Spring naar bijdragen

Nieuwe ZJ rijder, over G3


Recommended Posts

Hallo allemaal,

ben net nieuw hier dus zal me eerst even voorstellen;

Harrie de Ruiter, kom uit Elspeet (veluwe) en ben ZZP-er, werk vooral in de techniek en bouw sinds kort automotoren om naar bootmotor en maak de benodigde onderdelen. Ben voor mezelf een Phantom 21ft aan het ombouwen naar inboard waar een BMW 5.4 V12 inkomt

heb tot december '07 met een Ram Pickup 4x4 5.2 V8 gereden. toen verkocht i.v.m. aanschaf huis, heb daarna een tijdje met een pajero gereden tot het V8 gevoel weer ging kriebelen.

nu sinds twee weken in het bezit van een ZJ 5.2 van '97, dus zelfde blok maar twee keer zo snel als die pickup. :whistle::D

genoeg over mij,

afgelopen week heb ik prijs opgevraagd voor een G3 inst. bij autogas duiven (zijn jullie nogal over te spreken begreep ik), viel niet tegen, maar ik heb twee vraagjes:

1: nu heb ik altijd gehoord dat voor deze motoren de Prins VSI het beste zou zijn, die kunnen zij ook leveren maar zij adviseren Landi (i.v.m. software), heeft iemand hier ook ervaring mee?

voor de kosten maakt het niet uit, ze leveren beide installaties voor het zelfde geld.

2: de 70l. onderbouw vind ik wat klein, nu wilde ik i.p.v. het reservewiel een staande ringtank laten bijplaatsen, maar deze zijn schijnbaar niet meer leverbaar, zijn er nog andere opties, behalve dan een grote tank in je kofferruimte?

alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Harry,

heb zelf ook een ZJ op G3, tot volle tevredenheid overigens, maar als je naar landen gaat waar LPG maar mondjesmaat te krijgen is, ben je niet blij met dat conservenblikje met benzine bij een gebruik van 1:5.

Ik heb ooit een 2e hands ringtank gekocht van 55 liter. Die heb ik parallel aan de hoofdtank gezet d.m.v een Tee-stuk in de vulslang. De 80% regeling heb ik uit de hoofdtank verwijderd. De ringtank op de plek van het reservewiel (laat ik toch altijd thuis op vakantie) in hetzelfde schroefgat vastgezet. Het afdekzeil paste ook nog. De gasslang van de ringtank voorzien van een aan twee zijden afdichtende snelkoppeling. Past mooi in het luikje achter het reservewiel.

Bleef ik in Nederland en voor de keuring: snelkoppeling los, tank eruit, halfvol of leeg maakt niet uit. Weegt alleen wat meer! Reservewiel terug er in en klepje voor het gat. suc7.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
: de 70l. onderbouw vind ik wat klein, nu wilde ik i.p.v. het reservewiel een staande ringtank laten bijplaatsen, maar deze zijn schijnbaar niet meer leverbaar, zijn er nog andere opties, behalve dan een grote tank in je kofferruimte?

Hoi Harrie,

gefeliciteerd met je aankoop en welkom.

Ik heb vorig jaar een 90 liter ringtank in mijn Grand Cherokee WJ laten plaatsen. Zijn nog leverbaar hoor bij ons.

Gekocht bij LPG Van Meenen in 9990 Eeklo.

groeten

frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

ok dank je voor jullie reacties,

ik laat binnenkort de Landi installatie inbouwen, gewoon met 70l onderbouw, vind ik het in praktijk toch te weinig, dan kan ik altijd nog een staande ring zien te vinden en inbouwen.

Frans, die ringtank in je WJ, is dat geen liggende? of kun je een liggende ook staand toepassen?

grtz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Harry,

heb sinds 2 weken een Prins VSI installatie in mijn Grand Cherokee V8 - 5.2 zitten.

Ik merk nauwelijks verschil in de prestatie en het verbruik.

Start op benzine en gaat zodra die op temperatuur is automatisch over op gas.

Je ziet het aan de controlelampjes op de schakelaar gas/benzine.

Anders zou je het niet weten.

Iedere cilinder wordt direct ingespoten, ik weet niet hoe het met de andere systemen gaat.

Ik ben uiterst tevreden over de Prins VSI.

