Spring naar bijdragen

Koelvloeistof verbruik met nieuwe koppakking


B--E--N
 Share

Recommended Posts

Hallo,

3 maanden geleden had ik een flink probleem. De koppakking had het begeven, koelvloeistof in de cilinders, enz. Motor geheel gereinigd en alle pakkingen zijn vervangen. Sindsdien rijdt ie goed.

Vandaag rijd ik op de provinciale weg, en begint mijn XJ in te houden op 60 km/uur, en loopt terug. Uiteindelijk slaat de motor af en start niet meer. Ik schakel over van gas op benzine, en met veel gepruttel komt ie weer op gang.

Al die tijd heb ik de koelvloeistoftemperatuur in de gaten gehouden (ik heb dit nl eerder meegemaakt...) en die schommelde tussen 60 en 100, maar kwam niet boven 100.

Bij een benzinepomp gestopt en alles eens nagekeken. Er ging zo'n 3 liter koelvloeistof in, er kwamen druppeltjes vocht van de onderkant van het blok vandaan (geen olie), en de peilstok zit vol mayonaise (koelvloeistof in de olie).

Wat kan er mis zijn? Pakkingen zijn nieuw, alle slangen heb ik nagekeken en zijn in goede staat, en op benzine rijdt ie redelijk en op gas houdt ie na een tijdje in. Hoe kan de koelvloeistof zowel in de olie als naar buiten lekken?

En bovendien: hoe kan ik dit probleem het best verhelpen (zonder weer 1000 euro kwijt te zijn)?

Alvast bedankt allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

was helaas niet bij erkende garage gedaan. Kop is wel volledig gecontroleerd en 100% goed bevonden (gevlakt en is niet gescheurd). Rekbouten... geen idee! Tja, prijs was er wel naar, koppakking en koppeling hadden het beide in dezelfde week begeven. Alles bij elkaar 1000 euro en vervangend vervoer gratis erbij. Is geheel nieuwe pakkingenset ingegaan en de koppelingsplaten, druklagers en drukgroep zijn vernieuwd, dus leek mij goeie deal.

Vreemde is dat ik vandaag gewoon naar mn werk ben geweest en er is geen druppeltje koelvloeistof gelekt, en de olie is ook weer van de mayonaise verlost, gewoon helder. Is dit vreemd of is dit vreemd?

Vraag is natuurlijk wel hoelang dit goed blijft. Als ik nu naar de garage ga dan zien ze er niks aan, maar ik heb ook geen zin in pech onderweg. Dus wat is wijsheid?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1000 euro voor de koppakking én de koppeling? Da's een koopje!

Heb je recentelijk veel kortere stukjes gereden? Dan wil het nog wel eens voorkomen dat je olie grijs wordt.

Zeker als je onder de dop kijkt, zit er dan vaak drab. De olie aan de peilstok is in dit geval maatgevend.

Maar het blijft wel vreemd dat je zoveel vloeistof kwijt geraakt bent. Dat moet toch ergens gebleven zijn.... Die druppels onder aan je blok zijn wel vreemd. Dat zou toch op lekkage duiden.

maar lekkage naar het carter blijft natuurlijk nog steeds mogelijk. Ik weet niet hoever je van je werk af woont, maar gedurende 100 km kan er veel vloeistof uit de olie verdampen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, het wordt vreemder...

Tijdje op benzine gereden en olie lijkt beter te worden (bijna geen drab) en er lekt geen koelvloeistof meer. Maar wanneer ik op gas ga rijden gaat ie steeds meer inhouden en uiteindelijk valt ie gewoon stil.

Dacht zelf aan een defect in de verdamper (gas in koelsysteem, daardoor overdruk en lekkage) maar de verdamper is nog geen half jaar oud, en het verklaart ook niet de koelvloeistof in de olie.

Ik rij afwisselend korte stukjes naar het werk (15 km) maar ook zeker wekelijks langere afstanden, gemiddeld per week zo'n 500 km.

De drab is alleen aan de peilstok te zien, olie onder de vuldop is gewoon zuiver. Oliedruk is rijdend rond de 4 en warm stationair iets boven 3.

Heeft iemand (na deze info) enig idee waar het mis gaat? En hoe kan ik 'm weer op gas laten lopen?

Bedankt tot zover!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dan twijfel ik toch aan je verdamper! Da's het enige punt waar LPG en koelvloeistof samenkomen.

Onderdruk kan natuurlijk ook koelvloeistof uit de verdamper aantrekken.... En aangezien die niet verbrand in de cilinders, zal die gedeeltelijk naar het carter verdwijnen! Er zal dan ook veel vocht uit de uitlaat moeten komen natuurlijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu je het zegt... Op gas dampt de uitlaat wel flink. Op benzine geen wolkje te zien.

Ik ga morgen eens de luchtslang van het gasmengstuk halen, eens kijken of hier vloeistof de motor in loopt.

