Spring naar bijdragen

ABS bendix 9 recall drama of niet?


kasper
 Share

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

Ik heb gelezen dat er over dit onderwerp al meerdere discussie geweest zijn en die heb ik dan dus ook allemaal gelezen, ook heb ik volgens mij vrijwel alles wat er op het internet te vinden is hierover zowel in het nederlands als in het engels gelezen. Mijn verhaal is als volgt (mijn vraag zal ik onderaan stellen anders wordt het allemaal zo onoverzichtelijk.)

Ter informatie; ik heb een Jeep Cherokee '91 HO met bendix 9 dus.

Ongeveer een maand geleden schrok ik want ik dacht dat mijn remmen het niet meer deden, ik merkte toen dat ze het nog wel deden als ik maar heel veel kracht zette. Na even deden de remmen het weer normaal. Aangezien ik dit allemaal toch niet zo'n prettig idee vond heb ik een afspraak gemaakt met een beun-meneer hier in de buurt. Die meneer constateerde na een paar uur dat mijn remcylinders achter en de remleidingen vervangen moesten worden en dat hij de voorremmen moest schoonmaken en invetten met kopervet, omdat de prijs die hij noemde voor remcylinders veeeeeel hoger was dan bij cherokeeparts ben ik met een andere auto naar waalwijk gereden en heb daar (o.a.) nieuwe cylinders gehaald (ik ben weliswaar een vrouw en ik heb niet veel verstand van auto's maar ik laat me niet iets aansmeren dat ik voor minder dan een vierde van de prijs ergens anders kan kopen.) Dank! cherokeeparts. Maar dit terzijde.

Goed, beunmeneer alles gedaan wat hij vond dat hij moest doen, Jeep remde als nooit tevoren, ik blij, eind goed, al goed. TOT VANDAAG!!!

Rem reageert pas weer als ik erg stevig duw, GRRRR. Maar goed, ik ben het forum en daarna ongeveer de rest van het internet gaan uitspitten en ik realiseerde me na het lezen van dit alles dat de abs pomp de laatste tijd eigenlijk voortdurend bromde tijdens het remmen en nu maakt hij helemaal geen geluid meer, uit alle informatie begreep ik dat hij nu hoogstwaarschijnlijk stuk is. Ik vond hier op het forum een aantal opmerkingen over een recall, en ja hoor, na het intypen van mijn VIN-nummer op jeep.com bleek dat de desbetreffende recall -702-ABS Actuator and Pump/Motor Assembly nog open staat voor mijn Jeep dus heb ik een afspraak gemaakt met de dealer en hij gaat de boel nakijken en hopelijk repareren. (eric selles in zwolle)

MAAR!!! nou lees ik eigenlijk overal dat het bendix 9 systeem niet te reparen valt en dat je wel steeds opnieuw die pomp enzo kan laten vervangen omdat er een levenslange garantie op zit maar dat de boel toch steeds weer kapot gaat. En nou is mijn vraag;

Is het zo dat ik ook na eventuele reparatie/vervanging v/d pomp eigenlijk nooit echt kan vertrouwen op de remmen van mijn Jeep? Of is dat ook weer niet waar?

Ik bedoel dus als ik niet het abs systeem er uit haal of het vervang door een ander. Help alstublieft want ik word er allemaal een beetje droevig van. P.s. dit is mijn held hieronder.

Foto-XAJCMFZH.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de pomp stuk gaat zal hij elke keer met remmen gaan lopen of nog erger, soms blijft hij doorlopen. Die van mij slaat bij bedrijfstemperatuur elke 3e tot 4e keer remmen aan, en dat is vrij normaal (Jeep spreekt van 5 keer ongeveer).

Iedereen is het er wel over eens dat die pomp een kwetsbaar onderdeel is en sommigen hebben hem dan ook verwijderd en een conventioneel systeem ingebouwd.

Maar wees eerlijk, de zaak heeft meer dan 15 jaar gedraaid zonder dat er kennelijk remproblemen waren. Waarom zou dat niet weer zo kunnen zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo Kasper?

ik heb dit pas geleden zelf aan de hand gehad. Op de bouwjaren ´90 en ´91 heeft inderdaad die kl*te pomp gezeten.Je heb wel mazzel als ze de recall kosteloos uitvoeren.Jeep rotterdam wou het voor mij wel doen maar ze vertelde mij wel gelijk erbij dat de pomp twee jaar geleden ook al was vervangen.dus.....drama, ik vind van wel. Ik heb gekozen voor ombouwen als ik dat pedaal intrap moet er wel wat gebeuren en ook jeep is na ´91 zelf weer op een normale rembekrachtiger overgegaan dat zegt toch genoeg.

