Spring naar bijdragen

De cherokee onderzocht...


Recommended Posts

Dit weekend heb ik de Jeep Cherokee limited van mijn broer eens onderzocht. Hij heeft 'm net.

Het bouwjaar blijkt 1989 ipv 1990, wat ik eerder van hem hoorde.

Het is een lekker gorgelende 4 liter met automaat.

1e impressie: Het is een Jeep, maar het lijkt een ouwe bak die je beter kan laten staan bij de verkoper (maar hij heeft m al).

Onderzoek wijst uit:

luchtfilter heb ik nog nooit zo smerig en vies gezien

bougies aan vervanging toe

oliewissel hebben we gedaan. De oliën zijn te vervangen natuurlijk.

Onder de auto is een grote plakkende olieplas te zien.

remvloeistof; ontluchtingsnippels zijn niet los te krijgen bij 230000km zijn ze gebruikt natuurlijk. Alleen rechtsvoor werkte het nippeltje mee. Probleem om ze mooi los te krijgen natuurlijk.

bladveren verrot en doorgezakt, is met hulp(spring)veren in het midden 'bijgesteunt" (of moet ik gebeunt zeggen)

multiriem aan vervanging toe.

gasveren achterklep defect

deurvanger links door het plaatwerk getrokken

4 enorme roestgaten van 10cm breed langs de 'kokerbalken' 2 links 2 rechts.

airco stuk

katalysator rammelt hard.

uitlaat moet gelast worden.

Niks was gemeerd of ge-olied.

Het sturen gaat soepel en zwaar tegelijk(??).

Slangen vertonen allemaal scheurtjes.

Accu verrot.

Voorkant grill (zeg maar hele voorkant) zit roest door de lak.

Centrale deurvergrendeling doet t niet.

Het is even schrikken en mijn broer heeft dit niet verwacht, en wil eerst alleen de vloeistoffen vervangen, wat gedeeltelijk nodig was.

De vetnippels, daar kon ik niet bij omdat ik een joekel van een vetspuit bij me had en de afstand tot de grond was te klein.

Wat zal dit gaan kosten aan onderdelen? (las en spuitwerk doe ik dan zelf en het monteren ook)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er wel in gereden nadat ik de motor had gered van een oliepeil dat ver onder de min stond en zo vies was als bagger.

Dan vergeet je snel wat er allemaal mee is, maarja het moet toch in orde gemaakt worden.

Oja, ik hoorde niet helemaal waar het vandaan kwam, maar het klonk van binnenuit gehoord, aan de linkerkant in de motorruimte woemwoemwoemwoemwoem... toe en afnemend met toeren. Zou kunnen zijn dat er een platte kant op een band zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En de ruitenwissers aan de voorkant hebben een eigen leven want de ene keer staan ze goed en de andere keer gaan ze over het raamrubber heen. Ik heb ze al iets versteld zodat ze overdreven ruim zitten. Heeft dat met jeep te maken of is het een slijtage van het motortje van de wissers?

Ik vermoed dat de kostenpost van de auto over de helft van de dagwaarde gaan...

Maar we blijven enthousiast want het geeft wel een kick af en toe tijdens het rijden. De weg is op sommige plaatsen meer begaanbaar en kuilen, richels, worden kinderspel. En dan dat geluid blurblurblurblurblurblurblur...

tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste klinkt mij als een wiellager.....

en verder.. tja.... ohmy.gif

Laten we zeggen dat ik hoop dat 'ie hem voor héél weinig heeft gekocht....

Alles opgeteld klinkt het me niet als een auto die het waard is om op te knappen....

want voor wat jij allemaal opnoemt, zit je maar zo over de 1000 euro. En dan moet je nog maar hopen dat er verder niets te zwaar onder het geweldige onderhoud geleden heeft...

Sorry... harde conclusie..... no.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke, plenty werk te doen.

Wat betreft olie in luchtfilter: algemeen probleem bij 4.0. Doordat vaccumslangen verstopt raken door carbonresten, spuugt de 4.0 olie via luchtfilter uit..

Zie hier voor een How-to: jjeepweb.com.

Ook iets wat zeker nodig zal zijn, is het reinigen van gasklephuis. jjeepweb.com

Zie dit en overige forums voor verdere tips. Jeepweb en rockcrawler hebben prima info.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by zjsid@Aug 31 2004, 19:28

oke, plenty werk te doen.

Wat betreft olie in luchtfilter: algemeen probleem bij 4.0. Doordat vaccumslangen verstopt raken door carbonresten, spuugt de 4.0 olie via luchtfilter uit..

