Spring naar bijdragen

raammotor draait maar 1 kant op


NiMi
 Share

Recommended Posts

Als mijn raammotor rechtsvoor alleen naar beneden draait en niet de andere kant op wat kan daar de oorzaak van zijn. Tijdens testen draait hij wel beide kanten op dus motor is goed. Schakelaar heb ik ook al omgewisseld en dat maakt geen verschil dus die is ook goed.

Kan het ermee te maken hebben dat hij op de schakelaar vanaf de bestuurderskant helemaal niet reageert?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb de schakelaar van de deur open/dicht erop gezet en dan gaat hij nog steeds maar 1 kant op, dus denk niet dat het aan de schakelaar ligt

Kan het ook aan het dradenblokje liggen waar je de schakelaar insteekt en is dit makkelijk te vervangen ziet eruit alsof die draden niet zo makkelijk te verwijderen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als mijn raammotor rechtsvoor alleen naar beneden draait en niet de andere kant op wat kan daar de oorzaak van zijn. Tijdens testen draait hij wel beide kanten op dus motor is goed. Schakelaar heb ik ook al omgewisseld en dat maakt geen verschil dus die is ook goed.

Kan het ermee te maken hebben dat hij op de schakelaar vanaf de bestuurderskant helemaal niet reageert?

Je hebt een draadbreuk ,dat wordt zoeken ,heb ik ook namelijk gehad

op de laadklep ging zij open en dicht maar op de binnen schakelaar alleen naar beneden vandaar dat ik denk dat je een breuk hebt

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb de schakelaar van de deur open/dicht erop gezet en dan gaat hij nog steeds maar 1 kant op, dus denk niet dat het aan de schakelaar ligt

Kan het ook aan het dradenblokje liggen waar je de schakelaar insteekt en is dit makkelijk te vervangen ziet eruit alsof die draden niet zo makkelijk te verwijderen zijn.

Heb je nu al gemeten? (sprak hij streng:whistle:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk kom ik op het volgende opvallende resultaat.

Met de schakelaar aan de bijrijders kant draait de motor alleen omhoog als ik de schakelaar naar beneden doe meet ik wel spanning maar de motor draait dan niet.

Met de centrale schakelaar aan de bestuurderskant gaat hij ook niet meer omhoog maar meet ik wel spanning als ik de schakelaar omhoog en omlaag doe.

De motor doet het prima ik heb hem op een andere deur getest en daar doet hij alles ook vanuit de bestuurderskant.

Alle draden geven spanning door, dus geen draadbreuk, alle schakelaars werken en toch draait de motor alleen maar in 1 van de 4 situaties.:no:

Ik hoop echt dat iemand hier een verklaring voor heeft want ik ben inmiddels erg benieuwd hoe dit kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de motor heb ik helemaal losgekoppeld van het raammechaniek dus hij kan niet aanlopen. Als ik hem aan de stekker van het achteraam doe dan draait hij beide kanten op.

Dus wel spanning maar hij draait toch maar 1 kant op ik vind het echt heel vreemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, verder dan de basiskennis over prik gaat mijn vernuft niet.:lol:

Dus weet ik dat het eeen kwestie van polariteit wisselen is bij gelijkstroom. En als er in beide standen van de schakelaar wel spanning wordt gegeven, is het voor de hand liggend dat er dan iets met de massa gebeurt waardoor de motor andersom gaat draaien. Persoonlijk vermoed ik dat het de schakelaar is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou eerst even naar relais kijken een plus van een electromotor omdraaien zo dat hij de anderekant op draait gebuurt niet alleen door een schakelaar

daar zijn 3 relais voor nodig sommige zeggen twee maar dan heb je echt kortsluiting

als een zoon relais het niet goed doet ivm slecht contact of losse draad of relais kapot kan ook

daar beginnen en dan meten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De klacht heeft niets met aarde te maken.

De motor heeft gewoon twee aansluitingen , als men de polariteit omdraaid , dan draait de draairichting van de motor om.

Als hij immers een vaste aarde zou hebben dan zou men de polariteit niet om kunnen draaien.

Ook werken de ramen niet met relais , de totale stroom gaan door de schakelaars (er lopen immers ook 2.5mm kabels naar de deuren).

Als loopt via het hoofdpaneel (het paneel in de linkse deur) , als daar iets niet goed zit (schakelaar verrot / of slecht kontakt) , dan krijg je dat er bepaalde zaken niet meer werken.

Als je dit hoofdpaneel er ook uit haalt werkt er immers geen 1 raam meer.

Ik zou het dus in de bekabeling gaan zoeken , of in het hoofd-schakelpaneel (dit komt het meeste voor).

Wat ook vaak voorkomt is dat de aansluitconnector van het hoofdpaneel geoxideerd is.

Als men een keer het plastic uit de deur heeft verwijderd , dan loopt het regenwater precies op de aansluitblok (via de buitenkant van het raam).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor al jullie reakties.

Maar Boris als ik de schakelaar op de centrale unit beweeg dan kan ik wel spanning meten aan de rechterdeur en ook beide kanten op dus wel spanning maar geen beweging in de motor die gewoon goed werkt.

Blijft de vraag als alle schakelaars goed spanning doorgeven (wanneer het moet) en de motor dan niet gaat draaien hoe dat kan.

oxidatie zat inderdaad op de centrale unit maar dat heb ik schoongemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Maar meet je die spanning belast of onbelast ?

Je kan wel spanning meten , als er een hoge weerstand is (b.v. oxidatie).

Als er geen stroom loopt meet je die spanning , echter gaat er stroom lopen dan wordt de spanningsval op de weerstand zo groot zodat er uiteindelijk bij de motor nog geen spanning is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat het inderdaad een oxidatieprobleem in het hoofdschakelpaneel aan de bestuurderskant is die moet ik dan vervangen (wat kosten die Boris). Even een soldeerboutje kopen om alle draden weer aan te suiten :P.

kortom probleem was nog niet opgelost hele zomer met het raam dicht gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...