Spring naar bijdragen

kokend reservoir


laura
 Share

Recommended Posts

hoi,

je hebt niet meer dan normaal condenswater uit de uitlaat

aan je peil stok zit ook geen sludge (soort koffiemelk achtig iets)

ook geen smurrie in expantie vat ?

probeer eens met koude motor hand op vulopening auto starten (2 pers)

paar keer gas geven motor stopzetten voel je nu druk = koppakking stuk

mischien de termostaat stuk en gaat deze niet open, motor warm laten lopen en voelen of de bovenste slang van koeler warm wordt (kijk uit voor de draaiende delen )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi,

je hebt niet meer dan normaal condenswater uit de uitlaat

aan je peil stok zit ook geen sludge (soort koffiemelk achtig iets)

ook geen smurrie in expantie vat ?

probeer eens met koude motor hand op vulopening auto starten (2 pers)

paar keer gas geven motor stopzetten voel je nu druk = koppakking stuk

mischien de termostaat stuk en gaat deze niet open, motor warm laten lopen en voelen of de bovenste slang van koeler warm wordt (kijk uit voor de draaiende delen )

ga ik morgen gelijk proberen thanks je hoort het later laura

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, daar kunnen we wat mee...... Begin eens met een koude motor, echt koud. Koelvloeistof bijvullen naar normaal niveau. Dan motor starten en stationair laten draaien.

Nu kun je het een en ander controleren, kijk wel uit voor je vingers ivm draaiende delen. Controleer nu voordat het koken begint het volgende....

Aan de voorzijde van het motorblok zitten twee dikke waterslagen, van en naar de radiateur. Word de bovenste langzaam warm? Ja? Als je de dop van de radiator af schroeft, zie je de vloeistof stromen? Word de onderste slang nu ook langzaam warm?

Als dit niet gebeurd, blijft de thermostaat dicht of word het water niet rond gepompt.

Door de thermostaat uit het thermostaathuis te halen en nog een keer te controleren, kun je zie waar het probleem zit. Wel warmte en doorstroming, thermostaat kapot. Geen doorstroming, waterpomp kapot.

bewerkt door Ab
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, daar kunnen we wat mee...... Begin eens met een koude motor, echt koud. Koelvloeistof bijvullen naar normaal niveau. Dan motor starten en stationair laten draaien.

Nu kun je het een en ander controleren, kijk wel uit voor je vingers ivm draaiende delen. Controleer nu voordat het koken begint het volgende....

Aan de voorzijde van het motorblok zitten twee dikke waterslagen, van en naar de radiateur. Word de bovenste langzaam warm? Ja? Als je de dop van de radiator af schroeft, zie je de vloeistof stromen? Word de onderste slang nu ook langzaam warm?

Als dit niet gebeurd, blijft de thermostaat dicht of word het water niet rond gepompt.

Door de thermostaat uit het thermostaathuis te halen en nog een keer te controleren, kun je zie waar het probleem zit. Wel warmte en doorstroming, thermostaat kapot. Geen doorstroming, waterpomp kapot.

oke daar ga ik morgenvroeg gelijk mee beginnen ,ik heb net met een koude motor even wat gechekt wat mr fix-it doorgaf ,maar ik krijg geen druk . ik zie nou niks meer buiten dus moet jammer genoeg tot morgen wachten ,ga het gelijk proberen ,je hoort morgen gelijk van me , moet er niet aan denken dat ik mijn jeepie moet weg doen . thanks laura

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke daar ga ik morgenvroeg gelijk mee beginnen ,ik heb net met een koude motor even wat gechekt wat mr fix-it doorgaf ,maar ik krijg geen druk . ik zie nou niks meer buiten dus moet jammer genoeg tot morgen wachten ,ga het gelijk proberen ,je hoort morgen gelijk van me , moet er niet aan denken dat ik mijn jeepie moet weg doen . thanks laura

o ja ik heb laatst de v snaar nog vervangen kan dat er mischien ook mee te maken hebben ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi allemaal ,ik heb vandaag alles even uitgeprobeerd wat jullie mij aanrade alleen heb ik de termostaat er niet uitgehaalt kan dat niet zelf ,jammer genoeg . maar hij bouwt geen druk op in het potje . heb hem ook stationair laten draaien en de rechtse slang als je voor de auto staat word warm ,maar ik kan niet checken of het water stroomt omdat ik een reservoir potje heb en geen vulling bij de radiator low top . ,ik zie geen water stromen in het potje , ik denk dat jullie gelijk hebben en is het de waterpomp of de termostaat . is er onder jullie mischien iemand die tijd heeft en een centje wil bijverdienen om mij te helpen met mijn auto , zou natuurlijk geweldig zijn .ik kan een verwarmde omgeving gebruiken met een put . laat het me weten ik kom uit cuijk , n br groetjes laura :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De thermostaat verwijderen is een kleinigheidje uit mijn hoofd drie boutjes.

Als je besluit dit te doen stop er dan een nieuwe in + nieuw pakkingetje.

Ik denk dat je probleem echt weg is volgens mij blijf een water pomp het altijd doen of moet vast lopen en dan loop vanzelf de multi riem er af.

echt waar een leek kan dit voor je doen:whistle:

volg de dikste slang boven aan welke op het blok is gtemonteerd dit aluminium huisje is de thermostaat huis daar binnen in zit de thermostaat dit lijkt op een tolletje.

sterkte:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou niet teveel klooien....

