Spring naar bijdragen

Verdelerkap


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Is er iemand die mij wil en kan helpen?

Mijn Jeep cherokee XJ 4.0 van 1997 op LPG vond ik niet zo geweldig lekker lopen de laatste tijd, een beetje af en toe op 5 cilinders leek het wel. Toen ben ik begonnen om bougies te vervangen, het bleef bij hetzelfde. Daarna heb ik de bougiekabels eens losgehaald op de verdeler en bleek dat 1 van de aansluitingen nogal gecorrodeerd was tevens de aansluiting op de rotor, veel witpoederig materiaal, alles netjes schoongemaakt inclusief de contacten binnenin de verdelerkap en weer aangesloten. Het leek de eerste dag wat beter te gaan maar daarna weer dezelfde problemen, nl. wat op 5 poten gelijkend en wat schokkerig bij weinig gas rond de 80 km in laagste toeren.

Toen heb ik een nieuwe verdelerkap en rotor erin gezet, het lopen is helaas niet verbeterd echter nu heb ik een nieuw probleem erbij en dat is het volgende : Bij stationair lopen staat de spanningsmeter keurig op zeg maar 13,5 a 14 volt, maar ga ik rijden loopt hij terug bij meer toeren naar een kwart van de meterschaal, hij zakt dus een aantal strepen, vanavond zelfs zo laag dat ie helemaal terugliep naar nul met de melding 'check gauches'.

Als ik dan het contact uitschakel en opnieuw start staa ie weer op 13,5 V.

Achteraf had ik vanochtend dat probleem ook al een keer, dat de spanningsmeter op nul stond en na opnieuw starten alles weer normaal.

Zou er iets anders aan de hand kunnen zijn met de spanning?

Is er iemand die hier iets in herkend, het is een heel verhaal, maar ik denk ik geef het maar zo compleet mogelijk weer om een goed beeld te vormen.

Alvast bedankt voor de moeite en het verhaal doorlezen,

Gr,

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Petra,

Da's een geweldige tip joh, dat kende ik helemaal niet, mooi systeem ( wat ben ik ook een 'noob' vindt je ook niet ) bij 3 x sleutelcontact maken lukte het mij niet, maar na wat doorlezen zag ik dat voor 1997 Jeeps het zou kunnen werken bij de 'Trip Reset' van de km teller ingegedrukt houden dan 3x dat contact maken en dan de tripreset weer loslaten en toen ging er van alles gebeuren op de dashboarduitlezigen, terwijl de km teller 11111111 / 22222222 / enz t/m 99999999 doorliep en metertjes in allerlei standen gingen staan kwam de zaak weer tot rust en de display gaf 'gewoon' 4 nullen aan, ik neem aan dat dit betekent dat er geen foutcode is gegenereerd ? Wat vindt je hiervan ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk niet dat Petra dit bedoelt.

Probeer nog eens: contact aan, startonderbreker uitschakelen, maar niet starten.

Daarna 5 keer in een vlot tempo uit en weer aan, de laatste keer in aan laten staan.

Het kan zijn dat er in de afstandsmeter (niet de dagteller) getallen verschijnen en dat stopt met als laatste 55. Het check-engine lichtje gaat knipperen en geeft ook de code weer. Tussen de cijfers is een korte onderbreking en tussen de codes een iets langere onderbreking van het knipperen. Wacht totdat het lampje 2 keer 5 maal heeft geknipperd.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk niet dat Petra dit bedoelt.

Probeer nog eens: contact aan, startonderbreker uitschakelen, maar niet starten.

Daarna 5 keer in een vlot tempo uit en weer aan, de laatste keer in aan laten staan.

Het kan zijn dat er in de afstandsmeter (niet de dagteller) getallen verschijnen en dat stopt met als laatste 55. Het check-engine lichtje gaat knipperen en geeft ook de code weer. Tussen de cijfers is een korte onderbreking en tussen de codes een iets langere onderbreking van het knipperen. Wacht totdat het lampje 2 keer 5 maal heeft geknipperd.

