Spring naar bijdragen

Welke koelvloeistof ?


Recommended Posts

Radiator is vernieuwd.

Auto gisteren opgehaald en vanmorgen gaf de boordcomputer aan dat koeilvloeistofniveau te laag is.

In het overlooptankje zie ik ook geen vloeistof meer staan.

Waarschijnlijk is het systeem door de rit van ca. 50 km. mooi ontlucht.

Mijn vraag is nu :

Welke soort koelvloeistof moet ik kopen om het systeem bij te vullen?

Graag jullie reactie.

Groetjes,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de XJ bv Kroon COOLANT -38 NF, of een andere op ethylene glycol gebaseerde koelvloeistof. Als je niet weet wat er in zit, alles vervangen, mengen heeft nadelen .....

Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de producenten afgeraden

Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatie lagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.

bewerkt door Ab
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Ik weet niet of het wel zo eenvoudig is, zou eerst uitzoeken wat er in hoort en dan even zien wat er nu in zit. Is dat iets anders of weet je het niet: gewoon de oude aftappen en de voorgeschreven koelvloeistof er in mikken.

Er zijn voldoende gevallen bekend van schade aan pakkingen, pompen, thermostaten e.d. om de investering in de juiste koelvloeistof waard te maken. Koelvloeistof is een stuk goedkoper en simpeler te vervangen dan een waterpomp of pakking.

Daarnaast wijzigen fabrikanten soms de kleurstoftoevoeging in hun produkten waardoor het allemaal nog wat onoverzichtelijker wordt. Je hebt overigens ook groene, gele, rode en roze.... :wacko:

Google je gericht op dit onderwerp dan gaat er een wereld van -soms tegenstrijdige- informatie voor je open.

Er staat het een en ander

hier:

http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/2006/11/Koelvloeistof-niet-mengen-AMT021708W/

en hier

http://www.jeepforum.nl/topic/19786-welk-kleur-koelvloeistof/page__hl__koelvloeistof__fromsearch__1

en hier:

http://www.utb.nl/nl/page/279

Sterkte en succes ! :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...