Spring naar bijdragen

Jeep trekt naar links en rechts


Recommended Posts

Het euvel (merkbaar tijdens het rijden op verharde weg):

Als ik gas geef, trekt de Jeep naar links.

Als ik m’n gas loslaat, trekt hij naar rechts.

Is nogal lastig op de snelweg: met gas geven en loslaten, dan niet vergeten om direct tegen te sturen.

De Jeep trekt niet naar links of rechts tijdens constante snelheid en ook niet tijdens het remmen.

Heb geen overmatige speling op draaiende delen.

Motor- en baksteunen zijn oke.

Assen zitten goed vast.

Heb een 4” veren-lift met standaard pitman arm (oorzaak ???).

Heb er met diverse CJ-rijders over gesproken, maar heb nog geen duidelijk antwoord op het probleem gekregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:lol:volgens mijn vrouw heeft mijn jeep precies hetzelfde ik ben er schijnbaar al aan gewend, die van mij heeft dan ook geen panhardstang en stabistang meer, daar zal het dan wel aan liggen

ik weet niet of er bij jouw een panhard stang zit maar dan zou je kunnen kijken waar die bij de as vast zit misschien los is gegaan?, dit gebeurt vrij vaak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ron, zoals ik in m'n eerste post schreef zit er niets los.

Alles is uitvoerig gecontroleerd.

ook de centering pin van de bladveren gekontroleerd?

Dat was onlangs op een van de trails alhier nog een probleem. De Jeep had ook kuren op de achteras en we konden ook niets los of gebroken vinden, toen bleek de centering pin verdwenen te zijn :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ook de centering pin van de bladveren gekontroleerd?

Dat was onlangs op een van de trails alhier nog een probleem. De Jeep had ook kuren op de achteras en we konden ook niets los of gebroken vinden, toen bleek de centering pin verdwenen te zijn :D

Je bedoeld de pin die de veren z'n de plaats aan de as houdt?

Dat zit oke, ook de wiggen.

Blijft het vreemd dat dit alleen gebeurd met gas geven en loslaten en dus niet met remmen.

M'n eerste gedachte was: motorsteun of versnellingsbaksteun.

Maar die zijn ook in orde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enigste wat ik kan verzinnen dat als je optrekt hij voor iets uit de veren komt en dus aan de stuurstang trekt en bij afremmen duikt dus de stang duwt ...verklaart het links recht verhaal...

Hij zou het dus ook bij licht remmen moeten doen ..of je remvertraging is stomtoevallig scheef die het weer compenseerd.:blink:

Je zou het kunnen testen door hem iets op te krikken en blokken hout tussen de veren en je stootrubber te plaatsen...uiteraard wel een vlakke weg zoeken want je veerweg is dan 0 en klappen komen hard aan dan.

Zou zelf zeker de dropped pitmanarm nemen bij een 4" verhoging.

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ligt niet aan het remsysteem of de vering. Nadat ik de remmen goed had afgesteld, heb ik een remtest gedaan en de Jeep week niet noemenswaardig af.

Heb wel eens gemerkt als ik stapvoets rijd en scherp moet sturen (bijvoorbeeld op een parkeerplaats), er een piepend geluid van een van de achter banden kwam. Dit zou betekenen dat er in het diff iets blokeerd, terwijl er geen locker in zit. Het euvel moet dus in het achterste diff gezocht worden.

Heb hierover met Jos Reuling contact gehad en we zijn tot de conclusie gekomen dat het 'slecht gesteld' is met de tandwielen in het diff, hier en daar een stukje eraf. Die zullen dus vervangen moeten worden.

Op mijn planning voor een later stadium stond o.a. een andere R&P, dit zal dus nu vervroegd gaan gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm... bij rechtuit wegrijden staan die tandwielen anders gewoon stil...

Ik denk eerder aan wat anders... als je optrekt, kan de auto wat om z'n legteas draaien. (door het koppel dat de motor aan de aandrijfas afgeeft)

Als de auto daardoor aan één kant uit de veren gedrukt wordt, verplaatst de as zich iets in de lengterichting, aan de andere kant van de auto gebeurt dat precies andersom. ( wielbasis wordt dus aan één kant korter en aan één kant langer,de as staat dan dus "scheef" onder de auto wat het "sturen" verklaard!)

