The Kick Geplaatst June 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2007 Het euvel (merkbaar tijdens het rijden op verharde weg): Als ik gas geef, trekt de Jeep naar links. Als ik m’n gas loslaat, trekt hij naar rechts. Is nogal lastig op de snelweg: met gas geven en loslaten, dan niet vergeten om direct tegen te sturen. De Jeep trekt niet naar links of rechts tijdens constante snelheid en ook niet tijdens het remmen. Heb geen overmatige speling op draaiende delen. Motor- en baksteunen zijn oke. Assen zitten goed vast. Heb een 4” veren-lift met standaard pitman arm (oorzaak ???). Heb er met diverse CJ-rijders over gesproken, maar heb nog geen duidelijk antwoord op het probleem gekregen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst June 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2007 :lol:volgens mijn vrouw heeft mijn jeep precies hetzelfde ik ben er schijnbaar al aan gewend, die van mij heeft dan ook geen panhardstang en stabistang meer, daar zal het dan wel aan liggen ik weet niet of er bij jouw een panhard stang zit maar dan zou je kunnen kijken waar die bij de as vast zit misschien los is gegaan?, dit gebeurt vrij vaak Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst June 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2007 heb je een locker in de achteras? Dat is ook een karakteristiek van een 'fulltime' locker Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst June 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2007 heb je een locker in de achteras?Dat is ook een karakteristiek van een 'fulltime' locker Nee Ron, geen locker. Zou er achter dan iets kunnen blokkeren? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst June 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2007 Nee Ron, geen locker. Zou er achter dan iets kunnen blokkeren? heb je de Ubolts gecontroleerd (of de veren hangers). Misschien dat er speling op zit en daardoor het 'fishtail' effekt optreedt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst June 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2007 heb je de Ubolts gecontroleerd (of de veren hangers). Misschien dat er speling op zit en daardoor het 'fishtail' effekt optreedt? Ron, zoals ik in m'n eerste post schreef zit er niets los. Alles is uitvoerig gecontroleerd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst June 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2007 Ron, zoals ik in m'n eerste post schreef zit er niets los. Alles is uitvoerig gecontroleerd. ook de centering pin van de bladveren gekontroleerd? Dat was onlangs op een van de trails alhier nog een probleem. De Jeep had ook kuren op de achteras en we konden ook niets los of gebroken vinden, toen bleek de centering pin verdwenen te zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst June 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2007 ook de centering pin van de bladveren gekontroleerd?Dat was onlangs op een van de trails alhier nog een probleem. De Jeep had ook kuren op de achteras en we konden ook niets los of gebroken vinden, toen bleek de centering pin verdwenen te zijn Je bedoeld de pin die de veren z'n de plaats aan de as houdt? Dat zit oke, ook de wiggen. Blijft het vreemd dat dit alleen gebeurd met gas geven en loslaten en dus niet met remmen. M'n eerste gedachte was: motorsteun of versnellingsbaksteun. Maar die zijn ook in orde. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst June 18, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2007 Het enigste wat ik kan verzinnen dat als je optrekt hij voor iets uit de veren komt en dus aan de stuurstang trekt en bij afremmen duikt dus de stang duwt ...verklaart het links recht verhaal... Hij zou het dus ook bij licht remmen moeten doen ..of je remvertraging is stomtoevallig scheef die het weer compenseerd. Je zou het kunnen testen door hem iets op te krikken en blokken hout tussen de veren en je stootrubber te plaatsen...uiteraard wel een vlakke weg zoeken want je veerweg is dan 0 en klappen komen hard aan dan. Zou zelf zeker de dropped pitmanarm nemen bij een 4" verhoging. Groeten Glenn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst June 18, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2007 Ik heb zoiets gehad met een remcylinder die niet goed terug ging maar ging niet de andere kant op met remmen. Klinkt inderdaad meer pitman arm achtig. Zit ie er recht op Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst June 18, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2007 Het ligt niet aan het remsysteem of de vering. Nadat ik de remmen goed had afgesteld, heb ik een remtest gedaan en de Jeep week niet noemenswaardig af. Heb wel eens gemerkt als ik stapvoets rijd en scherp moet sturen (bijvoorbeeld op een parkeerplaats), er een piepend geluid van een van de achter banden kwam. Dit zou betekenen dat er in het diff iets blokeerd, terwijl er geen locker in zit. Het euvel moet dus in het achterste diff gezocht worden. Heb hierover met Jos Reuling contact gehad en we zijn tot de conclusie gekomen dat het 'slecht gesteld' is met de tandwielen in het diff, hier en daar een stukje eraf. Die zullen dus vervangen moeten worden. Op mijn planning voor een later stadium stond o.a. een andere R&P, dit zal dus nu vervroegd gaan gebeuren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 18, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2007 hmm... bij rechtuit wegrijden staan die tandwielen anders gewoon stil... Ik denk eerder aan wat anders... als je optrekt, kan de auto wat om z'n legteas draaien. (door het koppel dat de motor aan de aandrijfas afgeeft) Als de auto daardoor aan één kant uit de veren gedrukt wordt, verplaatst de as zich iets in de lengterichting, aan de andere kant van de auto gebeurt dat precies andersom. ( wielbasis wordt dus aan één kant korter en aan één kant langer,de as staat dan dus "scheef" onder de auto wat het "sturen" verklaard!) Bij standaard veren heb je daar geen last van: die zijn immers in rust "plat" en wanneer de linker veer ingedrukt wordt en de rechter uitgeveerd, blijft de asverplaatsing aan beide kanten gelijk. bij "bolle" veren is dat héél anders! