salgra Geplaatst July 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2008 Hallo mede jeepers, Het is zover vandaag weer een jeep gekocht nadat ik mijn vorige cherokee had verkocht omdat het voor veel kilometers toch te duur werd heb ik vandaag weer een oude cherokee aangeschaft voor er bij. De jeep heb ik voor een zeer lage prijs gekocht dit ivm wat problemen. Namelijk: de motor loopt en rijd maar maakt een ernstig tikkend geluid! ( echt daar word je bang van gek is dat als je met 2000 rpm ongeveer 100 rijd het bijna niet aanwezig is. wat zou dit kunnen zijn???? De motor loop extreem hoog stationair in drive 2000rpm en in P 2750 RPM erg storend en volgens mij ook slecht voor de bak, remmen en brandstof verbruik. De motor loopt overgens afgezien van het extreem hard tikkende geluid best mooi. maar word erg Heet op de snelweg kruisen met 100 blijft hij mooi 210F maar in de stad lang stilstaan ed loopt hij te heet. ( beide fan's draaien goed) Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, zou het leuk vinden de auto weer in goed rijdende staat te brengen. Oh ja hij heeft 360.000 MILES gelopen dus bijna 6 ton :yes: Met vriendelijke groeten en bij voorbaat dank, Scott algra Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2008 (bewerkt) Hallo Jeeper. Het tikken in de motor kan een hydraulische klepstoter zijn. Je zou een schoonmakend middel bij de olie kunnen toevoegen. Inderdaad bij stationair hard tikken en met toeren is het bijna weg. (zelf rij ik al zo 6 jaar 120.000 km). Het snel stationair draaien kan aan de TPS (trottle position sensor )liggen. Ook de Idle Air motor is verdacht. Ook de gaskabel afstellen. Afstellen en/of de boel schoonmaken. Vooral de throttle body. Het heet worden van een Jeep in stadsverkeer is meestal een slechte mech fanclutch of een slappe riem. Blijft de boel goed op druk? July 18, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
salgra Geplaatst July 18, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2008 Hallo bedankt voor de reactie, beide fan's draaien goed visco koppeling lijkt nomaal te functioneren multibelt slipt niet en staat op spanning. kan ik door het vervijderen van het kleppendeksel beoordelen of er een hydraulische klepstoter stuk is? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2008 (bewerkt) Hallo. Ik denk dat je maar weinig aan speling kan meten bij je kleppentuimelaars. De nokkenas zit in de buurt van de krukas,door lange stangen ,welke aangestuurd worden door de h.kleppenstoters, bewegen de tuimelaars, deze weer drukken de kleppen naar beneden. De h.kleppenstoters kunnen, als zij verstopt zijn of vuil, niet bij langzaam toerental druk opbouwen om de juiste speling te bewerkstelligen tussen de nokkenas en de stoters. Dus zij gaan tikken. De cilinderkop moet eraf om deze stoters te vervangen. Ikzelf ben het al jaren van plan, maar het komt er niet van. P.S. Hoog toerental kan ook door vacuumverlies komen. (misschien inlaatpakking lek?) De aardingen van TPS ook nakijken! (stekkers schoon maken). July 18, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst July 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2008 blijft hij tikken ook als hij warm is of juist als hij warm is? Als hij warm tikt zou ik de carterpan er een keer onderuit nemen en kijken of er geen speling op je drijfstang/krukas zit, indien je lagerschalen helemaal versleten zijn kunnen de zuigers ook tegen de kleppen tikken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
salgra Geplaatst July 18, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2008 De motor tikt verschrikkelijk bij lagere toerentallen ( heb het probleem met extreem hard lopen verholpen was losse kabel naar de Idle stapper Motor ) dus gewoon weer normaal 700 toeren motor tikt verschrikkelijk zowel warm als koud. als ik veel vermogen vraag is het geluid helmaal weg maar als hij normaal bijv 1400 toeren loopt weet je niet wat je gebeurt. Kan het een connection rod zijn.? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
