Blue4.2 Geplaatst May 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2007 Heb een probleempje... Als ik snelweg kilometers rijd (zo'n beetje 120) stijgt de koelwater temp. tot net tegen het kookpunt. Met windje tegen wil die wel is net het rode vlakje aantikken(dus langzamer rijden). Ook de laatste keer in de bagger werd het motoretje een beetje warm. Nou is de radiateur van binnen niet echt nieuw meer, zit toch een beste aanslag van ketelsteen en andere andere smurrie in. Denk toch dat er iets teveel van het goeie dichtzit. Om alles uit te sluiten gister toch maar even een nieuwe terhmostaat klep gezet. Helaas mocht dat niet baten. Koelwaterpomp sluit ik in principe ook uit omdat die er twee jaar geleden nieuw is ingegaan. Nou zijn er van die spulletjes op de markt om je radiateur te reinigen. Mot je erin gooien effe laten staan en dan weer af laten lopen. Wie heeft hier mischien ervaring mee??? Ik ben een beetje bang dat die zooi loskomt en dan het blok in gaat en evt het 1 en ander gaat verstoppen... Maar aan de andere kant wordt voor een nieuwe radiateur bij onze vrienden in Tiel(geen reclame;)) de hoofdprijs gevraagd. Dus wie o wie heeft het al is gedaan??? En anders maar is in de states gaan neuzen voor een nieuwe. Tis een 4.2 liter automaat van '89. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst May 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2007 Radiator demonteren en platleggen paar keteltjes heet water met de reiniger erin en dan met de tuinslang aan de gang tegen de stroom in spoelen. Dit mischien een paar keer herhalen. Voorzichtig met de radiator ze kunnen soms niet veel hebben. Succes Glenn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2007 Doe Grayhound eens een PBtje.... die heeft laatst ook iets van radiateurreiniger gebruikt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst May 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2007 Heb het hele systeem met water gespoeld, de radiator met radiator flush. (moest van Rob....) En uhh...idd, voorzichtig met de radiator, kan nie veel hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blue4.2 Geplaatst May 20, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2007 Radiator demonteren en platleggen paar keteltjes heet water met de reiniger erin en dan met de tuinslang aan de gang tegen de stroom in spoelen.Dit mischien een paar keer herhalen. Voorzichtig met de radiator ze kunnen soms niet veel hebben. Succes Glenn Dit hadden we idd ook al in gedachte...is mischien toch ook een goed idee. Doe Grayhound eens een PBtje.... die heeft laatst ook iets van radiateurreiniger gebruikt. Zal ik is doen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 21, 2007 Doe Grayhound eens een PBtje.... die heeft laatst ook iets van radiateurreiniger gebruikt. Klopt, dat was bij m'n Omega, en nodig ook! De auto blijft duidelijk koeler! Waar gaat dit over?? Nou, hierover: Er kwam redelijk wat mee, ja. Het "spoelwater" was roestbruin van kleur en zelfs na 2x spoelen met schoon water kwam er nog spul mee!Een paar indrukken: "troebel" spoelwater! Uit de slangen kwam het nodige! Spoelen met schoon water. Restanten in het expansietankje. Hulp bij het uitwassen. Nóg een keer met schoon water spoelen! De radiateur heb ik elke keer apart gespoeld. Ook hieruit kwamen de nodige stukjes kalk oid. Ik heb vrijdagavond m'n koelsysteem half met water gevuld. Zaterdagmorgen heb ik er het busje radiator-flush bij gemikt en het systeem afgevuld. Daarna de motor warm laten draaien, met de dop van het reservoir af, en het systeem weer gedeeltelijk af laten koelen. Water bijgevuld tot de merkstreep, dop erop en 35 km gereden. Bij thuiskomst eerst even een bakkie gedaan en daarna het systeem afgetapt en met de tuinslang doorgespoeld. de radiateur apart, om te voorkomen dat eventueel opgehoopt vuil in de motor zou komen. Hierna de slangen weer aangesloten en het systeem met leidingwater afgevuld. Wederom heb ik de motor laten draaian totdat de temperatuur ongeveer 95 graden was. Weer afgetapt, gespoeld, enz.. In totaal heb ik 3x met leidingwater gespoeld, waarna ik zoveel mogelijk slangen heb losgenomen om zo min mogelijk water in het systeem achter te laten. Daarna alles aangesloten en het systeem met verse koelvloeistof afgevuld. De proefrit nadien geeft reden tot optimisme. de motor word ongeveer 90 graden, ook bij langere tijd 80km/u, wat toch 5 graden lager is dan voorheen. Bij rijden in de kom loopt de meter op tot 100 graden, waarna de fan aanslaat en de temp in no-time weer op 95 staat. Dit blijft zich natuurlijk herhalen, maar zodra je weer op een secundaire weg rijdt, zakt de temp vlot naar 90 terug. Ik heb geleerd ( schade en schande enzo...) om niet te vroeg te juichen, maar het lijkt dus geholpen te hebben! Het gehele verhaal lees je -hier- Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blue4.2 Geplaatst May 21, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 21, 2007 He bedankt! Heb niet eens de tijd gehad om je een PB'tje te sturen. 