Spring naar bijdragen

Trekhaak verlagen...


Recommended Posts

Jawel,

Nu de auto 2 inch is opgehoogd en er grotere wielen onder zitten is de trekhaak ook een flink eind opgehoogd. Nu geeft dit problemen als ik er wat aanhang. :D Een boedelbak staat niet racht maar de achterkant daarvan heeft een grondspeling van een centimeter of 10. Zit niet goed dus, en dan was dit nog een medium boedelbak.

Ik vrees dus het ergste voor als de boot er straks achter hangt. De trekhaak zal dus omlaag moeten. Hoe ga ik dat fiksen? Wat voor oplossingen zijn er te verzinnen. Graag goedkope oplossingen daar ik door zo'n beetje al mijn centen heen been ivm een verhuizing/verbouwing. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel,

Nu de auto 2 inch is opgehoogd en er grotere wielen onder zitten is de trekhaak ook een flink eind opgehoogd. Nu geeft dit problemen als ik er wat aanhang. :D Een boedelbak staat niet racht maar de achterkant daarvan heeft een grondspeling van een centimeter of 10. Zit niet goed dus, en dan was dit nog een medium boedelbak.

Ik vrees dus het ergste voor als de boot er straks achter hangt. De trekhaak zal dus omlaag moeten. Hoe ga ik dat fiksen? Wat voor oplossingen zijn er te verzinnen. Graag goedkope oplossingen daar ik door zo'n beetje al mijn centen heen been ivm een verhuizing/verbouwing. ;)

Hey Randoman,

Ik zit zo'n beetje met dezelfde situatie. In mijn geval kan ik de caravan er met moeite achter hangen, echter deze gebruik ik niet zoveel meer. Ik maak nog wel vaak gebruik van een bagagekar. Deze hangt er enigzins schuin achter. (En dan wordt de ZJ nog 1" extra gelift...)

Wat voor haak heb je? Als je een vast hebt zijn er denk ik maar 2 mogelijkheden. 1) Je blokken er terug onderuit. 2) Andere trekhaak. Die laatste zit je niet op te wachten ivm de kosten.

Heb je een losse haak (zoals ik) heb je een mogelijkheid om er een soort verlengblok tussen te plaatsen, althans in mijn situatie wel. Hij zou dan 5cm lager komen. Er is hier iemand op het forum die nogal zijn weg weet met staal en lassen etc. PM me maar even als dit een oplossing voor je kan zijn.

Greetz :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die blokken er weer onderuit is geen oplossing, de banden passen niet zonder de verhoging, bovendien ben ik nu al gewend aan die verhoging en wil ik niet lager :D

Ik denk dat het een vaste trekhaak is. via goiogle kwam ik in dit topic terecht maar daar word ik ook niet veel wijzer van

http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=5053&page=2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn GC staat ook 2,25inch hoger en staat op 245/70R16. Toch heb ik geen problemen met de auto-ambulance erachter... Even zoeken op internet leert dat :

==== KNIP ====

1. Wat is de wettelijke kogelhoogte voor een trekhaak?

Bij het ontwerpen van een trekhaak gaat men uit van een auto met maximale belading. De hoogte moet dan tussen 350 en 420 mm liggen. De hoogte van de trekhaak meet je van het wegdek tot het hart van de kogel.

2. De caravan hangt voor- of achterover aan de auto. Waar ligt dat aan en is het nadelig voor het weggedrag?

De stand van de aangekoppelde caravan heeft vrijwel geen invloed op de wegligging van de combinatie, ténzij die stand wordt veroorzaakt door onjuiste belading. Bij oudere caravans kan de bodemvrijheid minder zijn geworden door slijtage van de vering eventueel in combinatie met wisseling van diagonaalbanden naar radiaal exemplaren (die zijn wat lager). In combinatie met een ‘hoge’ auto kan dat een schuine stand achterover veroorzaken. Voorover? De oorzaak zou kunnen liggen in (over)belading van de auto, of slappe vering (met alle bagage in de kofferbak), in combinatie met een hoge kogeldruk.

==== KNIP ====

Ik meen mij herinnert te hebben dat ik ooit eens de hoogte van (de bovenkant van) mijn kogel tot de grond heb opgemeten nà montage van de verhoging; ik kwam toen (geloof ik) op 49cm. Dat zou ik nog eens kunnen nameten, maar toen had ik gemeten tot aan de top van de kogel.

In elk geval zakt de Jeep ook wat in de veren met belading en zeker bij de max. kogeldruk van 120kg :D

bewerkt door mrobers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

via goiogle kwam ik in dit topic terecht maar daar word ik ook niet veel wijzer van

http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=5053&page=2

Interesant topic! Zoals je ziet, sta je dus vrijwel in de hoek als gelifte Jeeper... De goedkeurde leveren geen lagere haken, en de lagere haken zijn niet goed gekeurd... :D Gezien je botentrailer, lijkt mij dan ook nog een mooie optie om daar grotere banden onder te monteren!?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb eens even gemeten en de hoogte van hart tot grond bedraagt circa 60 cm.

Zomaar grotere wielen onder de trailer gaat niet passen. Ik heb daar ook te maken met de wielkasten. Bovendien komt de trailer dan hoger te staan en het is een amerikaanse, ik moet de boot op de trailer varen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn GC staat ook 2,25inch hoger en staat op 245/70R16. // mijn kogel tot de grond heb opgemeten nà montage van de verhoging; ik kwam toen (geloof ik) op 49cm.
heb eens even gemeten en de hoogte van hart tot grond bedraagt circa 60 cm..

..ff doorrekenend gezien de lift van beide heren en de bandenmaat vind ik het verschil in hoogte van de haak wel best groot...?! Dik 4" ten opzichte van verschil in auto van 0,5".... :D

Het zoeken naar de juiste haak en montage methode is dus zeker de moeite waard bij een auto als er plannen zijn om te liften!