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 18, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2007 hmm... bij rechtuit wegrijden staan die tandwielen anders gewoon stil...Ik denk eerder aan wat anders... als je optrekt, kan de auto wat om z'n legteas draaien. (door het koppel dat de motor aan de aandrijfas afgeeft) Als de auto daardoor aan één kant uit de veren gedrukt wordt, verplaatst de as zich iets in de lengterichting, aan de andere kant van de auto gebeurt dat precies andersom. ( wielbasis wordt dus aan één kant korter en aan één kant langer,de as staat dan dus "scheef" onder de auto wat het "sturen" verklaard!) Bij standaard veren heb je daar geen last van: die zijn immers in rust "plat" en wanneer de linker veer ingedrukt wordt en de rechter uitgeveerd, blijft de asverplaatsing aan beide kanten gelijk. bij "bolle" veren is dat héél anders! Lijkt me heel waarschijnlijk...... met de optie van Glenn is dit goed te controleren. Diffdeksel er al van afgehaald en tanden bekeken? Had overgens de zelfde klachten met onze eerste CJ7 (zwaar gelift, met 350 V8 op 35ers) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst June 18, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2007 Deze opties zijn zeker de moeite waard om eens te onderzoeken. Heb echter pas as weekend tijd om naar m'n garage te gaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst June 22, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 22, 2007 Vanmiddag de deksel er af gehaald en alles ziet er prima uit. Niks beschadigd en geen slijpsel of stukjes metaal gevonden (alleen een paar korreltjes zand). Wordt vervolgd ........ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst June 23, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2007 dropped pitman arm Ik heb een 4" verenlift en een dropped pitman arm met een verzet van 2". De stuurstang loopt nu NIET horizontaal naar het rechter wiel. Hoort dit WEL en heb ik dus een langere pitman arm nodig ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst June 23, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2007 Echt horizontaal hoeft ook niet, maar wel het mooiste geeft het minste effect bij in en uit veren. Bij de meeste loopt hij wel iets omhoog naar het stuurhuis toe. Zie foto bij mij loopt hij ook iets omhoog. http://img472.imageshack.us/img472/5456/dsc03722yu9.th.jpg' alt='dsc03722yu9.th.jpg'> Groeten Glenn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst June 23, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2007 Echt horizontaal hoeft ook niet, maar wel het mooiste geeft het minste effect bij in en uit veren.Bij de meeste loopt hij wel iets omhoog naar het stuurhuis toe. Zie foto bij mij loopt hij ook iets omhoog. http://img472.imageshack.us/img472/5456/dsc03722yu9.th.jpg' alt='dsc03722yu9.th.jpg'> Groeten Glenn. Glenn, ik denk dat ie bij mij iets schuiner loopt. Zal er morgen eens een plaatje van schieten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 23, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2007 Bij mij loopt 'ie ook erg schuin, resultaat: Bump steer! Bij remmen en optrekken gaat 'ie kaarsrecht, maar daarbij draait wel het stuur ietwat. Hou je het stuur klemvast, dan zal de auto best iets van z'n lijn afwijken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst June 24, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2007 Glenn, ik denk dat ie bij mij iets schuiner loopt. Zal er morgen eens een plaatje van schieten. Zo te zien iets schuiner dan bij Glenn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst June 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2007 Aardig schuin ja....bij soepele vering zou dat wel merkbaar zijn in zijn weggedrag... Ik zelf zou dat veranderen, de oude pitman ben je zo weer kwijt. Als hij inveert tot horizontaal, schat ik zo dat hij dan toch 1,5 a 2 cm moet wegwerken. Denk ik even op de snelweg...dat je even flink moet remmen.... Succes met loshalen...heb er een eentje af moeten slijpen..die wou echt niet los.. Groeten Glenn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst June 25, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2007 Aardig schuin ja....bij soepele vering zou dat wel merkbaar zijn in zijn weggedrag...Ik zelf zou dat veranderen, de oude pitman ben je zo weer kwijt. Als hij inveert tot horizontaal, schat ik zo dat hij dan toch 1,5 a 2 cm moet wegwerken. Denk ik even op de snelweg...dat je even flink moet remmen.... Succes met loshalen...heb er een eentje af moeten slijpen..die wou echt niet los.. Groeten Glenn Ik zal eens op zoek gaan om m'n 2" dropped arm te vervangen door 4". Dat komt overeen met de lift van de veren en zou dan weer redelijk recht moeten staan. Overigens heb ik met remmen, heb ook een noodstop gedaan, geen probleem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 8, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 8, 2007 Ben een paar weekenden met groot onderhoud bezig geweest. Heb oa het diff gereinigd en de veerbladen recht gezet. Vandaag een proefrit gemaakt en de Jeep trekt NIET meer naar links en rechts. Ik vermoed dat het toch aan de veren heeft gelegen. Maar het kan natuurlijk ook het diff geweest zijn. Gelukkig is het probleem nu opgelost, maar jammer dat ik niet de exacte oorzaak weet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yvan Geplaatst July 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 8, 2007 Fijn dat 't opgelost is. Zou ook niet weten hoe het diff de oorzaak geweest zou kunnen zijn dus hou idd maar op veerbladen :-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.