Spring naar bijdragen

Aandrijf-/ versnellingsproblemen met GC


NSC
 Share

Recommended Posts

Hi Jeepers,

Vergeef me de niet technische beschrijving van mijn probleem,

ik vlieg Boeings heel Europa door, maar van Jeep-techniek heb ik nog niet veel kaas gegeten. :wacko:

Een jaar geleden heb ik een 2000 GC 3.1 TD gekocht.

Het hele jaar heb ik geen noemenswaardige problemen gehad,

maar sinds kort lijkt het soms alsof de versnellingsbak niet "weet" wanneer naar de juiste versnelling te schakelen.

(En ja het is een automaat dus het ligt niet aan mij.)

Het probleem doet zich niet iedere dag voor.

Soms rijd ik een week terwijl er niks aan de hand is. :D

Maar andere dagen sta ik op het punt ;) te worden.

Als ik dan bijvoorbeeld in de file rijd à 50-60 km per uur en de file is opgelost en ik wil versnellen, kan ik plankgas geven. De toerenteller blijft gewoon op 2000 RPM's staan en de auto versnelt niet. Je hoort de RPM's ook niet oplopen. Na een aantal seconden lopen de RPM's heeeeeel langzaam op en dan heel begint de auto langzaam te versnellen. Totdat hij opeens "pakt" en ik met een rotgang accelereer.

Bij de GIVA dealer in Rotterdam hebben ze het euvel niet kunnen vinden.

Hun computer heeft de systemen uitgelezen maar ze weten niet wat het is.

Ze opperden dat het wellicht de TPS (Throttle Position Sensor) is, maar tijdens een computer-uitlezing bij een andere Jeepgarage in Duitsland zag ik dat de gaspedaal wel degelijk het aantal procenten 0% - 100% aangeeft.

Het lijkt mij dus dat het niet de TPS is.

Misschien de overbrenging van de TPS naar de gearbox? Of kan dat niet?

Vorige week in Duitsland was het zelfs zo erg dat ik niet harder dan 40km/hr op de snelweg kon rijden terwijl ik het gaspedaal op de plank had. De versnelling aarzelde soms. Je voelde hem heen en weer schokken tussen de gears, maar hij had geen "grip". De dag erna toen ik bij de garage langs ging was er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht en reed mijn Jeep als een zonnetje.

Ik heb de transmissievloeistof laten bijvullen in de hoop dat dat het was, maar het ging vier dagen goed en toen ik naar huis reed had ik weer problemen.

Het schijnt geen verschil te maken of de moter warm of koud is.

Ik hoop dat jullie mij in de juiste richting kunnen sturen.

Het moment van totale hopeloosheid begint met rappe schreden te naderen.

Als jullie meer info nodig hebben... hoor ik het graag.

Groeten,

Jesse

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij keuze zou ook de TPS zijn.. als het de versnellingsbak zou zijn maakt de motor wel gewoon zijn toeren als je het gas in trapt.

Een sensor is niet bepaald high-tech, het is geen microchip.

Laat ik het zo zeggen: een falende sensor kan ook wel eens een goeie week hebben.;)

Ik vind het vreemd dat ze die TPS niet (bij twijfel dus) vervangen hebben.

Het uitlezen gaf weinig of niks aan, waarschijnlijk omdat de sensor op dat moment goed werkte?

één ding is wel vreemd, als het goed is krijg je een 'check engine' lampje op het moment dat de TPS problemen geeft.

Brandstof probleem dan?

... maar dan zou je ook vaker problemen hebben met starten bijvoorbeeld.

Als hij altijd goed start/stationair draait, lijkt me dat uitgesloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lijkt hier op?

denk het niet want ik hoor je niet over waarschuwingslampjes.

enig idee of er wel foutcodes waren?

anders zelf proberen

Retrieving codes:

Turn the ignition key until the digital odometer displays, repeat three times in succession and then back to "On" (On/Off, On/Off, On/Off, On). At the fourth "On" the odometer will be replaced with codes. If no codes are present then "Done" will appear.

op 1 of andere manier lukt het niet bij iedere WJ

hier zijn de codes klik

lukt het niet om codes zelf uit te lezen

kan je een reset proberen

accu los

10 min. wachten de plus en de min kabel tegen elkaar houden

en klaar... nadeel is dat de dealer ook geen codes meer kan lezen (totdat er weer nieuwe problemen zijn natuurlijk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze hebben de TPS niet vervangen omdat het volgens opgave van GIVA Rotterdam €480 zou kosten en ze niet zeker wisten dat dat het probleem was.

Is dat een normale prijs voor de TPS?

Deze week maar even vragen wat het in Duitsland kost omde TPS te vervangen.

Het "check engine" lampje werkt gewoon als hij de test tijdens het starten uitvoert en gaat niet branden als ik problemen heb.

