Spring naar bijdragen

storingzoeken voor gevorderden?


Recommended Posts

Beroerd lopende GC 4.0l 1997.:P

Verschijnsel; Start prima, loopt goed en gelijkmatig op 6 poten totdat het koudstartcircuit stopt bij ong. 40 gr. Hij loopt hierba op 5 poten vanaf 40 graden tot bedrijfstemperatuur. Daarna, op bedrijfstemperatuur loopt de motor iets beter, zeg maar op 5,5 poot, maar schudt bij toeren onder 1500 stevig door. Bij het een voor een loshalen van de injectors heeft iedere injector toch enige uitwerking op het lopen van de motor. Het toerental lijkt zelfs bij 1400 tpm in een kritisch gebied te zitten, want bij 80 km/h (in overdrive) valt er door de vibraties niet mee te rijden. Iets gas bijgeven of loslaten helpt dan. Maar nu komt het. Laat ik na de koudstartprocedure het gas niet meer los tot aan de minimum (gaspedaal los) stand loopt de auto prima en blijft dan ook gewoon goed, netjes en op de volle 6 poten lopen. Ik rem dan een beetje met de verkeerde voet, laat het gas minimaal een centimeter of twee ingedrukt staan en de auto rijdt als nieuw. Ongeacht de temperatuur of tijdsduur. Rijdt ik bijvoorbeeld koud weg, laat de motor opwarmen tot hij net op temperatuur is en laat ik 1 seconde het gas los, loopt de motor onmiddelijk slecht en gaat het verder zoals hierboven beschreven. Inmiddels vernieuwd zijn de bougies, bougiekabels en verdeelkap. Nagemeten zijn de mapsensor met meetwaardes van 4.8v met contact aan tot 1.7v met warme stationaire motor. Ook de Throttle Position Sensor lijkt het met waardes van 770 Mv closed naar 3.95 v op full open throttle niet slecht te doen. Voor de idle air control zijn geen meetmethodes beschreven in het FSM, maar stationair lopen is tot nu toe nog prima verlopen. Compressie van de motor ligt tussen de 6 en 8 bar einddruk, maar gezien de willekeurigheid van de storing zoek ik het probleem niet hier in. Tevens is het een G3 auto, maar de brandstofkeuze draagt niets bij in het veranderen van het rijgedrag. De computer is nog niet uitgelezen bij de dealer, maar een check engine lamp is nog niet aangegaan, dus twijfel ik of iets op een diagnose valt vast stellen. Wie heeft er enig idee?:bye1:

MVG Emiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ik na de koudstartprocedure het gas niet meer los tot aan de minimum (gaspedaal los) stand loopt de auto prima en blijft dan ook gewoon goed, netjes en op de volle 6 poten lopen

Dit zit me wel dwars.... :bye1::P

m.i. heeft er toch iets een invloed op de loopcultuur. Kan het niet zijn dat de koudstartprocedure bij bovengenoemde taktiek niet volledig afsluit, waardoor je de indruk krijgt dat hij goed loopt, maar in feite een rijker mengsel krijgt dan nodig ?

Mijn vermoeden ligt in de richting dat de injectiesturing een verkeerd signaal krijgt qua mengselsamenstelling. Best eens zoeken welke componenten hier aan meewerken , dat kan zijn van de temperatuursensor tot de lambda sondes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, zou ik ook doen. Dat is in feite ook de taak van die ODBII

Jammer dat we dit zelf niet altijd kunnen hé ? Bij mijn WJ is het niet mogelijk met de contact on/off truuk de codes te krijgen.

De mecanicien bij Chrysler dealer vanneste heeft mij toevertrouwd dat hij dit bij vele Europese modellen ook niet kan en dat die optie wellicht disabled is door de fabriek.

Zo kom je dan toch bij de dealer terecht en kost het weer centjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar hebben we het al eens over gehad :bye1:

kwestie is dus, gaan we er 150 euro tegenaan gooien om zelf onze codes te kunnen lezen, of gaan we telkenmale naar de dealer.

Misschien zo'n ding aankopen in clubverband ?

Of dat er hem iemand aankoopt en dan telkens er iemand wil uitgelezen worden, een euro of zo vraagt ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk bedacht. Van Hoorn naar Brugge om dat ding op te halen is ruim 300km vv, ofwel 600 km. voor een retourtje. Bij een verbruik van 1:6 is dat 100 liter benzine voor € 1.47 is € 147,--. Beetje duur om te lenen dus. Los van de vraag of je auto het wel doet. Uiteindelijk wil je die codes niet voor niets te weten komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor het meedenken. Gezien de storing me zodanig bezighoudt met het zelf uitdokteren van alle mogelijke oorzaken is me geheel ontschoten dat ik uiteraard eerst eens even mijn foutcodes uit kan lezen. Ik ken iemand die heeft een apparaat om de codes uit te lezen. Het is een vrij eenvoudig apparaat met een aantal digitale cijferblokjes wat in de stekker past die gemonteerd is onder de stuurkolom. Alleen kan ik die op zijn vroegst de 15e nov. hebben. Tot die tijd zullen we het er maar mee moeten doen. Overigens de computer resetten dmv de accupolen los en tegen elkaar heeft geen uitwerking gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor... De storing is al sinds de aanschaf een aantal maanden geleden alweer.... De computer is al een paar keer gereset, onder andere na mijn bakwissel een week of zes geleden. Maakt niets uit in het rijgedrag. Een week of zes lijkt me voldoende om de OBD vol te zetten met foutcodes. Toch? :whistle:Afijn.. Laten we hopen dat er iets op staat volgende week. Dat geeft me dan weer aanknoping om verder te zoeken. Beest heeft idd gelijk. Scheelt een hoop gokwerk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben bij een universele garage geweest die met een redelijk geavanceerd apparaat, aangesloten op de stekker onder het dashboard, storingen uitgelezen heeft. Gelukkig is er iets uitgekomen.

