laura Geplaatst December 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 halo allemaal weten jullie wat er met mijn jeep aan de hand is .het water reservoir gaat koken de temp loopt op en hij gooit het water er onmiddelijk uit . kan het de koppakking zijn ? de olie ziet ergoed uit en ik heb geen vreemde rookwolken achter mijn uitlaat .wie kan mij goede raad geven , laura:( Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijnn Geplaatst December 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 als je met een koude motor de boel goed vuilt dan de motor starten als dan het water borrelt is de kans groot dat je koppakking kapot is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
laura Geplaatst December 6, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 als je met een koude motor de boel goed vuilt dan de motor starten als dan het water borrelt is de kans groot dat je koppakking kapot is. hoe bedoel je dat ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 Waterpomp of thermostaat kapot geeft ook zulke verschijnselen. Maar over welk type Jeep en welke motor hebben we het? Een KJ uit 1990 lijkt me onwaarschijnlijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst December 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 hoi, je hebt niet meer dan normaal condenswater uit de uitlaat aan je peil stok zit ook geen sludge (soort koffiemelk achtig iets) ook geen smurrie in expantie vat ? probeer eens met koude motor hand op vulopening auto starten (2 pers) paar keer gas geven motor stopzetten voel je nu druk = koppakking stuk mischien de termostaat stuk en gaat deze niet open, motor warm laten lopen en voelen of de bovenste slang van koeler warm wordt (kijk uit voor de draaiende delen ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst December 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 LAura, Als thermostaat dit blijft zitten zal de temp ook veel te hoog zijn, idem voor waterpomp. Beschreven tips kan ik mij bij aansluiten. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
laura Geplaatst December 6, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 Waterpomp of thermostaat kapot geeft ook zulke verschijnselen. Maar over welk type Jeep en welke motor hebben we het? Een KJ uit 1990 lijkt me onwaarschijnlijk volgens mij is het een xj uit 1990 motor 4.0 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
laura Geplaatst December 6, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 hoi,je hebt niet meer dan normaal condenswater uit de uitlaat aan je peil stok zit ook geen sludge (soort koffiemelk achtig iets) ook geen smurrie in expantie vat ? probeer eens met koude motor hand op vulopening auto starten (2 pers) paar keer gas geven motor stopzetten voel je nu druk = koppakking stuk mischien de termostaat stuk en gaat deze niet open, motor warm laten lopen en voelen of de bovenste slang van koeler warm wordt (kijk uit voor de draaiende delen ) ga ik morgen gelijk proberen thanks je hoort het later laura Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
laura Geplaatst December 6, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 ga ik morgen gelijk proberen thanks je hoort het later laura even vergten geen sludge Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 (bewerkt) Kijk, daar kunnen we wat mee...... Begin eens met een koude motor, echt koud. Koelvloeistof bijvullen naar normaal niveau. Dan motor starten en stationair laten draaien. Nu kun je het een en ander controleren, kijk wel uit voor je vingers ivm draaiende delen. Controleer nu voordat het koken begint het volgende.... Aan de voorzijde van het motorblok zitten twee dikke waterslagen, van en naar de radiateur. Word de bovenste langzaam warm? Ja? Als je de dop van de radiator af schroeft, zie je de vloeistof stromen? Word de onderste slang nu ook langzaam warm? Als dit niet gebeurd, blijft de thermostaat dicht of word het water niet rond gepompt. Door de thermostaat uit het thermostaathuis te halen en nog een keer te controleren, kun je zie waar het probleem zit. Wel warmte en doorstroming, thermostaat kapot. Geen doorstroming, waterpomp kapot. December 6, 2008 bewerkt door Ab aanvulling Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
