Spring naar bijdragen

verhoogde


Menno
 Share

Recommended Posts

wie van jullie rijd er met een panhard brecket en dan met losse stabilisatorstang?

ik heb namelijk voor het eerst mijn stabilisator los gehad in loon op zand maar blijkbaar komt er dan zo'n kracht op je panhardstang dat de bouten van de bracket eraf breken en het brecket zelf verbuigd terwijl dit bijna een cm. staal is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

huh.gif

Ik gooi de stabi ook altijd los, maar geen problemen met de panhard hoor...

Nu heb jij de auto wel wat meer verhoogd, en dan komt er wel meer kracht op die stang...

Er zijn ook disconnects voor in de handel, maar ik weet ook dat er Jeepers zijn die de hele stang niet meer onder de auto hebben....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rij zelf met enige regelmaat zonder stabi stang, omdat domweg de disco's momenteel niet passen(wordt aankomende winter opgelost).

Gevolg is dat je in de bochten wat meer overhangt naar buiten, wat sommige personen hier niet erg kunnen waarderen, maar het went snel.

Ik heb er wel een zwaardere en in lengte verstelbare panhardstang onder zitten, bewuste keuze daar toch bij oplossingen met bracket's deze regelmatig loslopen zeker bij zwaarder belasting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Mav ©@Nov 30 2004, 19:18

't Kan best

<div align="right">

Hoe de auto rijdt met of zonder swaybar en/of trackbars is erg afhankelijk van hoe de rest van de ophanging eruit ziet. (stugge of soepele veren e.d.)

Ik rijd zelf zonder trackbars maar op de weg altijd met vastgezette swaybar. (als ik dat vergeet wordt ik daar al snel aan herinnerd)

Het beste is gewoon een keertje proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Panhardstang is er voor om de as zijdelings op zijn plek te houden. Nadeel is, dat bij uit/inveren de as zich wel zijdelings verplaatst. Daarom krijgt de bevestiging bij een verhoogde auto ook meer krachten te verwerken!

A trackbar (or track bar) is a big round piece of metal that keeps your axle in line with the frame for improved handling. If you have a YJ Wrangler, you have one on the front and on the back of your Jeep. I have heard many YJ owners recommend removing the back and the front swaybars for improved offroad articulation and I have no doubt doing so would tremendously help my vehicle articulate but I have safety concerns and I'm not willing to risk it. Remember, our Raptor project is designed to still be a daily driver.

One day while 4 wheeling (incidentally we were on our way to a trail cleanup event) we heard a "thunk" somewhere on the front end and crawling under Raptor revealed the bolt on the left of the front trackbar was missing. This is odd because I think that bolt is grade 5 (so it shouldn't have broken) and I'm sure the nut was torqued onto the bolt very tightly. I tried to buy a new bolt but I didn't know the size or length so I first stopped by a Jeep dealership to order one. The dealership had a VERY hard to trying to figure out which bolt to sell me and after they finally decided, the cost was $12. This turned out to be the wrong bolt so I ended up driving with the one side disconnected for a month while deciding what to do. On the upside, while the trackbar was disconnected on one side I noticed a VAST improvement in articulation on the front axle. The downside was that it made a "thunk" every time I went over a bump and steering became very "sqwuishy" on the highway; noticeably not as responsive. So while I liked the extra offroad ability not having a trackbar gave me, I disliked the potential safety hazard of steering that wasn't as responsive.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Bij verhogingssets van meer dan 2 inch zitten er beugeltjes bij om het punt waar de trackbar vast zit te verhogen. Dus het scharnier punt wordt ongeveer 8 cm hoger en komt er niet zoveel druk op je trackbar (panhardstang) Bij YJ voor een beugeltje waarvan de onderkant gebogen is en achter een U profieltje. bij 3,5 "verhoging gaat voor het scharnierpunt 8 cm omhoog en achterste stang 9 cm. Ik vind een telescopisch aardig aan de prijs. Ik heb gevraagd of Sjikita die beugeltjes wil maken dus als er meer liefhebbers zijn ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Menno@Feb 16 2005, 12:28

die beugeltjes heb ik er dus opzitten en voor buigen ze dus krom en de bouten breken af terwijl het toch beugels van een cm dik zijn

het rare is ook dat hoe vast ik ze ook aandraai ze gaan na een paarhonderd km toch weer los?

<div align="right">

Borgring?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...