Spring naar bijdragen

Wil niet meer uit zijn 4wd.


Aad V.
 Share

Recommended Posts

Na een middagje gespeelt te hebben in Rockanje wil mijn auto niet meer uit zijn 4wd. Lekker takke-eind naar huis met een vibrerende auto.

Alle vacuumslangetjes gecontroleerd en geen lek te vinden.Vacuumpotje op de vooras gecontroleerd en ook niets aan te vinden. Er zitten toch geen elektrische schakelaars nog tussen of aan?

:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, die schakeling is puur mechanisch. Ik neem ook aan dat je pook zelf "vast" zit?

Probeer eens om langzaam achteruitrijdend terug naar 2wd te schakelen.

Krijg je ook dat niet voor elkaar, krik dan de auto met één voorwiel van de grond, waardoor de spanning in je aandrijflijn weg kan vloeien.

Om te voorkomen dat dit "vastzitten" je nogmaals overkomt, moet je terug naar 2wd wanneer je nog op onverhard rijdt. Schakel met ingetrapte koppeling en een rustig rollend voortuig ( tot 5 km/u). Soms, als er zich veel spanning heeft opgebouwd, moet je even de auto achteruit laten rollen, om te kunnen schakelen.

Overigens is het rijden met ingeschakelde 4x4 erg onverstandig. Probeer echt om degelijke problemen de volgende keer op de lokatie waar je je bevind op te lossen... De kans op schade aan je aandrijflijn is groot wanneer je dat niet doet!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo!

Heb hetzelfde gehad met mijn cj. Gaf een tamelijk hulpeloos gevoel... Uiteindelijk met enig geweld uit de 4wd gekeregen. Bij mij bleek het inderdaad vuil en gebrek aan smering te zijn. Het schakelmechanisme op de tussenbak inspuiten met kruipolie deed wonderen. Natuurlijk is dat geen definitieve oplossing, maar voorlopig voldoet het.

Inderdaad langzaam uitrijdend uiut de 4wd schakelen lukt bij mijn auto nog het beste.

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij blijft alleen de vooras ingeschakeld staan, want hij schakeld wel gewoon.

Het lampje op het dashboard blijft branden.

Heb het slangetje van de vacuumpot afgetrokken en zo te voelen, als je je tong erop houdt gebeurt er niets.

Volgens de boeken schakeld hij de vooras pas uit als hij de pot vacuum trekt en dat doet hij niet.

Zou dit de schakelaar boven op de bak kunnen zijn die niet functioneerd?

Heb de hele boel schoon gespoten en alles ziet er keurig netjes en brandschoon uit.

Alle stekkers nagelopen en alles ziet er goed uit, geen corrosie of zo en geen water in de stekkers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de vooras niet vrijgegeven wordt, kan inderdaad een vacuum probleem zijn.

Afhankelijk van het bouwjaar van je Jeep kan het 4x4 lampje dan blijven branden. Wranglers tot 1993 hadden een vacuum gestuurd schakelaartje voor de 4x4 op de vooras. Wegvallen van vacuum op de as resulteerde dan natuurlijk ook in het doven van de 4x4 lamp. Latere wranglers hadden een schakelaar direct op de as zitten. daarbij geeft het lampje betrouwbaarder aan of de as vrij staat of niet.

Vaak raken de vacuumleidingen poreus, wat de oorzaak kan zijn van wegvallen van het vacuum. Als het de "schakelaar" op de tussenbak is, die blijft hangen, moet er op tenminste één aansluiting bij de vooras vacuum aanwezig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan goed de schakelaar op de bak zijn.

Maar als ik het goed heb zitten er 3 slangetjes op de vacuumpot op de vooras.

Ik heb zelf onder mijn accubak ook nog wat terugslagklepjes zitten,waarvan er toen ik de wagen kocht 1 verkeerd om zat.Bij mij ging de vooras juist niet op 4x4.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Aad

Staat de vooras nog steeds in zn 4wd?

Je kan de 4 boutjes van het deksel los halen en proberen met de hand de schakelvork terug drukken + de shift collar dan staat de as weer in 2wd (let wel op dat er een beetje olie uit de as komt)

Ben bang dat de vacuum-motor vast zit, kijk of je de schakelvork met de hand heen en weer kan halen en de gehelen slag aanwezig is.

Er kan vervuiling op het asje van de vacuum-motor zitten.

Suc6 :wacko:

ed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Als je de vacuum slangetjes eraf haald is hij altijd in uitgeschakelde toestand,als het lampje blijft branden moet je het in de schakelaar zoeken.

Pardon???

Helaas heb je hier ongelijk! Het membraam trekt 2 kanten op, afhankelijk van de kant waar het vacuum aanwezig is. Er is dus geen veer oid die de schakelvork terugbeweegt.

Zonder vacuum schakelt hij dus niet in, maar ook niet uit.

Als Aad geen vacuum op één van de slangen voelt, ongeacht de stand van de tussenbak, zal de as is de stand blijven waar 'ie staat.

