Spring naar bijdragen

RVS spruitstuk zelfbouw??


Glenn
 Share

Recommended Posts

Ben momenteel bezig met een andere motor klaar te maken om die later in de jeep te zetten.

Heb nu mooi de kans om de uitlaat aan te passen zodat hij straks aan twee kanten van de motor naar achteren gaat.

Wil een flens 10mm dik rvs laten watersnijden op maat van de pakking, waar ik dan weer verder op kan bouwen.

De inlaat wou ik dan ook maar meteen van rvs maken.

Als ik de flens aan een stuk laat snijden met hier en daar een snee (streep op de foto) dat het spul nog een beetje kan werken.

Volgens mij moet dat geen problemen opleveren....

Nu heb ik op het bestaande spruitstuk randen rond de poorten zitten, dit om een betere aansluiting te krijgen denk ik...

Maar zag op diverse site's dat ze ook vlakke flenzen gebruiken...heeft dit mischien met een bepaalde type pakking te maken????

post-1385-12873017743926_thumb.jpg

post-1385-12873017747414_thumb.jpg

post-1385-12873017749687_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lijkt me om meer druk (kleiner oppervlak) op de pakking te hebben waardoor hij beter afsluit.

lijkt me wel verstandig om een mal te maken waar je de strip op kan zetten voordat je er op gaat lassen tegen kromtrekken. en als laatste stap evt. weer inspannen en stukje eraf frezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

opzich is het goed tedoen zelf een spruitstuk temaken ..

alleen zit je met de afdicht flens die op de motor komt..

die moet wel goed afsluiten..

als die flens krom trekt heb je een probleempje

ik zou beginnen met een hele flens

en zo als pullie al zei een mal gebruiken om het kromtrekken te verkomen..

het voorwerk van het laswerk is heel belangrijk..:wub:

ik heb het ergens gehoord..

ik ben namelijk bang dat het frezen van de flens niet zo makkelijk is als het in elkaar zit..

het opspannen van het spruitstuk word nog al moeilijk..

en tijdrovend als het al lukt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frezen wordt lastig als de pijpen eraan zitten...

Misschien als ik de frees in het midden van de schuur opstel dat hij er op past.

Vraag me af of hij erg krom zal trekken het zijn eigenlijk maar stukken van ongeveer 10 cm en 1 cm dik die hier en daar nog aan elkaar vast zitten.

Dat de stukken onderling wat kromtrekken trek je wel weer vlak tegen de kop.

Maak zeker een stevige balk of koker om de flens op te zetten als ik begin te lassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar je mag altijd bij mij komen kijken hoe de mannen van Borla zo'n ding in elkaar gezet hebben.

Anders neem je het gewoon een tijdje mee t.b.v. maatvoering e.d.

Ben bang dat je hem nooit meer terug ziet :no::)...maar bedankt voor het aanbod..

Heb een spruitstuk van Hedman als voorbeeld die wil ik namaken in het rvs...

De rvs strip 10mm dik, gemaakt zoals de pakking op het blok op een van de foto's eerder in dit topic komt op ongeveer 125, euries...:lol:

Dit is incl 45,-- tekenwerk.

Als het er meer zijn, zullen ze wel goedkoper worden...dus als er nog liefhebbers zijn...;)

Het werk om de uitlaat te maken zullen we maar zien als hobby, ontspannend, zaligmakend en bevredigend....:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interesant project, heb er zelf ook wel een aan gedacht om het zelf te maken. Maar behalve het kromtrekken moet je ook goed in de gaten houden dat alle pijpen tot aan de collector even lang zijn, en dat zorgt meestal voor die mooie spagetti bij racewagens. Hierbij is het ook nog het beste dat je de buizen met een doornbuiger laat buigen. Als je op een "normale" manier gaat buigen of lasbochten gaat gebruiken dan krijg je vernauwingen wat ook weer voor meer weerstand zorgt.

