jeepje99 Geplaatst March 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2009 Hoi, Mijn WJ heeft de neiging het warm te krijgen als er met de caravan een steile berg opgereden wordt. Volgens mij is dat iets dat wel vaker voorkomt. Ik lees verhalen over het vergroten van de radiatorcapaciteit. Ook wordt er gezegd dat je er een oliekoeler bij moet zetten. Wie heeft tips? wat is de beste oplossing? Alvast bedankt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst March 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2009 (bewerkt) Een auto die zich wat zwaarder moet inspannen krijgt hij het altijd wat warmer. Maar wat is warm, in dit geval? Wat geeft de meter aan bijvoorbeeld? Als de meter tot tegen de 100gr en een beetje eroverheen gaat is niets om zorgen over maken, mits je na het weer afrijden van de heuvel of gelijke weg de normale temp weer word aangegeven. March 6, 2009 bewerkt door Ramon2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst March 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2009 als je airco hebt moet je die uitzetten. de kachel op vol vermogen en de ramen open zodat hij extra warmte kwijt kan. Zo ben ik jaren naar Italie gereden met 2800 kgs achter mijn auto de Alpen over. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2009 Ik heb voor de '99 WJ een kant en klare oplossing. Heb vorig jaar mijn Grand omgebouwd.... Vervang het pulse width modulation relais van de electrofan door een semi/automatische schakeling en je kunt steeds de fan laten draaien. Loopt ie gegarandeerd koel. Ik zal 's kijken of ik dit topic nog vind.... ja zie, heb het gevonden (met foto's en al) Veel knutselplezier, en als je info nodig hebt, roep maar ! KLIK HIER Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandDad Geplaatst March 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2009 Schakel je de Overdrive uit (heeft WJ die ook?)? Dat helpt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst March 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2009 Als je met een caravan rijdt luistert het allemaal wat nauwer. Om te beginnen, zorg dat de sapjes op niveau zijn: motorolie, versnellingsbakolie en koelvloeistof. De radiateur van muggen etc. ontdoen helpt ook soms een beetje. Tweede punt van aandacht is de thermostaat, wellicht kan een iets koelere de oplossing bieden, of is de huidige defect en gaat hij wat laat open. Controleer daarna of de koelventilator op tijd aanslaat. De oplossing van Frans is er ééntje, maar je rijdt geen auto van bovenmodale prijs om zelf de ventilator te schakelen. Als er een hydraulische koppeling is, werkt die dan goed? Iemand hier op het forum verbaasde zich ooit dat de motor zo heet werd, maar hij probeerde stevige hellingen met 120 km/u te nemen. DAt wil met een platte kar wel lukken, maar met de caravan moet je de hele hut door de luchtweerstand trekken en die neemt met het toenemen van de snelheid nog sneller toe. Mijn eigen ervaring is dat bij toerentallen van 3000+ de temperatuur flink toe kan nemen. Airco uit en kachel aan zijn zonder meer lapmiddelen, ze helpen wel, maar lossen niets op. En de kachel aan bij 30 gr.C. is niet echt een pretje. Oliekoelers worden vaak bijgeplaatst voor de versnellingsbak (automaat), maar zijn bij normale belasting (caravan 1000-1500 kg. en ongeveer 100 km/u) naar mijn ervaring absoluut niet nodig. Hetzelfde geldt voor een radiateur met grotere capaciteit. Succes met je speurtocht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ricardo Geplaatst March 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2009 Als je met een caravan rijdt luistert het allemaal wat nauwer. Om te beginnen, zorg dat de sapjes op niveau zijn: motorolie, versnellingsbakolie en koelvloeistof. De radiateur van muggen etc. ontdoen helpt ook soms een beetje.Tweede punt van aandacht is de thermostaat, wellicht kan een iets koelere de oplossing bieden, of is de huidige defect en gaat hij wat laat open. Controleer daarna of de koelventilator op tijd aanslaat. De oplossing van Frans is er ééntje, maar je rijdt geen auto van bovenmodale prijs om zelf de ventilator te schakelen. Als er een hydraulische koppeling is, werkt die dan goed? Iemand hier op het forum verbaasde zich ooit dat de motor zo heet werd, maar hij probeerde stevige hellingen met 120 km/u te nemen. DAt wil met een platte kar wel lukken, maar met de caravan moet je de hele hut door de luchtweerstand trekken en die neemt met het toenemen van de snelheid nog sneller toe. Mijn eigen ervaring is dat bij toerentallen van 3000+ de temperatuur flink toe kan nemen. Airco uit en kachel aan zijn zonder meer lapmiddelen, ze helpen wel, maar lossen niets op. En de kachel aan bij 30 gr.C. is niet echt een pretje. Oliekoelers worden vaak bijgeplaatst voor de versnellingsbak (automaat), maar zijn bij normale belasting (caravan 1000-1500 kg. en ongeveer 100 km/u) naar mijn ervaring absoluut niet nodig. Hetzelfde geldt voor een radiateur met grotere capaciteit. Succes met je speurtocht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ricardo