Je kunt dan veel lossleutelen, schakelmoffen met de hand bewegen, enz... Totdat er weer vacuum is zal het niet gaan werken.

Het lampje kan zowel door een mechanische schakelaar op de as, als door een vacuum bediende schakelaar aangestuurd worden, zoals ik al schreef. Ieder systeem zal in dit geval op zijn eigen manier op de storing reageren.

Aad: Ga niet als een dolle van alles losschroeven, maar controleer of er vacuum op de as komt! Schakel daarbij gerust nog eens naar 4x4, om te kijken of het vacuum zicht verplaatst naar een andere slang.

Daarna kun je, als de werking niet klopt of er geheel geen vacuum is, de "stekker" met slangen op de vacuum schakelaar van de tussenbak nog eens losnemen: Daar moet altijd vacuum op één slang aanwezig zijn.

Zoniet is de leiding van het spruitstuk naar de schakelaar poreus/door.

Overigens kun je, door aan de aansluitingen van het onderdrukdoosje op de as te zuigen, ook nog proberen om de as te ontkoppelen. Als noodgreep werkt dat prima!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi hoi

op je tussenbak zit de vacuumschakelaar waar je slangetjes opzitten draai deze er maar uit

dan zie ja aan de onderkant van deze schakelaar een balletje als deze vast zit schakeld hij niet meer uit of in maak deze weer gangbaar en ik denk zelf dat je probleem is opgelost :wacko: dit komt vaker voor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:wacko::no::Pen daar gaan we weer!!!

Het lijkt wel een strijd wie er gelijk heeft, kan geen topic aanklikken of er wordt een strijd onderling gevoerd.

Laten we nu eens andere helpen zonder een wellus/nietus spelletje.

(SORRY HOOR VOOR DEZE REACTIE!!!)

Aad suc6 met je zoektocht :bye1:

bewerkt door Green bear
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:wacko::no::Pen daar gaan we weer!!!

Het lijkt wel een strijd wie er gelijk heeft, kan geen topic aanklikken of er wordt een strijd onderling gevoerd.

Laten we nu eens andere helpen zonder een wellus/nietus spelletje.

(SORRY HOOR VOOR DEZE REACTIE!!!)

Aad suc6 met je zoektocht :bye1:

Dat heet een discussie en is vrij normaal, meningen kunnen verschillen.

Zolang we elkaar niet onder het tapijt willen stoppen kunnen we er allemaal alleen maar van leren.

..ga vooral verder. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi hoi

op je tussenbak zit de vacuumschakelaar waar je slangetjes opzitten draai deze er maar uit

dan zie ja aan de onderkant van deze schakelaar een balletje als deze vast zit schakeld hij niet meer uit of in maak deze weer gangbaar en ik denk zelf dat je probleem is opgelost :B dit komt vaker voor

Ga deze procedure ook maar eens proberen.

Heb alle slangen gecontroleerd en die ik niet vertrouwde heb ik vervangen.

Maar nog geen resultaat tot dus ver.

Ga morgen maar een s de vacuumschakelaar uit de bak draaien en hem eens controleren.

Bedankt voor alle tips jongens!!!! Alles is welkom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kijk eens links boven op je tussenbak, daar zit een zwarte stekker met 4 vacuumslangen. stekker eraf halen en de schakelaar ( ik geloof steek/ring 26 ) eruit draaien. waarschijnlijk zit de stalen kogel ingedrukt. met losslaan en smeren lijkt hij het weer te doen. advies is toch even een nieuwe te halen. succes. kleine smurf heeft gelijk dat het regelmatig voor komt.

bewerkt door ninja
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat komt regelmatig voor.

Maar nogmaals: Dan moet er wél vacuum op één van de slangen op de vooras aanwezig zijn. Zo niet, heeft het (nog) weinig zin om de schakelaar uit de bak te draaien, en het risico te lopen dat er troep invalt.

Pas als er op de vooras nergens geen vacuum is, en op de zwarte stekker op deze schakelaar wél, wordt het tijd om de schakelaar even uit te bouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem is OPGELOST!!!!!!!!!!!!!

Kleine smurf en 87 Wrangler hadden het inderdaad bij het rechte eind!

Mijn schakelaar op de tussenbak bleef hangen. Alles gecontroleerd, vacuumpot op vooras functioneerde ook goed. Als je er met een slangetje aan zoog trok hij de boel vrij. Schakelaar uit de bak gedraait en wat bleek!

De schakelaar bleef INGEDRUKT zitten.Na een paar flinke klappen op de bankschroef schoot de pen weer naar buiten. Schakelaar uitgespoelt met een flinke dosis remmenreiniger, droog geblazen en hem even lekker gesmeerd met een beetje olie en hij gaat weer als een speer.

Boel weer gemonteerd en de hele boel werkt weer als een nieuwe.

Ben weer de koning te rijk!!!!!!!!

Jongens, hartstikke bedankt voor de info!!!!!

Toch rete handig zo'n forum met een schat aan informatie en kennis van zaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...