Spring naar bijdragen

Extreem hoge stationar cherokee 4.0 low output injectie


salgra
 Share

Recommended Posts

Hallo mede jeepers,

Het is zover vandaag weer een jeep gekocht nadat ik mijn vorige cherokee had verkocht omdat het voor veel kilometers toch te duur werd heb ik vandaag weer een oude cherokee aangeschaft voor er bij.

De jeep heb ik voor een zeer lage prijs gekocht dit ivm wat problemen.

Namelijk: de motor loopt en rijd maar maakt een ernstig tikkend geluid! ( echt daar word je bang van gek is dat als je met 2000 rpm ongeveer 100 rijd het bijna niet aanwezig is. wat zou dit kunnen zijn????

De motor loop extreem hoog stationair in drive 2000rpm en in P 2750 RPM erg storend en volgens mij ook slecht voor de bak, remmen en brandstof verbruik.

De motor loopt overgens afgezien van het extreem hard tikkende geluid best mooi. maar word erg Heet op de snelweg kruisen met 100 blijft hij mooi 210F maar in de stad lang stilstaan ed loopt hij te heet. ( beide fan's draaien goed)

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, zou het leuk vinden de auto weer in goed rijdende staat te brengen. Oh ja hij heeft 360.000 MILES gelopen dus bijna 6 ton ;):yes::P:yes:

Met vriendelijke groeten en bij voorbaat dank,

Scott algra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper. Het tikken in de motor kan een hydraulische klepstoter zijn.

Je zou een schoonmakend middel bij de olie kunnen toevoegen.

Inderdaad bij stationair hard tikken en met toeren is het bijna weg.

(zelf rij ik al zo 6 jaar 120.000 km).

Het snel stationair draaien kan aan de TPS (trottle position sensor )liggen. Ook de Idle Air motor is verdacht. Ook de gaskabel afstellen.

Afstellen en/of de boel schoonmaken. Vooral de throttle body.

Het heet worden van een Jeep in stadsverkeer is meestal een slechte mech fanclutch of een slappe riem. Blijft de boel goed op druk?;)

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Ik denk dat je maar weinig aan speling kan meten bij je kleppentuimelaars. De nokkenas zit in de buurt van de krukas,door lange stangen ,welke aangestuurd worden door de h.kleppenstoters, bewegen de tuimelaars, deze weer drukken de kleppen naar beneden.

De h.kleppenstoters kunnen, als zij verstopt zijn of vuil, niet bij langzaam toerental druk opbouwen om de juiste speling te bewerkstelligen tussen de nokkenas en de stoters. Dus zij gaan tikken. De cilinderkop moet eraf om deze stoters te vervangen. Ikzelf ben het al jaren van plan, maar het komt er niet van.

P.S. Hoog toerental kan ook door vacuumverlies komen. (misschien inlaatpakking lek?) De aardingen van TPS ook nakijken! (stekkers schoon maken).;)

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

blijft hij tikken ook als hij warm is of juist als hij warm is?

Als hij warm tikt zou ik de carterpan er een keer onderuit nemen en kijken of er geen speling op je drijfstang/krukas zit, indien je lagerschalen helemaal versleten zijn kunnen de zuigers ook tegen de kleppen tikken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De motor tikt verschrikkelijk bij lagere toerentallen ( heb het probleem met extreem hard lopen verholpen was losse kabel naar de Idle stapper Motor ) dus gewoon weer normaal 700 toeren motor tikt verschrikkelijk zowel warm als koud. als ik veel vermogen vraag is het geluid helmaal weg maar als hij normaal bijv 1400 toeren loopt weet je niet wat je gebeurt.

Kan het een connection rod zijn.?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net even gereden het gekletter lijkt inderdaad verband te hebben met toerental/oliedruk.

ik vermoed dat er nu 5w30 inzit als ik het filter vervang en ik er 15w50 ingooi is de kans dan groot dat het over is? er vanuitgaande natuurlijk dat het klepstooters zijn?

Edit: ik zit te denken gezien de extreem kilometer stand zouden de klepstoters kunnen zijn uitgesteld?

Ik zal morgen proberen een compressie test uit te voeren

bewerkt door salgra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

blijft hij tikken ook als hij warm is of juist als hij warm is?

Als hij warm tikt zou ik de carterpan er een keer onderuit nemen en kijken of er geen speling op je drijfstang/krukas zit, indien je lagerschalen helemaal versleten zijn kunnen de zuigers ook tegen de kleppen tikken

Hallo Jeeper. Het eronderuithalen van de carterpan kan natuurlijk nooit geen kwaad. Zo kan je de drijfstanglagers, hoofdkrukaslagers en pistonpins checken. Het raken van een zuiger tegen kleppen komt maar zeer zelden voor en dan alleen als de speling heel groot is of er bouten los gewerkt zijn. Het bdp van de cilinder is ruim onder de gesloten kleppen.;)

Wel een auto waarvan de distributieriem van kapot is, echter onze Jeeps hebben gelukkig kettingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor de reactie, ik vind het alleen zo vreemd dat als ik wat vermogen vraag en bijv bij acceleratie de motor perfect lijkt te lopen maar bij stationair weet je niet wat er gebeurt

Hallo, Komt waarschijnlijk door de traagheid van de massa van de onderdelen waar ruimte op zit.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien in de ogen van de jeepwetenschappers hier een dom idee, maar kan het je MAP-sensor zijn die kapot is? Ik weet dat als je die connector lostrekt het toerental enorm toeneemt omdat computer zijn best gaat doen de motor te laten draaien...

