Spring naar bijdragen

afslaan tijdens rijden


kees
 Share

Recommended Posts

Na bijna een jaar probleemloos te hebben gereden heb ik nu weer iets.

De XJ slaat af tijdens het rijden. Weet niet goed of het een brandstof prob is of ontsteking. Heb de foutcodes uitgelezen en krijg alleen een 55, end of code. Hij slaat betrekkelijk kort na het starten weer af. De motor loopt dan inmiddels wel op gas. De motor is dan ook weer te starten alleen dit kost enige moeite.

Nu heb ik het vermoeden dat dit met de startblokering te maken heeft, kan die nadat de motor loopt nog roet in het eten gooien. DWZ de ontsteking blokkeren oid.

Of moet ik de oorzaak ergens anders gaan zoeken.

Heb vanochtend de startblokkering gereset heb toe een uur probleemloos gereden. Alleen daarnet ging mijn vrouw even boodschappen doen en die strand na een paar km met dat ding.

Groet

Kees Geerts

bewerkt door kees
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kees. Ik denk ook dat de Crank Position Sensor achteruit gaat.(zonder ECU melding).

Dit ding zit op de bellhousing. Is tamelijk moelijk te bereiken. Googlen/zoeken!

Je kan wel eens proberen om de stekker te reinigen en de kabel te controleren of deze geen contact maakt met de uitlaat!:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan ook zijn dat je verdamper bevriest. Bij mijn Jeep heb ik dat probleem. Waarschijnlijk een probleem met de doorstroming van het koelwater, aangezien de kachel ook nooit op temperatuur komt.

Oftewel, als je op benzine start blijft ie dan wel lopen en wordt de kachel wel warm?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend de motor even 20 minuten laten lopen op benzine. Koelwater was na 5 minuten al redelijk warm zo ook de slangen naar en van de verdamper. Na nog eens 10 minuten zat ie op de 95 graden.

Een beetje gerommeld met de bedrading van de cps gebeurde niets. Tevens nog een vacuumlek gedicht.

Vanmiddag nog zo'n sessie maar dan op gas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Wel het ging enige weken goed, vanochtend sloeg ie weer tot 3x toe af. Nieuwe theorie.

Accu is niet meer optimaal na twee a drie startpogingen is ie tot leeg. Kan het gebeuren dat door het inschakelen van de airco er een spanningsdip optreed die er voor zorgt dat het autoshutdown relais het niet houd en dat de auto daardoor afslaat.

Heb hem nu aan de gelijkrichter hangen ga vanmiddag even accu en dynamo door laten meten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dynamo was goed. Accu was geen klote meer waard. Accu vervangen maar probleem blijft onverminderd aanwezig.

Komt dit probleem alleen voor als je op gas rijdt. of ook als je op benzine rijdt?

Als dit probleem alleen op gas voorkomt, blijf ik toch bij de diagnose van een bevriezende verdamper. Hoe meer LPG van vloeistof naar gas omgezet wordt, hoe meer warmte er aan het koelwater onttrokken wordt. Dit zie je niet aan de temperatuurmeter op het dashboard.

Het koelwater dat via de verdamper en kachel loopt, loopt via een apart circuit vanaf de koelwaterpomp. Wanneer er een verstopping in dit circuit zit uit zich dit door een slechte verwarming en bevriezen van de verdamper bij veel gas geven. Je merkt dan ook dat bv. bij snel accelereren en kort daarna het gas loslaten en de rem intrappen (automaat ontkoppeld) de motor afslaat.

Een snelle test hiervoor is de motor warm laten draaien en daarna de kachel vol open zetten en de ventilator op 4. Is de lucht dan warm/heet en blijft dit zo, dan is de doorstroming normaal. Is de lucht lauw/koud of wordt deze na korte tijd weer lauw/koud, dan zit er een verstopping in het circuit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is ook op benzine, ik wil morgen of overmorgen even naar brabant 4x4 rijden. Effe aan de compu hangen kijken wat die weet te vertellen. Het is zowieso heel grillig.

Daarstraks is mijn vrouw even weg geweest met de jeep. Op de heenweg is ie 4 of 5 keer afgeslagen.

Op de terugweg niet 1 x.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

wellicht heb je er niets aan maar je weet het nooit, jaren geleden heb ik hetzelfde probleem gehad met een Simcaatje 1100. Weken probreemloos rijden en dan plotseling op de meest onverwachte momenten er weer mee nokken en neit aan te krijgen. Na heel veel en tijdrovend speurwerk bleek dat er een probleem was met de verdeelkap en de rotor. Dit werd mede veroorzaakt doordat er speling in de as zat waar de rotor op zat.Uiteindelijk alleen de verdeelkap en de rotor vervangen, de klachten bleven weliswaar bestaan alleen namen ze wel met 90% af en had ik er alleen nog last van met vochtig weer. ( nieuwe as voor de ontsteking was helaas niet meer te krijgen ). Tevens is het vaak zo dat bij gasinstallaties er het e.e.a. gesoldeerd is, deze verbindingen kunnen ook nog wel eens slecht worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

sensoreren waren de eerste nog. Hebben die auto weggebracht en bij de garage sloeg ie dus niet af.

Elke sensor heeft zijn eigen functie, die op het vliegwiel verteld wanneer te vonken en die op de verdeler wanneer in te spuiten, (zal wel net andersom zijn). Willekeurig welke stuk of bijna stuk is geeft dan een keer geen signaal aan de compu die vervolgens de motor uitzet.

voor de kosten van die sensoren hoef je het niet te laten de ene was €80,= (vliegwiel) en de andere €50,= (verdeler) + de montage en dat weet ik nog niet.

Hij kon met de computer niet precies vaststellen welke stuk was, dus voor de zekerheid maar beide vervangen.

Verdeler en rotor zitten der inmiddels ook al weer een jaar of 2.5 op. Aangezien die auto op gas loopt is dat ook wel zaak om goed bij te houden.

Heb er inmiddels al weer hele tank mee leeggereden zonder probs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...