salgra Geplaatst July 18, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2008 (bewerkt) Net even gereden het gekletter lijkt inderdaad verband te hebben met toerental/oliedruk. ik vermoed dat er nu 5w30 inzit als ik het filter vervang en ik er 15w50 ingooi is de kans dan groot dat het over is? er vanuitgaande natuurlijk dat het klepstooters zijn? Edit: ik zit te denken gezien de extreem kilometer stand zouden de klepstoters kunnen zijn uitgesteld? Ik zal morgen proberen een compressie test uit te voeren July 18, 2008 bewerkt door salgra Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 19, 2008 blijft hij tikken ook als hij warm is of juist als hij warm is?Als hij warm tikt zou ik de carterpan er een keer onderuit nemen en kijken of er geen speling op je drijfstang/krukas zit, indien je lagerschalen helemaal versleten zijn kunnen de zuigers ook tegen de kleppen tikken Hallo Jeeper. Het eronderuithalen van de carterpan kan natuurlijk nooit geen kwaad. Zo kan je de drijfstanglagers, hoofdkrukaslagers en pistonpins checken. Het raken van een zuiger tegen kleppen komt maar zeer zelden voor en dan alleen als de speling heel groot is of er bouten los gewerkt zijn. Het bdp van de cilinder is ruim onder de gesloten kleppen. Wel een auto waarvan de distributieriem van kapot is, echter onze Jeeps hebben gelukkig kettingen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
salgra Geplaatst July 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 19, 2008 bedankt voor de reactie, ik vind het alleen zo vreemd dat als ik wat vermogen vraag en bijv bij acceleratie de motor perfect lijkt te lopen maar bij stationair weet je niet wat er gebeurt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 19, 2008 bedankt voor de reactie, ik vind het alleen zo vreemd dat als ik wat vermogen vraag en bijv bij acceleratie de motor perfect lijkt te lopen maar bij stationair weet je niet wat er gebeurt Hallo, Komt waarschijnlijk door de traagheid van de massa van de onderdelen waar ruimte op zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
salgra Geplaatst July 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 19, 2008 heb even klependeksel eraf gehaald, alles beweegt gewoon. wel een extreeme hoeveelheid black sludge wat een vieze dikke laag drap zit er overal Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcojeep Geplaatst July 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2008 Misschien in de ogen van de jeepwetenschappers hier een dom idee, maar kan het je MAP-sensor zijn die kapot is? Ik weet dat als je die connector lostrekt het toerental enorm toeneemt omdat computer zijn best gaat doen de motor te laten draaien... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
salgra Geplaatst July 20, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2008 Misschien in de ogen van de jeepwetenschappers hier een dom idee, maar kan het je MAP-sensor zijn die kapot is? Ik weet dat als je die connector lostrekt het toerental enorm toeneemt omdat computer zijn best gaat doen de motor te laten draaien... Hallo Marco bedankt voor de reactie, maar ik het probleem al opgelost. zat draadje los aan idle stapper motor. Ik heb een nieuwe theorie, de kop is lek want er zit olie in water en veeeeeel water in de olie:unsure: door het water is de olie erg dun ( wel mooi schoon ) zou het kunnen dat daardoor de klep stoters niet op druk komen? zal proberen morgen even de olie te verversen, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst July 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2008 zal proberen morgen even de olie te verversen, zo te lezen is schoonmaken ook geen overbodigheid. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
salgra Geplaatst July 21, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2008 Hallo mede jeepers, Heb vandaag compressie gemeten:(. zaten er 5 rond de 9.2 niet slecht voor 600.000km dacht ik. en cylinder 3 had 0.0 helemaal niets. Ik denk dus dat er een gat in de zuiger zit. ( wat denken jullie ) wat is nu het slimste denken julie nieuwe motor monteren of cylinder kop eraf halen? Alvast bedankt.............. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst July 21, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2008 Hallo mede jeepers,Heb vandaag compressie gemeten:(. zaten er 5 rond de 9.2 niet slecht voor 600.000km dacht ik. en cylinder 3 had 0.0 helemaal niets. Ik denk dus dat er een gat in de zuiger zit. ( wat denken jullie ) wat is nu het slimste denken julie nieuwe motor monteren of cylinder kop eraf halen? Alvast bedankt.............. Ik geloof dat je zelf wel zo slim bent om dit te bedenken. Als je een Jeep koopt van +/- 400 euries en er wordt van tervoren aangeven dat die ; 1- 360.00+ miles heeft gelopen 2- dat die op 5 cilinders loopt (was al bekend voor de verkoop) 3- geen apk heeft sind jan dit jaar, dat je dus een Jeep hebt gekocht waar je veel in moet inversteren wil je hem weer op de weg krijgen. Dus een nieuwe(gereviseerde) cq andere motor is punt 1 en wat je voor de rest nog tegenkomt is een verrassing. Als ik jou was en je jouw Jeep weer op de