Succes!

Hai Newbie,

Bedankt voor het meedenken, maar de wijze die je aangeeft lukt bij mij niet

ik heb het diverse keren geprobeerd, of ik doe nog iets fout.

Overigens blijft het probleem met die spanningsmeter bestaan, ik heb de oude verdelerkap en rotor teruggeplaatst en het probleem blijft; De wijzer van de meter komt 3 streepjes uit de hoek en na even draaien van de motor, zeg maar 30-60 seconden valt ie terug naar nul. en check gaughes brandt.

Nog suggesties ??

Gr,

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat check-engine lampje, brandt dat als je het contact aan zet? Zo niet, dan zou ik dat eerst herstellen.

Mogelijk werkt de computer niet goed. Dan zou je hem moeten resetten en laten inleren. Daarna opnieuw proberen of er foutcodes zijn.

Je kunt natuurlijk ook naar een dealer gaan en de OBD laten uitlezen.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zelfs zo laag dat ie helemaal terugliep naar nul

dit zou in principe niet realistisch kunnen zijn.

De spanning kan niet zo snel naar nul lopen, vooral met de backup van een batterij van tientallen Ah's

Heb je al eens gecheckt op gecorrodeerde massakabels onder de motorkap en onder het dashboard ?

En check ook eens de zekeringenkast, en vooral àchter de zekeringenkast of alle draden nog wel goed zitten.

Een tweede verdachte bij het haperig lopen lijkt mij alvast ook de bobine(s). Misschien ergens los contact erin, of slechte massa.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai allemaal,

Allereerst alvast bedankt voor het reageren, heel fijn die hulp.

Nou het is zo dat het check engine lampje heel even brand als ik het contact aan zet en dat gaat na een paar tellen uit, das volgens mij normaal en altijd al zo geweest. Het spanningsmetertje gaat op 3 streepjes uit de hoek staan ipv rechtop op 14V en valt na een korte periode , zeg maar na een stukje rijden of eventjes me motor laten draaien naar nul ik vermoed dat dat te maken heeft met de capaciteit/voltage van de accu, mogelijk omdat ik er gisteren ook al mee bezig geweest ben. Als ik de motor niet start blijft ie op 3 streepjes staan.

Vanochtend ben heb ik de motor gestart en metertje van spanning zoals boven, gaat naar nul dan gaat check gauges branden, zo ben ik vanochtend gestrand op 6 km van huis, accu leeg / alles uit.

Ik heb de acuu uit mijn vrouws suzuki gesloopt en die proffesorisch erin gemonteerd, toen had ik weer spanning en ben zo voorzichtig naar huis gereden, onderweg ging weer het metertje naar nul. Kan het zijn dat de dynamo niet bijlaadt dat er iets met die bedrading of massa mis is, ik ga nu eens wat kabels en stekkers nalopen en de zekeringkast bekijken.

Ik heb vandaag vrijgenomen van mn werk en wil er eens goed induiken.

Tips blijven uiteraard welkom.

Ik neem aan omdat het check enginelampje gewoon uitgaat er geen computerprobleem kan zijn?? of begrijp ik het verkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het check-engine lampje gaat idd even aan bij het contact aanzetten, samen met alle belangrijke lampjes. Dit is normaal en zo kun je zien of alle lampjes het nog wel doen bv.

ik ga nu eens wat kabels en stekkers nalopen en de zekeringkast bekijken.

Ik heb vandaag vrijgenomen van mn werk en wil er eens goed induiken.

