Spring naar bijdragen

SOA verhoging


Recommended Posts

Mmmm, leg dat eens uit.....:)
je collega moder-eter 87 Wrangler heeft hier welleens iets over geschreven. in een ander topic. en ik heb het ook al keer een gehoord van B&S en Jeep(GP) Service Zuid. dat het niet verstandig is om spoa te monteren op je Jeep. en ook nog een nadeel ervan is dat je Jeep eerder kantelen of roll over.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

je collega moder-eter 87 Wrangler heeft hier welleens iets over geschreven. in een ander topic. en ik heb het ook al keer een gehoord van B&S en Jeep(GP) Service Zuid. dat het niet verstandig is om spoa te monteren op je Jeep. en ook nog een nadeel ervan is dat je Jeep eerder kantelen of roll over.

Cherokee's staan standaard SPOA is dat dan een ontwerpfout?

En hoezo is het een verschil met een andere 6" verhoging qua roll over??

En welk ander topic bedoel je? graag een link!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

aal11.jpg

Standaard XJ met Spring Over Axle

Elke verhoging van een Jeep brengt het zwaartepunt omhoog en zal daardoor het weggedrag veranderen, als je daar niet op verdacht bent kan het gevaarlijk zijn. Zeker als het een SOA gecombineerd met grotere wielen is, komt de Jeep ineens een heel stuk hoger. Iets waar je dus rekening mee moet houden.

Technisch gezien is er geen reden om van een SOA af te zien, als de veerbevestigingsplaat in de juiste hoek staat en goed gelast is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ab heeft niet beschreven waardoor er volgens jouw meer druk op de veerbladen zou komen, op die verklaring wachten we nog :)
ik heb geschreven druk op de assen. en als je het wil weten heel simpel. omdat namelijk het zwaartepunt hoger komt te liggen word de druk ook hoger. en mijn en jou Jeep assen zijn voor spoa niet voor gemaakt.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

weet je wat het nadeel van spoa is. dat je Jeep hoger staat. en meer druk op de assen krijgt. en die Jeep assen zijn al zo zwak vergeleken met andere 4x4. maar het is wel goedkoper dan compleet nieuw verenpakket eronder

dat je jeep hoger staat een nadeel ???? dat wil hij toch ook verhogen..

meer druk op de assen ????? ik dacht het niet... de krachten op het verenpakket dat is zeker anders..de as zit immers aan de onderkant

van het verenpakket. in plaats van boven op het verenpakket..

jeep assen zijn niet zo zwak het ashuis kan behoorlijk wat hebben..

de steekassen van de dana 30 en 35 zijn niet zo sterk..

maar zijn ook niet ontworpen voor zeer grote en breedte banden maten..

en of het goedkoper is als een compleet nieuw verenpakket..

ben ik niet zo zeker van..

ligt er aan hoeveel je zelf kan maken aan onderdelen...

en onderdelen los kopen is veel duurder als een compleet verenpakket..

het echte grote nadeel van een soa is spring-wrap (a.k.a. axle-wrap).

dit probleem kan je verenpakket kosten...

maar het is al wel vaker gezegt ga eerst lezen op het internet...

soa heeft zeker voordelen maar ook nadelen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb geschreven druk op de assen. en als je het wil weten heel simpel. omdat namelijk het zwaartepunt hoger komt te liggen word de druk ook hoger. en mijn en jou Jeep assen zijn voor spoa niet voor gemaakt.

dan zal dat de reden zijn dat merendeel van de serieuze off-roaders in de VS die op bladveren staat een SOA configuratie hebben. nu snap ik hem :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb geschreven druk op de assen. en als je het wil weten heel simpel. omdat namelijk het zwaartepunt hoger komt te liggen word de druk ook hoger. en mijn en jou Jeep assen zijn voor spoa niet voor gemaakt.

De totale druk op de assen verandert niet. Of je nou een pak suiker op je hoofd zet of een pak suiker aan je zak hangt, de druk op je voeten blijft hetzelfde.

De druk wordt bij een soa juist verdeelt over een groter oppervlak, namelijk de gehele breedte van de bladveer oefent druk uit op de asbuis.

Bij een standaard opstelling wordt die druk op de asbuis door 2 U-bolts gegenereerd. Dus meer kg/cm2

En daarnaast, de D35 gebruikt bij de YJ met spring under is qua ashuis exact dezelfde D35 die gebruikt werd bij de XJ met standaard soa......

my 2ct

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb bij twee auto's soa gedaan, het enigste wat mij wel opviel is dat de bladveren meer doorbuigen, en of dat nu door de hoogte komt, is mij allemaal te technisch maar was wel de goedkoopste oplossing.

ennuh dat kantel moment is inderdaad wat vlugger!!!maar goed is een kwestie van wenne,

maar ik heb dan ook alles gebruikt van de standaard auto en geen speciale veren of wat dan ook gebruikt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hooo, stop...

Leuke engelse termen:huh:...maaruh nu effe in het nederlands. Voor de mensen die wat minder ingelezen zijn op de amerikaanse sites.

Axle wrap -> Het 'wringen' (torderen) van de bladveren door toedoen van bijv. krachen in de lengte richting door acceleratie

Spring perches -> De (opgelaste) vlakke delen op de asbuis waarop de bladveer rust

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat sneller rollen met SPOA betreft, het ligt niet alleen aan het hoger zwaartepunt. Omdat de aslijnen onder de veren zitten hebben ze een grotere hefboomkracht. Dat verklaart ineens waarom een SPOA plots meer flex heeft dan dezelfde auto met dezelfde veren onder de assen.

Dat is dus een duidelijk voordeel, het grote nadeel is dat de auto sneller zal gaan hangen, nog losstaand van het feit dat het zwaartepunt hoger ligt. Tel dat er nog eens bij en je hebt een auto die duidelijk sneller wil omvallen.

Stuggere veren kunnen dat verhelpen, maar dan verlies je het voordeel van de flextoename.

Om alleen de bocht door te geraken zijn erg stugge dempers al een hele verbetering, op zijdelingse hellingen moet je rekening houden met de veren die je hebt.

Axlewrap kan eigenlijk alleen afdoend voorkomen worden door tractiebars.

Heb je een SPOA met veren van een liftkit (voor sommigen is de sky the limit :whistle:) dan moet er nog minstens een panhardstang bij.

Stuur en andrijflijn zijn nog een andere zaak natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...