Hallo Marco bedankt voor de reactie, maar ik het probleem al opgelost. zat draadje los aan idle stapper motor.

Ik heb een nieuwe theorie, de kop is lek want er zit olie in water en veeeeeel water in de olie:unsure:

door het water is de olie erg dun ( wel mooi schoon :D) zou het kunnen dat daardoor de klep stoters niet op druk komen?

zal proberen morgen even de olie te verversen,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo mede jeepers,

Heb vandaag compressie gemeten:(.

zaten er 5 rond de 9.2 niet slecht voor 600.000km dacht ik.

en cylinder 3 had 0.0 helemaal niets.:yes:

Ik denk dus dat er een gat in de zuiger zit. ( wat denken jullie )

wat is nu het slimste denken julie nieuwe motor monteren of cylinder kop eraf halen?

Alvast bedankt..............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo mede jeepers,

Heb vandaag compressie gemeten:(.

zaten er 5 rond de 9.2 niet slecht voor 600.000km dacht ik.

en cylinder 3 had 0.0 helemaal niets.:yes:

Ik denk dus dat er een gat in de zuiger zit. ( wat denken jullie )

wat is nu het slimste denken julie nieuwe motor monteren of cylinder kop eraf halen?

Alvast bedankt..............

Ik geloof dat je zelf wel zo slim bent om dit te bedenken. Als je een Jeep koopt van +/- 400 euries en er wordt van tervoren aangeven dat die ;

1- 360.00+ miles heeft gelopen

2- dat die op 5 cilinders loopt (was al bekend voor de verkoop)

3- geen apk heeft sind jan dit jaar,

dat je dus een Jeep hebt gekocht waar je veel in moet inversteren wil je hem weer op de weg krijgen.

Dus een nieuwe(gereviseerde) cq andere motor is punt 1 en wat je voor de rest nog tegenkomt is een verrassing.

Als ik jou was en je jouw Jeep weer op de weg wilt hebben en het niet teveel wilt laten kosten op zou ik hem laten voorkeuren zodat je weet waar je je geld in stopt;)

S6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo mede jeepers,

Heb vandaag compressie gemeten:(.

zaten er 5 rond de 9.2 niet slecht voor 600.000km dacht ik.

en cylinder 3 had 0.0 helemaal niets.:yes:

Ik denk dus dat er een gat in de zuiger zit. ( wat denken jullie )

wat is nu het slimste denken julie nieuwe motor monteren of cylinder kop eraf halen?

Alvast bedankt..............

Nieuwe motor is vrij prijzig voor zo'n gedateerde XJ (qua km), wie weet wat er nog meer aan mankeert?

Ik zou eerst de hele jeep binnenstebuiten keren, als alles in orde is daarna die motor reviseren of een betrouwbare gebruikte als ie niet duur is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geachte Mede Jeepers,

Ik heb besloten de motor te repareren, als ik iets tegen kom en ik denk dat het echt foute boel is vervang ik hem. Ben er bijna zeker van dat er een drijfstang is gebroken van cylinder 3.

Ik ga de carterpan verwijderen en de drijfstang vervangen en als de zuiger schade heeft die ook ( cylinder 3 ).

Als daarna blijkt dat de koppaking echt lek is zal ik deze ook moeten vervangen.

Ik hoop dat ik dan weer verder kan jeep-en.

Hoeveel werk denken julie dat het is om de drijfstang te vervangen en kan dit van onderen gebeuren zonder de motor te verwijderen?

Hoeveel werk is het eventueel om de koppaking te vervangen?

En nu de vraag:

Hoe kom ik aan een nieuwe drijfstang? en/of zuiger.

ik heb gezien dat boris wel veel onderdelen verkoopt maar deze onderdelen staan niet op zijn site.

MVG

scott algra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wanneer je een blok wat 6oo.ooo km gelopen heeft uit elkaar gaat halen kom je hem compleet aan het reviseren wat behoorlijk veel kost zeker als je het moet laten doen.

Je kan wel een keer je carterpan er onderuit schroeven, dan ben je al iets wijzer wat er aan de hand kan zijn, je kan dan ook voelen of er speling op je lagerschalen zit. Echter om de zuiger er uit te halen moet je de krukas eruithalen...........................................

Dus nieuwschierig gewoon even kijken en dan afscheid nemen en een ander blok er in, mits de rest van de auto het waard is.

bdw voor onderdelen ga ik meestal naar nico in wommels http://www.jeepparts.nl/

bewerkt door theo-cj7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo mede jeepers eindelijk de tijd gevonden om carterpan te verwijderen.

Wat Blijkt........................

Motor lijkt perfect in orde,

Maar vliegwiel is gebroken.

deze zal ik moeten vervangen is dit erg veel werk? waar kan ik een andere halen?

zijn er nog speciale dingen?

het is een automaat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar volgens mij miste je ook ergens compressie (cyl 3).

Zie ik het verband met het vliegwiel niet.........:D

Maak een goede inventarisatie voordat je allerlei onderdelen vervangt.

Wellicht is een ander blok dan toch een goedkopere optie.

Veel succes en hou ons op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...