Geplaatst March 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2009 Als je met een caravan rijdt luistert het allemaal wat nauwer. Om te beginnen, zorg dat de sapjes op niveau zijn: motorolie, versnellingsbakolie en koelvloeistof. De radiateur van muggen etc. ontdoen helpt ook soms een beetje.Tweede punt van aandacht is de thermostaat, wellicht kan een iets koelere de oplossing bieden, of is de huidige defect en gaat hij wat laat open. Controleer daarna of de koelventilator op tijd aanslaat. De oplossing van Frans is er ééntje, maar je rijdt geen auto van bovenmodale prijs om zelf de ventilator te schakelen. Als er een hydraulische koppeling is, werkt die dan goed? Iemand hier op het forum verbaasde zich ooit dat de motor zo heet werd, maar hij probeerde stevige hellingen met 120 km/u te nemen. DAt wil met een platte kar wel lukken, maar met de caravan moet je de hele hut door de luchtweerstand trekken en die neemt met het toenemen van de snelheid nog sneller toe. Mijn eigen ervaring is dat bij toerentallen van 3000+ de temperatuur flink toe kan nemen. Airco uit en kachel aan zijn zonder meer lapmiddelen, ze helpen wel, maar lossen niets op. En de kachel aan bij 30 gr.C. is niet echt een pretje. Oliekoelers worden vaak bijgeplaatst voor de versnellingsbak (automaat), maar zijn bij normale belasting (caravan 1000-1500 kg. en ongeveer 100 km/u) naar mijn ervaring absoluut niet nodig. Hetzelfde geldt voor een radiateur met grotere capaciteit. Succes met je speurtocht. helemaal waar!! ik was vorig jaar, achteraf gezien stom bezig !!! met een caravan van 1200 kg, 120 km p/u met cruise control ,en airco op vol vermogen ,in de brandende zon de hellingen op en af hmm......en toen ging ineens het lampje check gauges branden ik keek naar de temp meter 125 graden . maar ja qua kracht en vermogen merk je ook niet dat de auto er misschien wel te zwaar aan moet trekken... goede les voor de volgende keer... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utixo Geplaatst March 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 9, 2009 Schakel je de Overdrive uit (heeft WJ die ook?)? Dat helpt. Even een beetje OT, maar moet met aanhanger de overdrive niet standaart uit? Je helpt je automatenbak naar de hel als je gaat trekken met je overdrive aan. Toch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 9, 2009 juist, de WJ heeft ook zo'n knopje. Op de zijkant van de pook. Als je zware lasten trekt moet die OFF er verschijnt dan op de instrumentenblok O/D OFF. Maar ik vermoedde dat hij dit al wist. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst March 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 9, 2009 O/D heb je alleen als je geen diesel motor in de WJ hebt. De diesel (Mercedes) heeft andere bak welke geen o/d functie heeft die je uit kunt zetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 9, 2009 De starter van dit topic zegt dat hij een '99 WJ heeft... Daar zat geen mercedes dieselmotor in, maar een 3.1 VM Maar misschien heeft hij een benzinemodel ? We weten dit dus niet ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst March 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 9, 2009 Hij heeft een 4.7 , benzine dus.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 9, 2009 dus heeft hij een knopje ! hoera ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wilspe Geplaatst March 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 11, 2009 Ik laat de automaat altijd in de overdrive staan. Zodra ik de helling opga en de bak terugschakelt, schakel ik de overdrive uit om pendelen tussen overdrive en hoogste versnelling te voorkomen. Zodra ik weer op vlak terrein kom of berg af ga, schakel ik overdrive weer in. Bij steile hellingen naar beneden zet ik de bak ook vaak vast in stand 2. Hierdoor remt de auto af op de motor en spaar je de remmen. Suc6 Willem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepje99 Geplaatst March 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 11, 2009 even een tijdje niet ingelogd geweest dus... Ik heb idd een 4.7. en heb dus een OD. De caravan die ik moet sleuren weegt zo'n dikke 1600 kilo beladen gok ik en is 250 breed. Dat vangt redelijk wat wind. IK heb de OD eigenlijk nooit uitgezet omdat ik ervan uit ga dat de bak zelf wel bepaald of hij terug moet schakelen. Snelheid houd ik op 95 a 100. Het viel me gewoon tegen dat de temperatuur redelijk snel omhoog gaat als je bergop moet. Hij gaat overigens ook redelijk snel weer terug zodra ik weer op het vlakke rijd. Normaal hangt hij net tegen de 90 graden. Met de sleurhut er achter 90 of iets er boven. We zijn vorig jaar naar Italie geweest en de berg op bij het Como meer was toch erg lang en stijl. Airco uit hielp wel maar de temp liep toch naar 110-115+. Ik heb nog een bullbar voor de radiator zitten en vroeg af of het niet beter is om dat ding er af te halen als ik richting de bergen rijd. radiator zal ik in ieder geval alvast doorblazen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.