Spring naar bijdragen

Trekhaak verlagen...


Recommended Posts

Mischien een stomme vraag, maar wat maakt het uit of je trekhaak gekeurd is of niet. En hoe zie je of de trekhaak een keuring heeft?

Gr,

Richard

Dit kan een probleem worden wanneer je in een ongeval betrokken bent. Ik ben eens een akkefietje gehad met een verkeerd beladen aanhanger achter mijn 1e XJ , en de politie kwam de auto en de aanhanger wegen, en foto's maken van het identificatieplaatje op de trekhaak.

Voor mij is dat allemaal goed gekomen, maar als je dan een niet-goedgekeurde trekhaak hebt, kun je denk ik een boete verwachten (of erger?).

Zolang er niets fout gaat, zal het zo'n vaart niet lopen, maar dat is met veel dingen zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeepers. Ik had dus ook dit probleem met mijn caravan.

Van een afstand kon je al zien dat er iets niet goed was in de uitlijning.En slecht rijgedrag!

Ik heb de dissel plaat met de caravankoppeling gewoon iets opgehoogd met stukken stalen buis. 80x40x4 200mm lang

Bij informatie bij Alco blijkt dat er zelfs sets te koop zijn.( 2 hoogtes)

Deze bestaan ook uit koker profiel.

Ik heb niet gekozen voor extra lange bouten, maar meer kortere. Zodat alle stalen delen apart doorgebout zijn. (M12mm 8.8) 100Nm.

Het ziet er nu allemaal strak en uitgelijnt uit en de wegligging is nu ook perfect. :yes:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Er zijn drie belemmeringen als je met een kar wil rijden achter je auto:

Wat mag de auto trekken, staat op je kenteken of op een apart inlegvel van de RDW bij oudere auto’s of je hebt niks en dan is het gelijk of minder als 750KG

(je kunt dan een brief met gegevens aanvragen, mits beschikbaar bij de importeur en met die brief het kenteken laten aanpassen bij de RDW heb ik toen bij mijn Grand gedaan)

Wat mag de trekhaak trekken, een ongekeurde is altijd gelijk of minder als 750KG

Een gekeurde mag trekken dat wat op het type plaatje staat wat op de trekhaak zit.

(als je hem kwijt bent kun en moet je het plaatje weer opvragen bij de fabrikant! anders 750KG)

Daarbij word er van uitgegaan dat de trekhaak (gekeurd of ongekeurd) volgens de specificaties is gemonteerd en bij de auto hoort.

Bij een zelfbouw of iets wat niet bij de auto word moet hij weer gekeurd worden door de RDW daar moet je dan een bouw tekening met sterkte berekening bij hebben.(ga ik bij mijn Dodge doen)

Wat laat je rijbewijs toe, met E is er geen probleem zonder E is het niet meer als 750KG of

het totaal gewicht van de aanhanger(eigen gewicht plus laadvermogen) moet minder wezen als het leeg gewicht van je auto en de optelsom van aanhanger(eigen gewicht plus laadvermogen) en auto(eigen gewicht plus laadvermogen) niet meer als 3500KG. (het maakt niet uit als je toevallig een vrachtwagen rijbewijs hebt, weet ik uit ervaring)

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat laat je rijbewijs toe, met E is er geen probleem zonder E is het niet meer als 750KG of

het totaal gewicht van de aanhanger(eigen gewicht plus laadvermogen) moet minder wezen als het leeg gewicht van je auto en de optelsom van aanhanger(eigen gewicht plus laadvermogen) en auto(eigen gewicht plus laadvermogen) niet meer als 3500KG. (het maakt niet uit als je toevallig een vrachtwagen rijbewijs hebt, weet ik uit ervaring)

Groet Arie

Een kleine aanvulling:

je mag 4250kg samen zijn (nl een auto met een TMM van 3500kg plus Ahw met een TMM 750kg)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een kleine aanvulling:

je mag 4250kg samen zijn (nl een auto met een TMM van 3500kg plus Ahw met een TMM 750kg)

Dit is alleen van toepassing als je aanhanger niet boven de TMM van 750 kg uitkomt, dus als hij bijv. TMM 755 kg heeft zit je weer aan max 3500kg van voertuig + aanhanger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of het wel of niet is toegestaan, zowel trailer als trekhaak, boeit me eigenlijk niet zo heel veel. Als het maar goed werkt en veilig is.

Mijn trailer is dan ook niet gekeurd, heeft geen eigen kenteken. Ik gebruik hem alleen voor het uit het water halen vd boot en het rijden naar mijn kantoortje paar km verder om de boot op te knappen, sleutelen & poetsen. Niet toegestane opties zijn dus meer dan welkom :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het liefste heb ik uiteraard een systeem waarbij ik mijn trekhaak simpel kan verlagen. Dan heb ik met verschillende aanhangers geen gezeur meer.

Als dit echt geen optie is dan is die alko wel interessant. Komt die stang dan in plaats van je huidige aankoppelding dat op de trailer zit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foto-tjes...

Duurde even want cardreader trekt geen 4 gb kaartjes.

498465010_5_yDNY.jpeg

498466272_5_Q7ns.jpeg

Valt hier wat aan te passen zodat de boel lager komt te hangen?? :ohmy:

dit:

http://rustysoffroad.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=rustys&Product_Code=RR-RH10-ZJ&Category_Code=rec_hit

en dan een verstelbare Kogelhouder er bij en klaar is kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk eens op deze site op ebay ook voor yj en zj hier kun je dan ook weer een flenskogel aan monteren die lager zit. Kijk ook eens bij westfalia deze hebben weer mooie flenskogels voor de trekhaak op ebay.

Anhängerkupplung Jeep Wrangler TJ 00-4.07 + E.Satz

bewerkt door De zandhopper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal geweldig,

en heb je ook nog een link naar zo'n verstelbare kogelhouder.

ben al flink op zoek geweest maar kan dat niet vinden :ohmy:

hier

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=5105

samen met deze

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?jeep-sid=425&plID=0&partID=4080

wel de kogel in nederland kopen ivm met maat.

misschien dat je dezperado maar eens een pm moet sturen , die heeft een goede kontakten bij 4wd

bewerkt door just-a-jeeper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Amerikaanse trekhaken zijn niet goedgekeurd, wat ik gedaan heb is een trekhaak in Duitsland gekocht, een goedgekeurde met typeplaatje deze heeft een verstelbare flenskogel vervolgens heb ik een losse flenskogel bij Westfalia gekocht .Deze kun je in verschillende maten en hoogtes kopen, ook hier zit weer een goedkeuringstypeplaatje op. Nu kan ik 15 cm naar beneden en als ik offroad ga demonteer ik de flenskogel. Je hebt verschillende hoogtes ook kan je met de flenskogel zelf nog verschillende hoogtes kreëren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...