laura Geplaatst December 6, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 Kijk, daar kunnen we wat mee...... Begin eens met een koude motor, echt koud. Koelvloeistof bijvullen naar normaal niveau. Dan motor starten en stationair laten draaien.Nu kun je het een en ander controleren, kijk wel uit voor je vingers ivm draaiende delen. Controleer nu voordat het koken begint het volgende.... Aan de voorzijde van het motorblok zitten twee dikke waterslagen, van en naar de radiateur. Word de bovenste langzaam warm? Ja? Als je de dop van de radiator af schroeft, zie je de vloeistof stromen? Word de onderste slang nu ook langzaam warm? Als dit niet gebeurd, blijft de thermostaat dicht of word het water niet rond gepompt. Door de thermostaat uit het thermostaathuis te halen en nog een keer te controleren, kun je zie waar het probleem zit. Wel warmte en doorstroming, thermostaat kapot. Geen doorstroming, waterpomp kapot. oke daar ga ik morgenvroeg gelijk mee beginnen ,ik heb net met een koude motor even wat gechekt wat mr fix-it doorgaf ,maar ik krijg geen druk . ik zie nou niks meer buiten dus moet jammer genoeg tot morgen wachten ,ga het gelijk proberen ,je hoort morgen gelijk van me , moet er niet aan denken dat ik mijn jeepie moet weg doen . thanks laura Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
laura Geplaatst December 6, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 oke daar ga ik morgenvroeg gelijk mee beginnen ,ik heb net met een koude motor even wat gechekt wat mr fix-it doorgaf ,maar ik krijg geen druk . ik zie nou niks meer buiten dus moet jammer genoeg tot morgen wachten ,ga het gelijk proberen ,je hoort morgen gelijk van me , moet er niet aan denken dat ik mijn jeepie moet weg doen . thanks laura o ja ik heb laatst de v snaar nog vervangen kan dat er mischien ook mee te maken hebben ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2008 En sindsdien heb je die problemen??? Draairichting van de waterpomp misschien verkeerd om. t zou zoiets moeten zijn...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcel70 Geplaatst December 7, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 7, 2008 Hele simpele test,thermostaat er helemaal uithalen. Dan kijken of hij alsnog gaat koken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
laura Geplaatst December 7, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 7, 2008 hoi allemaal ,ik heb vandaag alles even uitgeprobeerd wat jullie mij aanrade alleen heb ik de termostaat er niet uitgehaalt kan dat niet zelf ,jammer genoeg . maar hij bouwt geen druk op in het potje . heb hem ook stationair laten draaien en de rechtse slang als je voor de auto staat word warm ,maar ik kan niet checken of het water stroomt omdat ik een reservoir potje heb en geen vulling bij de radiator low top . ,ik zie geen water stromen in het potje , ik denk dat jullie gelijk hebben en is het de waterpomp of de termostaat . is er onder jullie mischien iemand die tijd heeft en een centje wil bijverdienen om mij te helpen met mijn auto , zou natuurlijk geweldig zijn .ik kan een verwarmde omgeving gebruiken met een put . laat het me weten ik kom uit cuijk , n br groetjes laura Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcel70 Geplaatst December 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 10, 2008 De thermostaat verwijderen is een kleinigheidje uit mijn hoofd drie boutjes. Als je besluit dit te doen stop er dan een nieuwe in + nieuw pakkingetje. Ik denk dat je probleem echt weg is volgens mij blijf een water pomp het altijd doen of moet vast lopen en dan loop vanzelf de multi riem er af. echt waar een leek kan dit voor je doen:whistle: volg de dikste slang boven aan welke op het blok is gtemonteerd dit aluminium huisje is de thermostaat huis daar binnen in zit de thermostaat dit lijkt op een tolletje. sterkte:bye1: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 10, 2008 Ik zou niet teveel klooien.... Eerst ff kijken of de route van de multiriem ( V-snaar ) correct is. Als die klopt, kun je héél veel scenario's de revue laten passeren, maar even langs de lokale "vakgarage" rijden en een koelvloeistof controle op uitlaatgassen laten uitvoeren lijkt me wijs. Met een lekke koppakking kun je ook lucht ( gas) onder de thermostaat krijgen, waardoor deze niet naar behoren werkt. De motor kan daarnaast aan de kook raken en je kunt bellen in het expansie vat zien. Je zult ook niet de eerste zijn, waarbij de koppakking pas na het op temperatuur komen gaat lekken. En nee, verder hoef je niets aan de motor/vloeistoffen te zien of merken. De koelvloeistoftest maakt in enkele seconden erg veel duidelijk, en kost erg weinig, dus..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst December 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 10, 2008 Is het een low output of high output?Gezien het bouwjaar schat ik low output. Waarom vraag ik dit,omdat bij een low output nog wel eens gebeurt dat het expansievat lek is. Wanneer dit vat lek is kan hij nl geen druk opbouwen.Dit soort koelsysteem werkt alleen maar onder druk en dus zal de thermostaat niet openen.Neem daarbij ook dat het koelsysteem al een keertje behoorlijk leeg geweest zal zijn en weer bijgevuld heb dus grote kans dat daarnaast ook een luchtbel in het systeem zit. Normaliter gaat na verloop van tijd de luchtbel wel weg maar in dit geval met heel weinig circulatie blijft de luchtbel zitten waar hij zit. MAAR......... dit is alleen bij de low output!!!! De high output heeft geen expansievat wat op druk staat.Deze heeft gewoon een dop op de radiateur die de druk regelt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