Groeten,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeepers,

hoeveel km's hebben degenen die al op gas rijden, inmiddels gereden met de installatie? Onze GC 4.7 V8 Overland (2002) kochten we ook met Prins G3, maar zonder de wetenschap dat dat zonder geharde koppen niet lang goed kan gaan... Schijnt een bekend probleem te zijn bij latere inbouw, de boel wordt te heet en daardoor slaat alles in. Gevolg: revisie, we hopen dat we eind deze week weer kunnen rijden. Helaas zijn we autotechnisch niet technisch, dus hebben al het werk moeten laten doen; kost nu waarschijnlijk 1/5 van de aanschafprijs een jaar geleden, maar in deze tijden is wegdoen helemaal je centjes weggooien... :D 1 dealer bood zelfs 2500,- (euro ja!) inruil bij aankoop van een splinternieuwe auto t.w.v. 43.000,-!

Wat zijn jullie ervaringen? Pas toen het probleem optrad, kwamen we er via onze vriend Google achter dat we het hadden kunnen weten. Melden installateurs of leveranciers dit 'mogelijke' euvel?

Groetjes Andrea

(huurauto: Mercedes C200 d uit 1994, wit en 71pk :P )

bewerkt door Andrea
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou eerst overigens even ergens anders heen gaan voor een second opinion. En dan hoef je echt niet langs de dure dealer ofzo. :P

80.000 op gas, waarvan wij 50.000 in het laatste jaar. Niet bij de dealer geweest, daar hebben we geen goede ervaringen mee. De second en third opinion hebben we al gehad en er was al van alles geprobeerd, vandaar dat hij nu uit elkaar ligt bij de garage en geloof me: helemaal aan gort!

http://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_petroleum_gas#Usage_in_vehicles

Echt een bekend probleem dus...

Bedankt voor je reactie, super als mensen wel een boel km's kunnen maken zonder dit probleem!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eventjes terugkomen wat betreft de dealer waar je aan refereert, die zou ik gelijk zijn ... omdraaien(dat hij zich nog dealer mag noemen, de liefde voor een Jeep is ver te vinden en dan zeker als het draait om een 4.7 Overland uit 2002, onbegrijpelijk!)Veel succes met de revisie, rij 5.9 zonder gas, maar als ik die verhalen af en toe zo hoor voor mij even geen gas.

Hallo Jeepers,

hoeveel km's hebben degenen die al op gas rijden, inmiddels gereden met de installatie? Onze GC 4.7 V8 Overland (2002) kochten we ook met Prins G3, maar zonder de wetenschap dat dat zonder geharde koppen niet lang goed kan gaan... Schijnt een bekend probleem te zijn bij latere inbouw, de boel wordt te heet en daardoor slaat alles in. Gevolg: revisie, we hopen dat we eind deze week weer kunnen rijden. Helaas zijn we autotechnisch niet technisch, dus hebben al het werk moeten laten doen; kost nu waarschijnlijk 1/5 van de aanschafprijs een jaar geleden, maar in deze tijden is wegdoen helemaal je centjes weggooien... :no: 1 dealer bood zelfs 2500,- (euro ja!) inruil bij aankoop van een splinternieuwe auto t.w.v. 43.000,-!

Wat zijn jullie ervaringen? Pas toen het probleem optrad, kwamen we er via onze vriend Google achter dat we het hadden kunnen weten. Melden installateurs of leveranciers dit 'mogelijke' euvel?

Groetjes Andrea

(huurauto: Mercedes C200 d uit 1994, wit en 71pk :blush: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

80.000 op gas, waarvan wij 50.000 in het laatste jaar. Niet bij de dealer geweest, daar hebben we geen goede ervaringen mee. De second en third opinion hebben we al gehad en er was al van alles geprobeerd, vandaar dat hij nu uit elkaar ligt bij de garage en geloof me: helemaal aan gort!

http://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_petroleum_gas#Usage_in_vehicles

Echt een bekend probleem dus...

Bedankt voor je reactie, super als mensen wel een boel km's kunnen maken zonder dit probleem!

nOUJA BEKEND PROBLEEM...

Ik zie hierzo altijd mensen met probleemloos km's op lpg. Ik heb hiervoor en xj gehad en die had 240.000 op de teller uit 1989 en die reed ook probleemloos op gas.

