Spring naar bijdragen

Van 258 naar 360, of toch maar niet?


jeepertje
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Momenteel heeft m'n 1980 CJ-7 een 258 motor (4.2) van 1990.

Uiteraard droom ook ik van een V8, vooral om het geluid. Ik denk dan aan de 360 (5.9).

Ook had ik in een modderbak te Sclayn iets vermogen te kort om in 3de versnelling de gesperde 36" bandjes vlot te laten spinnen zodat ze zich kunnen reinigen. (ik heb het dan over echte dikke blubber en agressieve banden!)

Nu is er een kennis die een 258 zoekt, en wel interesse heeft in mijn blok, maar omdat ik zeer tevreden ben over mijn 258 ben ik wat aan't twijfelen.

Twijfels vooral hierdoor:

-Heb juist zware verbouwingen gedaan aan de CJ en de spaarcentjes zijn reeds verdwenen en wil ook wel eens rijden ipv sleutelen

-Het is één van de laatste 258's die gemaakt zijn (1990) met maar zo'n 35.000km's

-Enkele maanden geleden een compressietest gedaan en die was tip top in orde

-NIETS van verbruik of lekkage van olie of koelvloeistof

-Geen afslaande motor bij hevige hellingen

-Theoretisch 25% meer vermogen door een Holley 390cfm 4barrel carburator op een Offenhauser Dual Port inlaatcollector en een Pacesetter Dual Outlet Header. Hoeveel extra vermogen hij in de praktijk heeft weet ik niet, maar heb nooit moeten onderdoen voor een andere 258 en de meeste Jeepers denken dat er een V8 in zit. (mede door het geluid door de dubbele uitlaat)

-Als je een motor koopt die op de grond ligt, weet je niet wat je koopt en ook niet waar je aan begint.

-Moet mijn motor eerst verkopen voordat ik een andere kan kopen.

Enkele vragen:

-Moest het nu zijn dat die 258 nu 25% meer vermogen heeft, heeft een originele 360 er dan nog meer?

-Volgens mijn "Jeep owners bible" heeft een zescilinder met dezelfde cilinderinhoud 30% meer koppel op lager toerental dan een V8. Waarom dan toch een V8 kiezen?

-Past een vliegwiel van een 4.2 op die van een 360?

-Past de Belhousing van een T176/258 op de 360?

-Is de radiator van de zescilinder voldoende?

-Wat zijn jullie ervaringen & meningen?

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je ereen V8 in wilt hebben. dan zou ik kiezen voor een Chevy V8 350. en het loopt net zo mooi als een AMC. en het voordeel van een Chevy is. dat het blok goedkoper is dan een AMC blok. omdat er meer van geproduceerd is. en dat de onderdelen van een Chevy veel goedkoper zijn. en van een Chevy blok kun je nog bijna alles van krijgen bijvoorbeeld een nieuwe krukas. en van een V8 AMC niet meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twijfels vooral hierdoor:

-Heb juist zware verbouwingen gedaan aan de CJ en de spaarcentjes zijn reeds verdwenen en wil ook wel eens rijden ipv sleutelen

-Het is één van de laatste 258's die gemaakt zijn (1990) met maar zo'n 35.000km's

-Enkele maanden geleden een compressietest gedaan en die was tip top in orde

-NIETS van verbruik of lekkage van olie of koelvloeistof

-Geen afslaande motor bij hevige hellingen

-Theoretisch 25% meer vermogen door een Holley 390cfm 4barrel carburator op een Offenhauser Dual Port inlaatcollector en een Pacesetter Dual Outlet Header. Hoeveel extra vermogen hij in de praktijk heeft weet ik niet, maar heb nooit moeten onderdoen voor een andere 258 en de meeste Jeepers denken dat er een V8 in zit. (mede door het geluid door de dubbele uitlaat)

-Als je een motor koopt die op de grond ligt, weet je niet wat je koopt en ook niet waar je aan begint.

