Spring naar bijdragen

kinetische lijn verzwaren?


Recommended Posts

Afgelopen weekend heb ik iemand gesproken, die mij zei dat je ook een kinetische lijn moet verzwaren bij het trekken, omdat bij breuk de krachten van zo'n lijn zeer onvoorspelbaar zijn en voor de nodige schade, cq ongelukken kan zorgen.

Zelf heb ik dat nog niemand zien doen.

Is dit een Laro verhaal?

(de verteller rijdt een Defender..........:))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat wou je eraan hangen dan Jan? Een stuk beton? Valt echt niks aan te doen. Tis een losgeslagen(een touw wordt geslagen, niet gemaakt) nylon touw. Als tie gaat dan gaat ie! Gewoon goed en regelmatig je touw controleren op staat.

Als je er wat aanhangt zal dit gewoon meekomen met de rest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat wou je eraan hangen dan Jan? Een stuk beton? Valt echt niks aan te doen. Tis een losgeslagen(een touw wordt geslagen, niet gemaakt) nylon touw. Als tie gaat dan gaat ie! Gewoon goed en regelmatig je touw controleren op staat.

Als je er wat aanhangt zal dit gewoon meekomen met de rest.

Net als met een lierkabel zal het gewicht een groot deel van de energie opnemen en zal dat lint (met projectiel) niet zover gaan als in die foto hierboven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas kan een kinetisch/syntetisch touw vele male meer energie opnemen en vrijlaten dan een staalkabel. Wil bij beide niet echt in de buurt staan, maar een staaldraad zal vele malen eerder doodvallen dan een syntetisch touw. en het einigste wat je bereikt door wat over een syntetisch touw te leggen is dat ie mischien z'n weg in een andere richting zal vervolgen.

Heb even geen plaatjes bijdehand, maar laat ik beroepshalve zeggen dat je met een synthetisch touw(zeker zo'n losgeslagen touw als kinetisch touw) nog vele malen voorzichtiger moet zijn dan met staaldraad. Maar voor beiden geld: Wees altijd voorzichtig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat wou je eraan hangen dan Jan? Een stuk beton? Valt echt niks aan te doen. Tis een losgeslagen(een touw wordt geslagen, niet gemaakt) nylon touw. Als tie gaat dan gaat ie! Gewoon goed en regelmatig je touw controleren op staat.

Als je er wat aanhangt zal dit gewoon meekomen met de rest.

De Laro rijder zei er een lint over te hangen.

Zelf heb ik van Just A Jeeper een verzwaard kunststof "matje"gekocht om er overheen te hangen.

Zoals ik het nu van Nils begrijp net zo goed niks overhangen en net als doen twee parende egels,.............

.........die doen het ook heeel voorzichtig:D:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Laro rijder zei er een lint over te hangen.

Zelf heb ik van Just A Jeeper een verzwaard kunststof "matje"gekocht om er overheen te hangen.

Zoals ik het nu van Nils begrijp net zo goed niks overhangen en net als doen twee parende egels,.............

.........die doen het ook heeel voorzichtig:D:lol:

Jan,

Als het goed is heb je een touw met een enorme reserve aan trek-capaciteit..zolang jij het touw goed gebruikt en vervangt bij beschadiging zal je het niet (zomaar) kapot trekken.

Er iets overheen leggen haalt weinig uit, dit zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon mee gelanceerd worden of inderdaad zoals Blue4.2 al zei, hooguit de richting doen veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan,

Als het goed is heb je een touw met een enorme reserve aan trek-capaciteit..zolang jij het touw goed gebruikt en vervangt bij beschadiging zal je het niet (zomaar) kapot trekken.

Er iets overheen leggen haalt weinig uit, dit zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon mee gelanceerd worden of inderdaad zoals Blue4.2 al zei, hooguit de richting doen veranderen.

Da's duidelijk dan, een goed touw gebruiken en kontroleren op beschadigingen, bij twijfel niet (meer) gebruiken.

Dan ook inderdaad niet verzwaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het leukste van het hele verhaal is dat we het eigenlijk alleen maar over de treksterkte van het touw of kabel hebben.

Als ik zo eens kijk tijdens terreinrijden zie ik megasterke sleeplinten,supersterke lieren maar deze worden met harp of D-sluitingen van max 2,5ton vast gezet.

Vergeet ook niet de trekogen aan de auto en of bumpers,deze zijn ook in 99% van de gevallen veel te licht uitgevoerd.

Ik ben zelf ook niet heilig want ook ik heb eigenlijk ook te lichte sluitingen (2,5ton).Wel ben ik ook in het bezit van een 5 tons sluiting maar deze is niet zo gemakkelijk te hanteren als de kleinere dus gebruik je snel de wat lichtere uitvoering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het leukste van het hele verhaal is dat we het eigenlijk alleen maar over de treksterkte van het touw of kabel hebben.

Als ik zo eens kijk tijdens terreinrijden zie ik megasterke sleeplinten,supersterke lieren maar deze worden met harp of D-sluitingen van max 2,5ton vast gezet.

Vergeet ook niet de trekogen aan de auto en of bumpers,deze zijn ook in 99% van de gevallen veel te licht uitgevoerd.

Ik ben zelf ook niet heilig want ook ik heb eigenlijk ook te lichte sluitingen (2,5ton).Wel ben ik ook in het bezit van een 5 tons sluiting maar deze is niet zo gemakkelijk te hanteren als de kleinere dus gebruik je snel de wat lichtere uitvoering.

Ed, je hebt gelijk, maar zoals je weet is een D-sluiting die wordt uitgegeven voor gebruik tot bv.2,5 ton getest tot 3 of 4 maal dat gewicht.

Tevens is het zo dat een overbelaste D-sluiting zal vervormen maar niet snel zal breken, kortom, ook hier regelmatig controleren en tijdig vervangen !

Tip; draai een D-sluiting bij gebruik altijd een KLEIN tikje los nadat je hem vastgedraaid hebt, zo weet je zeker dat hij niet vast gaat zitten.

Wat inderdaad mischien wel het belangrijkste is om hier even te noemen is hetgeen waaraan linten en lierkabels worden vastgemaakt.....ik zie nog steeds veel mensen met een touw of lier trekken aan een standaard trekoog...of nog erger; een trekhaak !! als je echt vast zit en geweld moet gaan gebruiken kan een trekhaak het echt niet aan...neem dit risico niet.

Denk er even aan wat er gebeurd als je die kogel lanceert...die eindigt echt 3 of 400 meter verderop tenzij er onderweg iets of iemand tussenstaat......:whistle:

Liever zowieso geen geweld gebruiken, pak dan liever een lier....:whistle: vind je auto echt prettiger !!!:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem aan dat we het hebben over een sleepkabel en niet over een liertouw(dyneema).

Dat heb ik namelijk aangeschaft omdat het juist dood zou vallen bij afbreken.

Gr. Ludo

Ik heb verschillende Amsteel Blue zien knappen en die vielen idd meteen "dood".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...