Spring naar bijdragen

cherokee vs grand cherokee


erikB
 Share

Recommended Posts

He forumleden,

Even een klein onderzoekje:

Wat zijn de voordelen/nadelen van een cherokee ten opzichte van een grand cherokee. En dan niet de looks want deze zijn geheel smaak afhankelijk.

Ik vraag dit omdat als ik een grand cherokee koop op lpg3 ik dan evenveel wegenbelasting betaal als ik een cherokee op lpg koop. Ik vind beide auto heel mooi, cherokee iets mooier omdat ik van hoekige vormen houd. maar voor de rest wil ik graag van de kenners weten wat jullie nou vinden van de ene tov de andere, want ik ben qua Jeep een leek, weet alleen dat als ze rijden het erg lekker rijdt.......:yes:

Interieur, exterieur, degelijkheid, elektronica, onderhoud, gebruik, gevoeligheid, etc, etc, etc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In tegenstelling tot wat je af en toe uit het forum zou kunnen opmaken: het is echt niet ALS ze rijden, maar WANNEER ze rijden.

Doe als ik en kies voor allebei, dan kun je van je stemming af laten hangen welke je neemt.

Maar serieus: De ZJ die ik heb is veel comfortabeler dan de XJ (beiden LTD uitvoering) De ZJ heeft een V8 5.2, de XJ een 4.0 HO, en qua prestaties doen ze niet veel voor elkaar onder, al doet de ZJ het wat stiller en gemakkelijker.

De vering van de XJ is veel korter en stugger, de stoelen zijn harder, maar hebben meer kuip-vorm, dus geven meer zijdelingse steun.

Voor de vakantie kiezen we (met de caravan) voor de ZJ: eindeloos cruisen en genieten.

Wil je ook het terrein in, dan zou ik voor de XJ kiezen met Selectrack, vanwege de tussenbak. Bovendien is de wielbasis flink korter en de overhang ook iets, zodat je minder snel op een bultje blijft hangen.

Als je op de begaanbare wegen wilt blijven is de ZJ qua comfort en luxe nagenoeg onverslaanbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, dan maak ik er badjas van... :yes:

Maar euh, ondertussen , na vele zaterdaguurtjes knutselen kan ik zeggen dat mijn WJ rijdt als de beste hoor.

Heb mezelf vorige week 's getrakteerd op 50 euro benzine om zomaar te genieten...

en ja hoor... heb ik genoten... !

Koop maar een WJ, Erik, zo heb je plezier aan het sleutelen en daarna plezier aan het rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil je ook het terrein in, dan zou ik voor de XJ kiezen met Selectrack, vanwege de tussenbak. Bovendien is de wielbasis flink korter en de overhang ook iets, zodat je minder snel op een bultje blijft hangen.

niet mee eens,

tussenbak is in mijn ogen beter..... op die visco na dan, maar die heeft niks met offroad te maken

en daarbij zijn er ook GC met 242 tussenbak.

het wielbasis verhaal kan ook andersom werken.

voor de rest zijn er niet meer kosten of minder kosten aan de types.

waneer jij de XJ het mooist vind lekker voor de XJ gaan

bdw waneer je toch voor de GC gaat, ga dan voor de V8 scheelt nagenoeg niks met de 6cyl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben afgelopen voorjaar voor dezelfde keus gestaan.

En bij ons is het een Cherokee Ltd. op lpg3 geworden, omdat een Cherokee lichter is dan een Grand Cherokee en daardoor goedkoper in gebruik.

  • goedkoper in wegenbelasting.
  • "zuiniger" in verbruik.

In aanschaf is een wat oudere Grand vaak goedkoper.

De Limited uitvoeringen zijn de luxste uitvoeringen bij allebei.

Tips:

Kijk op Autoweek.nl naar uitvoeringen, gewicht, verbruik enz.

Kijk op Belastingdienst.nl naar het verschil in wegenbelasting.

Vergelijk online diverse autoverzekeringen.

Succes met je keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind offroad wel erg leuk, maar de auto is voor dagelijks gebruik. Ik vind het toch niet echt een fijn idee om met een auto die je echt nodig heb zoveel risico te lopen om ermee offroad te gaan (ken mezelf, zoek altijd de grenzen op/erover).

