Spring naar bijdragen

Met de caravan de berg op, daar krijgt mijn WJ het warm van....


Recommended Posts

Hoi,

Mijn WJ heeft de neiging het warm te krijgen als er met de caravan een steile berg opgereden wordt. Volgens mij is dat iets dat wel vaker voorkomt. Ik lees verhalen over het vergroten van de radiatorcapaciteit. Ook wordt er gezegd dat je er een oliekoeler bij moet zetten.

Wie heeft tips? wat is de beste oplossing?

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een auto die zich wat zwaarder moet inspannen krijgt hij het altijd wat warmer. Maar wat is warm, in dit geval? Wat geeft de meter aan bijvoorbeeld? Als de meter tot tegen de 100gr en een beetje eroverheen gaat is niets om zorgen over maken, mits je na het weer afrijden van de heuvel of gelijke weg de normale temp weer word aangegeven.

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb voor de '99 WJ een kant en klare oplossing. Heb vorig jaar mijn Grand omgebouwd....

Vervang het pulse width modulation relais van de electrofan door een semi/automatische schakeling en je kunt steeds de fan laten draaien.

Loopt ie gegarandeerd koel.

Ik zal 's kijken of ik dit topic nog vind....

ja zie, heb het gevonden (met foto's en al)

Veel knutselplezier, en als je info nodig hebt, roep maar !

KLIK HIER

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je met een caravan rijdt luistert het allemaal wat nauwer. Om te beginnen, zorg dat de sapjes op niveau zijn: motorolie, versnellingsbakolie en koelvloeistof. De radiateur van muggen etc. ontdoen helpt ook soms een beetje.

Tweede punt van aandacht is de thermostaat, wellicht kan een iets koelere de oplossing bieden, of is de huidige defect en gaat hij wat laat open.

Controleer daarna of de koelventilator op tijd aanslaat. De oplossing van Frans is er ééntje, maar je rijdt geen auto van bovenmodale prijs om zelf de ventilator te schakelen. Als er een hydraulische koppeling is, werkt die dan goed?

Iemand hier op het forum verbaasde zich ooit dat de motor zo heet werd, maar hij probeerde stevige hellingen met 120 km/u te nemen. DAt wil met een platte kar wel lukken, maar met de caravan moet je de hele hut door de luchtweerstand trekken en die neemt met het toenemen van de snelheid nog sneller toe. Mijn eigen ervaring is dat bij toerentallen van 3000+ de temperatuur flink toe kan nemen.

Airco uit en kachel aan zijn zonder meer lapmiddelen, ze helpen wel, maar lossen niets op. En de kachel aan bij 30 gr.C. is niet echt een pretje.

Oliekoelers worden vaak bijgeplaatst voor de versnellingsbak (automaat), maar zijn bij normale belasting (caravan 1000-1500 kg. en ongeveer 100 km/u) naar mijn ervaring absoluut niet nodig. Hetzelfde geldt voor een radiateur met grotere capaciteit.

Succes met je speurtocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je met een caravan rijdt luistert het allemaal wat nauwer. Om te beginnen, zorg dat de sapjes op niveau zijn: motorolie, versnellingsbakolie en koelvloeistof. De radiateur van muggen etc. ontdoen helpt ook soms een beetje.

Tweede punt van aandacht is de thermostaat, wellicht kan een iets koelere de oplossing bieden, of is de huidige defect en gaat hij wat laat open.

Controleer daarna of de koelventilator op tijd aanslaat. De oplossing van Frans is er ééntje, maar je rijdt geen auto van bovenmodale prijs om zelf de ventilator te schakelen. Als er een hydraulische koppeling is, werkt die dan goed?

Iemand hier op het forum verbaasde zich ooit dat de motor zo heet werd, maar hij probeerde stevige hellingen met 120 km/u te nemen. DAt wil met een platte kar wel lukken, maar met de caravan moet je de hele hut door de luchtweerstand trekken en die neemt met het toenemen van de snelheid nog sneller toe. Mijn eigen ervaring is dat bij toerentallen van 3000+ de temperatuur flink toe kan nemen.

