Spring naar bijdragen

Zwabberende Cherokee


michel1975
 Share

Recommended Posts

Ik heb steeds last van een zwabberende Cherokee. Vooral als ik over dwarsrichels rijdt of slecht wegdek heb ik het idee dat mijn rechterachterkant steeds uit wil breken. Hij zwabberte er echt achteraan, ook als ik wat harder rijdt en dan gas los laat heb ik niet echt het idee dat ie erg stabiel is. Heb de bandenspanning al opgevoerd naar 2,8 bar. Maar ook dit bracht geen relaas. Althans niet zoveel als ik hoopte. Ik rijdt eigenlijk altijd in fulltime 4 wd. Hopelijk weet iemand waar ik moet zoeken.:whistle::wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou bijna denken dat hij met 2,8 bar uitsluitend nog stuitert:huh:

Kan natuurlijk van alles zijn, om te beginnen een defecte schokdemper of veer. Kijk ook eens na of er geen bouten van de achterophanging zijn losgetrild of dat er ergens veel ruimte op een flexibele koopeling zit. Wordt effe zoeken dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ook gelezen dat het aan de steekassen kan liggen dat daar naar verloop van tijd speling in komt. Weet iemand of dit een erg dure reparatie is en of het een beetje zelf te doen is?? Alvast bedankt

Nee, daar gaat ie niet van 'zwabberen'. Als dat zo zou zijn heb je pas echt een probleem. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo vanmiddag even op de brug bekeken en het euvel was al gauw gevonden. Aan de stuurstang (zal van de week ff foto s maken) zit aam beide kanten een stangetje in rubbers en die waren compleet op waardoor er speling in het stuur zit. Het gevolg hiervan is dat de bovenkant van de auto en het onderstel een eigen leven gaan leiden. Dit voelt alsof de auto op knikkers rijdt dwz. of ie over zijn achterwielen wegglijdt. Dus stangetjes besteld (slechts 19 ex btw per stuk) Dus valt alleszins mee:). Ook maar meteen de remblokken vervangen was ijzer op ijzer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ kameel; ik denk dat het die stangen wel zijn hoor.

ik heb hetzelfde met mijn rechtervoorwiel, de schroefdraad op het stangetje is afgebroken en nu wielbelt hij als een gek bij +/- 80 km/h.

Ik moet ook ff zo'n nieuwe dus.

Alhoewel... michel zegt dat hij achter begint te zwabberen. dan ligt dát misschien niet aan de stabilisatorstang voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ kameel; ik denk dat het die stangen wel zijn hoor.

ik heb hetzelfde met mijn rechtervoorwiel, de schroefdraad op het stangetje is afgebroken en nu wielbelt hij als een gek bij +/- 80 km/h.

Ik moet ook ff zo'n nieuwe dus.

Alhoewel... michel zegt dat hij achter begint te zwabberen. dan ligt dát misschien niet aan de stabilisatorstang voor.

Uiteraard kullen de stangen de oorzaak zijn, maar wat is er nog meer losser gaan zitten?

Daarom, alles nakijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je de stabilisatorstang verbindingen bedoeld? De 'swaybar connectors'.

En die kunnen -als ze kapot zijn- inderdaad het weggedrag negatief beinvloeden.

...maar ik zou toch ook nog even verder kijken. :)

Hij heeft op de brug gestaan en we hebben letterlijk overal aan gehangen, en dat was het enige waar speling op zat. Heb er ook een expert naar laten kijken (vriend van me heeft eigen garage en is chef monteur bij de HAI geweest) en deze beschreef precies de problemen die ik had. Doordat er daar speling zit is het net alsof de bovenkant en het onderstel onafhankelijk van elkaar bewegen en dit openbaart zich door op dwarsrichels een stap opzij te zetten. Zal even foto s maken volgende week als ik ze vervang daar. Altijd mooi vrienden met een leuke 'klus'ruimte:);)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb weer lekker een daggie geklust, viel niet mee moest een deurophang punt weer vast lassen. Dus het rechterscherm moest er af. Zo gezegd zo gedaan. Niet dus. De halve auto moest uit elkaar om alle torks schroeven eruit te halen. En dat was nog niet het ergste de meeste schroeven waren sinds 1993 niet meer los geweest. Zelfs na inspuiten brak er het een en ander af. Maar na anderhalf uur ploeteren was ik zover en kon de deur weer vastgelast worden. Daarna waren de stangetjes aan de hand. De linkerkant was met 2 minuten los mar rechts moest ook de slijptol aan te pas komen. De bus waarin ooit een rubber had gezeten zat ramvast. Maar ook dat is gelukt.03112007006wr8.jpg

In dat gat zat ooit een rubber, hier niet meer dus aan beide kanten:). Vandaar een beetje:yes: speling. Hij rijdt nu weer snaarstrak. Kan het iedereen aanraden voor die meen ik 19 euro ex per kant.

De foto s zijn niet echt best maar ja beter iets dan iets.

03112007002fj1.jpg

Hier de klauruimte, kon me slechter gezelschap voorstellen. Nog ff in de nieuwe Grand Cherokee gereden. Van buiten heel vet maar van binnen een beetje een domper.

03112007es9.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey ! Thanks voor de pictures.

Ik ga dit ook eens bekijken bij mijn WJ.

Rijdt als een gelpudding momenteel.

ps. Aardig knutselhok heb jij daar zeg ! :yes:

Kan het iedereen aanraden en zeker voor het geld. Die stangetjes kosten maar 19 euro ex btw. en als de bus niet ramvast had gezeten was het een klus van niets geweest. Bij mij was de rubber er gewoon helemaal tussen uit.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Kan het iedereen aanraden en zeker voor het geld. Die stangetjes kosten maar 19 euro ex btw. en als de bus niet ramvast had gezeten was het een klus van niets geweest. Bij mij was de rubber er gewoon helemaal tussen uit.
Let wel ff op dat er 4 rubbers bij geleverd worden trouwens. Bij mij ontbraken er 2. (dat zijn die 2 rubbers bovenaan op de foto) De oude waren nog wel bruikbaar hoor. Het gaat meer om de rubber in de bus.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...