Spring naar bijdragen

Schakelproblemen....


Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een GC 5.9 uit 1998 en t volgende is het probleem...

Hij schakeld niet erg consequent...wat ik daarmee bedoel is:

Als ik vol gas wegrijd trekt hij de ene keer op alsof hij in de twee staat en de andere keer wielspinnend....soms als ik 120 rijd en vol gas geeft schakeld hij maximaal terug maar soms ook gewoon niet....

behalve dat is het ook zo dat hij bij constante snelheid zelf eens een versnelling hoger of lager gaat terwijl dit niet logisch is, alsof hij zich vergist zeg maar. Hij tikt zelfs af en toe de begrenzer aan?!

Nu is het zo dat de kickdown kabel kapot is (het aansluitblokje is gebroken en dit is tijdelijk gemaakt met een tiewrap) dus de afstelling daarvan is niet optimaal maar kan er verder nog iets zijn met bv. vervuilde sensors o.i.d.?

Hij schakeld an sich prima, motorisch loopt hij super maar dit wisselvallige schakelgedrag verpest het rijplezier een beetje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de kickdowncable ff losgekoppeld en hij schakeld nu zoooooo soepel en voorspelbaar :worshippy:

Toegegeven, het rijd wel rustiger en de acceleratie is beduidend minder maar wie weet laat ik m er wel af want het rijd als een limo nu!

vast ook beter voor de aandrijflijn!

Laat hem er niet te lang af.. is beslist niet goed voor de automaat. Veel te veel warmte in de koppelomvormer.

Begin eens met het oliepijl in de bak. Meten met warme, draaiende motor, met de automaat in de stand "N".

Olie moet mooi rood zijn, en niet bruin of zwart, en niet stinken.

Kijk ook eens naar de VSS (Vehicle Speed Sensor) op het staartstuk van de automaat, en eventueel naar de pressure transducer/solenoid combo in de bak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat hem er niet te lang af.. is beslist niet goed voor de automaat. Veel te veel warmte in de koppelomvormer.

Onzin volgens mij, die kick-down is er alleen maar om geforceerd mee terug te schakelen. Voor de rest zoekt de automaat het echt zelf wel uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onzin volgens mij, die kick-down is er alleen maar om geforceerd mee terug te schakelen. Voor de rest zoekt de automaat het echt zelf wel uit.

De kickdown kabel is eigenlijk de "throttle valve cable" en vertelt de automaat hoever je het gaspedaal indrukt. Samen met het toerental van de motor bepaald dit het schakelgedrag van de automaat.

De FSM zegt hierover:

THROTTLE VALVE CABLE

Transmission throttle valve cable adjustment is extremely important to proper operation. This adjustment positions the throttle valve, which controls shift speed, quality, and part-throttle downshift sensitivity. If cable setting is too loose, early shifts and slippage between shifts may occur. If the setting is too tight,shifts may be delayed and part-throttle downshifts may be very sensitive.

Goed afstellen is dus belangrijk. Verkeerd afstellen veroorzaakt slippende transmissies en warmte, en daarmee versleten clutchpacks en verbrande olie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met excuses, maar ik had ooit een tekening gezien waarin sprake was van een throttle valve cable zowel als van een accelerator cable.

Gedeeltelijk heb ik dus wel gelijk, want er staat in de kleine lettertjes dat het alleen de 1993 modellen betreft. Voor latere bakken staat de accelerator cabel wel op de tekening, maar in stippellijntjes, dus kennelijk vanaf 1994 vervallen.:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gedeeltelijk heb ik dus wel gelijk,

Niet mee eens...

De modellen zonder kickdown kabel hebben wel een extra aansluiting op de tps sensor die elektronisch de kickdown regelt...hoe dan ook blijft er een terugkoppeling van de gasklep naar de automaat.

Zonder deze terugkoppeling schakelt de bak veel te snel naar de hoogste versnelling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JeePee, we zijn het er toch wel over eens dat de 1993 modellen een uitzondering vormen? Die hebben nl twee kabels, eentje voor de throttle en eentje voor de kick-down.

Voor de rest kan ik het er gerust mee eens zijn dat die throttle kabel er echt wel moet zitten! Ik dacht in eerste instantie alleen maar, dat alle modellen een aparte kick-down kabel hadden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...
De kickdown kabel is eigenlijk de "throttle valve cable" en vertelt de automaat hoever je het gaspedaal indrukt. Samen met het toerental van de motor bepaald dit het schakelgedrag van de automaat.

De FSM zegt hierover:

THROTTLE VALVE CABLE

Transmission throttle valve cable adjustment is extremely important to proper operation. This adjustment positions the throttle valve, which controls shift speed, quality, and part-throttle downshift sensitivity. If cable setting is too loose, early shifts and slippage between shifts may occur. If the setting is too tight,shifts may be delayed and part-throttle downshifts may be very sensitive.

Goed afstellen is dus belangrijk. Verkeerd afstellen veroorzaakt slippende transmissies en warmte, en daarmee versleten clutchpacks en verbrande olie.

Ik was wat in het forum aan het zoeken en kwam bovenstaande quote tegen. Hoe weet je nu dat de kabel juist is afgesteld. Zijn er richtlijnen voor de schakelmomenten of iets dergelijks? Of moet dat op "gevoel"?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...