succes:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey Casper,

twee dingen:

1.het systeem is meer dan enkel de pomp en veel onderdelen van dit abs systeem zijn kwetsbaar en kunnen storingen veroorzaken.

de kenmerken van deze storingen zijn bijna altijd een gebrek of wegvallen van de remkracht danwel een niet gelijkmatige verdeling van de remkracht over de 4 wielen. ( op zich zijn jouw klachten nog de minst erge:yes: het klinkt in jouw geval wel als een slechte pomp maar op termijn zullen er ongetwijfeld meer delen kapot gaan en dus opnieuw voor storingen gaan zorgen. de onderdelen zullen schrikbarend duur zijn en het blijft steeds weer afwachten of je remmen het zullen doen. als je het systeem vervangt ben je hiervan ge vrijwaart en heb je weliswaar geen abs maar wel remmen die remmen. dit is wel zo fijn met ruim 1 1/2 ton onder je achterste:D

2. kijk uit met e. selles !!! dit bedrijf is helemaal niet geïnteresseerd in je oude jeep en er zal naast een gratis nwe pomp waarschijnlijk weldegelijk andere kosten worden door berekend.

bij deze dealer die zowel koffie pauzes als toilet bezoek aan zijn klanten door berekend maar ook niet gedane reparaties factureert zijn ze er alleen maar op uit om de hoogste inkomsten te genereren.

daarnaast is er (iig in de vestiging in apeldoorn) totaal geen kennis aanwezig van oudere jeeps! er werken veelal jongens die net van school zijn (want die kosten weinig) maar ze rekenen wel ongeveer 80 euro per uur. en hebben dus dagen nodig voor wat een gemiddeld forum lid in uren doet!!

ik wil je niet bang maken al klinkt dat wel zo:D maar ik heb het abs er uit gehaald en dit was 150 aan onderdelen en drie uur werk. dus tel uit je winst. mocht je meer willen weten over mijn ervaringen dan kan je me altijd een pm sturen.

suc6

Yury

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey Casper,

twee dingen:

2. kijk uit met e. selles !!! dit bedrijf is helemaal niet geïnteresseerd in je oude jeep en er zal naast een gratis nwe pomp waarschijnlijk weldegelijk andere kosten worden door berekend.

bij deze dealer die zowel koffie pauzes als toilet bezoek aan zijn klanten door berekend maar ook niet gedane reparaties factureert zijn ze er alleen maar op uit om de hoogste inkomsten te genereren.

daarnaast is er (iig in de vestiging in apeldoorn) totaal geen kennis aanwezig van oudere jeeps! er werken veelal jongens die net van school zijn (want die kosten weinig) maar ze rekenen wel ongeveer 80 euro per uur. en hebben dus dagen nodig voor wat een gemiddeld forum lid in uren doet!!

ik wil je niet bang maken al klinkt dat wel zo:D maar ik heb het abs er uit gehaald en dit was 150 aan onderdelen en drie uur werk. dus tel uit je winst. mocht je meer willen weten over mijn ervaringen dan kan je me altijd een pm sturen.

suc6

Yury

lol klik

ik had het wel over Zwolle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

De abs pomp bleef bij ons ook voortdurend brommen vanaf het moment dat het contact aanging en het lampje check antilock bleef branden.

Met dank aan forum voor de link zag ik dat de recall voor de abs pomp nog open stond. Dus..naar de dealer in Rotterdam.

Eerst wilde men de diagnose stellen en daarvoor moest een afspraak worden gemaakt. 3 weken later konden we hem brengen. Werden we gebeld dat ze de uitlees aparatuur niet hadden en de auto nog een dag nodig hadden.

Wel typisch want we hadden toch een afspraak en dan zorg je toch dat je de aparatuur in huis hebt, maar goed. De pomp bleek idd niet goed te werken maar ook de sensoren voor waren kapot.

Wij hebben uiteindelijk alleen de recall laten verhelpen, de pomp dus.

Ze zouden 2 dagen werk hebben maar het werden er 5.

Het is uiteindelijk wel goed verholpen én kosteloos, al met al toch netjes al hadden wij wel het gevoel dat ze niet echt zitten te wachten op zo'n 'oud brik' als die van ons, we zijn niet echt hun doelgroep hé.

De pomp slaat nu wel even aan maar gaat ook weer uit. Geen herrie meer dus.

Ondanks dat de abs niet werkt, ivm de sensoren , remt hij wel prima.

