Spring naar bijdragen

Rear Lamp Failure. Grapje zeker?


Recommended Posts

Ik weet dat het al vaker is langsgekomen, maar ikke niet snappuh.

Sinds een tweetal weken heb ik last van 'Rear Lamp Failure' op het display. Verlichting OK. Kentekenverlichting OK. Remlichten ... NIET OK. Aha! Middelste lampje van het 3e remlicht is stuk!

No problemo. Zou je denken. Bij automateriaalzaken nul op rekest; het is een steekfitting-lampje van 16W. Beste wat ik kon kopen was er eentje van 15W. Helaas nog steeds een foutmelding. Dan maar naar de dealer en 3 nieuwe lampjes van 16W gehaald met een eindtotaal van maar liefst 10,75EUR. Afzetters.

Dus... alle 3 de lampjes vervangen, motor gestart, en ... DAMN! nog steeds die foutmelding! Ongelooflijk. Alle lampen rondom de auto branden (en allemaal dezelfde lichtsterkte) èn de remlichten branden.

Iemand enig idee? Of zou de 'lampcomputer' naar de hemel zijn gegaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eén van de mogelijkheden is natuurlijk dat van lampje voor € 10.75 te veel verwacht wordt.:yes:

Ik schat in dat er vocht in de stekerdoos van de trekhaak is gekomen of dat een van de aansluitingen niet goed is.

Ehhh... teveel verwacht wordt? De 15W exemplaren bij Slager Automaterialen kosten 80ct en de 16W bij de dealer kosten 3,50EUR ! Maar goed, geeft niet. Ik dacht dat de storing werkelijk kwam van het lampje dat stuk was.

De stekkerdoos en verbindingen van de trekhaak heb ik ook al gecontroleerd cq. schoongemaakt. Die zijn in orde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar het lampje werkt wel weer maar de melding blijft gewoon?

Irritant, die melding, zeker die PIEP bij het starten.....

En boardcomputer resetten? Heb ik al eens gelezen hier op 't forum, maar knopjes gelijk ingedrukt houden, maar welke weet ik niet meer. Even terugzoeken....

Ik heb dezelfde melding, maar bij mij doen alle lichten het. Het komt door dat de trekhaak er later op is gezet en ze zijn vergeten elektra door te lussen ( als het goed is) Maarre, hoe maak je die stekker etc. van de trekhaak schoon? Kan ik namelijk ook wel eens doen.

Ik heb trouwens bij usa cars ook nieuwe lampjes in laten zetten om te kijken of de storing eruit was. Storing was er nog steeds, maar nieuwe lampjes mocht ik houden. Gratis!:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, alle 3 de lampjes uit het 3e remlicht vervangen door die van de dealer. Alle andere lampen branden gewoon. En de melding blijft. Vreemd.

Op het USA Jeepforum komt het vaker aan bod; de LOM (Lights Out Module, zit achter je reservewiel) meet de weerstand en als die afwijkt, geeft ie een foutmelding aan het display door. Je kunt een bepaalde draad losknippen aan de LOM en die aan de draad ernaast verbinden (geschakelde +12V) waarmee het gepiep voor altijd ophoud. Die denkt dan dat de lampen altijd goed zijn.

Ik wil alle lampen ook eens gaan vervangen. Bij het loshalen van de achterlichten, zag ik echter dat dat hele rare lampen in rare fittingen zijn. Heb ik nog nooit gezien. Mijn vorige ZJ had 'normale' bajonet-fittingen; deze heeft een soort 'steeklampen'. Zal ik dus ook wel bij de dealer moeten gaan halen tegen een leuke vergoeding. Zucht.

Ik heb de bedrading gecontroleerd die van mijn achterlichten naar de trekhaakdoos gaan (doorgemeten); die zijn goed. De contactdoos zelf heb ik met remmenreiniger, een tandenborstel en een dunne schroevendraaier met een doekje schoongemaakt.

Alles is dus in orde, maar de melding blijft. Irritant ding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

rear lamp failure is achterlicht storing, geen remlichtstoring.......:blush:

helaas :yes:

melding is alleen voor de remlichten.(volgens instr boekje)

Heb hetzelfde probleem en het went op den duur

Ben er diverse keren mee bezig geweest maar kan het nog niet vinden.

Ben benieuwd of het je lukt en hoor het graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

helaas :yes:

melding is alleen voor de remlichten.(volgens instr boekje)

Hmm...

Ik kan me een geval herinneren waarbij de achterlichten gingen knipperen (minuut aan, minuut uit) omdat de aftakking voor de trekhaak op de achterlichten was gemaakt. Daardoor raakte se verlichtingssensor overbelast bij gebruik van een aanhanger, en sprak de beveiliging aan.

Vandaar dat ik aan de achterlichten denk bij deze melding.:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijft frustrerend. Nog steeds niks kunnen vinden. Ook trekhaakaansluiting lijkt in orde (doorgemeten). Komende donderdag de trekhaak-bekabeling maar eens compleet loshalen aan de verlichtingszijde en als dat niet werkt, ga ik het kastje (de LOM) maar eens demonteren en nalopen op breukjes of soldeer-issues. Leuk die elektronica :lol:

Afgelopen weekend ff op-en-neer naar Overijssel geweest. Kom ik erachter dat mijn cruise-control ineens niet meer afslaat als ik op de rem trap. Mijn vrouw kreeg gelijk Marco Bakker-visioenen :P Als je het rempedaal even intrapt en weer loslaat, geeft de GC ineens weer gas bij om op snelheid te komen. Cool, maar niet veilig heb ik gemerkt. Lijkt dus alsof ie het remsignaal niet 'ziet'.