laura Geplaatst December 11, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 11, 2008 hoi allemaal ,eerst even dit fijn dat jullie met mij mee denken . nou hier komt ie ther mostaat was kapot ging niet meer open . herman is vanmorgen langs geweest en heeft er een nieuwe in geplaatst , het leek allemaal goed maar toen ik ging rijden weer het zelfde euvel motor word warmer potje gaat koken en gooit vervolgens weer het water eruit , zeer triest ,ja mischien is het expansie vat lek , ik heb al een nieuwe besteld , heeft natuurlijk een opdonder gehad van dat warm lopen ,ga ik zeker proberen en het lijkt mij ook verstandig wat wrangler87 schreef even te laten doen . . het was trouwens wel leerzaam vanmorgen ik heb wel een stukje geleerd nou . allemaal de groeten en ik laat van mij horen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst December 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 11, 2008 Onder druk ligt het kookpunt van een vloeistof hoger dan onder atmosferische omstandigheden. Het belang van een zo hoog mogelijke bedrijfstemperatuur is dat het motorrendement toeneemt naarmate de temperatuur stijgt. Daarom zijn moderne koelsystemen altijd druksystemen. Een expansievat zorgt ervoor dat -de naam zegt het al- de warme vloeistof weg kan bij het uitzetten (expanderen) en weer opgezogen kan worden wanneer de boel weer afkoelt. De maximale druk kan worden begrensd door de dop van het expansievat of de radiateurdop, afhankelijk van het systeem. Zowel de low-output als de high-output hebben een druksysteem. Controleer of na het vervangen van de thermostaat het koelsysteem goed is ontlucht. Truckje is om de auto met de voorzijde flink te liften (krik) zodat de radiateurdop het hoogste punt vormt. Als bij de huidige buitentemperaturen en normale bedrijfsomstandigheden de motor aan de kook blijft komen vrees ik voor je koppakking. Succes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jonge235 Geplaatst December 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 11, 2008 thermostaat vervangen, ging ook in een pannetje kokend water niet open en de slangen bleven koud. radiateur slangen natuurlijk, kachelslang werd wel warm. pomp geeft veel water is dus ook goed. ik miste alleen het schotje in de kop van de scheiding tussen termostaat en kachelslang aansluiting. radiateurslangen worden nu dus ook warm. laura laat morgen maar even een koelvloeistoftestje doen. herman. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 11, 2008 Verstandig. Overigens staan ook koelsystemen met een radiateurdop onder druk. In de dop zit een kleppensysteem op veerdruk. De veerdruk van de radiateurdopklep bepaald dus de druk in het systeem. Nodig om het kookpunt te verhogen? mjah... ook. maar eerder belangrijk om een kookpunt verlaging ( bij lage buitendruk, bijv. in de bergen) tegen te gaan. Maar goed, dat was even een reactie op een eerder in dit topic geschreven reactie... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst December 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 11, 2008 Verstandig.Overigens staan ook koelsystemen met een radiateurdop onder druk. In de dop zit een kleppensysteem op veerdruk. De veerdruk van de radiateurdopklep bepaald dus de druk in het systeem. Nodig om het kookpunt te verhogen? mjah... ook. maar eerder belangrijk om een kookpunt verlaging ( bij lage buitendruk, bijv. in de bergen) tegen te gaan. Maar goed, dat was even een reactie op een eerder in dit topic geschreven reactie... Mooi een-tweetje! Vroeger ging het tussen diem en zènder wel anders:bye1: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
laura Geplaatst December 17, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 17, 2008 halo allemaal ,ik heb besloten om mijn jeep er maar uit te doen het schiet niet op het word me veels te duur om er mee verder te gaan ,balen dus . ik heb mijn jeepie te koop aangeboden op het forum , leuk vind ik het niet maar ik zit te lang zonder auto en heb hem hard nodig dus moet op zoek naar een andere mischien iets voor iemand van jullie , nou allemaal bedankt voor het meedenken en de raad en groetjes . laura . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.