Jos-Jeep Geplaatst May 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2007 De ombouw naar 4.0 is al een tijdje achter de rug en de Jeep heeft ook alweer de nodige kilometers achter de rug. Alleen 1 puntje is tot nu toe steeds blijven liggen en ook niet niet opgelost... Dat is namelijk dat de temperatuurmeter niet werkt Na ombouw deze aangesloten op de 4.0 sensor maar hierdoor sloeg de meter meteen volledig uit (massa?) Hierna de oude sensor uit de 4.2 geprobeerd maar helaas deze gesloopt tijdens het indraaien. Dus een nieuwe sensor gehaald (voor een 4.2 aangezien de meter daarvoor geschikt is) maar helaas zelfde verhaal, meter slaat volledig uit. Metertje werkt naar mijn idee wel want als het stekkertje tegen massa wordt gehouden slaat de meter wel uit. Zou ik gewoon een verkeerde sensor hebben of moet ik het ergens anders in zoeken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2007 Hmm.. het lijkt erop, dattie verkeerd is... Ik zoek ff naar wat ohmse waarden... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst May 24, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 24, 2007 Dat zou heel mooi zijn, heb je wellicht al iets gevonden? Kan het zelf niet vinden... ook is het lastig om van de aangeboden sensoren de waarden te vinden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 24, 2007 ow..ehh... sorry... Was me er ff bij ingeschoten Ok.. eerst de YJ 4.0: - bij 100 graden fahrenheid (37,7 Celcius): 1365 ohm - bij 210 graden fahrenheid (98,8 Celcius): 115 ohm - bij 240 graden fahrenheid (115,5 celcius): 55,1 ohm Bij een CJ: 73 ohms - Cold Test when engine is slightly warm. A stone cold engine will read a much higher resistance. 36 ohms - Beginning of Band 13 ohms - End of Band 9 ohms - Hot Nogal verschillend, dus... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst September 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 16, 2007 mijn temparatuurmeter werkt soms ook niet omdat de naald blijft hangen. maar mijn temperatuurmeter werkt hetzelfde als de metertjes in een cockpit van een oud vliegtuig. soms gewoon een keer tegen aantikken met de knook van mijn vinger en de naald komt weer los Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst September 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 16, 2007 mijn temparatuurmeter werkt soms ook niet omdat de naald blijft hangen. maar mijn temperatuurmeter werkt hetzelfde als de metertjes in een cockpit van een oud vliegtuig. soms gewoon een keer tegen aantikken met de knook van mijn vinger en de naald komt weer los mooi verhaal, maar wat intressanter is, is wat het probleem van josjeep nou was Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst September 23, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 23, 2007 Wat het probleem precies is, hebben we nog steeds niet helemaal duidelijk. Geprobeerd met zowel een CJ sensor als die van een YJ maar beide geven hetzelfde resultaat (niks dus)... Na de ombouw van 4.2 naar 4.0 wordt de benzine meter in de kilometerteller niet meer gebruikt. Kan dit er iets mee te maken hebben? Ik bedoel dat beide meters aangesloten moeten zijn om te werken? Zijn hier al verschillende draadjes over, over het vervangen van de meters e.d. dus vandaar dat ik hier aan zat te denken. Geloof ook dat de meters met elkaar in verbinding staan.. Dus tot nu toe nog zonder temp meter aan de rit Binnenkort maar weer eens mee aan de gang. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 23, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 23, 2007 Maar als je de draad tegen de massa houdt, doet 'ie het toch??? Blijft vreemd allemaal...:S Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst September 23, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 23, 2007 Yep, dan wel.. Dan slaat de meter helemaal uit. Ben ook een beetje de draad kwijt.. figuurlijk dan he Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst September 23, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 23, 2007 Ga eens meten aan het draad van de sensor bij de meter...kijk of dit klopt met de sensor die je gebruikt.... Hier staan wat waardes die je kan controleren op je meters...en sensors.