Ramon2 Geplaatst October 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 1, 2008 I.v.m. het willen aanschaffen vann een set terrein wielen ben ik op zoek naar wat meer info over de velgen. Het zullen 31"ers gaan worden op een 15" velg. Over de banden ben ik al aardig op weg, maar nog niet over de velgen. Kan iemand mij daar iets in adviseren en met name over bepaalde merken zodat ik me daar wat meer ik kan verdiepen. Is lichtmetaal nog verstandig? Dienen het stalen te zijn? Etc. Het zal een apparte set worden, daar naast behoud ik mijn eigen LM velgen met banden. Ik zou onder mijn '95 ZJ een bandbreedte willen hebben van 10J; dus ik neem aan dat ik naar een velg kan kijken van 8J. Er zijn zat velgen leveranciers op het internet, maar waar moet ik naar kijken? Uitvoering, merk etc. Ik hoor de suggesties graag aan... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrick4wd Geplaatst October 2, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 2, 2008 heeft vooral met smaak te maken, show auto, of het terrein in.. kies je voor het laatste zou ik staal kiezen of een stevige alu velg.. succes! patrick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst October 3, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 3, 2008 heeft vooral met smaak te maken, show auto, of het terrein in..kies je voor het laatste zou ik staal kiezen of een stevige alu velg.. succes! patrick Tja, daar heb je helemaal gelijk. En mijn keuze was al op staal gevallen omdat ik er het terrein mee in wil. Maar op de gekende sites voor Jeep en 4x4 in algemeen (4WD.com, 4wheelshop.de, etc) zijn er een paar merken die ik redelijk duur vind en moet ik nog naar hier halen. En als ik op diverse sites in NL kijk, kan ik daar nou niet zoveel vinden wat je onder een Jeep zou zetten. Vandaar de vraag naar o.a. het merk en wellicht kom ik dan op een site uit, uit NL. We wachten nog ff af... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst October 3, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 3, 2008 Tja, daar heb je helemaal gelijk. En mijn keuze was al op staal gevallen omdat ik er het terrein mee in wil. Maar op de gekende sites voor Jeep en 4x4 in algemeen (4WD.com, 4wheelshop.de, etc) zijn er een paar merken die ik redelijk duur vind en moet ik nog naar hier halen. En als ik op diverse sites in NL kijk, kan ik daar nou niet zoveel vinden wat je onder een Jeep zou zetten. Vandaar de vraag naar o.a. het merk en wellicht kom ik dan op een site uit, uit NL. We wachten nog ff af... Kijk eens op de site www.4x4cars.nl Dat is de firma Swolfs te Breda. Die verkopen veel 4x4 banden en velgen zowel staal als alu. Zie hun site. Er staan bij sommige velgen ook prijzen bij. Velgen bestellen in de States is niet goedkoper als hier ben ik bang. Je gaat behoorlijk veel betalen aan tranmsportkosten die weer van invloed zijn op wat je moet gaan betalen aan belastingen. Ik zou de velgen dus zeker niet in de states halen. Kijk ook eens op de site www.superswamper.eu Zij verkopen niet alleen banden maar ook velgen als je hun site bekijkt. Je kan bij hun ook eens gaan informeren. Zij zitten zelf in Zuid-Holland Stalen velgen zijn normaal gesproken sterker en als je offroad gaat rijden kunnen ze tegen wat meer geweld maar ze wegen ook meer. In het begin heb ik ze geregeld vervangen als ik offroad ging rijden maar ik was gebroken als ik 4 velgen met banden had verwisseld ( ik had wel grotere banden van het merk fedima en die wegen beduidend meer als andere banden) Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst October 3, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 3, 2008 Kijk, dit is iets waar ik naar zoek! Mooie sites waar ik wat mee kan! En ik was ze zeker niet van plan te gaan importeren, wat je zegt, dat is te duur t.o.v. hier. Dank Michel! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst October 3, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 3, 2008 een gewone stalen j8 velg 15" kost bij rusty's 44 dollar per stuk is zelfs bij een dollarkoers van 1,4 nog maar 31 euro, simpelweg een mailtje sturen en vragen wat verzendkosten zijn dan ca 24% erbij en je weet wat ze kosten. zijn in verschillende backspace maten te verkrijgen kijk hier ff http://rustysoffroad.com/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=rustys&Category_Code=ALLIED Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst October 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2008 hallo Let ook op of de velgen voorzien van een hub, dit is een randje in de velg waar de band overheen schiet bij het op pompen. Er zijn ook velgen in de handel dit het niet hebben, dan krijg je veel vuil tussen en band en de velg, en hij loopt er sneller af als je heb af laat lopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst October 6, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 een gewone stalen j8 velg 15" kost bij rusty's 44 dollar per stuk is zelfs bij een dollarkoers van 1,4 nog maar 31 euro, simpelweg een mailtje sturen en vragen wat verzendkosten zijn dan ca 24% erbij en je weet wat ze kosten. zijn in verschillende backspace maten te verkrijgenkijk hier ff http://rustysoffroad.com/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=rustys&Category_Code=ALLIED Hey Willem-Jan, ja ik heb ook op deze site zitten kijken en daar mooie velgen gezien. Maar wat me een beetje tegen houd, is dat uiteraard net mijn pakketje bij de douane wordt tegen gehouden en ik weer extra kosten heb. Zo is dat toen ook gegaan met mijn polyurethaan set, konden we aan de deur bij UPC nog eens €68,- betalen... Maar ff mailtje sturen voor info verzendkosten ga ik toch zeker doen! @ Aitze: in het mailtje zal ik gelijk eens vragen of die velgen voorzien zijn van een hub! Thanks! