Spring naar bijdragen

Ratel bij stationair en starten


Recommended Posts

Hallo,

ik weet dat het niet echt lekker uitlegd een geluid in tekst.

Maar toch ff proberen.

Als ik de cherokee start (4.0 HO uit 1993) hoor ik een ratelend geluid waar geen regelmaat in zit.

Bij stationair doet hij dit ook.

Als ik rijd of meer als 1000 rpm heb hoor je niks en loopt het motortje super.

Geluid komt vlogens mij wel uit het blok vandaan. Heb hem vandaag van de APK opgehaald en verder nog geen tijd gehad om goed te luisteren, waar het ongeveer wegkomt of om een opname te maken en deze te posten.

Als er al tips of iedeen zijn..... graag.

Groeten,

Martijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat hem 's draaien en steek een plastic of rubber slangetje in je oor.

Dan aan de andere kant van het slangetje een klein trechtertje.

Zo kun je , precies zoals met een stethoscoop, veel preciezer uitpeilen van waar het geluid komt.

Kan de ketting zijn, de kleppen, een lager in de krukas...

Maar zo van binnenuit achter het stuurwiel is dit moeilijk te zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke vandaag maar eens aan de bak gegaan met de jeep.

Eerst de olie ververst en er wynss bijgedaan.

De oude olie heb ik gefilterd en totaal geen slijpsel, of metaal achtige delen.

oude olie maar "schoon".

Hierna maar eens gestart en wat filmpjes gemaakt om te kijken of iemand hier het geluid herkent.

Wij dachten eerst dat de startmotor mee bleef draaien en daar de lagers van kapot waren. Dus nog even de startmotor uitgewisseld met mijn andere cherokee. Maar geen resultaat......

Dit filmpje is bij stationair:

http://www.youtube.com/watch?v=ixAx6gDpyTk

Dit filmpje bij starten:

http://www.youtube.com/watch?v=KsY4XVYSc1I

Dit filmpje bij schokkerig gasgeven:

Het rare is dat hij rijdend geen geluid maakt en soms ook hele tijden niet bij stationair draaien.

Iemand een idee????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt wel serieus..... Als je de multisnaar er afhaalt en de dynamo, spanrol, aircopomp en waterpomp met de hand draait, wellicht zit er daar een rot lager ofzoiets in.... je kan m ook even stationair laten lopen met de multisnaar eraf om deze delen uit te sluiten - let wel op je temperatuur!-Anders kleppen deksel en carterpan eraf en goed kijken/voelen of alles vast zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Als het een automaat is zou ik het vliegwiel plaat verdenken waar je starterkrans op zit. Deze durven schuur-barstvorming vertonen.

Dit kan je controleren via afschermplaat onderkant motor tegen je versnellingsbak.

inderdaad

en als die stuk is vervangen maar zal volgens mij niet op een dag meer of minder hangen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is een automaat!

Is dat die stalen plaat tussen motor en versnellingsbak?

En kan dit kwaad of moet dit met spoed vervangen worden?

Ik vermoed dat het de schroeven van je koppelvormer zijn die los zitten.

Even de plaat aan de voorkant van je versnellingsbak losmaken en dan zie je een krans daar zitten 4 bouten aan/ in als die los trillen dan maakt die dat geluid bij stationer en starten.

S6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Mensen allemaal heel erg bedankt voor het advies!!

Fijn zeg als er zo info wordt gedeeld!!!

Het was inderdaad de koppelomvormer!!

Gisteren even de plaat los gehad, de vier bouten vastgezet (kon ze met de hand los draaien)

En hij loopt weer als een zonnetje!!!!

Groeten,

Martijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...