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wilspe Geplaatst September 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 24, 2007 Ik heb een 4.0L in een XJ van 1987. Ik dacht ook dat de temp. meter niets deed. Als je de motor start gaat de meter even naar max. en loopt dan terug naar min. Tijdens ritten op snelweg, maar ook in de stad komt de naald amper los. Wij hebben in Tiel met het fruitcorso meegereden en wat schetste mijn verbazing, de temperatuurmeter liep op naar ca. 95gr.C. Wij reden daar stapvoets, zonder rijwindkoeling. Er is dus niets mis met het systeem. Het schijnt dat de 4.0L motor niet erg warm wordt tijdens normaal gebruik Misschien is dit bij jou ook het geval. grWillem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst September 24, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 24, 2007 Hoi Willem, bedankt voor je antwoord. Ik denk alleen niet dat hetgeen jij hebt bij mij van toepassing is. Ook heeft de mijne al een paar keer hard moeten werken zonder al te veel koeling. De meter komt bij mij bij het starten ook niet van zijn plek.. Maar als ik het plaatje van Glenn goed lees, valt me dit op: Begrijp ik het goed dat de benzinemeter nodig is om de temp meter goed te laten werken? Dus deze zijn toch aan elkaar gekoppeld? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wilspe Geplaatst September 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 24, 2007 Ja, De meters zijn doorverbonden, zie ook de middelste tekst in Glenn's schema. Ik weet niet of je op een of andere manier de temp. meter anders kan aansluiten. groetjes Willem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 24, 2007 De meters zijn wel doorverbonden, kwa spanningsvoorziening... niet kwa gevers. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst September 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 24, 2007 Eenigste wat ik me kan bedenken ...dat als de fuel sensor niet is aangesloten dat er te weinig stroom door de spanningsregelaar(bimetaal) loopt dat hij de spanning niet goed regelt.... En nog wat schema's... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst September 25, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 25, 2007 Hmm, daar zit ik ook aan te denken. Maar eens naar kijken dit weekend want moet nu toch maar eens werken Kunt alleen zo beroerd bij de meters. Zou eventueel een nieuwe meter met aparte spanningsvoorziening een optie zijn? Is hier ook al e.e.a. over geschreven geloof ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 25, 2007 Als je goed in het schema kijkt, zie je dat de meters hun spanningsregeling delen, verder niets. Als het stroomverbruik van de tankmeter van invloed zou zijn op de temperatuurmeter, zou je met een lege tank dus nooit een kokende motor kunnen hebben! ( Of met een te warme motor nooit een lege tank.. ) Maar Jos... Er was toch wat met die meters destijds??? Ik meen dat je nieuwe exemplaren had? Of was dat de oliedrukmeter enzo? Hoe dan ook... Veel kan het niet zijn, omdat de temp meter wel volledig uitslaat als je de draad tegen de massa houdt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst September 25, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 25, 2007 Ja, daar zit idd wat in.. TIjdens ombouw waren er problemen met volt en oliedruk meter, die zijn inmiddels vervangen (volt alweer kaduuk ) Maar temp meter slaat inderdaad uit als ie tegen massa wordt gehouden. Met waardes en overzicht in dit draadje alles maar weer eens nalopen. Wordt vervolgd.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst September 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 25, 2007 Na ombouw deze aangesloten op de 4.0 sensor maar hierdoor sloeg de meter meteen volledig uit (massa?) Dus een nieuwe sensor gehaald (voor een 4.2 aangezien de meter daarvoor geschikt is) maar helaas zelfde verhaal, meter slaat volledig uit. Metertje werkt naar mijn idee wel want als het stekkertje tegen massa wordt gehouden slaat de meter wel uit. Hmm eerste keer niet goed gelezen....slaat volledig uit... Wat zou kunnen.... Meter heeft geen massa, waardoor de spanningsregelaar niet werkt..( het rode omrande textvlak zie eerdere tekening).. Of de spanningsregelaar is niet goed meer regelt niet meer terug naar +/- 5V Plus draad op de verbindings strip aangesloten ipv I ( weet niet of dat kan, sommige kunnen alles ).. Succes Glenn.