Zie hier voor een How-to: jjeepweb.com.

Ook iets wat zeker nodig zal zijn, is het reinigen van gasklephuis. jjeepweb.com

Zie dit en overige forums voor verdere tips. Jeepweb en rockcrawler hebben prima info.

Succes

<div align="right">

Dat van het luchtfilter heb ik zeker goede info aan! Stel dat je nietswetend even een nieuw luchtfilter monteerd en 2 weken later zit de bagger er alweer op ohmy.gif

Hebben we iets te doen ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het bouwjaar blijkt 1989 ipv 1990, wat ik eerder van hem hoorde.

Het is een lekker gorgelende 4 liter met automaat.

Er gaat niets boven een XJ uit '89 wink.gif

1e impressie: Het is een Jeep, maar het lijkt een ouwe bak die je beter kan laten staan bij de verkoper (maar hij heeft m al).

Perfect, eerst kopen, dan nadenken.... (zo ben ik ook aan mijn XJ gekomen)

Onderzoek wijst uit:

luchtfilter heb ik nog nooit zo smerig en vies gezien

XJ kwaal, oplossing is al omschreven.

bougies aan vervanging toe

Geen Jeep kwaal, kwestie van vervangen.

oliewissel hebben we gedaan. De oliën zijn te vervangen natuurlijk.

Onder de auto is een grote plakkende olieplas te zien.

Dit hoeft niet veel voor te stellen.

remvloeistof; ontluchtingsnippels zijn niet los te krijgen bij 230000km zijn ze gebruikt natuurlijk. Alleen rechtsvoor werkte het nippeltje mee. Probleem om ze mooi los te krijgen natuurlijk.

(Nog) geen ervaring mee

bladveren verrot en doorgezakt, is met hulp(spring)veren in het midden 'bijgesteunt" (of moet ik gebeunt zeggen)

XJ kwaal, ik ben er op dit moment mee bezig, andere (gebruikte) bladveren, en een AAL doet waarschijnlijk genoeg.

multiriem aan vervanging toe.

Das normaal, ff vervangen

gasveren achterklep defect

oudere XJ kwaal, heb ik ook.

deurvanger links door het plaatwerk getrokken

Da's slordig dry.gif

4 enorme roestgaten van 10cm breed langs de 'kokerbalken' 2 links 2 rechts.

XJ kwaal, wel te verhelpen, afslijpen die handel en mooie kokers inlassen, is nog steviger ook wink.gif

airco stuk

Join the rest (zie elders dit forum)

katalysator rammelt hard.

Komt me bekend voor.

Niks was gemeerd of ge-olied.

Dan wordt dat tijd.

Het sturen gaat soepel en zwaar tegelijk(??).

Pomp stuk? zit er wel genoeg olie in?

Slangen vertonen allemaal scheurtjes.

Ouderdom

Accu verrot.

Nieuwe kopen.

Voorkant grill (zeg maar hele voorkant) zit roest door de lak.

Geen ervaring mee.

Centrale deurvergrendeling doet t niet.

Echte XJ kwaal, zijn verschillende write up's te vinden op i.net

Het is even schrikken en mijn broer heeft dit niet verwacht, en wil eerst alleen de vloeistoffen vervangen, wat gedeeltelijk nodig was.

Hoeft niet te schrikken, je zal nog wel e.e.a. tegenkomen. cool.gif

Kortom, als er niet te veel voor de XJ betaald is, zijn deze "problemen" goed op te lossen.

Lees het hele forum eens op het gemak door, er staat al redelijk wat omschreven hier. Welkom tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan begrijpen dat je geschrokken bent. dat deed ik nl ook toen ik mijn xj (uit 1989) kocht. Maar gedeeld leed, is half leed. Je hebt bijna alle weekeinde van dit jaar voor mij beschreven. Ik mis alleen nog stuurdemper defect, uitgedroogde raamrubbers en deurrubbers, elektrichse ramen voor defect, cruisecontrol defect, elek. stoelverstelling defect, etc,etc,etc. blink.gif

Het klinkt allemaal vrij ernstig maar het valt allemaal best mee. Op zich relatief kleine en goedkope reparaties, mits je een hoop zelf kan doen. En het is nog leuk om te doen ook. Het is wel een kwestie van prioriteiten stellen: wat MOET eerst, en wat WIL ik nog meer.

veel plezier.

Oja........ denk erom dat jebij het aanschaffen van je onderdelen altijd probeert af te dingen, scheelt een hoop eurie. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...