weg wilt hebben en het niet teveel wilt laten kosten op zou ik hem laten voorkeuren zodat je weet waar je je geld in stopt;) S6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst July 21, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2008 Hallo mede jeepers,Heb vandaag compressie gemeten:(. zaten er 5 rond de 9.2 niet slecht voor 600.000km dacht ik. en cylinder 3 had 0.0 helemaal niets. Ik denk dus dat er een gat in de zuiger zit. ( wat denken jullie ) wat is nu het slimste denken julie nieuwe motor monteren of cylinder kop eraf halen? Alvast bedankt.............. Nieuwe motor is vrij prijzig voor zo'n gedateerde XJ (qua km), wie weet wat er nog meer aan mankeert? Ik zou eerst de hele jeep binnenstebuiten keren, als alles in orde is daarna die motor reviseren of een betrouwbare gebruikte als ie niet duur is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
salgra Geplaatst July 21, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2008 Met nieuwe motor bedoel ik een tweede hands andere motor van de sloop ofzo voor weinig geld niet een nieuwe Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
salgra Geplaatst July 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 22, 2008 Geachte Mede Jeepers, Ik heb besloten de motor te repareren, als ik iets tegen kom en ik denk dat het echt foute boel is vervang ik hem. Ben er bijna zeker van dat er een drijfstang is gebroken van cylinder 3. Ik ga de carterpan verwijderen en de drijfstang vervangen en als de zuiger schade heeft die ook ( cylinder 3 ). Als daarna blijkt dat de koppaking echt lek is zal ik deze ook moeten vervangen. Ik hoop dat ik dan weer verder kan jeep-en. Hoeveel werk denken julie dat het is om de drijfstang te vervangen en kan dit van onderen gebeuren zonder de motor te verwijderen? Hoeveel werk is het eventueel om de koppaking te vervangen? En nu de vraag: Hoe kom ik aan een nieuwe drijfstang? en/of zuiger. ik heb gezien dat boris wel veel onderdelen verkoopt maar deze onderdelen staan niet op zijn site. MVG scott algra Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst July 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 22, 2008 andere motor inbouwen bijvoorbeeld deze:http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=11988 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
salgra Geplaatst July 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 22, 2008 Hallo theo, Ik zit te denken over een nieuwe motor maar waar kan ik onderdelen voor motor kopen? bijv. een drijfstang? Niet bij cherokee parts toch? MVG scott Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst July 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 22, 2008 (bewerkt) wanneer je een blok wat 6oo.ooo km gelopen heeft uit elkaar gaat halen kom je hem compleet aan het reviseren wat behoorlijk veel kost zeker als je het moet laten doen. Je kan wel een keer je carterpan er onderuit schroeven, dan ben je al iets wijzer wat er aan de hand kan zijn, je kan dan ook voelen of er speling op je lagerschalen zit. Echter om de zuiger er uit te halen moet je de krukas eruithalen........................................... Dus nieuwschierig gewoon even kijken en dan afscheid nemen en een ander blok er in, mits de rest van de auto het waard is. bdw voor onderdelen ga ik meestal naar nico in wommels http://www.jeepparts.nl/ July 22, 2008 bewerkt door theo-cj7 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
salgra Geplaatst July 30, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 30, 2008 Hallo mede jeepers eindelijk de tijd gevonden om carterpan te verwijderen. Wat Blijkt........................ Motor lijkt perfect in orde, Maar vliegwiel is gebroken. deze zal ik moeten vervangen is dit erg veel werk? waar kan ik een andere halen? zijn er nog speciale dingen? het is een automaat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst July 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 31, 2008 Maar volgens mij miste je ook ergens compressie (cyl 3). Zie ik het verband met het vliegwiel niet......... Maak een goede inventarisatie voordat je allerlei onderdelen vervangt. Wellicht is een ander blok dan toch een goedkopere optie. Veel succes en hou ons op de hoogte. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst July 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 31, 2008 Staat trouwens op martplaats een complete 4.0 HO aandrijflijn te koop. (56000 km) Is incl.versnellingsbak en transfercase. Maar die raak je hier best wel weer kwijt. Kees Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.