Spring naar bijdragen

kachelvantilator


KZET
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Weet dat er al een paar topics over geweest zijn, maar heb er toch nog een vraagje / onduidelijkheid over.

Plotseling stopte de ventilator ermee ...

onder motorkap een zekering van "aux fan" gevonden (20 amp) die kapot was, maar dat maakt ook niks uit (weet niet waar deze dan van is ?).

Rechtstreeks spanning gezet op de vantialtor en deze draait ! alleen er staat geen spanning op de stekker.

voordat ik onder de dash kruip voor de weerstand of een deel ervan sloop om bij de schakelaar te komen..zijn er nog andere mogelijkheden ????

groetjes

ET

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Weet dat er al een paar topics over geweest zijn, maar heb er toch nog een vraagje / onduidelijkheid over.

Plotseling stopte de ventilator ermee ...

onder motorkap een zekering van "aux fan" gevonden (20 amp) die kapot was, maar dat maakt ook niks uit (weet niet waar deze dan van is ?).

Rechtstreeks spanning gezet op de vantialtor en deze draait ! alleen er staat geen spanning op de stekker.

voordat ik onder de dash kruip voor de weerstand of een deel ervan sloop om bij de schakelaar te komen..zijn er nog andere mogelijkheden ????

groetjes

ET

1) meestal is de thermische zekering kapot die bij de weerstanden zit (rechteronder in de lucht-tunnel) echter zou het wel op de hoogste stand moeten doen (dacht ik)

2) het komt ook wel eens voor de de stekker doorgesmolten is bij de schakelaar of inderdaad de schakelaar zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1) meestal is de thermische zekering kapot die bij de weerstanden zit (rechteronder in de lucht-tunnel) echter zou het wel op de hoogste stand moeten doen (dacht ik)

2) het komt ook wel eens voor de de stekker doorgesmolten is bij de schakelaar of inderdaad de schakelaar zelf.

weet iemand of dat inderdaad zo is ? als de ventilator het op zijn hoogste staand ook niet doet , dan is de thermische zekering niet kapot ?? en ligt het dus aan de schakelaar ?

hoop dat het morgen mooi weer is , kan ik het eea gaan demonteren/bekijken.

gr

ET

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Snap ff niet wat dat zou moeten uitmaken ?? vroeger deed de ventilator het ook op "vent" ..alle snelheden.....nu maakt het niks uit hoe ik de luchtrichtingskeuze zet hij doet het niet.

Gisteren even gekeken...er zit ook een zekering onder het dashboard....deze is ook goed..kachelweerstand eruit gehaald en door gemeten deze is ook goed........ga straks mijn dash demonteren en kijken of we daar iets tegenkomen.....?!?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Snap ff niet wat dat zou moeten uitmaken ??

Volgens mij (en volgens de schema's) zit er een schakelaar achter je luchtrichtingskeuze. Deze schakelaar heet de "Heatmode select switch", en onderbreekt in bepaalde positie's de spanning naar de fanswitch, waardoor de aanjager in die standen niet werkt.

Meet eens met je voltmeter op aansluiting D ( geel bruine draad) of je daar spanning hebt. Indien niet, en zekering 5 geeft wél spanning door, dan zit alleen die switch achter je luchtrichtingskeuze er nog tussen.

Meet je wél spanning op aansluiting D, probeer dan eens aansluiting B (donkergroene draad) Met de aanjager snelhei op low, moet je daar een lage spanning meten. Meet je toch 12 volt en maakt het niets tot zeer weinig uit in welke stand je de fanspeed zet, dan is de verbinding tussen weertand en motortje onderbroken. Gezien de stroomsterkte die er kan lopen, denk ik dan het eerst aan een verbrand contact in de bulkhead connector. E5 is de betreffende aansluiting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gloeiende gloeiende #$^#^@@:yes:

Verse schakelaar geplaatst, en het hele zooitje weer teruggebouwd

hiep hiep hij doet het weer !! lekker frisse lucht (airco) in de auto.

Na een ritje van ongeveer twee uur richting noorden...lekker warm dus airco en ventilator op halverwege.geweldig....komen op plaats van bestemming, zet de motor af ...wil na een 10 tal minuten de auto ff verzetten en ja hoor ventilator doet het niet !!

zekering in motor ruimte "AUX FAN" 20A weer kapot ??

vlak voor vertrek zondagavond nog ff een zekering gestoken van 15A die ik in de auto had...maar niks.....net bij thuiskomst ff dash gedemonteerd om naar de schakelaar te kijken, maar niks te zien ?....zekering onder motorkap gecheckt....is ook weer kapot

Wat is het verschil tussende zekering 10A "blower" bij mijn linkervoet en de 20A "aux fan" onder de motorkap ????

waarom klapt die zekering er telkens uit ? zou het motortje te zwaar gaan ?

help...krijg het weer warm:unsure::wub:

groet

ET

Link naar opmerking
Deel via andere websites

87Wrangler

Heb het eea doorgemeten zoals je schreef : op de switch achter de luchtrichtingskeuze zit een stekker ...4 draden geel/bruin - zwart/wit - zwart - groen/wit...alleen op de twee middelste staat 12v....op de geel/bruine niet !! de zekering onder dash geeft de spanning wel door.

