Spring naar bijdragen

Black Sludge


jeepertje
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Een Jeeper in de omgeving z'n 4.2 is overleden. Het eerste ruilblok was gebarsten, en het tweede ruilblok heeft last van black sludge.

In bijlage enkele foto's.

-Ik veronderstel dat dit de gevolgen zijn van gebrekkig onderhoud, slechte benzine/olie en gebrekkige ventilatie?

-Kan deze motor nog gereinigd worden door een toevoeging, of heeft ie ook al geen lang leven meer voor zich?

-Alle tips zijn welkom!

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan ook goed zijn dat ze verschillende soorten olie(synthetische en minerale)door elkaar hebben gebruikt.

Daarnaast een slecht werkende carterventilatie kan mede een oorzaak zijn.

Er zijn diverse middelen op de markt om het blok aan de binnenzijde te reinigen maar let wel dat de mogelijkheid bestaat dat er ineens teveel zooi loskomt en dan bestaat er een kans dat er andere dingen zoals je klepstoters verstopt raken.

ATF olie is ook een goed alternatief om je blok te reinigen.Gooi een halve tot 1 liter bij de motorolie en laat de olie er een kilometer of 2 á 300 inzitten en dan verversen.Niet vergeten dan om je oliefilter te wisselen.

Succes JEEP(ED):yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Compressie meten kan ik nog niet want de motor staat nog op een pallet naast de Jeep.

Had ook reeds ergens vernomen dat ATF een goedkoper alternatief is om de motor inwendig te reinigen.

Zal dus zoveel mogelijk brokken verwijderen, olie + filter vervangen met een litertje ATF en na een tijdje vervangen door een nieuwe filter met verse olie.

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Compressie meten kan ik nog niet want de motor staat nog op een pallet naast de Jeep.

hoezo ??

gewoon bougies eruit halen, 12 volt op de startmotor en laat maar draaien...

kun je met 2 personen gemakkelijk compressie meten zo.

Ik heb zelfs een voetschakelaar. Gewoon batterij ernaast, voetschakelaar verbinden met starter en met je voet kun je 'kkgggg', 'kkgggg' en ondertussen zijn je handen vrij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoezo ??

gewoon bougies eruit halen, 12 volt op de startmotor en laat maar draaien...

kun je met 2 personen gemakkelijk compressie meten zo.

Ik heb zelfs een voetschakelaar. Gewoon batterij ernaast, voetschakelaar verbinden met starter en met je voet kun je 'kkgggg', 'kkgggg' en ondertussen zijn je handen vrij.

Oké, 't kan dus wel als ik ook de bellhousing demonteer van de bak en monteer op de motor...

Maar we hebben besloten de motor in te bouwen en dan zien we wel verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LEESVOER: Best interessant !!:bye1:

Black Sludge

Black sludge is a phenomenon that first began to appear in Australian vehicles in the late 1980’s. The term describes the formation of heavy deposits in the crankcase of petrol engines, which can result in extensive engine damage.

The appearance of black sludge in Australia roughly coincided with the introduction of unleaded petrol, tighter exhaust emission standards and the then new generation of “cleaner” engines. Such sludge deposits were already well known in the US prior to it becoming an issue in Australia.

Black sludge formation is much more common than most realise, and can affect almost any make of later model petrol engine. In the vast majority of cases its formation can be traced to inadequate servicing, i.e. missed or extended oil change intervals, or less frequently, to poor quality or inappropriate oils. There has also been a suggestion that the indiscriminate use of some types of oil additives may play a part, although this is yet to be proven.

Sludge results from the thickening and oxidation of the engine oil and at its worst can resemble heavy grease or tar. The result is that this material cannot be pumped through the engine’s lubricating system and, starved of oil, the engine seizes. In severe cases the engine’s sump plug can be removed and no oil will flow out. High under bonnet temperatures, small sump capacities and high power outputs all contribute to the problem.

Rectification of heavy sludge accumulations generally involves the expensive and time consuming process of dismantling and cleaning the engine components in special engine cleaning baths. However some repairers at times attempt to clean lesser build ups by first removing the engine’s sump and oil pick up to clean out the worst of the build up, and after reassembly, filling the engine with a highly detergent oil to clean up any remaining sludge. This has been known to work given sufficient time and frequent oil changes. However there is a danger that the detergents will loosen sludge that will then block the oil pick up and starve the engine of oil. This process also overlooks the possibility that the engine may have already been damaged by lack of oil pressure. The only sure way to remove sludge is to dismantle the engine.

But while such sludge deposits can be common in petrol engines, diesel engines are not immune to the problem, though the cause is slightly different.

Unlike petrol engines which can “boil off” fuel and moisture contaminants when the oil reaches operating temperature, diesel oils absorb and continue to hold unburnt fuel and soot produced as a result of combustion. Over time these contaminants build up to a level that causes the oil to thicken and will eventually cause oil starvation for the same reasons mentioned above. However, while a petrol engine may need to run many thousands of kilometres past its oil change interval before it risks such a problem, some diesel engines are much more sensitive to poor servicing.

Engines most at risk are the small Japanese diesels used in light commercials and 4WDs. Their high power outputs, small sump capacities and increased heat loads from turbochargers make them a prime candidate for such problems. In fact in some cases the vehicle has only to miss an oil change by a few thousand kilometres before oil thickening begins.

As an example of the sensitivity of some of these engines, one manufacturer had to reduce the oil change interval of a particular model from 10,000km to 7,500km due to frequent oil related engine failures. In effect what was happening was that the oil simply couldn’t last for 10,000km under Australian operating conditions. And that was with relatively new vehicles.

This problem is exacerbated by fuel system problems such as worn injectors that over deliver or don’t atomise the fuel properly. Both can add considerably to the soot and fuel loads the oil has to deal with and can speed up the thickening process.

In all cases the problem can be avoided with regular servicing in accordance with the manufacturer’s specifications* and by the use of appropriate, good quality oils and filters. In the case of diesel engines, fuel system maintenance is equally critical to engine life.

* Note that most vehicle manufacturers regard city driving as severe use and therefore recommend more frequent oil and filter changes.

This advice has been prepared as a guide only. Individuals should carry out their own investigations to satisfy specific requirements or situation.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

black sludge hoeft niet perse achterstallig onderhoud te zijn. trek maar eens motorblok van een normale auto open die altijd op miniralenolie gelopen heeft en altijd goed onderhouden is geweest. dat blok is ook zwart van binnen. en als een motorblok lang stilstaat dan koekt de olie zich tegen de wand aan en dan lijkt het net of het black sludge is. maar als de black sludge dik is en de oliekanaaltjes zitten ook bijna dicht dan heeft de auto slecht onderhoud gehad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

black sludge hoeft niet perse achterstallig onderhoud te zijn. trek maar eens motorblok van een normale auto open die altijd op miniralenolie gelopen heeft en altijd goed onderhouden is geweest. dat blok is ook zwart van binnen. en als een motorblok lang stilstaat dan koekt de olie zich tegen de wand aan en dan lijkt het net of het black sludge is. maar als de black sludge dik is en de oliekanaaltjes zitten ook bijna dicht dan heeft de auto slecht onderhoud gehad

Niet mee eens. Lichte roetaanslag is normaal en totaal niet te vergelijken met Black Sludge!

De overige twee motoren hadden totaal geen aanslag (maar andere problemen).

Dit bewijst dat een goed onderhouden motor geen black sludge heeft.

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...