Airco uit en kachel aan zijn zonder meer lapmiddelen, ze helpen wel, maar lossen niets op. En de kachel aan bij 30 gr.C. is niet echt een pretje.

Oliekoelers worden vaak bijgeplaatst voor de versnellingsbak (automaat), maar zijn bij normale belasting (caravan 1000-1500 kg. en ongeveer 100 km/u) naar mijn ervaring absoluut niet nodig. Hetzelfde geldt voor een radiateur met grotere capaciteit.

Succes met je speurtocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je met een caravan rijdt luistert het allemaal wat nauwer. Om te beginnen, zorg dat de sapjes op niveau zijn: motorolie, versnellingsbakolie en koelvloeistof. De radiateur van muggen etc. ontdoen helpt ook soms een beetje.

Tweede punt van aandacht is de thermostaat, wellicht kan een iets koelere de oplossing bieden, of is de huidige defect en gaat hij wat laat open.

Controleer daarna of de koelventilator op tijd aanslaat. De oplossing van Frans is er ééntje, maar je rijdt geen auto van bovenmodale prijs om zelf de ventilator te schakelen. Als er een hydraulische koppeling is, werkt die dan goed?

Iemand hier op het forum verbaasde zich ooit dat de motor zo heet werd, maar hij probeerde stevige hellingen met 120 km/u te nemen. DAt wil met een platte kar wel lukken, maar met de caravan moet je de hele hut door de luchtweerstand trekken en die neemt met het toenemen van de snelheid nog sneller toe. Mijn eigen ervaring is dat bij toerentallen van 3000+ de temperatuur flink toe kan nemen.

Airco uit en kachel aan zijn zonder meer lapmiddelen, ze helpen wel, maar lossen niets op. En de kachel aan bij 30 gr.C. is niet echt een pretje.

Oliekoelers worden vaak bijgeplaatst voor de versnellingsbak (automaat), maar zijn bij normale belasting (caravan 1000-1500 kg. en ongeveer 100 km/u) naar mijn ervaring absoluut niet nodig. Hetzelfde geldt voor een radiateur met grotere capaciteit.

Succes met je speurtocht.

helemaal waar!!

ik was vorig jaar, achteraf gezien stom bezig !!!

met een caravan van 1200 kg, 120 km p/u met cruise control ,en airco op vol vermogen ,in de brandende zon de hellingen op en af

hmm......en toen ging ineens het lampje check gauges branden

ik keek naar de temp meter 125 graden .

maar ja qua kracht en vermogen merk je ook niet dat de auto er misschien wel te zwaar aan moet trekken...

goede les voor de volgende keer...:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik laat de automaat altijd in de overdrive staan.

Zodra ik de helling opga en de bak terugschakelt, schakel ik de overdrive uit om pendelen tussen overdrive en hoogste versnelling te voorkomen.

Zodra ik weer op vlak terrein kom of berg af ga, schakel ik overdrive weer in.

Bij steile hellingen naar beneden zet ik de bak ook vaak vast in stand 2.

Hierdoor remt de auto af op de motor en spaar je de remmen.

Suc6

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

even een tijdje niet ingelogd geweest dus...

Ik heb idd een 4.7. en heb dus een OD. De caravan die ik moet sleuren weegt zo'n dikke 1600 kilo beladen gok ik en is 250 breed. Dat vangt redelijk wat wind. IK heb de OD eigenlijk nooit uitgezet omdat ik ervan uit ga dat de bak zelf wel bepaald of hij terug moet schakelen. Snelheid houd ik op 95 a 100. Het viel me gewoon tegen dat de temperatuur redelijk snel omhoog gaat als je bergop moet. Hij gaat overigens ook redelijk snel weer terug zodra ik weer op het vlakke rijd. Normaal hangt hij net tegen de 90 graden. Met de sleurhut er achter 90 of iets er boven. We zijn vorig jaar naar Italie geweest en de berg op bij het Como meer was toch erg lang en stijl. Airco uit hielp wel maar de temp liep toch naar 110-115+.

Ik heb nog een bullbar voor de radiator zitten en vroeg af of het niet beter is om dat ding er af te halen als ik richting de bergen rijd. radiator zal ik in ieder geval alvast doorblazen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...