-Moet mijn motor eerst verkopen voordat ik een andere kan kopen.

als ik dit zo lees, mooi blijven rijden.......

mss kan je wat doen met je R&P?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga met Beest mee... NIET DOEN!

Rijden, gek!:P

:yes::yes::yes:

Als je de optelsom gaat maken, is het uiteindelijk het (idd schitterende) geluid waarvoor je de hele klus gaat doen.

Zou inderdaad ook eens over een ander r/p gaan nadenken. Ik ben naar 4,56 gegaan, een verademing!!

Maar zo'n V8 blijft natuurlijk wel prachtig...................:lol::P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi

heb het zelf ook gedaan een jaar of wat geleden

is heel goed te doen

hier wat opmerkingen.

# je moet een 360 vliegwiel hebben deze is anders gebalanceerd als je 258.. hij past wel maar geeft trilling.

# je moet motor steunen hebben van een 8 cil.. die in cj passen

# je moet een 3 rijen radiateur hebben... kan wel tijdelijk op je 6 cil radiateur maar eens moet je.

# je T176 past gewoon .. heb ik ook je zou wel gelijk een 11 inc koppeling kunnen plaatsen maar hoeft niet perce. vergeet niet je top lager over te zetten.

dus best goed te doen...

belangrijkste is dus vliegwiel, motorsteunen en radiateur

laredo ( ik zou er voor gaan ..... eens willen ze allemaal een V8 hahahaha)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stuur Hans "The Kick" eens een mailtje..... heeft ook een 256 met 36érs banden.... hij heeft z'n R&P onderlaatst verandert.

Vraag eens zijn ondervindingen....

Waarom een goed blok vervangen.... met een gebruikt blok weet je nog niet wat je hebt.

En je moet aardig wat doen om de V8 op kenteken te krijgen...

Ik heb het ook 5 jaar geleden gedaan omdat m'n 258 heel slecht was... maar had niet nagedacht over het kenteken!

Kwam bij de RDW en die typte het Kenteken van m'n Jeep in... 1986 is nooit geleverd met V8... dus ging het feest niet door.

Moest m'n Jeep aan een duitser verkopen.... die hem op duits kenteken zette.

Daar werd hij TUV gekeurd met V8... en vervolgens weer aan mij verkocht...

Nu stond er V8 op de duitse papieren ... en kon ik hem zonder moeite op naam zetten... omdat de duitse papieren 1 op 1 werden overgenomen.

Maar achteraf zou ik het nooit gedaan hebben!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je ereen V8 in wilt hebben. dan zou ik kiezen voor een Chevy V8 350. en het loopt net zo mooi als een AMC. en het voordeel van een Chevy is. dat het blok goedkoper is dan een AMC blok. omdat er meer van geproduceerd is. en dat de onderdelen van een Chevy veel goedkoper zijn. en van een Chevy blok kun je nog bijna alles van krijgen bijvoorbeeld een nieuwe krukas. en van een V8 AMC niet meer

Is inderdaad goedkoper en lichter, maar past die dan op de bestaande belhousing van de T176? Zijn er dan nog andere aanpassingen nodig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi

heb het zelf ook gedaan een jaar of wat geleden

is heel goed te doen

hier wat opmerkingen.

# je moet een 360 vliegwiel hebben deze is anders gebalanceerd als je 258.. hij past wel maar geeft trilling.

# je moet motor steunen hebben van een 8 cil.. die in cj passen

# je moet een 3 rijen radiateur hebben... kan wel tijdelijk op je 6 cil radiateur maar eens moet je.

# je T176 past gewoon .. heb ik ook je zou wel gelijk een 11 inc koppeling kunnen plaatsen maar hoeft niet perce. vergeet niet je top lager over te zetten.

dus best goed te doen...

belangrijkste is dus vliegwiel, motorsteunen en radiateur

laredo ( ik zou er voor gaan ..... eens willen ze allemaal een V8 hahahaha)

Die motorsteunen zijn 't probleem niet, die maak ik wel. Vliegwiel en radiator is een ander verhaal... Denk toch dat ik nog wat zal blijven rijden met m'n zespitterke...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou het niet doen, lekker rijden en genieten.

