Spring naar bijdragen

Dynamo van XJ LO


rpieters
 Share

Recommended Posts

Beste Jeepers,

Ik heb een XJ uit 1990 (Low Output).

Gisteren stond ik helaas stil aan de kant van de weg.

De auto kreeg geen spanning meer en sloeg daardoor af.

Binnen enkele minuten was er een andere XJ rijder die langs kwam en heeft geholpen.

Startkabels er tussen starten en draaien, kabels los en dan was het weer over.

Auto maar even laten staan en vriendin gevraagd om mij op te pikken.

Gisteren nog even een nieuwe accu gehaald en geplaatst, daarmee loopt de XJ weer.

Maar de accu wordt niet bijgeladen.

Ik ben nu bezig om te zoeken naar de Dynamo, ik verwacht namelijk dat hier iest mis is. De spanning wordt na het starten niet 13 a 14 volt zoals in de handleiding staat, maar blijft 12 volt.

Ik heb al nagekeken of de massa goed is, dit lijkt goed er raakt geen spanning verloren richting massa.

Nu is mijn vraag of iemand tips heeft hoe ik de Dynamo kan verwijdere bij een Low Output en waar ik dit ding vind.

Ik heb wel een handleiding, maar deze is van een High Output en de Dynamo schijnt daarbij anders te zijn.

Naar mijn idee zit de dynamo ergens onder de airco pomp naast de accu (schuin rechts onder).

Als iemand een digitale handleiding heeft van een XJ LO dan ben ik ook zeker geinteresseerd.

Ik hoop dat iemand kan helpen.

Groetjes en alvast bedankt.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De dynamo van een HO is inderdaad anders, en niet uit te wisselen.

Bij een "LO" heeft de dynamo een ingebouwde spanningsregelaar, maar bij een HO zit die regeling in de PCM ( motormanagement)

Een FSM heb ik digitaal voor je:

-klik-

Deze is wel van een '88er, maar daar zal weinig verschil tussen zitten.

Overigens wordt de dynamo in de FSM "Altenator" genoemd... 't Is maar dat je het weet. :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Gisteren even wat bekeken rondom de massa en de bedrading.

Dit is allemaal goed.

Ben er ondertussen ook achter waar de dynamo zit en hoe deze er af moet.

Ik ben echter nog op zoek hoe ik de multiriem kan ontspannen, ik kan geen spanrol vinden.

Moet ik één van de poelies los schroeven of is er een andere manier?

Alvast bedankt.

MVG Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Robin,

Leuk dat je het forum ook hebt gevonden! Wel jammer dat je probleem nog niet is verholpen. Ik hoop dat het met de hulp van de forumleden uiteindelijk wel lukt. Laat maar even weten als ik nog iets kan doen!

Heb je de sleepkabel nog nodig gehad? In ieder geval nog bedankt voor de "Kanonnen", die komen vast goed terecht!

Groet,

Elmar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Elmar,

Best handig zo'n forum, nu weet ik in ieder geval de Dynamo te vinden.

De sleepkabel heb ik niet nodig gehad, ik heb er een nieuwe accu in gezet en daar kan ik mee rijden tot deze leeg is.

De auto doet het dus wel, maar ik moet de accu om de twee dagen opladen :-)

Van de week de Dynamo er maar even uit halen en kijken of deze nog te redden is, anders ga ik hem van het weekend maar even vervangen.

Wat betreft de Kanonnen, voor wat hoort wat....

Groeten,

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Iedereen nog bedankt voor de tips en ondersteuning.

Vorige week de dyamo er af gehaald om te kijken of ik bij de koolborstels kon komen om te kijken of deze op waren.

Was wat lastig en ik had de auto van de week nog nodig, dus de boel er maar weer op gezet en om de twee dagen opladen :-)

Begin van de week bij Cherokeeparts.nl een tweedehands accu gekocht en die kwam gisteren binnen.

Net er op gezet (uurtje werk) en hij geeft weer netjes iets meer dan 14 volt aan. Lijkt dus opgelost.

Nu ga ik de oude dynamo maar eens uit elkaar halen en kijken of ik kan achterhalen wat er mee aan de hand is.

Groet Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen nog bedankt voor de tips en ondersteuning.

Vorige week de dyamo er af gehaald om te kijken of ik bij de koolborstels kon komen om te kijken of deze op waren.

Was wat lastig en ik had de auto van de week nog nodig, dus de boel er maar weer op gezet en om de twee dagen opladen :-)

Begin van de week bij Cherokeeparts.nl een tweedehands accu gekocht en die kwam gisteren binnen.

Net er op gezet (uurtje werk) en hij geeft weer netjes iets meer dan 14 volt aan. Lijkt dus opgelost.

Nu ga ik de oude dynamo maar eens uit elkaar halen en kijken of ik kan achterhalen wat er mee aan de hand is.

Groet Robin

het zijn vaak de koolborstels

even een paar nieuwe halen er in solderen en klaar

kunt ook nieuw setje kopen compleet is iets duurder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...