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst October 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 halloLet ook op of de velgen voorzien van een hub, dit is een randje in de velg waar de band overheen schiet bij het op pompen. Er zijn ook velgen in de handel dit het niet hebben, dan krijg je veel vuil tussen en band en de velg, en hij loopt er sneller af als je heb af laat lopen. Hub is de verkeerde term hiervoor. Hub is waar je je wiel tegenaan schroeft. In dit (zeer uitgebreide) artikel hebben ze het over hump. En in dit artikel hebben ze het over inboard / outboard safety hump. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 (bewerkt) Met Michel72 eens Heeft geen zin uit USA velgen te zwaar en daarom veel te duur. Ik heb ze ook van Swolfs,Breda vanaf eur 66 velgrand http://www.motorera.com/dictionary/HU.HTM zie bij hump rim October 6, 2008 bewerkt door dezperado Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst October 6, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 Nu wil ik ook graag dat de velg lekker breed naar buiten steekt (ik hou immers me standaardwielen voor de APK) en kan iemand me vertellen welke BS/ET ik dan zou moeten hebben? Iemand daar ervaring mee onder een ZJ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst October 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 Nu wil ik ook graag dat de velg lekker breed naar buiten steekt (ik hou immers me standaardwielen voor de APK) en kan iemand me vertellen welke BS/ET ik dan zou moeten hebben? Iemand daar ervaring mee onder een ZJ? Hallo Ramon, Aan wat voor velgbreedte zit jij te denken? Wil jij een velg hebben die 8j breed is of wil jij breder gaan. Onthou wel het volgende. Een bredere velg kan leuk ogen als hij verder buiten de wagen komt maar je wagen is er ook tig keer sneller vies door. Vandaag wassen en morgen door de regen rijden en je werk kan weer opnieuw beginnen. Tevens kan een bredere velg met een niet al te brede band ook voor andere problemen zorgen. Stel je band is 10 j breed en je velg is 8j breed dan is de kans op zand tussen je band en velg minder groot bij het laten zakken van je bandendruk in het terrein dan dat je bijvoorbeeld een 10j velg en een 10j band neemt. Dan is de kans groter op zand tussen je band en velg zodra je de spanning laat zakken voor het terreinrijden. Wat ook weer zijn bekende problemen kan opleveren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst October 6, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 Hallo Ramon,Aan wat voor velgbreedte zit jij te denken? Wil jij een velg hebben die 8j breed is of wil jij breder gaan. Onthou wel het volgende. Een bredere velg kan leuk ogen als hij verder buiten de wagen komt maar je wagen is er ook tig keer sneller vies door. Vandaag wassen en morgen door de regen rijden en je werk kan weer opnieuw beginnen. Tevens kan een bredere velg met een niet al te brede band ook voor andere problemen zorgen. Stel je band is 10 j breed en je velg is 8j breed dan is de kans op zand tussen je band en velg minder groot bij het laten zakken van je bandendruk in het terrein dan dat je bijvoorbeeld een 10j velg en een 10j band neemt. Dan is de kans groter op zand tussen je band en velg zodra je de spanning laat zakken voor het terreinrijden. Wat ook weer zijn bekende problemen kan opleveren. Hey Michel, Ik zit te denken aan 8J velgen met een 10 a 10,5J band, vind ik wel mooi "ballonnerig" overkomen. Wat betreft schoonhouden, daar maak ik me geen zorgen om, vind ik geen probleem. Ik vind er namelijk een redelijk prijsverschil ook tussen een 8J en een 10J zitten. Ik wil ook een set van 5 voor me reserve, dus dat kan dan al redelijk aantellen. Maar weet je me ook iets te vertellen over de BS/ET, als ik de velg naar buiten wil hebben? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 (bewerkt) hij bedoelt denk ik een hogere offset en je hebt helemaal gelijk beter de velg wat smaller in het terrein dan de band en ik wil wedden dat je er helemaal ziek van wordt als je banden buiten de fenderflares steken. Vooral als je gas geeft in de modder en je steekt je hoofd uit het raam. October 6, 2008 bewerkt door dezperado Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst October 6, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 hij bedoelt denk ik een hogere offset Tja, backspacing, offset, ET-waarde, er bestaand vele manieren van uitleg over waardoor het allemaal op het zelfde lijkt voor mij. Maar ff kort door de bocht; ik wil me wielen wat breder onder me Jeep uit zien komen.... Dus ik denk jullie wel begrijpen wat ik