Ik gebruik mijn CC erg veel en gek genoeg is dit precies tegelijk gekomen met de lamp-failure-melding. Zodra ik ff tijd heb, ga ik de schema's maar eens nalopen of ik ergens een verband kan vinden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Whoehoe!!! Probleem opgelost!!! :lol:

Sterker nog; TWEE problemen opgelost. Om een lang (zoek)verhaal kort te maken; de Lights Out Module (LOM) krijgt een 12V en stuurt ook weer een 12V terug richting de Body Computer en VIC (display). Na lang studeren in het elektrisch schema en een tip die ik ergens op een USA forum las, zag ik dat de 12V die naar de LOM gaat, via een zekering loopt. En wel nummer 5 in het zekeringpaneel. Multimeter erop en .. ja hoor .. stuk! Nieuwe (10A) zekering erin, testen en werken!

Ook de cruise control doet het nu weer zoals het hoort; als je nu de rem aantikt, stopt de cruise control er netjes mee en blijft gestopt. Zekering nummer 5 voedt nml. via het rempedaal de LOM; mogelijk ontstaat er door de defecte zekering een lekspanning waardoor de cruise control in de war raakte.

Me happy ... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben er uit.

Heb in het FSM een storings diagram gevonden!!

Was begonnen met het zoeken wat die 12v moest doen in het stroomschema(lekker scrollen tussen 990 pagina's:wacko:), en nu blijkt dat er in de sectie "8l lamps" een storings diagram staat op pagina 5 met de te volgen stappen indien men een foute melding krijgt, compleet met welke zekering en de te meten spanning op de pennen van de LOM en VIC.

Nu maar hopen dat er inderdaad alleen maar de zekering uit ligt.

Bedankt allen voor het er toe aanzetten dat dit binnenkort ook weer opgelost is:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas zekering kan het in mijn geval niet zijn aangezien het ABS lampje het dan ook niet doet(of juist blijft branden,dat weet ik niet).

Woensdag(vaste sleutel avond) maar even meten als de cobra niet verder kan.

<a  href=%7Boption%7Dhttp://img85.imageshack.us/img85/5408/cobra1nn0.th.jpg' alt='cobra1nn0.th.jpg'>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mike dat je trouwens hiervoor bij de stealer bent geweest:lol:....je moest wel ECHT radeloos geweest zijn ;-) Heb je je nieuwe achterlichten al ?

Ik was idd echt radeloos ;) Maar ik had toch nieuwe remlichtjes nodig en die kon ik echt nergens krijgen. Nu kwam ik er ook achter dat de achterlichten zelf een speciaal formaat hebben; het zijn allemaal steekfitting-lampen met 2 gloeidraden. Heb ik nog nooit eerder gezien :yes: Zal ik uiteindelijk ook voor naar de stealer moeten, zucht.

De nieuwe achterlichten heb ik nog niet besteld; wel is er een verhogings-set onderweg en een set Cryogenic remschijven (slotted en drilled). Door hun speciale behandeling (zoek maar eens op Google) trekken die als het goed is niet meer krom. Die verwacht ik ook over een weekje of twee. Tot slot heb ik gisteren nog een set hoofdsteunen-met-LCD-en-DVD spelers besteld in Hong Kong; precies passend op de Grand Cherokee :(. Oh ja, ook nog een setje 100W 8000K lampen voor m'n mistlichten voor. Nu mag ik even niks meer bestellen van het vrouwtje :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was idd echt radeloos ;) Maar ik had toch nieuwe remlichtjes nodig en die kon ik echt nergens krijgen. Nu kwam ik er ook achter dat de achterlichten zelf een speciaal formaat hebben; het zijn allemaal steekfitting-lampen met 2 gloeidraden. Heb ik nog nooit eerder gezien :yes: Zal ik uiteindelijk ook voor naar de stealer moeten, zucht.

De nieuwe achterlichten heb ik nog niet besteld; wel is er een verhogings-set onderweg en een set Cryogenic remschijven (slotted en drilled). Door hun speciale behandeling (zoek maar eens op Google) trekken die als het goed is niet meer krom. Die verwacht ik ook over een weekje of twee. Tot slot heb ik gisteren nog een set hoofdsteunen-met-LCD-en-DVD spelers besteld in Hong Kong; precies passend op de Grand Cherokee :(. Oh ja, ook nog een setje 100W 8000K lampen voor m'n mistlichten voor. Nu mag ik even niks meer bestellen van het vrouwtje :blush:

gek he ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat het al vaker is langsgekomen, maar ikke niet snappuh.

Sinds een tweetal weken heb ik last van 'Rear Lamp Failure' op het display. Verlichting OK. Kentekenverlichting OK. Remlichten ... NIET OK. Aha! Middelste lampje van het 3e remlicht is stuk!

No problemo. Zou je denken. Bij automateriaalzaken nul op rekest; het is een steekfitting-lampje van 16W. Beste wat ik kon kopen was er eentje van 15W. Helaas nog steeds een foutmelding. Dan maar naar de dealer en 3 nieuwe lampjes van 16W gehaald met een eindtotaal van maar liefst 10,75EUR. Afzetters.

Dus... alle 3 de lampjes vervangen, motor gestart, en ... DAMN! nog steeds die foutmelding! Ongelooflijk. Alle lampen rondom de auto branden (en allemaal dezelfde lichtsterkte) èn de remlichten branden.

Iemand enig idee? Of zou de 'lampcomputer' naar de hemel zijn gegaan?

Wel beste,

WIJ hebben ook een grand sherokee van 96 en heb ook het zelfde probleem ben jij ondertussen al wat verder geraakt met je probleem?

mvg André

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...