Tja, ik kan de trailer niet bekijken, maar als ik zo'n apparaat in gedachte neem zoals ik hem ken, denk ik dat dat met wat trimwerk toch een mogelijkheid zou moeten kunnen zijn. Maar goed, dat kun jij beter bepalen dan ik.

Ik ben nu trouwens wel benieuwd naar mijn hoogte van haak, ik zal zo eens ff meten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij sta jij op 245/70/15

en ik op 275/70/16

Dit kan natuurlijk ook een verschil geven, toch? :D

Ik neem mezelf ook niet op in de vergelijking (nog) maar MRobers en jou. MRobers heeft de 245.70R16 en jij staat toch op 31" ers?

Ik zelf sta ook op 31" ers en over 10min weet ik wat mijn haak hoogte is...

Afstand grond - hart kogel is bij mij 58cm. Daarbij ben ik 2" gelift.

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem mezelf ook niet op in de vergelijking (nog) maar MRobers en jou. MRobers heeft de 245.70R16 en jij staat toch op 31" ers?

Ik zelf sta ook op 31" ers en over 10min weet ik wat mijn haak hoogte is...

Afstand grond - hart kogel is bij mij 58cm. Daarbij ben ik 2" gelift.

oke, robers is dat dus..

Tussen ons is het verschil erg klein, 2 cm, komt bij dat ik van die oppompveren achter heb, die kunnen dus misschien wat leger dan staan we wellicht weer gelijk ;)

Maar dan blijft het probleem dus, kar is te hoog om iets fatsoenlijk te vervoeren, wie brengt ons het gouden ei :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het probleem hebben wel al vaak over gesproken en ook zoals hier eerder gezegd. eengekeurde trekhaak is er NIET voor een verhoogde Jeep

en een instelbare trekhaak is hier NIET toegestaan.

Ik Heb amerikaanse trekhaak die je er in schuift met een verstelbare trekhaak

en ik sleur mn sleurhut heel Europa door. Is al diverse malen bekeken door de politie maar hebben me steeds laten gaan.

Reden is volgens mij omdat de sleurhut geen kenteken heeft en dus geen goedgekeurde trekhaak nodig heeft.

Als je een amerikaanse boottrailer hebt dan is hij ongetwijfeld zonder kenteken en NIET goedgekeurd hier.;

Handigste is misschien de dissel van de aanhanger verhogen

2 stukken vierkante pijp erop met stuk rond erin en dat tussen dissel en chassis aanhanger. De dissel zit nu vast met 4 bouten. Die moet je dan langer kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je aanhanger moet wel geschikt zijn om het gewicht van je boot te kunnen dragen.

De boottrailers uit USA waren hele fijne trailers maar ze zijn hydraulisch geremd en dat mag niet hier en dus kwamen ze niet door een keuring.

En elke trailer die meer dan 750 weegt met boot heeft een kenteken nodig.

Ik mag met mn sleurhutje ook niet zwaarder zijn dan 750 kgs.

Dat is best moeilijk met alle zooi die ik meesleep.

Met een gekeurde boottrailer enkel as zul je weinig problemen hebben

met een verhoogde trekhaak/jeep. Probleem komt als je een lange boot hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Bestaat er voor jullie niet een hoogte verstelbare trekhaak?

Ik heb voor mijn Wrangler (2" verhoogd) een achterbumper met hitch mount en daarvoor dus een in hoogte verstelbare trekhaak gekocht van Masterlock. Simpel ff sleutel erop en draaien maar. Zie foto, deze heb ik.

Wat ook bestaat is aan je aanhanger een hoogte verstelbare arm. Alko onderstellen levert dat zeker. Daar zit dan 2 x een "knie" op die je kunt verstellen en zo op elk gewenste hoogte je de arm vast kunt zetten op de kogel.

post-3206-12873021575881_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben alleen bang, gezien de topicstarter al melde, dat een andere trekhaak uit kosten oogpunt geen optie is op dit moment. Dus een keuze heeft hij wel te maken. Voor mij is het voorlopig nog niet aan de orde overigens.

Ziet er wel gelikt uit die systemen van Alko moet ik zeggen!! :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben alleen bang, gezien de topicstarter al melde, dat een andere trekhaak uit kosten oogpunt geen optie is op dit moment. Dus een keuze heeft hij wel te maken. Voor mij is het voorlopig nog niet aan de orde overigens.

Ziet er wel gelikt uit die systemen van Alko moet ik zeggen!! :yes:

plaatje hierboven is een masterlock verstelbare trekhaak, schrik niet hij was 60 dollar dus ongeveer 42 euro. Alleen je moet hem ff in de States bestellen, dus even geduld hebben. Maar idd past dat niet omdat jullie geen USA trekhaak hebben, die kosten rond de 150 dollar.

Alko zijn verstelbare armen voor op de trekhaak. Dus je dissel zeg maar. (hoe heet dat ook alweer) Zal eens voor je kijken of ik een plaatje kan vinden op internet. Anders moet ik op de zaak ff een foto maken, wij hebben ze op onze compressorunits zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn dus niet gekeurde koppelingen.

Tevens moet je ze wel in de gaten houden als je ze wel gebruikt voor zware aanhangers. Ik heb er wel eens gescheurd gezien...........

Let op, Alko koppelingen zijn WEL goedgekeurd.

Maar het zou kunnen dat ze mijn verstelbare masterlock trekhaak niet goedkeuren. Al vind ik op RDW.nl geen belemmeringen. Mij interesseert het niet zo maar zou Masterlock kunnen vragen of ze goedgekeurd zijn. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...