87wrangler faster then light... Maar ga het dan denk ik toch ook maar is proberen. Zal morgen maar is een busje van 't spul gaan halen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blue4.2 Geplaatst May 22, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2007 Effe nog een vraag...mocht het zooitje gaan lekken of niet helpen na het spoelen. Is de radiateur van een 4.2 YJ hetzelfde als die van een 4.0 YJ???? Als ik zo is in Haynes bestuurdeer wel, maar zeker weten doe ik het niet. Broekie bedankt voor je PM'tje! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blue4.2 Geplaatst June 18, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2007 SCHOP!!! Ok Heb de radiateur nog niet behandeld...Heb wel het besluit genomen om te spoelen, omdat dan gelijk het blok gespoeld word. Hierna wil ik gelijk een nieuwe radiateur plaatsen! Maar nogmaals de vraag... Gaat de de radiateur van een 4.0 ook in een 4.2... Als ik Haynes lees wel, Berijp zelfs uit de plaatjes dat die van een 2.5 hetzelfde is. Maar ben niet zeker. Zag op e-bay die ze verkocht voor een YJ van 87-96 en een de ander weer voor 92-01 voor zowel de 2.5, 4.2 en 4.0! Beetje verwarrend allemaal. Wil het er best op gokken dat het past...maar ja ik wil ´m bestellen in de States. Want daar hebben ze ze met drie rijen ipv de stock 2 rij! Ook op diverse sites in NL kom ik uit dat het allemaal hetzelfde is dmv zelfde onderdeel nummer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst June 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2007 SCHOP!!!Ok Heb de radiateur nog niet behandeld...Heb wel het besluit genomen om te spoelen, omdat dan gelijk het blok gespoeld word. Hierna wil ik gelijk een nieuwe radiateur plaatsen! Maar nogmaals de vraag... Gaat de de radiateur van een 4.0 ook in een 4.2... Als ik Haynes lees wel, Berijp zelfs uit de plaatjes dat die van een 2.5 hetzelfde is. Maar ben niet zeker. Zag op e-bay die ze verkocht voor een YJ van 87-96 en een de ander weer voor 92-01 voor zowel de 2.5, 4.2 en 4.0! Beetje verwarrend allemaal. Wil het er best op gokken dat het past...maar ja ik wil ´m bestellen in de States. Want daar hebben ze ze met drie rijen ipv de stock 2 rij! Ook op diverse sites in NL kom ik uit dat het allemaal hetzelfde is dmv zelfde onderdeel nummer. ik heb de mijne in nijmegen gekocht bij de rooy radiateuren. hij verkoopt ze ook met drie rijen ik heb gewoon de standaard gekocht voor mijn zj en was 210 euro kwijt incl. verzenden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst June 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2007 Ik heb het omgekerde gedaan; 1 van een 4.2 in een 4.0 gezet (wel 1 met 3 koelrijen). Slangen van de 4.0 passen niet meer, heb nu de slangen van een 4.2 en die lijken wel te passen. Er schijnen/lijken dus wel degelijk verschillen te zijn, die je zo op het eerste oog niet ziet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blue4.2 Geplaatst June 20, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2007 He bedankt! Sprak Willembrand vanavond dus gelijk effe dat nr'tje genoteerd van dat bedrijf. Ook maar is effe bellen. Blijf prijsvergelijken... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blue4.2 Geplaatst August 19, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 19, 2007 Ok, aantal weken geleden toch maar de knoop doorgehakt. Er moest een nieuwe radiateur in. Deze besteld bij van Rooy radiateuren omdat zelfs vanuit de states(e-bay en alle reguliere sites) laten komen duurder was dan dit befrijf:worshippy:. Alles in no time geleverd en in goede staat thuis bezorgd onder rembours. Eerst het blok(incluis kachel) gespoeld met radiateur reiniger en daarna na gespoeld met water. Hierna radiateur vervangen en verse koelvloestof erin. Conclusie Het spul loopt weer als een trein. Loopt helemaal niet meer warm. Je ziet zelfs perfect aan de temp meter waneer de termostaat open gaat. Kan niet anders zeggen dat van Rooy een uitstekende radiateur geleverd heeft, die helemaal hetzelfde is als wat erin zat! Toch fijn dat Willembrand me dit adres gegeven heeft! Nou ja goed rijdt al weer enkele weken met de nieuwe radiateur en nog steeds toppie! Ook in Bilstain tijdens het terrein rijden bleef de temp. perfect! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.