P0118 Engine Coolant Temperature Sensor - Circuit high Input

P0132 O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1 Sensor 1) (deze zou een constante spanning van 1v geven)

Werk aan de winkel. Ik ga de meetwaardes opzoeken en doormeten. Voor t eerst in mijn leven hoop ik dat er iets aan mijn auto ECHT KAPOT is ....:lol: anders moet misschien nog wel naar de dealer...:no:

Iemand enig idee of Bank 1 Sensor 1 de eerste O2 of lambdasonde is vanaf het spruitstuk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb uitgezocht dat het om de eerste sensor gaat. Die voor de katalysator dus. Maar waar ik niet uitkom is hoe ik hem door moet meten. De FSM praat alleen over het doormeten van de weerstand tussen de twee witte draden om er achter te komen of het verwarmingselement goed werkt. Een ander boek beschrijft hoe je het voltage moet meten, wat van 0.1 naar 1v moet lopen. Maar hoe? Tussen welke draden? Dat zeggen ze niet. Iemand enig idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Emiel,

Een lambdasonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat . Zo goed als alle moderne auto's zijn uitgerust met één of meerdere lambdasondes.

De sonde meet het aandeel zuurstof in de samenstelling van de uitlaatgassen en geeft deze door aan het motormanagement. De score is een indicator voor de effectiveit van de verbranding. Kleine afwijkingen worden door het motormanagement bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht aan te passen

Je kunt de lambdasonde enkel nauwkeurig uitmeten als ie in bedrijf is.

Je kan voor de zekerheid de lambdasonde doormeten met een universeelmeter.

De spanning op de zwarte draad moet continu varieren tussen ± 200 en 800mVolt.

De weerstand uitmeten is niet moeilijk. Dat zijn meestal de twee witte draden.

Beter is de lambdasonde uitmeten rechtstreeks op de CPU, maar daarvoor heb je het schema van het motormanagement nodig en dan moet de sonde constant pingelen tussen bepaalde voltwaarden. Naarmate er meer of minder zuurstof in de uitlaatgassen zit, gaat de sonde een hogere of lagere voltage geven waardoor het motormanagement de injectie aanpast

Maar als je nu even de stekkerblok van je lambdasonde lostrekt, dan gaat het motormanagement niks meten en schakelt ie in vele gevallen over op een 'default' instelling waarbij het mengsel wat rijker is. als dit bij jou zo is, dat de wagen beter rijdt en minder schokt als je de sonde hebt losgekoppeld dan is die wellicht wel aan vervanging toe.

Het kan absoluut geen kwaad om zonder lambdasonde te rijden hoor, heb zo jaren gereden met een oude mercedes. Draait enkel wat rijker.

In jouw geval is er nog een complicatie: Als je een LPi installatie hebt, dan kan het zijn dat de lambdasimulator defect is in je stuurmodule van je gasinjectie. Laat dit ook eens controleren...

Is niet zo simpel, maar het moet wel lukken. Zou gewoon eerst 's de fiche lostrekken en proberen.

Hou ons op de hoogte

groeten

frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook goedemorgen Frans.

Bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb gisteravond ook nog gelezen dat je bij de zj twee electrische circuits hebt. de eerste heet "open loop circuit" meen ik uit mijn hoofd gezegd, en de tweede "closed loop circuit". Deze worden respectievelijk gebruikt bij de koude start en bij de warm gelopen auto. Bij de eerste worden er een aantal sensors uitgesloten en loopt de auto rijker. Bij het tweede circuit wordt het mengsel onder andere ge-fine-tuned door ondermeer de O2 sensor. Dit fenomeen zou al veel verklaren over het goed lopen in het begin en na een gas-los actie het minder goed lopen. Ik ga in ieder geval straks de sensorstekker losgooien en kijken of het beter cq goed is. Wie weet... Mijn LPG installatie is van het type G3 en is met een gewone verdamper uitgerust. Overigens wel met een gascomputer er bij. I"ll keep you posted.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De lambda sonde kon nog wel eens goed zijn....