Heb toen de switch vervangen, maar dat maakt dus niks uit.....nog steeds geen ventilator.:);):D

iemand een idee ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Geweldig...:) de storingen stapelen zich op....het klokje doet het, behalve als ik het licht aanzet, en de dashboard verlichting doet het ook niet meer ;).....en nog steeds geen ventilator

zekeringen gecheckt..zijn goed

stekker achter dash zitten vast

komen kabelbreuken bij XJ's vaak voor ??

gr

ET

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper. Ik zou eerst met een Ohmmeter kijken of de aarding goed is van de minpool van de accu naar het chassie. Dan een jumpdraad van de minpool van de accu naar binnen toe aan het frame van het dashboard.

Zo ben je zeker van deze tests dat de aarding goed is.

Wat ook bij de Jeep problemen kan geven wat jij beschrijft is een storing in het startkontakt op de stuurkoklom onder de dash. Vele functies,waaronder de fanmotor krijgen via dit verzamelkontakt spanning.(wel 4 schakelaars zitten hierin!).

De Auxfan wordt aangestuurd door de ECU,dus vreemd dat de zekering doorslaat. Misschien een kortsluiting door een blanke draad?

Via het relais onder de motorkap kan je hem laten lopen door een verbinding te maken met een draad. pin 30 en 87.

Blijf je accu goed op spanning. Is er geen drain?

Wel horen het nog wel.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wim,

Dashboard verlichting / klok is opgelost....los draadje waardoor zekering en een aantal lampjes kapot zijn gegaan.

Zag trouwens wel dat de onderste twee lampjes van het "klok console" er niet inzaten ? is dit normaal bij deze uitvoering ? (XJ 92 ltd)

Zit nu nog wel met mijn kachelvantilator.

motor is goed

schakelaar is goed

kachelweerstand is goed

zekering is goed

geen spanning op de stekker in motorruimte

geen spanning op stekker luchtrichtingskeuze (geel/bruin)

ga nu kijken naar schakelaars bij stuurkolom,

to be continued.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper. Over de clockconsole: Er zijn in beginjaren '90.

verschillende veranderingen gekomen. De displays oa klokjes en temp/compas

waren eerst VFD (Vacuum Fluorescent Displays) Deze geven zelf licht als de oude rekenmachientjes. Nieuwere displays zijn vaak LED displays en hierachter moet een lampje. Er zijn ook digileds met zelf licht. Nog nieuwere LCD geven zelf ook weer licht.

:P

Ik weet dus niet precies wat je bedoelt. Er zijn heel veel uitvoeringen en veranderingen geweest. Dus veel loze kabels ,stekkers en fittingen kun je tegen komen. Hoera het is een Jeep!

Een startschakelaar is ook zo'n leuk onderdeel. Heel veel zaken worden door dit kreng gevoed. Heel veel draden komen eruit en erin,zodat je hier ook weleens kan zoeken.

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Help, ik word gek

Van het weekeind nog ff wat doorgemeten, had toen ineens wel spanning op de snelheids schakelaar ?...maar nog steeds geen spanning op de stekker in de motor ruimte (naar de kachelfan toe).

Heb toen zitten verzinnen hoe dat stuurkolom omhulsel eraf moest, maar gelukkig kwam er visite.

Rij ik vanavond naar huis....lampje brand..tank bijna leeg....hoor ik ineens een raar geluid....doet de kachelfan het weer :o:wacko:

goed mijn XJ heeft zichzelf weer gerepareerd ?

alleen is hij de uitblaas in het midden vergeten......hier komt geen lucht uit. Is deze klep ook vacuum gestuurd ?

gr

ET.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Help, ik word gek

Van het weekeind nog ff wat doorgemeten, had toen ineens wel spanning op de snelheids schakelaar ?...maar nog steeds geen spanning op de stekker in de motor ruimte (naar de kachelfan toe).

Heb toen zitten verzinnen hoe dat stuurkolom omhulsel eraf moest, maar gelukkig kwam er visite.

Rij ik vanavond naar huis....lampje brand..tank bijna leeg....hoor ik ineens een raar geluid....doet de kachelfan het weer :o:wacko:

goed mijn XJ heeft zichzelf weer gerepareerd ?

alleen is hij de uitblaas in het midden vergeten......hier komt geen lucht uit. Is deze klep ook vacuum gestuurd ?

gr

ET.

Ja alles werkt via vacuum klepjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:lol: alles opgelost, de kachelventilator (en dus airco) doet het weer.

De stekker in de motor ruimte en de stekker op de luchtrichtingskeuze schakelaar waren de boosdoener. Bij beide teveel spel waardoor wel/niet contact.....alles een beetje in zijn fatsoen gebogen, en nu dus ok.

alle uitblaas openingen doen het ook weer, nadat ik de originele luchtrichtingskeuze schakelaar weer terug geplaatst had.

Kwam er dus nu ook achter dat de radio achter de zekering van de binnenverlichting zit en niet achter de zekering van de radio....:whistle: logisch toch !?

alles doet het dus weer....de buitentemp mag wat mij betreft nu omhoog.

iedereen dank voor de adviezen en hulp.

gr

ET

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...