Ik begreep juist dat jeeps uitermate geschikt waren om op gas te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem is niet zozeer het merk of de motor, maar of er wel of niet geharde koppen inzitten. Auto's vanaf 2005 ongeveer, zeker Europese, zijn hier over het algemeen meer mee uitgerust. Amerikanen doen/deden niet echt aan milieuvriendelijker brandstof en met hun benzineprijzen hoefden ze ook niet echt. In Europa is gas ook de laatste jaren pas veel populairder geworden.

Ik heb inmiddels heel wat gegoogled en ben veel ervaringen tegengekomen die hetzelfde zijn als de onze (ook hier op het forum, inclusief beschrijvingen van het vervangen, met foto's van de rotte koppen), maar het kan inderdaad gelukkig ook lang goed gaan met de koppen. Voor het overige schijnt het zo te zijn dat gas minder slijtage voor de motor oplevert, dus dat is dan mooi meegenomen. Blijven we gewoon nog 2 ton op gas rijden! :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem is niet zozeer het merk of de motor, maar of er wel of niet geharde koppen inzitten. Auto's vanaf 2005 ongeveer, zeker Europese, zijn hier over het algemeen meer mee uitgerust. Amerikanen doen/deden niet echt aan milieuvriendelijker brandstof en met hun benzineprijzen hoefden ze ook niet echt. In Europa is gas ook de laatste jaren pas veel populairder geworden.

Ik heb inmiddels heel wat gegoogled en ben veel ervaringen tegengekomen die hetzelfde zijn als de onze (ook hier op het forum, inclusief beschrijvingen van het vervangen, met foto's van de rotte koppen), maar het kan inderdaad gelukkig ook lang goed gaan met de koppen. Voor het overige schijnt het zo te zijn dat gas minder slijtage voor de motor oplevert, dus dat is dan mooi meegenomen. Blijven we gewoon nog 2 ton op gas rijden! :no:

okee,

ik heb een 5.9 v8 uit 1998.

heeft die de goede of slechte koppen?? :blush:

net voor de gein oliepeil maar ff gechecked, zag er goed uit :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb in een paar topics over gas gepost, dus misschien stond het hier niet bij, maar die 80.000 is mét FlashLube gereden... Ik weet niet wat de vorige eigenaar voor rijstijl had, maar wij hebben sinds de GC geen snelheidsboete meer ontvangen en behalve een paar keer lekker optrekken in de eerste 2 weken, rijden we zeer beschaafd. Het is dus geen wondermiddel en biedt zeker geen zekerheid op niet-inslaan, al zal het allicht uitmaken. Schijnt dat je zonder Lube al na 30.000 voor grote problemen kunt komen te staan...

Kleppen komen woensdag pas aan bij revisieboer, dus eind van de week nog geen Jeep in eigen garage helaas...

bewerkt door Andrea
Link naar opmerking
Deel via andere websites

jammer joh,

beetje jeep rijd toch beter dan de meeste huurblikjes. :ohmy:

bij mij komt er binnenkort dus Landi in, incl. Flashlube en fuel reset systeem (laatste ken ik niet maar was een optie die ze adviseerden).

ga toch voor Landi, autogas Duiven adviseerde dat i.v.m. software, en ik heb al verschillende mensen (o.a. een collega) over software problems met Prins gehoord.

die collega had een Chevy transport V6, problemen met prins. heeft em nu ingeruild op een GC van 2000 (WJ 4.7 V8) waar twee jaar prins in zit en heeft nu gelijk al weer een (waarschijnlijk) software probleem.

benieuwd hoe dat straks met Landi gaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dit huurblikje stuurt op zich nog wel goed, brengt je van A naar B en we kunnen er ook van alles in kwijt, maar je maakt niet echt de indruk een autofanaat te zijn, op zijn minst... Maar goed, het was een interessante huurprijs voor een maand, dus we houden het nog even vol. Voordat de Jeep naar de dokter moest, waren we net aan het kijken voor een 2e auto voor erbij, dus we hadden opeens niets!

Met de gasinstallatie zelf (Prins dus) hebben we nog geen enkel probleem gehad overigens, dus ook die ervaringen verschillen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...