C h r s t p h Geplaatst March 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 10, 2008 heb even een vraag, ik zou graag van men 2.5l af willen en nee ik wil ook geen 4.0 injectie trauma aan injectie... ik zat te denken aan een (oude) 4.2 of 4.0 maar vind geen adapters voor op men transmissie van men wrangler AX5 (5 bak, handgeschakelde) welke opties heb ik, heeft iemand ervaring hiermee of kent ge iemand... alvast bedankt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 10, 2008 heb ergens opgevangen dat een AMC 258 (4.2 liter) zescilindermotor gewoon tegen een AX5 bak past? zijn de monteer zijdes van een AX4, AX5, AX15 gelijk? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 10, 2008 Kort gezegd: Ja. Kan zijn dat je aan het knoeien komt met de dikte van je priseas, maar da's wel op te lossen. Maar ik denk niet dat het verstandig is om een AX5 achter een 4.2 te monteren. De bak is daarvoor te licht. Kwa motorvermogen is de 4.2 dan wel niet zoveel sterker als de 2.5, met het koppel ligt dat wat anders... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 10, 2008 is zo een 4.2 met een beknopte cdi (max10 kabels ofzo) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst March 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 11, 2008 je kunt een 258 idd aan een ax 5 koppelen. mss is overschakelen naar een sterkere ax15 een optie Op papier is een 258 niet veel sterker dan een 4 cyl In de praktijk is het iets anders, zeker als er op de motor een andere uitlaat (en eventueel inlaat) spruitstuk staat!!! je zult versteld staan van het verschil Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 12, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2008 doet een ander uitlaatspruitstuk echt zoveel? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst March 12, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2008 doet een ander uitlaatspruitstuk echt zoveel? yep Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 12, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2008 heeft er misschien iemand duidelijke foto's van de bevestigingspunten van de motor (4,2) op het frame en foto's van de bevestigingspunten van de motor zelf of trillingsrubber thnx Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 13, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2008 nu zit ik met het volgende in men hoofd, de verhouding tussen motor snelheid en wielsnelheid zal ook compleet anders zijn? 6 cilinder maakt minder toeren dan die 4 cil want wil toch nog af en toe over de autostrade rijden (tegen 100km/h zonder dat de pistonnen rond men oren vliegen) heb nu een AX5 versnellingsbak met daarachter een NP231 en voor de rest std. iemand ervaring met een AX15 samen met een 4,2 motor / 4.0 HO zit er verschil in overbrenging tussen AX5 en AX15 of alleen in sterkte Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yvan Geplaatst March 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2008 'k Weet zo niet uit m'n hoofd of de versnellingsbakken andere overbrengingen hebben maar wél de assen!!!! 2.5 handbak heeft 4.10 in de assen (kroon/pignon) 4.0 heeft 3.55. (orgineel tenminste....) In 't geval je naar bv. 33" banden wilt is dat gunstig;kun je je 4.10 laten zitten. Aangezien er verschil in de assen zit ga ik ervanuit dat de versnellingsbakken gelijk zijn m.u.v. het aantal splines op de as die je tussenbak aandrijft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2008 AX5: 1e : 3.93 2e : 2.33 3e : 1.45 4e : 1.00 5e : 0.85 R : 4.74 AX15: 1e : 3.83 2e : 2.33 3e : 1.44 4e : 1.00 5e : 0.79 R : 4.22 BA 10/5: Idem als AX15, echter de 1e versneliing heeft 3.39. Achteruit weet ik niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 16, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 ik heb het even uitgerekend,wat wenken jullie ervan? de ratio van een MP231 (std voor wrangler) is toch 0 hé? (in 2 hoog) http://www.ct-tuning.be/berekening.xls Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 Mooie berekening. 'k Snap alleen niet goed wat je ermee wilt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 16, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 ik had schrik dat men org. vertanding/transmissie niet de juiste verhouding hadden (lees als: dat ik bij 100km/h aan 4000 toeren zit oid. omdat hij toch veel grote baan doet: 90km/h) en nu dat ik toch bezig was maar even het vergeleken met de mogelijke opties: AX 15 boit, andere ring en pinion maar ga alles houden zoals het nu is... normaal ga ik de motor deze week halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 Toch begrijp ik je nog niet helemaal... Je weet toch hoeveel toeren je huidige motor maakt bij dergelijke snelheden? Welnu, dat doet een andere strax ook, als je de overbrenging in de assen niet aanpast. Dus als je nu bij 100km/u 2500 toeren hebt, heb je dat met een 4.2 ook. Of met een V8... Of een V12. Dat maakt niets uit... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 16, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 ik heb geen toerenteller en kan het aantal toeren ook niet echt afleiden aan het geluid (rij nog niet lang met de auto) en wow het verschil ook wel eens weten tussen de verschillende onderdelen maar idd wat je zegt is waar (zag het niet direct in) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 Geen toerenteller???? In een YJ? Of... issie stuk? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 16, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 moest plaats ruimen voor iets anders Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 Ah... nice!!! 't is helemaal duidelijk!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 toch nog een "nabrander": ik zie op de foto's in het "te koop" topic, dat je de benzine injectoren van je 2.5 niet meer gebruikt, en op LPG rijdt. Waarom dan problemen met het inbouwen van een 4.0i? Als je toch op LPG rijdt, heeft zo'n 4.0 veel voordelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 16, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 omdat ik ontstekings problemen heb (zit samen in één computer, kabelboom) met die andere motor kan ik in de winter ook (makkelijker) starten en als ik dan eens zonder gas zit kan ik nog op benzine verder (wat nu niet gaat) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 Tja... maar de ontsteking van de 4.0iHO is toch een stuk beter dan die van de 4.2 hoor. Daarbij komt dat de 4.0iHO veel krachtiger is, en een injectiemotor beter geschikt is voor ombouw naar LPG, door zijn veel ruimere inlaat (o.a. geen venturi die de boel wurgt) Als je een komplete 4.0iHO aanschaft, met PCM, kabelboom, enz., heb je je ontsteking er automatisch geheel compleet bij. Daarbij geeft de 4.0i z'n vermogen bij een hoger toerental, wat weer veel beter past bij je reductie's. Bij een 4.2 heb je te maken met de Motocraft (ford) ontsteking, die ook niet bepaald betrouwbaar is. Die zul je dan dus meteen aan moeten pakken, als je echt een betrouwbaar syteem wilt hebben. Kortom: IK zou gaan voor een 4.0iHO blok.... Voordelen te over! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 17, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 fijn dat je me wilt helpen maar ik kan geen computers/schema's meer zien, ben het echt beu. maar kan de olie pomp van de stuurbekrachtiging van een CJ dienen voor een YJ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 Ja, dat kan. Mits..... je de juiste steunen bezit en een V-snaar ipv een multiriem gebruikt. ( Denk bij evt. ombouwen van V-snaar naar multiriem of andersom ff aan je waterpomp... Die hebben nl een andere draairichting. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
koelerke Geplaatst March 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 denk ook aan de steunen op het chassis die je moet nieuw lassen die van de 2.5 kan je niet hergebruiken!!! ik heb de mijne omgebouwd van een 2.5 naar 4.0 ho schemas vallen mee zenne enkel die van de verlichting en dasboard moet je veranderen motor zet je gewoon over indien je de steunen wil aankopen,laat ma weten frigoservice@pandora.be Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.