Zet een CDtje met v8 geluid op, en je dag kan niet meer stuk.

(je hebt nu alles op elkaar afgestemd, als je over gaat naar v8 zul je nog veel geld er in moeten stoppen, niet enkel de moter, maar ook de aandrijf lijn)

Heb jammergenoeg geen CD met V8 geluid... En zou niet weten wat ik met die CD moet doen in m'n CJ :yes: De kosten voor een CD speler steek ik liever in een V8 :yes:

Niet dat m'n motor zo slecht klinkt ( http://www.jeepershome.be/motorgeluid.htm ) maar als er een V8 naast staat met sidepipes dan stelt het niet veel voor.

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een beetje blok betaal je ook minimaal 1200 tot 1500 euro..

Carburateur lijkt me ook niet onhandig...

Setje headders kost je al 500 euro...

Wat Laredo zegt over radiateur is ook waar...

Beetje bedrading.... andere ontsteking...

Ik was 4500 euro kwijt met oud 304 blok 800 euro.... revisie 1400 euro.... headders... carburateur... bedrading.... inbouw... en opnieuw laten keuren!

V8 rules heeft zo zo'n nadelen!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4.2 I6 (Factory ratings 115hp@3200rpm/210lbft@1800rpm)

2.5" catn'back exhaust

Borla header

Ported 4.0L head milled 0.010" for flatness and higher CR

4.0L TB bored to 62mm, 4.0L intake manifold, EFI, distributor, fuel pump, and computer.

Homebrew intake with Powerstack cone filter

Bored 62mm Poweraid TB spacer

Electric fan conversion

Crane #753905 camshaft.

With the package of mods listed above, outputs should improve dramatically to about 230hp/290lbft. That's double the HP output of the stock carbed 4.2 engine!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is inderdaad goedkoper en lichter, maar past die dan op de bestaande belhousing van de T176? Zijn er dan nog andere aanpassingen nodig?
nee de belhousing past niet. maar ik heb gehoord dat je bij 4wd.com een ombouwset kunt kopen compleet met belhousing en de motorsteunen. en het setje kost rond de 900,- euro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4.2 I6 (Factory ratings 115hp@3200rpm/210lbft@1800rpm)

2.5" catn'back exhaust

Borla header

Ported 4.0L head milled 0.010" for flatness and higher CR

4.0L TB bored to 62mm, 4.0L intake manifold, EFI, distributor, fuel pump, and computer.

Homebrew intake with Powerstack cone filter

Bored 62mm Poweraid TB spacer

Electric fan conversion

Crane #753905 camshaft.

With the package of mods listed above, outputs should improve dramatically to about 230hp/290lbft. That's double the HP output of the stock carbed 4.2 engine!

Zijn geen sechte resultaten, maar is ook een aardig klusje.

BTW misschien zegt volgende foto ook iets over hoeveel vermogen mijn zespittertje heeft. Hier zie je de uitgaande as van de versnellingsbak (T176). De Splines zijn hier reeds goed versleten. Zal binnenkort dus beter investeren in een uitgaande as van de T176 en een ingaande as van de Dana 300. Deze assen zijn niet bepaald goedkoop.

007.jpg

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb m'n besluit genomen.

Omdat alles nu nog goed werkt zal ik het voorlopig maar zo laten. Ik heb nog werk genoeg, zowel aan m'n huis als aan m'n Jeeps (Rolkooi, locker, carrosserie, ...).

Eens ik financieel opnieuw wat ademruimte heb zal ik het eens opnieuw bekijken. Wie weet vind ik wel een betaalbare 401 die ik dan op m'n gemak kan reviseren.

Bedankt voor het meedenken!

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...