Maar is het mogelijk dat zo'n nieuwe verdamper stuk kan zijn? Komt het probleem dan echt bij de verdamper vandaan, of heeft iets anders ervoor gezorgd dat de verdamper stuk is. Vind het zo vreemd dat ie na zo'n korte tijd zomaar stuk zou kunnen zijn.

Heb overigens wel een flink loeiend geluid uit de benzinetank, de benzinepomp voel je ook flink trillen als het contact aan staat en de motor nog niet eens gestart is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, het blijft een ingenieus stukkie techniek...

Koelvloeistof zit normaal in een andere kamer van de verdamper. Maar door een scheurtje of een defecte pakking...

Het kan dus, absoluut! Misschien door een fabrikagefout? Of, als het een gereviseerde is, door een over het hoofd geziene scheur ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verdamper is 100% nieuw (toevallig ook uit Didam).

Heb er tot voor kort prima mee gereden, alleen viel de motor wel uit als je na stukje rijden de koppeling intrapte. Koppeling pas intrappen bij 1000 toeren zorgt ervoor dat ie niet uitvalt, en daar ben ik gewend aan geraakt, doe het nu ook zo op benzine terwijl dat niet eens nodig is.

Maar hoe is het best te testen of de verdamper goed is van binnen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huidige stand van zaken:

Op benzine geen problemen, motor lijkt alleen in koude toestand beetje in te houden, soort van dood punt rond 2000 rpm, maar is na enkele minuten over.

Op LPG drama. Na zeer korte tijd zie ik de dikke koelslang tussen het blok en radiator zo plat als een cobra-nek worden. Gasleidingen zijn volledig vrij van koelvloeistof, dus dat gaat goed. Wel weer veel rook uit de uitlaat en de olieontluchting in het luchtfilterhuis doet me denken aan een smerige tube mayonaise waar je langzaam in knijpt (het komt er echt uit pruttelen als je gas geeft).

Koelvloeistof weer bijgevuld (was weer nodig na LPG sessie) en op benzine starten. Weer totaal niks loos!

Probleem is duidelijk LPG gerelateerd, maar de verdamper lekt geen koelvloeistof naar plekken waar het niet hoort, dus waar kan ik dan nog zoeken?

Ook vandaag meteen een probleem erbij gekregen. Had hier al eerder het probleem gemeld van een "trilmoment" rond de 93 km (op de teller). De bovenste bout van de stuurbekrachtigingspomp is tijdens het trillen eruit gesprongen met het geluid van een kogel. Het getril lijkt vreemd genoeg nu wel verholpen te zijn. Is het normaal dat bouten er zomaar uit kunnen knallen na een tijd? Metaalmoeheid is een normaal verschijnsel, maar in dit geval lijkt het mij toch best gevaarlijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huidige stand van zaken:

Op benzine geen problemen, motor lijkt alleen in koude toestand beetje in te houden, soort van dood punt rond 2000 rpm, maar is na enkele minuten over.

Op LPG drama. Na zeer korte tijd zie ik de dikke koelslang tussen het blok en radiator zo plat als een cobra-nek worden. Gasleidingen zijn volledig vrij van koelvloeistof, dus dat gaat goed. Wel weer veel rook uit de uitlaat en de olieontluchting in het luchtfilterhuis doet me denken aan een smerige tube mayonaise waar je langzaam in knijpt (het komt er echt uit pruttelen als je gas geeft).

Koelvloeistof weer bijgevuld (was weer nodig na LPG sessie) en op benzine starten. Weer totaal niks loos!

Probleem is duidelijk LPG gerelateerd, maar de verdamper lekt geen koelvloeistof naar plekken waar het niet hoort, dus waar kan ik dan nog zoeken?

Ook vandaag meteen een probleem erbij gekregen. Had hier al eerder het probleem gemeld van een "trilmoment" rond de 93 km (op de teller). De bovenste bout van de stuurbekrachtigingspomp is tijdens het trillen eruit gesprongen met het geluid van een kogel. Het getril lijkt vreemd genoeg nu wel verholpen te zijn. Is het normaal dat bouten er zomaar uit kunnen knallen na een tijd? Metaalmoeheid is een normaal verschijnsel, maar in dit geval lijkt het mij toch best gevaarlijk...

Lekje in verdampermembraam , dat het zo in je trottle-body terecht komt , en via de geribbelde slang in je luchtfilterbak terecht komt ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hier heb ik dus echt uitvoerig naar gekeken. Luchtslang is wel vettig, maar dat komt door de mayo in het filterhuis. Absoluut geen lekkage van de koelvloeistof, via verdamper, de inlaat in. Als dit zo as dan had ik nu het antwoord op mijn probleem...

Ga morgen eerst even kijken waar het slangetje van mijn MAP sensor heen is (zie topic over hoog verbruik).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...