Spring naar bijdragen

Temperatuurmeter doet het niet


Jos-Jeep
 Share

Recommended Posts

De ombouw naar 4.0 is al een tijdje achter de rug en de Jeep heeft ook alweer de nodige kilometers achter de rug.

Alleen 1 puntje is tot nu toe steeds blijven liggen en ook niet niet opgelost...

Dat is namelijk dat de temperatuurmeter niet werkt ;)

Na ombouw deze aangesloten op de 4.0 sensor maar hierdoor sloeg de meter meteen volledig uit (massa?)

Hierna de oude sensor uit de 4.2 geprobeerd maar helaas deze gesloopt tijdens het indraaien.

Dus een nieuwe sensor gehaald (voor een 4.2 aangezien de meter daarvoor geschikt is) maar helaas zelfde verhaal, meter slaat volledig uit.

Metertje werkt naar mijn idee wel want als het stekkertje tegen massa wordt gehouden slaat de meter wel uit.

Zou ik gewoon een verkeerde sensor hebben of moet ik het ergens anders in zoeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ow..ehh... sorry...:blush:

Was me er ff bij ingeschoten :)

Ok.. eerst de YJ 4.0:

- bij 100 graden fahrenheid (37,7 Celcius): 1365 ohm

- bij 210 graden fahrenheid (98,8 Celcius): 115 ohm

- bij 240 graden fahrenheid (115,5 celcius): 55,1 ohm

Bij een CJ:

  • 73 ohms - Cold Test when engine is slightly warm. A stone cold engine will read a much higher resistance.
  • 36 ohms - Beginning of Band
  • 13 ohms - End of Band
  • 9 ohms - Hot

Nogal verschillend, dus...:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
mijn temparatuurmeter werkt soms ook niet omdat de naald blijft hangen. maar mijn temperatuurmeter werkt hetzelfde als de metertjes in een cockpit van een oud vliegtuig. soms gewoon een keer tegen aantikken met de knook van mijn vinger en de naald komt weer los :rolleyes:
mooi verhaal, maar wat intressanter is, is wat het probleem van josjeep nou was
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat het probleem precies is, hebben we nog steeds niet helemaal duidelijk.

Geprobeerd met zowel een CJ sensor als die van een YJ maar beide geven hetzelfde resultaat (niks dus)...

Na de ombouw van 4.2 naar 4.0 wordt de benzine meter in de kilometerteller niet meer gebruikt. Kan dit er iets mee te maken hebben?

Ik bedoel dat beide meters aangesloten moeten zijn om te werken?

Zijn hier al verschillende draadjes over, over het vervangen van de meters e.d. dus vandaar dat ik hier aan zat te denken.

Geloof ook dat de meters met elkaar in verbinding staan..

Dus tot nu toe nog zonder temp meter aan de rit :thumbsup:

Binnenkort maar weer eens mee aan de gang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een 4.0L in een XJ van 1987.

Ik dacht ook dat de temp. meter niets deed.

Als je de motor start gaat de meter even naar max. en loopt dan terug naar min.

Tijdens ritten op snelweg, maar ook in de stad komt de naald amper los.

Wij hebben in Tiel met het fruitcorso meegereden en wat schetste mijn verbazing, de temperatuurmeter liep op naar ca. 95gr.C.

Wij reden daar stapvoets, zonder rijwindkoeling.

Er is dus niets mis met het systeem.

Het schijnt dat de 4.0L motor niet erg warm wordt tijdens normaal gebruik

Misschien is dit bij jou ook het geval.

grWillem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Willem, bedankt voor je antwoord.

Ik denk alleen niet dat hetgeen jij hebt bij mij van toepassing is.

Ook heeft de mijne al een paar keer hard moeten werken zonder al te veel koeling.

De meter komt bij mij bij het starten ook niet van zijn plek..

Maar als ik het plaatje van Glenn goed lees, valt me dit op:

templo7.jpg

Begrijp ik het goed dat de benzinemeter nodig is om de temp meter goed te laten werken?

Dus deze zijn toch aan elkaar gekoppeld?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je goed in het schema kijkt, zie je dat de meters hun spanningsregeling delen, verder niets. Als het stroomverbruik van de tankmeter van invloed zou zijn op de temperatuurmeter, zou je met een lege tank dus nooit een kokende motor kunnen hebben! ( Of met een te warme motor nooit een lege tank.. ;))

Maar Jos...

Er was toch wat met die meters destijds??? Ik meen dat je nieuwe exemplaren had? Of was dat de oliedrukmeter enzo?

Hoe dan ook... Veel kan het niet zijn, omdat de temp meter wel volledig uitslaat als je de draad tegen de massa houdt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

;) Ja, daar zit idd wat in..

TIjdens ombouw waren er problemen met volt en oliedruk meter, die zijn inmiddels vervangen (volt alweer kaduuk ;) )

Maar temp meter slaat inderdaad uit als ie tegen massa wordt gehouden. Met waardes en overzicht in dit draadje alles maar weer eens nalopen.