Ik wil met deze poll graag te weten komen wat jullie ervaringen zijn met beide auto's.

2 auto's vindt het thuisfront niet echt leuk denk ik. En mijn budget is niet zo heel toereikend. Om en nabij de €4000 is nu toch wel de grens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind offroad wel erg leuk, maar de auto is voor dagelijks gebruik. Ik vind het toch niet echt een fijn idee om met een auto die je echt nodig heb zoveel risico te lopen om ermee offroad te gaan (ken mezelf, zoek altijd de grenzen op/erover).

standaard kunnen beide al meer dan de gemiddelde rijder durft of wil.

waneer je netjes je onderhoud pleegt kan je prima offroaden met je DD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik pleeg het meeste onderhoud zelf als ik de ruimte en tijd heb. Maar tot nu toe is het meeste bij alle auto's die ik heb gehad wel gelukt op een paar blokken voor de deur, al moet ik zeggen dat ik nog nooit de assen onder een auto vandaag heb gehaald (buiten mijn 2cv6je om) en dat mijn grootste klus op straat de cilinderkop en fusees van mijn wijlen 205je vervangen was.

Maar ik zoek dus een auto voor de weg met af en toe in een gekke bui een keer het terrein in.

Maar jullie hebben toch wel wat meer voordelen/nadelen ervaren met jullie auto's, of beide modellen???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verschil in verbruik tussen XJ en ZJ is niet noemenswaardig. Ik vergelijk een 5.2 en een 4.0.

Het comfort en de luxe van de ZJ liggen op een veel hoger peil dan de XJ. Met name de passagiers achter zullen het verschil tussen de ZJ en de XJ enorm waarderen, de XJ heeft een kortere achterbank.:huh:

De ZJ heeft meer laadruimte dan de XJ. (En met een WJ kunnen nóg meer badjassen mee:P)

De ZJ is grofweg 50 cm. langer, vraagt dus meer parkeerruimte en neemt de bochten iets ruimer. De ZJ is ongeveer 300 kg. zwaarder, dat tikt lekker aan in de wegenbelasting (1.500 om 1.800 kg). Kijk voor de berekening op www.belastingdienst.nl. De WA-verzekering is daardoor ook duurder.

Nadeel van de ZJ is de eerder genoemde visco in de 249-tussenbak, die ergens tussen de 150.00 en 250.000 een dure reparatie oplevert.

Voor mij persoonlijk is de XJ meer een "rijders"-auto, hij geeft mij meer gevoel met de weg. Maar dat is een persoonlijke mening.<_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou voor een 1997-2001 XJ gaan. Wel een 4.0L natuurlijk, de 2.5L die ik heb telt eigenlijk niet mee. Dit de meest tijdloze Cherokee. De oudere Grands worden toch wat belegen om te zien vind ik. De XJ heeft al bijna een klassieker status en dat zie je ook in de prijzen, die blijven hoger dan die van de ZJ.

Maar het blijft een kwestie van smaak natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben afgelopen voorjaar voor dezelfde keus gestaan.

De Limited uitvoeringen zijn de luxste uitvoeringen bij allebei.

Succes met je keuze.

Wat denk je van de Overland Petra. Ik rij een WJ Overland. Is fantastische auto op verharde wegen MAAR !!!!!!! staat zijn mannetje ook in het terrein !!

Ik sta er zelf van te kijken wat je allemaal kunt uitspoken met zo'n wagen , en als je LUXE op vakantie wil gaan is deze auto TOP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4000 is het budget, dus XJ of ZJ

hij vind qua model de XJ mooier, dus ik zou voor de XJ gaan dan.

het grote verschil tussen de ZJ en XJ is dus de V8.

en de houderschapsbelastingen.

voor de rest weinig verschil in onderhoud of problemen

met de zoekfunctie zoeken op aankoop tips, dan zie je vanzelf wel op welke punten te letten bij de modelen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijn zes loopt soepeler dan een V8. XJ is lichter, korter, smaller, maar toch een fijne auto. Precies dat wat de huidige SUV's niet meer voor elkaar krijgen. Die worden almaar zwaarder. De meeste moderne "crossovers" wegen hetzelfde als een XJ, maar hebben kleinere motoren, meer plastic. De Xj is echt een "Brilliant engine in a small package"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...