Motor start gewoon en draait stationair.

Er zijn bij het uitlezen zowel in Duitsland als bij GIVA RTM geen foutcodes naar voren gekomen.

Net de "on/off on/off"test gedaan en ik krijg gewoon "done" te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Testgereden met de monteur en de computer aangesloten.

De TPS schijnt gewoon te werken.

De computer geeft geen fouten aan terwijl de problemen overduidelijk aanwezig zijn.

Maar volgens de monteur is het misschien de Turbo.

Iemand daar ervaring mee?

Ze gaan in ieder geval de importeur erover bellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben gereden met de computer aangesloten.

Alle waarden waren normaal, geen foutmeldingen.

Het enige vreemde was dat de turbo geen waarden aangaf op de computer.

Dit schijnt echter wel bij meer voertuigen voor te komen.

Maar kan natuurlijk ook een teken zijn van een vastzittende turbo.

Vandaag heb ik heel even met de monteur gesproken.

Zodra hij wat van de importeur heeft gehoord laat hij het me weten.

We wachten af.. :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt toch ook heel bekend voor.

Had even niet door dat het om een diesel ging

Heb nl. hetzelfde gehad met mijn mercedes en volkswagen.

Deze hadden dezelfde motorische klachten.

Bleek dus aan de LMM te liggen.

@Willebrand.

De de LMM van Mercedes (PIERBURG)is betrouwbaarder maar geeft geen meer trekkracht.

Is trouwens wel stukken goedkoper.

Weet niet of deze ook in de VM motoren gebruikt worden.

Uitlezen van de LMM zal hier in dit geval moelijk gaan als de turbo geen waarden aangeeft.

Turbodruk heeft rechtstreeks verband met de lmm-waardes...

EDIT.

Als de LMM niet goed is wordt er ook niet genoeg turbodruk opgebouwd.

Of verloop van turbodruk is niet goed.

Beide zijn volgens mij al rijdend uit te lezen met de computer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt toch ook heel bekend voor.

Had even niet door dat het om een diesel ging

Heb nl. hetzelfde gehad met mijn mercedes en volkswagen.

Deze hadden dezelfde motorische klachten.

Bleek dus aan de LMM te liggen.

@Willebrand.

De de LMM van Mercedes (PIERBURG)is betrouwbaarder maar geeft geen meer trekkracht.

Is trouwens wel stukken goedkoper.

ik hoor van mensen dat er toch merkbaar verschil zit tussen deze merken.

kan ook psychisch zijn:unsure:

Weet niet of deze ook in de VM motoren gebruikt worden.

Uitlezen van de LMM zal hier in dit geval moelijk gaan als de turbo geen waarden aangeeft.

Turbodruk heeft rechtstreeks verband met de lmm-waardes...

EDIT.

Als de LMM niet goed is wordt er ook niet genoeg turbodruk opgebouwd.

Of verloop van turbodruk is niet goed.

Beide zijn volgens mij al rijdend uit te lezen met de computer.

dan zal de turbo idd wel vast zitten, ben benieuwd.

mercedes ??

ja ja, de laatste jaren zijn de diesel motoren bij jeep van mercedes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens de garage zou een defecte LMM ook een foutindicatie moeten geven.

En de computer geeft helemaal geen foutcodes aan.

Helaas moet ik vanavond met mijn auto naar Duitsland t/m woensdag, dus ik kan pas volgende week verder werken om het probleem op te lossen.

Ik hoop maar dat de auto geen kuren gaat vertonen onderweg.. pffff.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Smartlap viewpost.gif

mercedes ??

ja ja, de laatste jaren zijn de diesel motoren bij jeep van mercedesVandaag 15:13

Dit is een 3.1 TD. Die is van VM Motori.(Italiaanse fabrikant)

Later (2002)zijn ze overgestapt op Mercedes (2.7 CRD) Deze ligt ook in de ML.

NSCVolgens de garage zou een defecte LMM ook een foutindicatie moeten geven.

En de computer geeft helemaal geen foutcodes aan.

Defecte LMM geeft volgens mij geen foutcode.

Computer leest alleen maar te lage waarden.

Als deze waarde te laag is wordt er ook geen druk opgebouwd.

Het ene verklaard het andere.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben net aangekomen op mijn werk in Duitsland.

Onderweg gelukkig de snelheid er redelijk op kunnen houden.

Maar als ik van langzaam rijden wilde accelereren... ontbreekt de "power" gewoon. Turbo?

Ik heb maandagmiddag een afspraak met een Jeep garage hier, om de filter voor de versnellingsbak te laten vervangen. Misschien kan hij ook meteen die turbo en LMM bekijken.

