had het verkeerd begrepen.

Het zal wel de van de voorste cardan zijn, want die krijgt het meest op z'n donder in part-time.

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Zoals gemeld heeft het vervangen van de kruisjes afgelopen jaar al een hoop rust gebracht. Niet gaan lachen maar ik weet nu ook waar het resterend gebonk vandaan kwam:

aan de binnenzijde van mijn velg zaten balansloodjes geplakt.....precies op de rand......bij helemaal insturen raken die net elke keer dat het wiel rondgaat mijn swaybar.....en dat bonkt....

Ik zei niet lachen !!!!!:lol:

Nu de volgende vraag: het is glad en nat op het moment dus ik ben maar weer eens gaan spelen.

NP242bak: 2WD, 4PT, 4FT N alles doet het, totdat ik hem probeer in te leggen in 4LO.

Versnelling in N en proberen door te schakelen naar 4 LO geeft een gevoel alsof er tanden over elkaar heengaan (zonder geluid). Hij komt er ook niet in vast te zitten, zodra je de hendel loslaat staat hij weer in N.

Omdat de rest wel goed werkt is het geen acuut probleem, maar wellicht iets wat iemand bekend in de oren klinkt. Olie is vervangen en op niveau.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat Ab zijn oplossing niet echt uitnodigt (er ligt hier in Brabant twee meter sneeuw) heb ik eerst geprobeerd om eea stapvoets in te schakelen.

Het lukte uiteindelijk om, terwijl ik een km of 15 rij, de automaat in N te zetten, daarna 4LO met een ruk in te schakelen, en daarna de automaat weer in D te zetten.

Blijft niet de meest elegante oplossing, dus van de zomer Ab zijn oplossing ook nog maar eens proberen en er onder kruipen !!

Bedankt heren !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schakelen van 2H, 4PT en 4FT kan rijdend, naar 4L zou ik toch adviseren om stilstaand te doen.

Select either 2-wheel drive (2WD), full time 4-wheel drive (4 FULLTIME) or part time 4 wheel drive (4 PARTTIME) by moving the shift lever to desired mode. Mode selection can be made *WHILE THE VEHICLE IS MOVING AT ANY SPEED UP TO 55 MPH.*

WARNING* you can't switch to 4WD LO "on the fly" like you can with

4WD HI.The vehicle must be moving slowly (2-3 mph) and the

*TRANSMISSION* must be shifted to neutral.

CAUTION: Never attempt to engage 4WD LO when vehicle is moving faster

than 2-3 mph (3-5 kmh). Transfer case damage may result.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat moet ik hieruit dan concluderen?

WARNING* you can't switch to 4WD LO "on the fly" like you can with

4WD HI.The vehicle must be moving slowly (2-3 mph) and the

*TRANSMISSION* must be shifted to neutral.

Voor zover ik uit mijn hoofd zeg, staat het zelfde in mijn (duite) gebruikershandleiding (1991). Stilstand heeft mij nog nooit meer opgeleverd dan een hoop "tandenborstelen".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...