NiMi Geplaatst January 28, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 28, 2009 Als mijn raammotor rechtsvoor alleen naar beneden draait en niet de andere kant op wat kan daar de oorzaak van zijn. Tijdens testen draait hij wel beide kanten op dus motor is goed. Schakelaar heb ik ook al omgewisseld en dat maakt geen verschil dus die is ook goed. Kan het ermee te maken hebben dat hij op de schakelaar vanaf de bestuurderskant helemaal niet reageert? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst January 28, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 28, 2009 De motor zelf draait niet om. (een motor doe het of doet het niet) Het omdraaien gebeurd door de +/- om te draaien dit gebeurd door de schakelaar. Dus denk ik dat je schakelaar defect is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Driver Geplaatst January 28, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 28, 2009 Ja idd zou het toch ook in de schakelaar zoeken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 28, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 28, 2009 Meten is weten, dus ff met de multimeter aan de motoraansluting prikken. Succes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
NiMi Geplaatst January 29, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 29, 2009 ik heb de schakelaar van de deur open/dicht erop gezet en dan gaat hij nog steeds maar 1 kant op, dus denk niet dat het aan de schakelaar ligt Kan het ook aan het dradenblokje liggen waar je de schakelaar insteekt en is dit makkelijk te vervangen ziet eruit alsof die draden niet zo makkelijk te verwijderen zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Th.Meijer Geplaatst January 29, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 29, 2009 Als mijn raammotor rechtsvoor alleen naar beneden draait en niet de andere kant op wat kan daar de oorzaak van zijn. Tijdens testen draait hij wel beide kanten op dus motor is goed. Schakelaar heb ik ook al omgewisseld en dat maakt geen verschil dus die is ook goed.Kan het ermee te maken hebben dat hij op de schakelaar vanaf de bestuurderskant helemaal niet reageert? Je hebt een draadbreuk ,dat wordt zoeken ,heb ik ook namelijk gehad op de laadklep ging zij open en dicht maar op de binnen schakelaar alleen naar beneden vandaar dat ik denk dat je een breuk hebt Theo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 29, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 29, 2009 ik heb de schakelaar van de deur open/dicht erop gezet en dan gaat hij nog steeds maar 1 kant op, dus denk niet dat het aan de schakelaar ligtKan het ook aan het dradenblokje liggen waar je de schakelaar insteekt en is dit makkelijk te vervangen ziet eruit alsof die draden niet zo makkelijk te verwijderen zijn. Heb je nu al gemeten? (sprak hij streng:whistle:) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
NiMi Geplaatst February 2, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 2, 2009 jij bent zeker streng! maarru ik heb nog geen gelegenheid gehad want op straat met de deur open en oostenwindje kracht 7 naar binnen is niet echt lekker doormeten. Ik laat het weten als ik ontdekt heb wat de oorzaak is Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
NiMi Geplaatst May 15, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 Het heeft even geduurd maar uiteindelijk kom ik op het volgende opvallende resultaat. Met de schakelaar aan de bijrijders kant draait de motor alleen omhoog als ik de schakelaar naar beneden doe meet ik wel spanning maar de motor draait dan niet. Met de centrale schakelaar aan de bestuurderskant gaat hij ook niet meer omhoog maar meet ik wel spanning als ik de schakelaar omhoog en omlaag doe. De motor doet het prima ik heb hem op een andere deur getest en daar doet hij alles ook vanuit de bestuurderskant. Alle draden geven spanning door, dus geen draadbreuk, alle schakelaars werken en toch draait de motor alleen maar in 1 van de 4 situaties. Ik hoop echt dat iemand hier een verklaring voor heeft want ik ben inmiddels erg benieuwd hoe dit kan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst May 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 Gaat het raam makkelijk omhoog ? Misschien spant er iets, waardoor het motortje wel wil draaien , maar niet genoeg kracht heeft om de slede omhoog te krijgen ? Dan is het een mechanisch probleem ipv. een electrisch Heb je dat getest ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
NiMi Geplaatst May 15, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 ik heb de motor gedemonteerd dus die kan helemaal vrij draaien, vastzitten is er dus geen mogelijkheid. ik begrijp echt niet dat er wel spanning op staat maar dat de motor dan niet draait Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst May 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2009 Aangezien de motor wel wil draaien en spanning heeft, is er misschien iets dat hem tegenhoudt ? Schuift en glijdt alles wel soepel ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