Nu de sensoren nog vervangen maar dat laten we toch liever niet bij de dealer doen, is boven ons budget. Als iemand een goed adresje heeft hoor ik het graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik het goed heb kosten nwe sensoren 225,- € p st !!! en je hebt er vier!!!!! de kosten van het vervangen zijn nagenoeg nihil omdat het per sensor slechts een boutje is en een stekkertje . dit kan je heel erg goed zelf doen.

vaak zijn ze niet stuk (ondanks dat de apparatuur dit wel aangeeft) maar zijn de tandwielkransen vies en is de afstand tussen krans en sensor te groot.

aan de voorkant kan je er zo bij: even met een klein (staal)borsteltje je kransen schoonmaken en de sensoren er dicht en recht opzetten.

achter zitten ze in je trommels en zit er vaak ijzer stof op je sensoren (het zijn magneten) hier dus weer hetzelfde doen en waarschijnlijk gaat alles weer werken :wacko:

maar het kan blijven terug komen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Slik..4x225,- !! :wacko:Als de jeepdealer zegt dat ze stuk zijn ga je er eigenlijk automatisch van uit dat ze wel gelijk zullen hebben, maar dat hóeft niet natuurlijk. Toch maar eerst eens even de schoonmaak tips van Corfu proberen en hopen dat ze het weer gaan doen. Bedankt Corfu. Ik laat 't weten hoe het is gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Even een vraagje van een nieuwe leek.

Ik wil samen met mijn man (vandaag) kijken bij een Cherokee waarvan de verkoper vooraf vermeld heeft dat de ABS pomp kapot is. Hoe kan ik zien of de auto al voor een recall geweest is en als dit niet het geval is begrijp ik dan goed dat dit evengoed nog verholpen kan worden?

Een ander alternatief begreep ik dat er anders een iets ander systeem geplaatst wordt (bypass??) omdat het vervangen rond de 1500 euro zal gaan kosten?

Nogmaals ik ben een leek op autogebied maar ik probeer gewoon vooraf zoveel mogelijk te weten te komen. Mijn man heeft er wel iets meer verstand van (niet op Jeep gebied maar algemeen) maar niet zoveel tijd om het internet af te speuren...

Iemand tips over hoe dit bij aankoop aan te pakken? Liefst voor de middag?

Groetjes en alvast bedankt,

Denise

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zover ik begrepen heb zit er levenslag garantie op pomp, ook na recall

dus pomp kan dus kosteloos vervangen worden, maar wel uurloon betalen (dealer) dus kan alsnog een dure reparatie zijn/worden

het simpelste is even naar een dealer bellen..

ABS er uit kan ook goed..

Boris voor de onderdelen en Jeeped kan dat wel in zetten

aan de andere kant zou ik die XJ laten staan. en opzoek gaan naar een andere.. zijn zat tekoop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de snelle reacties.

We gaan dan inderdaad maar even verder kijken.

De auto staat in de buurt van een plaats waar we toch vandaag heen moeten dus dat leek me goed te combineren maar een probleemauto zitten we ook niet echt op te wachten.

Nogmaals bedankt,

Groetjes Denise

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo Allemaal,

Ik dacht, ik zal even weten hoe het gegaan is bij Selles.

Nou; Geweldig, helemaal gratis gerepareerd, nieuwe ABS-pomp/rembekrachtiger en ik heb helemaal niets betaald.

En als ie weer stuk gaat repareren/vervangen ze weer kosteloos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

ik heb een cherokee 4.o ho limited uit 91, en ook bij mij is de abs pomp kapot gegaan. continue brommen en bij starten geen remdruk.

Vandaag in eindhoven geweest bij de jeepdealer, om te bekijken of ze de recall moesten uitvoeren. Nu staat deze nog open maar ze zeggen dat ik eerst een aantal zaken moet laten maken (op eigen kosten) voordat ze der recall (die dus wel open staat).

Dit waren de foutmeldingen:

- unregnised fault (ox51)

- RF wheel sp sensor contiuty

- low accumulator fault

Hier moest dus (volgens protocol) eerst naar gekeken worden om uit te sluiten of het wel de pomp is.

Nu las ik eerder in deze discussie dat de pomp in rotterdam wel vervangen was zonder dat er verder iets gemaakt is.

Volgens eindhoven moest er volgens de standaarden gewerkt worden, maar mocht hun printjes niet meenemen????

Na de uitleg over de foutmeldingen stond mijn auto al draaiend op straat te wachten terwijl ik nog gewoon binnen stond, niet echt welkom naar mijn idee?

kan iemand me zeggen of ik ben belazerd of hebben ze gelijk?

mvg Sjaron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...