bedoel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst October 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 Oh ok als standaard maat voor de zj velgen kwam ik dit tegen op het forum. Ik ga ervan uit dat het klopt maar dat weet ik dus niet zeker. I know that 1995 ZJ stock is 15" 5x4.5 bolt pattern with 20mm offset and 5.5 backspacing. De standaard ET waarde zou dus 20mm moeten zijn volgens de bovenstaande gegevens. Dus bij een ET waarde van 0 zou je velg met band al 2 cm meer naar buiten komen. En bij een ET van -15mm zou je velg met band al 3.5 cm meer naar buiten komen te staan. Dan moet dus wel de waarde kloppen die ik heb gevonden. Als het goed is moet de waarde ook in de velg beschreven zijn. Dus haal voor de zekerheid je velg eraf en kijk wat daarin vermeld staat. Wat Dezperado schrijft klopt helemaal. Mijn banden steken een stuk buiten de fenders uit en ik kan niet met mijn raam open rijden of mijn hoofd buiten het raam steken in het terrein zonder een modderbad te krijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst October 6, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 I know that 1995 ZJ stock is 15" 5x4.5 bolt pattern with 20mm offset and 5.5 backspacing. Kijk, daar gaan we al want volgens het "geboortekaartje" van mijn ZJ, is deze op de weg gezet met 15X7.0 Luxury Aluminum Wheels , maar toen ik 2jaar geleden de auto gekocht zaten er 16X7J velgen onder. Maar dit zijn wel originele Jeep velgen die ook geregeld zie onder Grands. Ik zou dus eens op de velg moeten kijken begrijp ik, maar ik kan me herrineren dat er alleen een markering van 7J op stond, op een van de spaken. Ik zal eens wat nader bekijken die velg. Dus als ik het goed begrijp, kan van te voren pas met een sommetje komen zoals jij dat nu doet, t.o.v. de originele velg? Of anders gewoon passen!? Of anders met een meetlat vanaf de naaf tot aan de gewenste max uitsteek? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst October 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 Kijk, daar gaan we al want volgens het "geboortekaartje" van mijn ZJ, is deze op de weg gezet met 15X7.0 Luxury Aluminum Wheels , maar toen ik 2jaar geleden de auto gekocht zaten er 16X7J velgen onder. Maar dit zijn wel originele Jeep velgen die ook geregeld zie onder Grands.Ik zou dus eens op de velg moeten kijken begrijp ik, maar ik kan me herrineren dat er alleen een markering van 7J op stond, op een van de spaken. Ik zal eens wat nader bekijken die velg. Dus als ik het goed begrijp, kan van te voren pas met een sommetje komen zoals jij dat nu doet, t.o.v. de originele velg? Of anders gewoon passen!? Of anders met een meetlat vanaf de naaf tot aan de gewenste max uitsteek? Een jeepdealer zou eventueel de ET waarde nog kunnen geven als ze dat willen. Zal vast ergens bij hun in de computer staan als het een originele jeepvelg is. En je gaf het zelf al aan. Je kan het ook zelf meten m.b.h. een lineaal of meetlint wat je huidige ET waarde is. Hoe verder de naaf naar buiten gaat aan de open kant van de velg hoe verder je velg naar buiten komt. Hoe verder de naaf naar de dichte kant van de velg gaat hoe meer de velg naar binnen komt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst October 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 die 16" velgen werden vanaf 1996 gebruikt volgens mij, ik dacht dat daarvoor honingraat velgen gebruikt zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 6, 2008 et waarde staat doorgaans aan de binnenkant van de velg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst October 7, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2008 die 16" velgen werden vanaf 1996 gebruikt volgens mij, ik dacht dat daarvoor honingraat velgen gebruikt zijn Aha, dus ik ben mooi gematst op mijn 95er...! @RANDOMAN: ik zal van de week eens ff kijken aan de binnenkant. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2008 weet iemand of een 10,5 j band op een 7 j velg past?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2008 Zou moeten passen, heb er zelf een tijdje mee gereden en geen problemen mee gehad, bedenk alleen wel met de bredere banden en de standaard ET waarde (neem aan dat het standaard velgen zijn) komen de banden eerder in je draagarmen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst October 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2008 Zou moeten passen, heb er zelf een tijdje mee gereden en geen problemen mee gehad, bedenk alleen wel met de bredere banden en de standaard ET waarde (neem aan dat het standaard velgen zijn) komen de banden eerder in je draagarmen. okee perfect, kan ik dus mijn huidige velgen gewoon houden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst October 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2008 okee perfect, kan ik dus mijn huidige velgen gewoon houden. Je huidige velgen kan je houden maar wat Pullie schrijft wel goed in acht nemen. Je banden zullen eerder je draagarmen raken bij het sturen en let wel op de 3 cm regeling voor de APK. Als je banden 3 cm of meer uitsteken buiten je spatborden dan ga je het normaal gesproken niet redden bij een APK. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.