Spring naar bijdragen

Lekkage voorruit


Ab
 Share

Recommended Posts

Onze XJ lekt soms water aan de binnenzijde van de voorruit, meestal bij stilstand, niet met rijden. Van de week eens goed opgelet met wassen, als er water van het dak loopt, komt er een druppeltje boven, aan de binnenzijde naar binnen lopen. Ter plaatse van de lekkage even naar het rubber gekeken, ziet er niet kapot uit.

Nu vraag ik me af, zit de voorruit gelijmd in de body, is het raamrubber alleen een afdichting voor de kier tussen het glas en de body, kan ik deze er met beleid vanaf halen en het raam afkitten waar deze lekt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ab

De voorruit van een xj zit gelijmd.

De kunstof raamlijst kan er zo af.

Waarschijnlijk heb je roestvorming onder je raam aan de dakrand...Je gaat er waarschijnlijk dingen tegenkomen waar je niet echt blij van wordt.....maar misschien valt het mee en is de ruit ooit vervangen en niet goed gelijmd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, k heb een '97-er, het nieuwe "classic" model, met wat rondere hoeken.:whistle:

Heb vanmiddag nog even voorzichtig een hoekje van het rubber opgewipt, de ruit lijkt inderdaad gelijmd te zitten. Volgende week ga ik 'm er probeeren uit te halen, ik zal wel een paar foto's posten....

Alvast bedankt en word vervolgd.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk heb je roestvorming onder je raam aan de dakrand...Je gaat er waarschijnlijk dingen tegenkomen waar je niet echt blij van wordt.....

Ik zie boven mijn voorruit een paar kleine bubbeltjes onder de lak zitten. En als ik dan aan mijn ervaringen met een Opel denk weet ik nog dat de werkelijke hoeveelheid roest altijd 10 x zo groot is als het zichtbare deel...

Direct actie ondernemen, of lekker laten zitten zolang er nog niets lekt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben

Roest lekker laten zitten lijkt me geen goed idee: Kaal maken en behandelen...

Dat idee had ik dus ook al. Maar nu is de vraag wat ik ga aantreffen, en hoe ik het ooit een beetje netjes kan afwerken.

Ik heb zo'n voorgevoel dat ik dankzij die paar kleine bobbeltjes straks een Cherokee Cabrio heb.

Mensen die ooit een oudere opel hebben gehad kennen het wel. Dan zie j eeen klein plekje op je wielkast, maar om alle roest weg te schuren ben je gewoon je hele wielkast kwijt, omdat alles verroest blijkt te zijn.

Nu weet ik dat ze in de scheepsbouw en bruggenbouw met zgn "opofferingsmetalen" werken. Daar lassen ze makkelijk oxiderende metalen blokken (vaak aluminium) op het frame. Pas als het opofferingsmetaal is weggeroest dan gaat het schip roesten.

Nu vraag ik me af of het zin heeft om een opofferingsmetaal aan je jeep te lassen om zo het roesten tegen te gaan...

edit:

zie ook hier over de toepassing en werking van offermetalen: KLIK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben

Dat is een prima plan.....moet je alleen je cherokee in een bak met (zout water) laten staan.

Maar zonder dollen...nu kan je de roest nog prima behandelen (schuren , roestomvormer en weer verven...) Als je te lang wacht wordt het een aardig project.

overigens kan roest onder je voorruit je raam loswerken.

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Vandaag die lekkage eens beetgepakt.

Nu blijkt, het raamrubber wordt om het raam heen gelegd en daarna met het raam mee gelijmd. Het dient alleen als afdichting van de kier tussen glas en plaatwerk. Eenmaal losgetrokken kan het er niet meer op de orginele manier in. De lekkage zit dus bij de verlijming van de ruit met de body.

Omdat ik geen zin heb om de ruit eruit te halen, een oplossing verzonnen.....

Alles goed schoongemaakt, oude kit van eerdere reparaties eruit gepeuterd, prut met de luchtspuit eruitgespoten en ontvet. Het rubber aangepast, het binnenste lipje van het raamrubber (wat onder het glas gaat) heb ik erafgesneden. Daarna met ruim gebruik van zwarte kit er weer ingelegd,afgestoken en randjes schoongemaakt met was benzine.

Hopelijk is dit afdoende, het ziet er wel weer netjes uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...