Wordt vervolgd..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na ombouw deze aangesloten op de 4.0 sensor maar hierdoor sloeg de meter meteen volledig uit (massa?)

Dus een nieuwe sensor gehaald (voor een 4.2 aangezien de meter daarvoor geschikt is) maar helaas zelfde verhaal, meter slaat volledig uit.

Metertje werkt naar mijn idee wel want als het stekkertje tegen massa wordt gehouden slaat de meter wel uit.

Hmm eerste keer niet goed gelezen....slaat volledig uit...;)

Wat zou kunnen....

Meter heeft geen massa, waardoor de spanningsregelaar niet werkt..( het rode omrande textvlak zie eerdere tekening)..

Of de spanningsregelaar is niet goed meer regelt niet meer terug naar +/- 5V

Plus draad op de verbindings strip aangesloten ipv I ( weet niet of dat kan, sommige kunnen alles ;))..

Succes Glenn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, dan wel.. Dan slaat de meter helemaal uit.

Ben ook een beetje de draad kwijt.. figuurlijk dan he ;)

Een weerstand van ongeveer 23 Ohm zou de bedrijftemperatuur moeten weergeven (rond het midden), als de meter niet of nauwelijks uit slaat en als je de sensorkabel aan massa legt de meter wel geheel uit slaat, dan is het vrijwel zeker dat het 'flintstone' spanningsstabilisator gedeelte van de meters kaduuk is... (En dan moet je de meterset geheel vervangen(met vernieuwde meters misschien wel?))

Om werking van de sensor te checken:

start de motor en laat hem warm draaien tot bedrijfstemperatuur, dan de motor uitzetten (ivm. draaiende delen als de fan!!) en met een Ohm meter de weerstand van de sensor meten, die zou in de buurt van de 23 Ohm moeten zijn

(Hoe weet je dat de bedrijftemeratuur is bereikt? Er vanuitgaande dat je thermostaat goed is zou er na enkele minuten warm water in je radiator moeten gaan stromen, de bedrijfstemperatuur is dan bereikt want rond de 90+ graden gaat de thermostaat water doorlaten naar de radiator)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag bij Jan zijn Jeep alles afgemaakt.

En het werkt.

De temp-meter heeft echt 5 volt nodig.

Ik doe dit altijd met een spanning ic.

12volt in 5volt uit.

Bij Ron ook deze tip gegeven en werkt ook prima.

Tussen de oude meters zit een jumper. Deze regelt dit normaal. Maar deze gaan vaak stuk.

Nieuwe vervang meters kosten 275 euro.

De spanning ic 2 euro...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuwe vervang meters kosten 275 euro.

De spanning ic 2 euro...

Vervangingssetje meters

Bij B&S ver boven de 200 euro :wacko:

Bij 4wd.com kost set 59.99 dollar (41,67 euro) ex verzend,import kosten

Bij Nico Jeepparts kost set 65 euro.

Zolang alleen die spanningsregeling stuk is dan is 2 euro toch de mooiste oplossing, anders is een vervangingssetje best wel betaalbaar....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zit die spanningsregelaar in de tank meter.... een externe bijplaatsen heeft dus weinig nut.

Daarbij komt nog de vraag of de originele meters ook 5V moeten hebben. De "spanningsregelaar" is meestal niet meer dan een bi-metaal met een contactje en een verwarmingselement. het kontactje schakelt de spanning van de meters én het verwarmingselementje uit...

Als je op de metertjes meet, zul je een pulserende spanning van 12v meten. omdat de meters ook met bi-metaaltjes werken (traag!) wordt de gemiddelde waarde aangegeven.

Vraag is nu, hoe hoog die gemiddelde waarde is....

Alleen iemand met een correct werkende set originele meters kan je dat vertellen...

Overigens, Jos, heb je die mijlenteller niet meer liggen? De meters daarvan zou je nog kunnen monteren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zit die spanningsregelaar in de tank meter.... een externe bijplaatsen heeft dus weinig nut.

Daarbij komt nog de vraag of de originele meters ook 5V moeten hebben. De "spanningsregelaar" is meestal niet meer dan een bi-metaal met een contactje en een verwarmingselement. het kontactje schakelt de spanning van de meters én het verwarmingselementje uit...

Als je op de metertjes meet, zul je een pulserende spanning van 12v meten. omdat de meters ook met bi-metaaltjes werken (traag!) wordt de gemiddelde waarde aangegeven.

Vraag is nu, hoe hoog die gemiddelde waarde is....

Alleen iemand met een correct werkende set originele meters kan je dat vertellen...

Moet toch helaas zeggen dat je er dit keer naast zit Rob.

Vaak gaat de spanning regelaar in de tank meter defect.

Hierdoor werkt de temp meter niet meer.

En dit is dan voor 2 euro te maken.

Als de spaning regelaar in de tank meter defect is. Dan komt er 12 volt uit.

Dus ic plaatsen in plaats van de doorverbinding tussen de meter. En alles werkt weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...