Voor het kromtrekken kun je op de volgende site meer info vinden. http://www.nil.nl/frisinh.htm

Ik ben benieuwd hoe je dat oplost met die bochten, misschien wil ik ook wel meedoen en eventueel kan ik het tekenen wel verzorgen. BTW. Is het een HO of LO?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interesant project, heb er zelf ook wel een aan gedacht om het zelf te maken. Maar behalve het kromtrekken moet je ook goed in de gaten houden dat alle pijpen tot aan de collector even lang zijn, en dat zorgt meestal voor die mooie spagetti bij racewagens. Hierbij is het ook nog het beste dat je de buizen met een doornbuiger laat buigen. Als je op een "normale" manier gaat buigen of lasbochten gaat gebruiken dan krijg je vernauwingen wat ook weer voor meer weerstand zorgt.

Voor het kromtrekken kun je op de volgende site meer info vinden. http://www.nil.nl/frisinh.htm

Ik ben benieuwd hoe je dat oplost met die bochten, misschien wil ik ook wel meedoen en eventueel kan ik het tekenen wel verzorgen. BTW. Is het een HO of LO?

Voor de bochten ga ik lasbochten gebruiken en de flauwe bochten buigen met een hydraulische buiger.

De buizen zijn dikwandig .... waarom ... omdat ik die al heb liggen:whistle:

Ben er ondertussen achter door veel info te verzamelen je op een paar dingen moet letten.

Het gaat mij ook niet om eventuele vermogenwinst, verschuifen van het koppel of de bling bling.

Wil de route van de uitlaat zo maken dat ik eventueel het blok een stukje naar voren kan zetten zonder in de knoop te komen met de steunen en wil aan twee kanten naar achteren/opzij. (nog steeds automaat wens)...:wacko:

leuke site trouwens, die had ik nog niet gezien...

Wacht nog een paar dagen af of er nog meer mee willen doen.

Zal het een en ander bijhouden met foto's...

Lukt het niet....hoor je er nooit meer iets van :bye1:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Glenn,

Is leuk om te doen hoor zelf iets maken.

Volgens mij moet je wel hitte bestendig RVS nemen en geen AISI 304 of 316 deze kunnen maar tot 300 graden.

Je moet AISI 321 hebben (tot 600 gr) of AISI 409 (speciaal ontwikkeld voor uitlaten)

Dus neem geen gewoon RVS want dan gaat hij niet lang mee.

Groeten Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Glenn,

Is leuk om te doen hoor zelf iets maken.

Volgens mij moet je wel hitte bestendig RVS nemen en geen AISI 304 of 316 deze kunnen maar tot 300 graden.

Je moet AISI 321 hebben (tot 600 gr) of AISI 409 (speciaal ontwikkeld voor uitlaten)

Dus neem geen gewoon RVS want dan gaat hij niet lang mee.

Groeten Bas

Hallo Bas,

Bedankt voor het meedenken....heb inderdaad 304:blush:

Niet bij nagedacht...heb even het een en ander nagevraagd, je kan wel 304 gebruiken alleen het is wat stugger scheurt eerder als de spanningen niet weg kunnen..

Denk dat in mijn geval de pijpen lang genoeg en met wat bochten er niet zo veel last van zal hebben (hoop ik).

Bij korte pijpjes zal het inderdaad wel trekken en duwen zijn.

Na de collector komt er iedergeval een flexibel stuk, zodat er iedergeval wat beweging inzit aan een kant.

Heb vandaag ook twee dempers kunnen regelen, komen van een Cobra 5.7 af.

Had deze als enigste dempers....ben benieuwd naar het geluid..:bye1:

Zag trouwens dat mijn upload balkje nu helemaal rood is....moet ik nu gaan betalen...of een nieuw account aanmaken ;)

post-1385-12873017805765_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verreweg het meest duurzame materiaal wat in de (sport)uitlatenindustrie wordt gebruikt is roestvaststaal (rvs). Hiervan zijn vele soorten in de handel, met elk diverse specifieke eigen-schappen. In de uitlatenindustrie wordt gebruik gemaakt van twee soorten, AISI 409 en 304. Het gebruik hangt af van de toepassing. 409 is flexibeler en heel hittebestendig. Het blijft echter niet mooi en gaat oppervlakteroest vertonen. 304 is wat harder maar gaat (vrijwel) niet roesten. In het algemeen geredeneerd is 409 erg geschikt voor de voorpijp van de uitlaat en 304 voor de rest inclusief de dempers.

Bron EPS.

Is RVS geschikt materiaal voor een demper?