De software op de computer bij de dealer in Rotterdam schijnt nieuw te zijn en als nadeel te hebben dat hij niet alle waarden weergeeft. Nu is de optie om de oude meetsoftware op de computer te zetten en dan opnieuw een meting te doen.

Pff..... heb ik weer, zo'n speciaal geval.

Waarom niet gewoon een lekke band ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach,

Het blijft moelijk op een forum in dit soort gevallen om te zeggen wat de oorzaak kan zijn.

Je kunt de LMM ook zelf testen. Trek de stekker er af en ga en stukje rijden.

Als je dan nog hetzelfde probleem hebt, zou het de LMM kunnen zijn.

Kan ook nog gewoon ergens een lekke aansluiting zijn waardoor de turbodruk verdwijnt.

We wachten het wel af wat de dealer zegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Smartlap viewpost.gif

mercedes ??

ja ja, de laatste jaren zijn de diesel motoren bij jeep van mercedesVandaag 15:13

Dit is een 3.1 TD. Die is van VM Motori.(Italiaanse fabrikant)

Later (2002)zijn ze overgestapt op Mercedes (2.7 CRD) Deze ligt ook in de ML.

aah, o.k. weer wat geleerd.........mooi he zo'n forum ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay..

Vandaag mijn auto weer opgehaald bij de Duitse garage.

Olie en filter van de automatische versnellingsbak laten verversen.

Verder gevraagd over mogelijke oorzaak van het probleem:

- turbo?

- LMM?

Volgens de chef werkplaats heeft deze motor, de VM, geen LMM en zou de turbo het probleem niet moeten zijn.

Hij had het over een mogelijk probleem met de Dieselpomp, of de electronische aansturing van de dieselpomp. Hmmm...

Morgen rijd ik weer terug naar Rotterdam. Even kijken hoe hij rijdt en dan donderdag langs de dealer in RTM.

The story continues..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo'n zelfde soort probleem heb ik gehad met mijn oude 4.0.

Hier bleef de versnelling soms hangen in 3 of D. Bij de dealer (2) geweest die met alle computers niets konden vinden, alleen hun prijslijst voor een nieuw/ruilbak a 3000 Euries.

Gelukkig voor mijn kwam ik iemand tegen die mij attendeerde op een versnellingsbakrevisiebedrijf (mooi scabbelwoord). Daar met Jeepie heen gegaan en tot mij stomme verbazing wisten ze me binnen 15 minuten te vertellen dan e.o.a. drukregelaar (Govenor?)chip in de bak zelf niet naar behoren functioneerde. Konden hem wel repareren voor 230 Euries. Daarna nooit meer een probleem mee gehad.

Je begrijpt dat ik de rekeningen van de dealers nooit betaald heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit nu weer even voor mijn werk in Duitsland.

Volgende week weer in Rotterdam naar de dealer.

Onderweg hier naartoe toch nog even problemen gehad, maar daarna niet echt noemenswaardig. Waarschijnlijk omdat ik een redelijk constante snelheid kon rijden.

De olie en filter verversing van de automaat heeft het probleem dus niet opgelost. Het lijkt alleen wél alsof het een klein beetje verbeterd is.

De GIVA JEEP- dealer in Rotterdam wil nu de Turbodruk gaan testen om te kijken of het misschien daar aan ligt.

Klinkt mij wel logisch in de oren, maar ja wat weet ik er nu van. :wacko:

Lage snelheid = geen problemen,

maar zodra ik vermogen nodig heb, om bijv. in te halen, is het vermogen niet of nauwelijks beschikbaar.

Ik hou jullie wel op de hoogte.

Ondertussen blijven alle hints en tips van harte welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Turbo diesel zijn herkenbaar als de turbo in werking gaat dat je een fluittoon hoort.

Is die van jouw wel hoorbaar?

De GIVA JEEP- dealer in Rotterdam wil nu de Turbodruk gaan testen om te kijken of het misschien daar aan ligt.

De wagen is toch al eens aan de computer gehangen?

Turbodruk is ook met de computer uit te lezen. (teminste bij VAG motoren wel)

Is het je misschien ook opgevallen of er meer rook ontwikkeling is?

Roken = te veel inspuiting of te weinig turbodruk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij heeft al meerdere malen aan de computer gehangen maar geeft geen foutmeldingen. De turbodruk gaf geen meetwaarde, maar volgens de dealer geven sommige motoren die niet aan.

De versnellingen schijnen verder goed te werken, alleen "houdt hij in".

Het is zo'n Italiaanse VM motor die erin zit.

En een fluittoon hoor ik inderdaad niet.

Maar is dat ook duidelijk hoorbaar als je op de snelweg zit?

Er is inderdaad wel meer rookontwikkeling.

Maar dat valt alleen erg op bij het starten.

Op de snelweg is dat niet/ nauwelijks te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...