Spring naar bijdragen

Jeep YJ als trekauto


Barbara S
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb sinds januari een Wrangler YJ gekocht bouwjaar 1987.

Het is de bedoeling om hier mijn paardentrailer mee te trekken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het is een 4.2 liter 6 cylinder motor...

Heb je er al een trekhaak onder ?

Kijk dan eerst eens of je zon kar mag trekken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's niet Jeep eigen, al hoor je het wel meer...

(ben ik de enige die niet hoeft te werken vandaag? :blink: )

Maar goed, dat kan aan veel dingen liggen.

Meestal het ontbreken of loszitten van een stabilisatorstang.

Misschien is dat meer een vraag voor in het technisch gedeelte.

Volgens mij is de 4.2 sterk genoeg, al zou ik overwegen om een extra veerblad te laten monteren (of compleet andere achterveren) als je veel met een aanhanger gaat rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, toch maar goed dat ik op dit forum belandt ben...thanks!

Da's nog eens een zinnige post haha :blink:

Maar misschien gek idee, waarom hang je er niet een 2000kg zware aanhanger/trailer achter en ga je een stuk rijden. Da's denk ik de enige manier om te ervaren hoe het rijdt.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk dat is het ook een beetje. Auto heeft veel stil gestaan en ik rij er sinds ik hem gekocht heb dagelijks mee. Heb dus al aardig wat mogen vernieuwen.

Gelukkig een goede vriend die monteur is. Maar hij is net APK goed gekeurd maar toch denk ik dat er nog het nodige vervangen moet worden voordat hij echt naar mijn zin rijdt...maar dat kan dus ook aan mij liggen omdat dit mijn eerste Jeep is en ik niet goed weet hoe het hoort te rijden...:blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gas geven als de combinatie gaat slingeren is zo ongeveer het beroerdste idee dat je er op na kunt houden. Redenatie: aan een instabiele combinatie moet je geen energie toevoegen.

De enige remedie is om zo snel mogelijk snelheid minderen. Desnoods met twee voeten op de rem. Trek je niets aan van degenen die achter je rijden, want die zien het heus wel aankomen dat het verkeerd dreigt te gaan.

Ik geloof dat de Jeep ongeveer 1.300 kg. weegt, dan zou een beladen aanhanger van 1.300 kg. nog acceptabel zijn in Nederland, maar absoluut niet meer en dan nog is het opletten geblazen, want dat paard gaat zijn gewicht verplaatsen als er een bocht wordt genomen, terwijl het zwaartepunt behoorlijk hoog boven de as ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jij geen 2000 kg op het kenteken hebt staan dan mag je dus alleen een 1,5 paards trailer trekken. Een 2 paards trailer is vaak een 2 of 2,5 tons trailer. Je zou eventueel wel een 2 paards trailer terug kunnen laten keuren naar een lager gewicht.

Zelf rijden wij vaak met een trailer, wij hebben een YJ 2.5 en een XJ 4.0. Zelfs die XJ 2.5 kan de trailer goed trekken met 2 paarden erin maar persoonlijk vindt ik de XJ fijner rijden omdat deze minder zenuwachtig is met een trailer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik zag het!

Ja mijn Chevy had een stuk langere wielbasis, vandaar ook mijn vraag of er dus wel goed te trekken is met een Jeep met korte wielbasis.

Ik vind het nu zonder aanhanger al erg wennen en stond van de week al bij nat wegdek bijna achterste voren...:P

Zit er een sper in misschien? :blink:

Da's wel oppassen met vochtig weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor het slingeren is een wrangel eigenlijk te mager zeker als je er 2000 kg achter hangt. Het vermogen van de wrangler is wel voldoende echter de massa ligt niet in verhouding en als de boel gaat slingeren is er geen houden aan. Praat uit eigen ervaring. De voorgeschreven 80km is verder geen probleem en het slingeren onstaat zo boven de 90 a 100 km per uur. Dus in ieder geval voorzichtig lijkt mij zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...