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Royco Geplaatst September 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2007 Yep, dan wel.. Dan slaat de meter helemaal uit.Ben ook een beetje de draad kwijt.. figuurlijk dan he Een weerstand van ongeveer 23 Ohm zou de bedrijftemperatuur moeten weergeven (rond het midden), als de meter niet of nauwelijks uit slaat en als je de sensorkabel aan massa legt de meter wel geheel uit slaat, dan is het vrijwel zeker dat het 'flintstone' spanningsstabilisator gedeelte van de meters kaduuk is... (En dan moet je de meterset geheel vervangen(met vernieuwde meters misschien wel?)) Om werking van de sensor te checken: start de motor en laat hem warm draaien tot bedrijfstemperatuur, dan de motor uitzetten (ivm. draaiende delen als de fan!!) en met een Ohm meter de weerstand van de sensor meten, die zou in de buurt van de 23 Ohm moeten zijn (Hoe weet je dat de bedrijftemeratuur is bereikt? Er vanuitgaande dat je thermostaat goed is zou er na enkele minuten warm water in je radiator moeten gaan stromen, de bedrijfstemperatuur is dan bereikt want rond de 90+ graden gaat de thermostaat water doorlaten naar de radiator) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst September 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2007 Vandaag bij Jan zijn Jeep alles afgemaakt. En het werkt. De temp-meter heeft echt 5 volt nodig. Ik doe dit altijd met een spanning ic. 12volt in 5volt uit. Bij Ron ook deze tip gegeven en werkt ook prima. Tussen de oude meters zit een jumper. Deze regelt dit normaal. Maar deze gaan vaak stuk. Nieuwe vervang meters kosten 275 euro. De spanning ic 2 euro... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Royco Geplaatst September 27, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2007 Nieuwe vervang meters kosten 275 euro. De spanning ic 2 euro... Vervangingssetje meters Bij B&S ver boven de 200 euro Bij 4wd.com kost set 59.99 dollar (41,67 euro) ex verzend,import kosten Bij Nico Jeepparts kost set 65 euro. Zolang alleen die spanningsregeling stuk is dan is 2 euro toch de mooiste oplossing, anders is een vervangingssetje best wel betaalbaar.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 27, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2007 Volgens mij zit die spanningsregelaar in de tank meter.... een externe bijplaatsen heeft dus weinig nut. Daarbij komt nog de vraag of de originele meters ook 5V moeten hebben. De "spanningsregelaar" is meestal niet meer dan een bi-metaal met een contactje en een verwarmingselement. het kontactje schakelt de spanning van de meters én het verwarmingselementje uit... Als je op de metertjes meet, zul je een pulserende spanning van 12v meten. omdat de meters ook met bi-metaaltjes werken (traag!) wordt de gemiddelde waarde aangegeven. Vraag is nu, hoe hoog die gemiddelde waarde is.... Alleen iemand met een correct werkende set originele meters kan je dat vertellen... Overigens, Jos, heb je die mijlenteller niet meer liggen? De meters daarvan zou je nog kunnen monteren.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst September 27, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2007 Volgens mij zit die spanningsregelaar in de tank meter.... een externe bijplaatsen heeft dus weinig nut. Daarbij komt nog de vraag of de originele meters ook 5V moeten hebben. De "spanningsregelaar" is meestal niet meer dan een bi-metaal met een contactje en een verwarmingselement. het kontactje schakelt de spanning van de meters én het verwarmingselementje uit... Als je op de metertjes meet, zul je een pulserende spanning van 12v meten. omdat de meters ook met bi-metaaltjes werken (traag!) wordt de gemiddelde waarde aangegeven. Vraag is nu, hoe hoog die gemiddelde waarde is.... Alleen iemand met een correct werkende set originele meters kan je dat vertellen... Moet toch helaas zeggen dat je er dit keer naast zit Rob. Vaak gaat de spanning regelaar in de tank meter defect. Hierdoor werkt de temp meter niet meer. En dit is dan voor 2 euro te maken. Als de spaning regelaar in de tank meter defect is. Dan komt er 12 volt uit. Dus ic plaatsen in plaats van de doorverbinding tussen de meter. En alles werkt weer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 27, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2007 Ik durf 'm aan: Dit is bij Jos niet het geval. Was dat wel het geval, dan zou de meter namelijk veel te veel aangeven. En dat doettie dus niet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.