NiMi Geplaatst May 16, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2009 de motor heb ik helemaal losgekoppeld van het raammechaniek dus hij kan niet aanlopen. Als ik hem aan de stekker van het achteraam doe dan draait hij beide kanten op. Dus wel spanning maar hij draait toch maar 1 kant op ik vind het echt heel vreemd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst May 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2009 Heb je al eens naar de massa gekeken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst May 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2009 Hallo. Wat Boris al zegt, is juist motor draait door wisseling van polariteit. De fout of problemen kunnen ook in de andere deur schakelaar zitten. Deze zijn alle doorgekoppeld. Meten is weten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
NiMi Geplaatst May 16, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2009 wim en newbe ik denk dat we met die massa op de goede weg zijn. kunnen jullie mij aangeven hoe ik dat kan checken, mijn multimeter is nog op bedrijfstemperatuur van de vorige meetsessie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst May 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2009 Sorry, verder dan de basiskennis over prik gaat mijn vernuft niet. Dus weet ik dat het eeen kwestie van polariteit wisselen is bij gelijkstroom. En als er in beide standen van de schakelaar wel spanning wordt gegeven, is het voor de hand liggend dat er dan iets met de massa gebeurt waardoor de motor andersom gaat draaien. Persoonlijk vermoed ik dat het de schakelaar is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst May 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2009 (bewerkt) Hallo. Ik zou basic beginnen. Alle schakelaars losgooien, dan er steeds weer eentje aankoppelen. De motor heeft aarde, alleen niet via een bepaalde schakelaar en via een goede route. May 17, 2009 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bokkie Geplaatst May 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2009 gewoon even een nieuwe massa draad leggen en dan testen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gympie1 Geplaatst May 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2009 ik zou eerst even naar relais kijken een plus van een electromotor omdraaien zo dat hij de anderekant op draait gebuurt niet alleen door een schakelaar daar zijn 3 relais voor nodig sommige zeggen twee maar dan heb je echt kortsluiting als een zoon relais het niet goed doet ivm slecht contact of losse draad of relais kapot kan ook daar beginnen en dan meten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst May 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2009 De klacht heeft niets met aarde te maken. De motor heeft gewoon twee aansluitingen , als men de polariteit omdraaid , dan draait de draairichting van de motor om. Als hij immers een vaste aarde zou hebben dan zou men de polariteit niet om kunnen draaien. Ook werken de ramen niet met relais , de totale stroom gaan door de schakelaars (er lopen immers ook 2.5mm kabels naar de deuren). Als loopt via het hoofdpaneel (het paneel in de linkse deur) , als daar iets niet goed zit (schakelaar verrot / of slecht kontakt) , dan krijg je dat er bepaalde zaken niet meer werken. Als je dit hoofdpaneel er ook uit haalt werkt er immers geen 1 raam meer. Ik zou het dus in de bekabeling gaan zoeken , of in het hoofd-schakelpaneel (dit komt het meeste voor). Wat ook vaak voorkomt is dat de aansluitconnector van het hoofdpaneel geoxideerd is. Als men een keer het plastic uit de deur heeft verwijderd , dan loopt het regenwater precies op de aansluitblok (via de buitenkant van het raam). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
NiMi Geplaatst May 19, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2009 Dank voor al jullie reakties. Maar Boris als ik de schakelaar op de centrale unit beweeg dan kan ik wel spanning meten aan de rechterdeur en ook beide kanten op dus wel spanning maar geen beweging in de motor die gewoon goed werkt. Blijft de vraag als alle schakelaars goed spanning doorgeven (wanneer het moet) en de motor dan niet gaat draaien hoe dat kan. oxidatie zat inderdaad op de centrale unit maar dat heb ik schoongemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst November 30, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2009 Is deze klacht ooit nog eens verholpen, en zoja, hoe? Ik heb namelijk een soort gelijk probleem... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst November 30, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2009 Maar meet je die spanning belast of onbelast ? Je kan wel spanning meten , als er een hoge weerstand is (b.v. oxidatie). Als er geen stroom loopt meet je die spanning , echter gaat er stroom lopen dan wordt de spanningsval op de weerstand zo groot zodat er uiteindelijk bij de motor nog geen spanning is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
NiMi Geplaatst December 1, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2009 ik denk dat het inderdaad een oxidatieprobleem in het hoofdschakelpaneel aan de bestuurderskant is die moet ik dan vervangen (wat kosten die Boris). Even een soldeerboutje kopen om alle draden weer aan te suiten . kortom probleem was nog niet opgelost hele zomer met het raam dicht gereden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.