Ja, voor een RVS uitlaat wordt gebruik gemaakt van twee soorten, 409 en 304, 409 is flexibeler dan 304 en hittebestendig. Een groot nadeel is dat het niet mooi blijft door roestvorming. 304 is harder en roest niet. Het is duidelijk datLaser uitlaten de 304 gebruikt!

Bron: Cartuning-guide.com

Dit kan weer een lange discussie worden over wat is beter (zie discussies over banden, veerbladen, lockers enz enz)... je komt veel tegenstrijdige verhalen tegen op het net....

Een gegeven blijft ....de 304 pijp heb ik liggen dus zal het wel worden..

De pijp is 2 mm dik dus zal even duren voor die eventueel doorgeroest is...als hij gaat roesten teminste....:lol:

We zien het wel hoe het af gaat lopen...

Groeten glenn..

Voor de zelfbouwer kijk eens op : http://www.kitcaronderdelen.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor de geintresseerden, heb nog een stukje gevonden....hieronder een stuk over het lassen....

ik wilde even kwijt dat dit totaal de verkeerde wekwijze is om rvs te lassen. afkoelen is ten strengste verboden om de volgende reden dat rvs (schrikt) door de plotselinge afkoeling hierdoor word de structuur van het materiaal veranderd harder of in sommige gevallen zachter dit heeft tot gevolg dat er scheuren en of spanningen die later eveneens scheuren gaan veroorzaken in het werkstuk komen te zitten. ik las nu al enkele jaren als fotolasser bij de welbekende petrochemische bedrijven zoals bayer monsanto basf . als er een werkstuk word afgekoeld met water zullen er bij de de rx opnamen kleine scheurtjes net naast de las te zien zijn in maar dat niet als enige. door de snelle afkoeling zullen de ijzermoleculen ook vocht opnemen wat op de foto een lichte wazige laag vormt. van de chroomlaag zit wel een kern van waarheid in maar hiervoor zijn speciale zuren een oplossing voor die je even naar het lassen op de gelaste plaats aanbrengt even laat intrekken 5 a 10 minuten en daarna verwijderd met water deze zuren zorgen voor de herstelling van de toplaag en halen heel de oxidepel van het rvs.

nu zullen er vele zich afvragen is dat nu moeilijk dat rvs lassen en hoe gaat het in zen werking.

het allerbelangrijkste om te weten is dat de materialen die aan elkaar komen van dezelfde kwaliteit en samenstelling is ook het toevoegmateriaal moet van dezelfde aard zijn.

de werking

1 de buizen op maat maken en de kant waar later de lasnaad zal komen

goed schoonmaken (dit wil zeggen de lichte oxidepel een goeie 15 a 20

mm naast de lasnaad goed met de vijl en of schuurpapier verwijderen)

2 wanneer stap 1 volledig is afgerond kan u het beste gebruik maken van

een stukje toevoegdraad van ongeveer 2 mm dik die u tussen de 2 te

lassen kanten steekt alvorens de stukken te hechten.

3 zit de toevoegdraad op zijn plaats en is overal dezelfde vooropening

verkregen kan er een begin gemaakt worden met het hechten * hierbij

altijd overdwars hechten zodat je altijd nog een beetje kan wringen als

de buizen zich toch vervormen.

4 alle hechten zijn gemaakt even controleren of het allemaal wel goed zit

en vooral even met een lampje checken of er geen druppels aan de

binnenkant van de pijp te zien is mocht dat het geval zijn is dit de

laatste kans tot herstel. alles goed en egaal dan naar stap 5

5 het afplakken met schilderstape (niet chloorhoudend i.v.m het zuur )

Waarom? door het afplakken van de buis kan er geen omringende lucht

meer in de buis komen. op de kopkanten van de buis en over de lasnaad

een laagje tape aanbrengen. aan 1 van de kopkanten prik je met een

potloodpunt of iets dergelijks door de tape zodat er een klein gaatje

ontstaat aan de andere kopkant word een slangetje van een argon

leiding door de tape gestoken en nog eens goed vastgetaped zodat er

geen lucht langs de slang kan lopen. is dit gebeurd kan de argon open

gezet worden. nu zal er een lichte druk in de hole pijp komen staan die

zo de aanwezige zuurstof zal vernietigen en wegduwen dooor het kleine

gaatje aan de andere zijde.