Bij standaard veren heb je daar geen last van: die zijn immers in rust "plat" en wanneer de linker veer ingedrukt wordt en de rechter uitgeveerd, blijft de asverplaatsing aan beide kanten gelijk. bij "bolle" veren is dat héél anders!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm... bij rechtuit wegrijden staan die tandwielen anders gewoon stil...

Ik denk eerder aan wat anders... als je optrekt, kan de auto wat om z'n legteas draaien. (door het koppel dat de motor aan de aandrijfas afgeeft)

Als de auto daardoor aan één kant uit de veren gedrukt wordt, verplaatst de as zich iets in de lengterichting, aan de andere kant van de auto gebeurt dat precies andersom. ( wielbasis wordt dus aan één kant korter en aan één kant langer,de as staat dan dus "scheef" onder de auto wat het "sturen" verklaard!)

Bij standaard veren heb je daar geen last van: die zijn immers in rust "plat" en wanneer de linker veer ingedrukt wordt en de rechter uitgeveerd, blijft de asverplaatsing aan beide kanten gelijk. bij "bolle" veren is dat héél anders!

Lijkt me heel waarschijnlijk...... met de optie van Glenn is dit goed te controleren. Diffdeksel er al van afgehaald en tanden bekeken?

Had overgens de zelfde klachten met onze eerste CJ7 (zwaar gelift, met 350 V8 op 35ers)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Echt horizontaal hoeft ook niet, maar wel het mooiste geeft het minste effect bij in en uit veren.

Bij de meeste loopt hij wel iets omhoog naar het stuurhuis toe.

Zie foto bij mij loopt hij ook iets omhoog.

<a  href=%7Boption%7Dhttp://img472.imageshack.us/img472/5456/dsc03722yu9.th.jpg' alt='dsc03722yu9.th.jpg'>

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Echt horizontaal hoeft ook niet, maar wel het mooiste geeft het minste effect bij in en uit veren.

Bij de meeste loopt hij wel iets omhoog naar het stuurhuis toe.

Zie foto bij mij loopt hij ook iets omhoog.

<a  href=%7Boption%7Dhttp://img472.imageshack.us/img472/5456/dsc03722yu9.th.jpg' alt='dsc03722yu9.th.jpg'>

Groeten Glenn.

Glenn, ik denk dat ie bij mij iets schuiner loopt.

Zal er morgen eens een plaatje van schieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aardig schuin ja....bij soepele vering zou dat wel merkbaar zijn in zijn weggedrag...

Ik zelf zou dat veranderen, de oude pitman ben je zo weer kwijt.

Als hij inveert tot horizontaal, schat ik zo dat hij dan toch 1,5 a 2 cm moet wegwerken.

Denk ik even op de snelweg...dat je even flink moet remmen....:bye1:

Succes met loshalen...heb er een eentje af moeten slijpen..die wou echt niet los..;)

Groeten Glenn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aardig schuin ja....bij soepele vering zou dat wel merkbaar zijn in zijn weggedrag...

Ik zelf zou dat veranderen, de oude pitman ben je zo weer kwijt.

Als hij inveert tot horizontaal, schat ik zo dat hij dan toch 1,5 a 2 cm moet wegwerken.

Denk ik even op de snelweg...dat je even flink moet remmen....:bye1:

Succes met loshalen...heb er een eentje af moeten slijpen..die wou echt niet los..;)

Groeten Glenn

Ik zal eens op zoek gaan om m'n 2" dropped arm te vervangen door 4".

Dat komt overeen met de lift van de veren en zou dan weer redelijk recht moeten staan.

Overigens heb ik met remmen, heb ook een noodstop gedaan, geen probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ben een paar weekenden met groot onderhoud bezig geweest.

Heb oa het diff gereinigd en de veerbladen recht gezet.

Vandaag een proefrit gemaakt en de Jeep trekt NIET meer naar links en rechts.

Ik vermoed dat het toch aan de veren heeft gelegen.

Maar het kan natuurlijk ook het diff geweest zijn.

Gelukkig is het probleem nu opgelost, maar jammer dat ik niet de exacte oorzaak weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...