De motor loopt niet goed, dus kan hij waarschijnlijk "lambda 1" niet halen. De PCM kan dan , omdat hij "denkt" dat hij van de andere sensoren wél de juiste waarden krijgt ( Het storingslampje brandt niet, dus hij ziet geen ernstige fouten).

Vervang als eerste de temperatuursensor. Die stuurt je PCM naar closed loop. (geeft immers de motortemperatuur door)

Ik kan me herinneren dat Mav ook al eens een dergelijke storing had.... De sensor was toen ook de oplossing.

Let er wel ff op dat je de juiste sensor krijgt.... Er zijn nogal wat verschillende, dus exact opgeven welk type en bouwjaar jeep met welk type motor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmorgen tijdens het schrijven van mijn laatste berichtje was ik nog even aan het werk. Ik heb daar, voor het starten mijn O2 sensor losgekoppeld en naar huis gereden. De motor liep, al was het nog geen 10, aanzienlijk beter. Alleen de Prins gasinstallatie was daar wat minder gelukkig mee. Hij miste die ouwe trouwe sensor en besloot gelijk zichzelf buiten werking te zetten. Hetgeen me natuurlijk pas opviel toen mijn ienie mienie miniscuul benzinetankje van 30 liter zich in een ijltempo leegde. Goed. De sensor is weer aangesloten, de LPG voorziening is weer gelukkig en ik weer een ervaring rijker. Het net om de storing begint zich te sluiten. Verdere werkzaamheden en metingen zullen helaas dit weekend niet meer plaatsvinden maar ik hou jullie op de hoogte zodra ik weer wat meer weet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi emiel,

als je dus het gevoel hebt dat hij beter loopt zonder lambdasonde, dan zit je in de goede richting denk ik.

Het sluit in ieder geval zware mankementen uit.

Je zou misschien beter die testen op benzine uitvoeren, dan wordt het motormanagement niet misleid door je gascomputer.

en eens hij goed draait op benzine, moet het gas in principe toch ook goed gaan ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zo. We zijn weer iets verder gevorderd in ons onderzoek. Ik had een nieuwe lambdasonde gemonteerd en de auto leek beter te lopen, maar helaas alleen op het dure sap. Op lpg wilde hij alleen nog starten en daarna tripte de G3 installatie en liep hij alleen op banzine. Dit was niet acceptabel omdat hij uiteindelijk nog steeds niet goed liep. Dus de oude, die kapot zou zijn maar weer teruggezet. Daarna heb ik een afspraak gemaakt bij de dealer en is de auto aangesloten geweest op de apparatuur van hun en is de conclusie gemaakt dat het gehele motormanagement uitstekend functioneerde. Met die mededeling heb ik de moed opgegeven nog een sensor- of softwarematige oplossing voor het probleem te vinden en heb ik gisteren de kop gedemonteerd omdat de compressie per cilinder nogal uiteen liep. Enkele uitlaatkleppen zitten vrij diep en ik vermoed dat door het grote contactvlak tussen de klep en de zitting de boel niet meer afsluit. Dit zou bij het creeeren van vacuum het motormanament dusdanig kunnen ontregelen dat dit het slechte lopen veroorzaakt. Momenteel zit ik nog te dubben of ik een andere kop koop of deze laat voorzien van nieuwe zittingen / kleppen. Overigens valt het me tegen dat de kop bij 190000 km al zo uitgewoont is, maar goed. Het wordt weer een druk weekje.

Wordt vervolgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Emiel,

Hij loopt toch goed op benzine zeg je ?

Als je inderdaad ingesleten klepzittingen zou hebben, dacht ik toch dat zijn loopcultuur op benzine ook zou haperen ?

Ben je zeker dat er niks scheelt aan je gasinstallatie ?

Vooraleer zware reparaties te doen, zou ik daar toch eerst eens naar kijken...;)

ps. valt me trouwens ook op dat je km-stand nog 'maar' 190 K bedraagt... is dit niet een beetje vroeg voor een ingesleten kop ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Frans,

Hij heeft altijd dezelfde verschijnselen vertoond op zowel LPG als op benzine. Alleen met het testen van, en de wisseltruck met de lambdasonde leek hij het beter te doen als op gas. Ik wist dat de compressie uiteen liep van een grote 8 bar naar een kleine 6 bar. Als het motormanagement dan geheel goed is blijft dit alleen over als laatste factor. Dus de kop is er al af en visueel bekeken. Ik heb een motorrevisie-firma gebeld en deze bevestigde mijn angstige voorgevoel dat deze koppen niet over zittingen beschikken maar direct ingefreesd zijn op het moedermateriaal. Omdat de machining van de kop om zittingen in te brengen vereist dat de klepgeleiders nieuw zijn kwam de reparatie nogal op een paar eurootjes te staan. ik heb dus maar een gebruikte (benzine) kop gekocht. Uiteindelijk is de auto al ruim tien jaar oud. Morgen wordt de kop bezorgd en ik hoop dat na de montage de auto goed loopt en het blok niet meer zo veel trilt dat iedere vrouw die het motortje ziet lopen het aanziet met een gelukzalige glimlach en gekruiste benen...;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...