Eerst ff kijken of de route van de multiriem ( V-snaar ) correct is.

Als die klopt, kun je héél veel scenario's de revue laten passeren, maar even langs de lokale "vakgarage" rijden en een koelvloeistof controle op uitlaatgassen laten uitvoeren lijkt me wijs.

Met een lekke koppakking kun je ook lucht ( gas) onder de thermostaat krijgen, waardoor deze niet naar behoren werkt. De motor kan daarnaast aan de kook raken en je kunt bellen in het expansie vat zien.

Je zult ook niet de eerste zijn, waarbij de koppakking pas na het op temperatuur komen gaat lekken.

En nee, verder hoef je niets aan de motor/vloeistoffen te zien of merken.

De koelvloeistoftest maakt in enkele seconden erg veel duidelijk, en kost erg weinig, dus.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het een low output of high output?Gezien het bouwjaar schat ik low output.

Waarom vraag ik dit,omdat bij een low output nog wel eens gebeurt dat het expansievat lek is.

Wanneer dit vat lek is kan hij nl geen druk opbouwen.Dit soort koelsysteem werkt alleen maar onder druk en dus zal de thermostaat niet openen.Neem daarbij ook dat het koelsysteem al een keertje behoorlijk leeg geweest zal zijn en weer bijgevuld heb dus grote kans dat daarnaast ook een luchtbel in het systeem zit.

Normaliter gaat na verloop van tijd de luchtbel wel weg maar in dit geval met heel weinig circulatie blijft de luchtbel zitten waar hij zit.

MAAR......... dit is alleen bij de low output!!!!

De high output heeft geen expansievat wat op druk staat.Deze heeft gewoon een dop op de radiateur die de druk regelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi allemaal ,eerst even dit fijn dat jullie met mij mee denken . nou hier komt ie ther mostaat was kapot ging niet meer open . herman is vanmorgen langs geweest en heeft er een nieuwe in geplaatst , het leek allemaal goed maar toen ik ging rijden weer het zelfde euvel motor word warmer potje gaat koken en gooit vervolgens weer het water eruit , zeer triest ,ja mischien is het expansie vat lek , ik heb al een nieuwe besteld , heeft natuurlijk een opdonder gehad van dat warm lopen ,ga ik zeker proberen en het lijkt mij ook verstandig wat wrangler87 schreef even te laten doen . . het was trouwens wel leerzaam vanmorgen ik heb wel een stukje geleerd nou . allemaal de groeten en ik laat van mij horen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onder druk ligt het kookpunt van een vloeistof hoger dan onder atmosferische omstandigheden. Het belang van een zo hoog mogelijke bedrijfstemperatuur is dat het motorrendement toeneemt naarmate de temperatuur stijgt. Daarom zijn moderne koelsystemen altijd druksystemen. Een expansievat zorgt ervoor dat -de naam zegt het al- de warme vloeistof weg kan bij het uitzetten (expanderen) en weer opgezogen kan worden wanneer de boel weer afkoelt. De maximale druk kan worden begrensd door de dop van het expansievat of de radiateurdop, afhankelijk van het systeem. Zowel de low-output als de high-output hebben een druksysteem. Controleer of na het vervangen van de thermostaat het koelsysteem goed is ontlucht. Truckje is om de auto met de voorzijde flink te liften (krik) zodat de radiateurdop het hoogste punt vormt. Als bij de huidige buitentemperaturen en normale bedrijfsomstandigheden de motor aan de kook blijft komen vrees ik voor je koppakking.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

thermostaat vervangen, ging ook in een pannetje kokend water niet open en de slangen bleven koud. radiateur slangen natuurlijk, kachelslang werd wel warm.

pomp geeft veel water is dus ook goed.

ik miste alleen het schotje in de kop van de scheiding tussen termostaat en kachelslang aansluiting.

radiateurslangen worden nu dus ook warm.

laura laat morgen maar even een koelvloeistoftestje doen.

herman.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verstandig.

Overigens staan ook koelsystemen met een radiateurdop onder druk. In de dop zit een kleppensysteem op veerdruk.

De veerdruk van de radiateurdopklep bepaald dus de druk in het systeem. Nodig om het kookpunt te verhogen? mjah... ook. maar eerder belangrijk om een kookpunt verlaging ( bij lage buitendruk, bijv. in de bergen) tegen te gaan.

Maar goed, dat was even een reactie op een eerder in dit topic geschreven reactie...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verstandig.

Overigens staan ook koelsystemen met een radiateurdop onder druk. In de dop zit een kleppensysteem op veerdruk.

De veerdruk van de radiateurdopklep bepaald dus de druk in het systeem. Nodig om het kookpunt te verhogen? mjah... ook. maar eerder belangrijk om een kookpunt verlaging ( bij lage buitendruk, bijv. in de bergen) tegen te gaan.

Maar goed, dat was even een reactie op een eerder in dit topic geschreven reactie...

Mooi een-tweetje! Vroeger ging het tussen diem en zènder wel anders:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

halo allemaal ,ik heb besloten om mijn jeep er maar uit te doen het schiet niet op het word me veels te duur om er mee verder te gaan ,balen dus . ik heb mijn jeepie te koop aangeboden op het forum , leuk vind ik het niet maar ik zit te lang zonder auto en heb hem hard nodig dus moet op zoek naar een andere mischien iets voor iemand van jullie , nou allemaal bedankt voor het meedenken en de raad en groetjes . laura .:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...