Spring naar bijdragen

stationair-toeren-stationair. 4.0 6-cil. HO 2004


Recommended Posts

Ik ben gisteren even gaan kijken naar een 4.0 6 cilinder HO 2004 TJ, zit

er namelijk over te denken om m'n S60 in te ruilen.....maar ik had een vraagje

ik las net ergens(kan niet meer vinden waar...) dat als je motor stationair

draait en je geeft gas, dat ie op toeren komt, het gas abrupt loslaat, maar het duurt te lang voordat

ie weer op stationair komt, dat de koppeling dan behoorlijk versleten is.

Als ik zo terug denk, viel het me wel op dat het gas bij die TJ niet direct

weer naar stationair ging,

als bij een "gewone"auto zeg maar,....hoort dit bij een TJ? of hoelang(sec.)

mag dat maximaal zijn.Weet iemand toevallig een link waar dit te beluisteren valt? Wat zijn eventule kosten voor het vervangen van

koppelingsplaten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan me dit alleen voorstellen als ze een automaat bedoelen, en als je dan in zn versnelling gas geeft dat ie bij het loslaten direct weer +- 600 toeren draaid. iets anders kan ik niet verzinnen.

koppelings platen test je anders

Ik heb het stukje gevonden citaat:

Koppeling

Een belangrijk onderdeel van de versnellingsbak is de koppeling. De koppeling ontkoppelt de versnellingen op het moment dat het koppelingspedaal wordt ingetrapt. De koppeling kunt u op de volgende manieren controleren:

  • Laat de auto stationair lopen en geef gas, laat nu het gas abrupt los. Blijft de auto nog seconden lang toeren maken dan is de koppeling zeer slecht.
  • Probeer enkel op het koppelingspedaal weg te rijden. Merkt u dat de auto niet of bijna niet van zijn plek komt dan is de koppeling slecht.

Bij twijfel aan de kwaliteit van koppeling of versnellingsbak kunt u het beste andere auto's van hetzelfde merk en type ter vergelijking uitproberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het stukje gevonden citaat:

Koppeling

Een belangrijk onderdeel van de versnellingsbak is de koppeling. De koppeling ontkoppelt de versnellingen op het moment dat het koppelingspedaal wordt ingetrapt. De koppeling kunt u op de volgende manieren controleren:

  • Laat de auto stationair lopen en geef gas, laat nu het gas abrupt los. Blijft de auto nog seconden lang toeren maken dan is de koppeling zeer slecht.
  • Probeer enkel op het koppelingspedaal weg te rijden. Merkt u dat de auto niet of bijna niet van zijn plek komt dan is de koppeling slecht.

Bij twijfel aan de kwaliteit van koppeling of versnellingsbak kunt u het beste andere auto's van hetzelfde merk en type ter vergelijking uitproberen.

zoals ik al zei.......zo test je de koppelingsplaten niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat je het verkeerd leest

ze bedoelen dat je dus langzaam moet rijden met de motor gekoppeld

dus geen gas geven. stationair. dan gas geven en rijd de auto uiteraard harder en vervolgens gas los laten.

als toerental niet gelijk daalt koppelt hij slecht en is plaat slecht

en 2

als ie stationair draait en laat koppeling los moet hij direct vastgrijpen.

note

als iemand vind dat het verhaal van wrangler87 gelul is wordt ie kwaad....:wacko:;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor.. dan stop ik met motiveren.:wacko:

Maar als het toerental in jouw voorbeeld wél gelijk daalt, is de koppeling dan goed? Dat betekent dus dat je, na gas te geven ( = snelheid verhogen) bij gas los onmiddelijk die snelheid weer afbouwd. lijkt me echter zeer sterk afhankelijk van bandenmaat, overbrenging, compressie, enz.

Er zijn zelfs motormanagement systemen die zelf wat gas vasthouden zolang de auto nog rolt! Een test van niets dus.

Het is eenvoudiger om de auto in de hoogste versnelling te zetten, de motor een 2000 toeren te geven, en de koppeling vlot op te laten komen. Slaat de motor onmiddelijk af: Prima! Blijft 'ie lopen, of slaat hij pas na een aantal seconden af: Verdacht!

Overigens zegt zo'n test weinig. Zie het als een remsysteem op de remmentestbank: Je cotroleerd de WERKING, niet de SLIJTAGE!;) Alleen als de koppeling zo slecht is dattie al slipt, vindt je dat terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

uiteraard is dat beter om te testen maar dat vermeldde je eerder niet als oplossing.

en het ge citeerde voorbeeld was onduidelijk. leek net of je een koppeling kan testen als je motor in zn vrij stationair draait.en dat kan natuurlijk niet.

en ja mijn motor gaat ook sneller stationair lopen wanneer hij weerstand ondervind bv bij 1 laag in terrein.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok duidelijk allemaal en bedankt, ....ik loop helaas spaak met de onderhandeling over een paar honderd euro (375,-om precies te zijn) het bedrijf wil die wel toegeven maar ten koste van 3 maanden garantie(garage garantie geen bovag) op de motor en versnellingsbak....tja wat is wijsheid!? Ik heb de deskundigheid niet om dat risico te nemen en ben te koppig om van mijn kant toe te geven....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetzie

Een 2004-er zonder (bovag)garantie?

Mijn advies is om nog maar even door te zoeken...een goede garantie is echt meer waard dan 375 euries!

Bovag garantie van 3 maanden bieden ze wel aan maar kost een kleine 1000,-euries meer. dus er zijn 3 keuzes:

a. afleverpakket ((hele) kleine beurt) + APK en evt. daaruit komende kosten 295.-

b. als a, maar dan met 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak kosten 595,-

c. als a, maar dan met 3 maanden bovaggarantie kosten 995,-

Motor en bak leken mij het belangrijkste dus ben ik van pakket b uitgegaan want zoveel electronische toeters en bellen heeft een wrangler toch niet.

in ieder geval bleef de onderhandeling steken op die 375,- euro verschil. Dus ik bedoel uit te leggen met die 375,- euro wilde dat bedrijf alleen in tegemoet komen als ik voor pakket a zou kiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...