Spring naar bijdragen

Vreemde geluiden achteras


Recommended Posts

Halo Lezers,

Ik ben sinds kort trotse bezitter van een Jeep Grand Cherokee Limited LX 5.9.

Als ik met deze auto de bocht om gaat dan maakt de auto aan de achterkant een rubberachtig vringend geluid.

De automaat staat dan gewoon in de D stand, en tussenbak staat dan gewoon in de stand all time verder staat op het plaatje dat hij is uitgerust met Quadra Trac, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.

Ik heb ook het olie peil van het differtieel huis gecontroleerd en deze is keurig op peil.

Misschien een beetje simpele opmerking maar de handrem staat er niet op.

Wie kan mij iets meer vertellen hierover

Mvgr.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zitten normaliter 2 metalen tag's onder de bouten waarmee het diff wordt dicht geschroefd.

1 groot tag met ratio en part nr.

en 1 kleinere met de tekst "USE LIMITED SLIP DIFF LUBE ONLY"

Dit is echter geen keiharde garantie, zijn immers losse plaatjes welke ook makkelijk vergeten kunnen zijn.

Suc7

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben eens even onder de auto gekropen.

Op het differentieel zat 1 plaatje de grote met een aantal nummers erop.

Op de eerste regel staat 52111999 AA LS

Op de tweede regel staat 3,73 606046-1

LS zou natuurlijk kunnen aanduiden Limeted slip

en 3,73 de tandwiel verhouding, overbrenging.

Wat de rest inhoud is mij nog niet duidelijk maar dit zal wel een soort type nummer of serie nummer zijn.

Zo komen we steeds verder

Mvgr.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij eindigd hij ook met LS echter wel een ander nummer en ik weet zeker dat ik een slip diff heb.

Wat voor kleur is je diff olie?

De olie verversen, kun je het van binnen zien om het zeker te weten en dan natuurlijk ook een "dope" toevoegen.

Baat het niet schaadt het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De olie is bruin van kleur en is heel dun, ik denk dat eerst maar eens even inderdaad die olie moet verversen met de LS dope.

Hij is keurig tot aan de vulopening gevuld.

Het lijkt wel een beetje op automaat olie alleen hij ruikt wat scherper beetje als versnellingsbak olie.

Maar ja welke olie en dope en hoeveel gaat erin? Ik denk dat ik deze het beste bij de Jeep dealer kan halen voor de hoofdprijs.

Mvgr.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Peter6509@Jul 23 2004, 21:51

De olie is bruin van kleur en is heel dun, ik denk dat eerst maar eens even inderdaad die olie moet verversen met de LS dope.

Hij is keurig tot aan de vulopening gevuld.

Het lijkt wel een beetje op automaat olie alleen hij ruikt wat scherper beetje als versnellingsbak olie.

Maar ja welke olie en dope en hoeveel gaat erin? Ik denk dat ik deze het beste bij de Jeep dealer kan halen voor de hoofdprijs.

Mvgr.

Peter

<div align="right">

er moet gewone versnellingsbak olie in, met een LS additief. ik denk dat het rond de 4 liter was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vanmorgen bij de Jeep dealer geweest en nieuwe olie gehaald en additief, zojuist heb ik de olie eruit gelaten en deze was alles behalve geel het ziet er sterk vervuilt uit.

Er blijkt bij de Quadra trac een speciaal borg penntje in te zitten deze vervangen zij ook bij een olie wissel, en dat doe ik dus ook maar, hij kost geloof ik 7 euro dus daar hoef je het niet voor te laten.

Volgens mij zitten er namelijk een aantal frixie platen in een soort koppelings platen. Deze zijn voor de limited slip volgens het boek noemen ze dit een Trac-lok differential.

Deze olie moet elke 40.000 Km vervangen worden volgens de dealer, want hij verliest op een gegeven moment de werking, en dit geeft deze geluiden aan de achterkant bij het om de bocht doorgaan.

Zo en nu ga ik hem maar snel weer dicht maken en afvullen.

Mvgr.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb goed nieuws door het vervangen van de olie met additief voor de sper diff is het vreemde geluid compleet uit de achteras verdwenen.

Het blijkt wel weer dat het tijdig vervangen van de olie een belangrijke zaak is elke 40.000 Km volgens de Jeep dealer, als je er te lang mee doorrijd dan gaat het meer kosten dan een paar vaatjes olie.

Ik vertel mijn reactie nu pas omdat ik er eerst een uitgebeide test mee wilde maken om er zeker van te zijn dat het echt weg was.

Bij mij kwam het geluid alleen maar als de auto een tijd gereden had, en dan ook alleen bij het maken van scherpe bochten.

Ik wardeer het zeer dat er zoveel reacties op het forum kwamen aan de hand van mijn vraag en zal dan ook zeker in de toekomst proberen vragen te beantwoorden van mede forum gebruikers.

Mochten er nog vragen opmerkingen of reacties zijn dan zie ik ze wel.

Mvgr.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...