Dat lijkt me erg zinvol, zo te lezen (en wat ik ervan weet :frusty:) zit het in die 'hoek'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aanvullend mijn bericht van 10:13 uur;

--- *** KAMEEL dankje al vast voor het meedenken ***---

Allerlei kabels en stekkers bekeken in de zekeringhoek en bij dynamo en verdeler en los gehad, alle zekeringen eruit gehad daarna de accu nog eens goed bekeken, blijkt dit nog een accu te zijn met 'water' hier best wel wat aan bijgevuld en toen kon ik de auto er wel mee starten nou om kort te gaan toch ook de accu maar even aan de tester gezet bij een plaatselijke firma; meting gaf aan slecht: vervangen ( 107A ipv 480 )

Dus nieuwe Varta accu erin gedaan ; meter stond half streepje hoger, maar ook nu na ongeveer 700 / 800 meter valt spanningsmeter 'klik' terug naar nul ( 9- links in de hoek ) Nog niks mee opgeschoten dus, ja uitgesloten dat er een accu probleem zou kunnen zijn. Volgens de garage ( Selles Apeldoorn ) zou er iets met de spanningsregelaar kunnen zijn die in de computer geintegreerd zit.

Volgende week vrijdag is er tijd bij garage, moet ik naar Apeldoorn vanuit Harderwijk, maar dat ga ik niet halen ben ik bang, dus ik moet nog wat verzinnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt inderdaad een laadprobleem.

Kan wellicht de spanningsregelaar zijn.

Kun je makkelijk testen: start de motor (met een goede accu :lol:) en steek dan de lichten aan. Bij gasgeven moeten de lichten telkenmale wat sterker gaan branden. Indien dit niet zo is, wordt er niet bijgeladen.

heb 2 jaar geleden hetzelfde probleem gehad met een motorfiets van een kameraad. Na een paar km stond ie steeds zonder accustroom.

Bleek dat de dioden van de spanningsregelaar doorgebrand waren. De producent had dit onderdeel nl. op een niet goed geventileerde plaats gemonteerd (onder het zadel).

Heb dan een spanningsregelaar gemaakt met dikke koelvinnen erop en vooraan onder de koplamp gemonteerd, in volle wind. nooit meer problemen gehad.

de meeste spanningsregelaars sneuvelen door warmte. Is ook normaal, want ze moeten de 80 tot 120 volt van de alternator naar 13.9 volt terugbrengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan wellicht de spanningsregelaar zijn.

Kun je makkelijk testen: start de motor (met een goede accu :lol:) en steek dan de lichten aan. Bij gasgeven moeten de lichten telkenmale wat sterker gaan branden. Indien dit niet zo is, wordt er niet bijgeladen.

de meeste spanningsregelaars sneuvelen door warmte. Is ook normaal, want ze moeten de 80 tot 120 volt van de alternator naar 13.9 volt terugbrengen.

Ook bedankt voor het meedenken alvast. ik ga dat vanavond even proberen.

Ik had vanochtend nog even contact gehad met de garage en het kan inderdaad een spanningsregelaarprobleem zijn, het schijnt dat bij Jeep de spanningsregelaar in de 'computer' zit, zou wel eens kunnen kloppen want op de dynamo zit ie nl. niet, zou ik eens moeten kijken waar die computer ergens zit, vroeger had ik een audi 100 en daar zat de regelaar op de dynamo, die heb ik wel eens vervangen. Inmiddels heb ik een andere dynamo weten te bemachtigen, als alles meezit gaat ie er vanavond op.

Daarna kom ik wel weer met ervaringen, wat een toestand zeg, maar goed het kan altijd nog erger zeg ik altijd maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij Jeep heet dat: het wordt altijd erger........:lol:

Die CPI zit links in het vooronder tegen het spatscherm en is een platte, zwarte doos.

Jajaja ...... maak me maar gek :lol: en dat met die temperaturen, ik kom net van de sloop af, zweterig, vies vet en zwart......ik ga eens kijken in het vooronder...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat klopt.

Vroeger zaten die spanningsregelaars apart op de alternator, of zelfs nog in een apart bakje.

Met dikke vette dioden erin die zelfs een nucleaire oorlog konden doorstaan.