6 we laten de buis naargelang de grote even rusten zodat de argon overal

in de buis aanwezig zal zijn. denkt u dat het lang genoeg is dan

verwijdert u langzaam de tape die over de hechten zit. niet alles maar

ongeveer de helft van de omtrek van de buis.

7 nu kan er een begin gemaakt worden met de lasnaad. de opening die ik

hiervoor al beschreven heb heeft als doel een doorlassing te creeren die

veel sterker is dan een buis die gewoon tegen elkaar geplaatst word en

daarna afgelast is. icon_idea.gif hoe ziet er een doorlassing uit ? dit is een fijn

lasrupsje dat aan de binnenzijde van een pijp ligt.

8 is nu 1 kwart van de pijp gelast trek je de tape volledig van de andere

helft af en las je een kwart stuk aan de overkant van de voorheen

gelaste lasrups om zo kromtrekken tegen te gaan daarna het 3e en het

4e kwart natuurlijk.

9 is nu de pijp volledig gelast moet er een minuutje of langer gewacht

worden ook weer naargelang de grote.

10 de tape kan nu ook op de kopkanten verwijderd worden eveneens de

argon leiding. nu zal goed te zien zijn wat de inpact de argon heeft

gehad op de lasnaad aan de binnenzijde van de buis. door de argon is

de lasnaad niet verkleurd en of verbrand maarheeft een mooi lasuiter-

lijk dat glanst maar ook door en door sterk is.door een buis door te

lassen word een breek of scheurpercentage met zon 95 procent

vermindert zelfs bij hogere krachten.

Het wordt ondertussen steeds ingewikkelder :lol:

En nog een linkje naar iemand die een knap stukje bochtenwerk gemaakt heeft.

http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?action=attachment&tid=48141&pid=399235

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt heb ik ook ... maar was ook van plan om de in en de uitlaatspruitstuk van rvs te maken.

Wou de hele pakking van de uitlaat in het rvs laten snijden en dan ook de inlaat van rvs te maken.

kan daar wel wat stripjes en moeren oplassen voor de beugel, maar het is mooier als dat niet hoeft...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt heb ik ook ... maar was ook van plan om de in en de uitlaatspruitstuk van rvs te maken.

Wou de hele pakking van de uitlaat in het rvs laten snijden en dan ook de inlaat van rvs te maken.

kan daar wel wat stripjes en moeren oplassen voor de beugel, maar het is mooier als dat niet hoeft...

:blush:Ojee heb ik even verkeert gelezen, dacht dat het over het uilaatspruitstuk ging

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het inlaatspruitstuk van RVS????

Ik zou het niet doen.... :P

Een inlaatspruitstuk doet meer dan alleen het mengsel verdelen. hij bepaald met z'n inhoud zelfs mede de koppelkromme van de motor! Daarnaast is het spruitstuk van 4.2 litermotoren verwarmd middels het koelwater. Dat heeft ook een reden: Tegen het condenseren van de benzine in het mengsel.

Dus denk even goed na waar je aan begint!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ook nog alleen info en prijzen aan het verzamelen, de arbeid en wat ik heb liggen reken ik niet mee.

Het is puur voor de hobby en moet wat anders..als het niet aantrekkelijk is wordt het gewoon een kant en klare uitlaatspruitstuk met het orginele inlaatspruitstuk.

Als je zo eens rondkijkt zie je trouwens maar weinig spruitstukken die verwarmd zijn.

Condenseren van de benzine kan bij mij niet voorkomen..heb alleen gas er in zitten:D

Heb ondertussen ook al wat prijsaanvragen en research gedaan..

En van de prijsopgave voor lasbochten die ik al binnen heb....euh dan blijft het oude inlaatspruitstuk toch ook wel mooi:blush:

(denk dat ik toch eens een andere baan moet zoeken...iets in de rvs of zo:whistle:)

Het zou er dan ongeveer zo uit moeten gaan zien, maar dan met pijpen en bochten..

6553954-0-display.jpg

Linkje:

http://www.freepatentsonline.com/6553954.html

http://www.freepatentsonline.com/6283078.html bij deze staan nog veel meer links.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...