Spring naar bijdragen

wrangler van 2.5inj => 4.2 (van cj7)


C h r s t p h
 Share

Recommended Posts

hallo

Zou ik ook maar doen 4.0 ho, niks 4.2 oldschool, meestal zijn het oude uit geragde blokken, je kan ze niet voor niets overal kopen.

Let wel 4.2 betekend ook carburateur, bult op pruttel pruttel pruttel enz,:wacko:

bult af gewoon afslaan nou dan wordt terrein rijden pas echt leuk.

gewoon vertrouwen hebben in injectie 4.0 beste motor die jeep ooit heeft gebruikt.

nou doooooeeeei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb net ook ergens gelezen dat een 2.5L een 21 spline as gebruikt met een AX15 en een 4.0L 23 spline as gebruikt met AX15.

en mijn bedoeling was om men AX5 tegen die 4,2 te schroeven => gaat dus niet, kan iemand dat bevestiggen. (ja ik weet dat ik beter een AX15 kan kopen maar ik vind er momenteel gene buiten ene tegen een woekerprijs)

alvast bedankt

wat betekend spline eigenlijk? had het al eens opgezocht in een engels woordenboek maar werd er niet wijzer uit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb net ook ergens gelezen dat een 2.5L een 21 spline as gebruikt met een AX15 en een 4.0L 23 spline as gebruikt met AX15.

en mijn bedoeling was om men AX5 tegen die 4,2 te schroeven => gaat dus niet, kan iemand dat bevestiggen. (ja ik weet dat ik beter een AX15 kan kopen maar ik vind er momenteel gene buiten ene tegen een woekerprijs)

alvast bedankt

wat betekend spline eigenlijk? had het al eens opgezocht in een engels woordenboek maar werd er niet wijzer uit

Spline's zijn groeven in de as, simpel gezegd.

Een AX15 heeft 23 spline's, een AX5 en een BA10/5 hebben er 21. Maar... Da's de uitgaande as, naar de tussenbak.

De priseas is de ingaande as. De as dus die door de koppeling wordt aangedreven, en eindigd in het toplager, wat in de krukas gemonteerd is.

En de dikte van dat uiteinde, daar kan wat verschil inzitten. Dat zou dan inhouden dat je even een ander toplagertje moet monteren, da's eigenlijk alles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is niets speciaals. Feitelijk is het een bronzen busje :whistle: In het ergste geval moet je het ff laten draaien ofzo

ik heb zelf een draaibankje dus dat is geen probleem

vrijdag ga ik de motor ophalen en dan zien we verder...

heb vooral nog veel vragen ivm de ophanging van de blok maar dat zien we dan wel

alvast bedankt iedereen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

SLECHT NIEUWS....

de bevestigingspunten (boit-motor) zijn verder uit elkaar + vliegwiel is ook groter. (op het oog lijkt het hetzelfde maar het is precies in schaal vergroot +- 3cm

dus een AX5 boit past hier al niet achter

*is er iemand die 100% zeker weet of een AX15 boit hierop past?

*of als iemand weet of een AX15 boit gelijk is aan een AX5 boit (bedoel dan: bevestiging; motor-boit)

* of als een 4,2 wel degelijk de zelfde boit bevestigen heeft als een 4.0HO

nog een vraagje aan wrangler 89:

wat heb jij precies tegen wat geschroefd? (welk boit, welke motor)

alvast bedankt (gelieve niemand te reageren als je het DENKT te weten (zoals in vorige posts gebleken is of schrijf het er duidelijk bij)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk je wel ff aan de uitgaande as?

bedoel je de as tussen boit en transfercase?

ik ga proberen om met hans bastin wat te regelen om men AX5 in te ruilen tegen een AX15 +cash en dan de np 231 ook even ruilen voor de zekerheid

gaat men koppeling dan ook perfect werken? of is dat nog af te wachten?

87wrangler, wat heb jj tegen elkaar geschroefd?DSCF0084.JPG

op deze foto zie ik de 4,2 tegen een AX15?

je kunt een 258 idd aan een ax 5 koppelen.

volgende keer misschien beter zwijgen?;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de foto zie je een '89er 4.2 met een BA10/5 versnellingsbak uit '87.

Erachter zat destijds een NP207 tussenbak, die ik even later vervangen heb door een NP231

De uitgaande as van een AX 15 heeft 23 splines. Die van een AX5 21.

Overigens heb ik toch al eens ergens een AX5 tegen een 4.2 gezien... Dus het kan wel... Mogelijk met een koppelingshuis van een AX15?

Neemt niet weg dat ik erbij blijf dat een AX5 niet echt geschikt is voor de 4.2, zoals ik al eerder schreef. Simpelweg te licht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de foto zie je een '89er 4.2 met een BA10/5 versnellingsbak uit '87.

Erachter zat destijds een NP207 tussenbak, die ik even later vervangen heb door een NP231

De uitgaande as van een AX 15 heeft 23 splines. Die van een AX5 21.

Overigens heb ik toch al eens ergens een AX5 tegen een 4.2 gezien... Dus het kan wel... Mogelijk met een koppelingshuis van een AX15?

Neemt niet weg dat ik erbij blijf dat een AX5 niet echt geschikt is voor de 4.2, zoals ik al eerder schreef. Simpelweg te licht.

ik ga voor een AX15 gaan denk ik, ik hoop dat hij perfect hierop zal werken (ontkoppelen ed.)

is die uitgaande as van de versnellingsbak "gemakkelijk" over te zetten (om van 21 naar 23 tanden te gaan)

moet ik dan ook het vliegwiel en koppeling van een 4,0 hebben of is dat gelijk aan die van een 4,2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet de starter van een 4.2 of 4.0 hebben.

Vliegwiel van een 4.2 is anders als van een 4.0, maar da's geen probleem. Verschillen zitten 'm in de nokken voor de cps.

je moet niet de uitgaande as van de versnellingsbak wisselen, maar de ingaande van de tussenbak. Daarvoor moet de tussenbak wel geheel uit elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb deze info ook op het web gevonden. Blijkbaar zijn er nog meer die dan beter kunnen zwijgen. :D

Ik zal hier maar niet op reageren zeker:whistle:

On topic:

Motor heb ik hier al, nu ga ik nog een AX15 + NP231 aanschaffen + koppeling en vliegwiel van een 4.0HO

Kan iemand me bevestiggen dat ik nu geen "problemen" meer ga tegen komen :whistle:

Enigste wat in mijn ogen nog kan mis gaan, is dat een 4.0 vliegwiel niet op een 4,2 krukas past. (Of niet op de juiste plaats waardoor ik al dan niet kan ontkoppelen...)

Kan iemand me gerust stellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vliegwiel van de 4.2 kan gewoon blijven hoor. Koppeling voor zover ik weet ook. ( Ik heb tenminste een koppeling uit de 4.2 op m'n 4.0i gezet.)

Enige verschil: Druklager. Das anders bij een BA10/5 en een AX15.

let ook ff op het bouwjaar van de aan te schaffen bak. Vanaf '94 (dacht ik) is er een andere ingaande as gebruikt (uiteinde dikker) en plaatste men een externe cilinder voor bediening van de koppeling. Egenlijk beter, maar wel anders dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

let ook ff op het bouwjaar van de aan te schaffen bak. Vanaf '94 (dacht ik) is er een andere ingaande as gebruikt (uiteinde dikker) en plaatste men een externe cilinder voor bediening van de koppeling. Egenlijk beter, maar wel anders dus.

na 94 kan ik hem niet gebruiken op een 4,2 of wel na extra aanpassingen?(alleen die bijhorende koppeling nodig?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...