Maar nu is het allemaal chocolade technologie, en IC componenten die de klok slaan.

en dan gaan we nog zwijgen over de SMD componenten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat klopt.

Vroeger zaten die spanningsregelaars apart op de alternator, of zelfs nog in een apart bakje.

Met dikke vette dioden erin die zelfs een nucleaire oorlog konden doorstaan.

Maar nu is het allemaal chocolade technologie, en IC componenten die de klok slaan.

en dan gaan we nog zwijgen over de SMD componenten...

Oh, ik dacht dat er nog wel een ouderwetse regelaar zou zitten, ook niet meer dus, nou maar es even zien....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Storingscode's nog niet uitgelezen Theo?

HAi Ab,

Die storingscodes lukt me nog steeds niet, het enige wat me lukt is de trip reset ingedrukt houden 3 on/off en dan krijg ik wel een check maar voor zover ik kan zien alleen wat dashboard aanduidingen en klokken enz.

Ik krijg geen codes te zien, of zie je niks als alles OK is ???

Overigens heb ik de dynamo inmiddels eruit en het ziet er naar uit dat er een probleem is met de koolborstels, er zitten er 2 stuks waarvan de ene nét aanloopt op het anker

en de andere waarschijnlijk net niet meer, morgen gaan ze het voor me vervangen en ik hoop hem er van de week nog in te kunnen zetten en kijken wat dit oplevert.

Gr,

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan goed zijn dat dit het euvel is toch ?

als een borstel geen contact maakt met het anker...

tja, dan heb je geen spanning hé...:lol:

Ja, ik ben zeer benieuwd, ik dacht alleen dat de spanningsmeter met uitgeschakelde motor al op 14V zou staan, ik twijfel nu of hij eerder altijd op 12V stond en bij draaiende motor doorloopt naar 14, gek he, ik rijdt er na 2 jaar in en weet ik het even niet... Het enige wat ik wat raar vind is dat de meter na zeg maar een minuut of zo ineens 'klik' naar de beginstand terugvalt, helemaal op links op de 9 en niet langzaam maar het is net of de meter uitvalt zeg maar, vervolgens gaat check gauges branden. Zou dit soms zo gemaakt zijn om bij afwezigheid van laadstroom een melding te genereren ?

Gr,

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om nog even op de code's uitlezen terug te komen, bij onze '97 XJ gaat 't als volgt. Contact aan, alle lampjes branden, kort uit en weer aan, dit vier keer doen, de vierde keer laat je het contact aan staan, in de display van de kilometerteller/dagteller verschijnen na korte tijd de code's, meestal beginnend met 12 (accu is los geweest) en afgesloten met 55 (einde)

Let wel op dat de startonderbreking gedurende deze handelingen niet ingeschakeld wordt.

Het zwarte blokje met de kabeloogjes is de "fïeld terminal" De PCM gebruikt deze om de spanning te regelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om nog even op de code's uitlezen terug te komen, bij onze '97 XJ gaat 't als volgt. Contact aan, alle lampjes branden, kort uit en weer aan, dit vier keer doen, de vierde keer laat je het contact aan staan, in de display van de kilometerteller/dagteller verschijnen na korte tijd de code's, meestal beginnend met 12 (accu is los geweest) en afgesloten met 55 (einde)

Let wel op dat de startonderbreking gedurende deze handelingen niet ingeschakeld wordt.

Het zwarte blokje met de kabeloogjes is de "fïeld terminal" De PCM gebruikt deze om de spanning te regelen.

Ah juist, Ab, duidelijk ik ga dat met die codes aan de slag, het hele probleem zat m dus in die koolborstel van de dynamo, alleen wat ik nu heb is dat het check engine lampje blijft branden, ik heb het contact vanmiddag zo maar even 5 x aan en uit gedraaid, toen bleef ie uit, even later ging ie weer aan,

daar snap ik echt niks van.

Gr,

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...