Spring naar bijdragen

Rampzalig: 2.5td Vm Alfa?


Geeuwke
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Naar aanleiding van de eerder gemelde olielekkage van de cherokee 2.5TD eens verder rondgevraagd. Overigens bedankt voor jullie reacties!

Samenvattend, vindt men dat de 2.5TD een onbetrouwbaar motorblok is die niet past bij de cherokee en een vracht aan reparaties met zich mee gaat brengen bij km standen meer dan 100.000km. Zijn dit ook jullie ervaringen?? Of is het broodje aap?

Bedankt alvast voor de reacties, we leren steeds meer over de jeeps!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

VM maakt al vreselijk lang diesels.. voor Alfa, Opel, Land Rover etc etc... en dus ook in de Chryslers/Jeeps.

Dat dit slechte motoren zijn is een fabeltje. <- punt

Het heeft (zoals gewoonlijk) met onderhoud en rijgedrag te maken. Het is geen sprinter.

Voorbeeldje:

Vorig jaar in Noorwegen had Droopy waterslag, niet zo zuinig ook.

n12.JPG

Na een boel nieuwe pausen ging ie weer... en rijdt nog steeds. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er loopt altijd wel een keer een motor stuk. Slecht zijn deze blokken echter niet!

Ik ken ook iemand met een ford 1.8 Tddi, die binnen de 200.000 km 2 grote motorreparatie's voor z'n kiezen kreeg!

Maar als je vantevoren al argwanend over die 2.5 bent, moet je er gewoon niet aan beginnen. Anders zul je er nooit met plezier in rijden en bij elk afwijkend geluid meteen in de stress schieten...

Koop dan een 4.0i op LPG.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er nog steeds mensen die smorgens de motor een vreselijke schop geven omdat ze:

- te laat zijn

- standaard ochtendhumeur hebben

- gefrustreerd zijn omdat het regent

- .. weet ik veel.

:whistle:

Rustig wakker laten worden, zo'n ding.. als ie warm is kan ie erg veel hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken de VM diesel niet, maar ben het volledig met Kameel eens.

Alfa heeft ook de naam dat alles stuk gaat, maar ik heb heel veel verschillende Alfa's gehad en er is nooit iets aan een motor of bak stuk gegaan.

Of de motor stuk gaat ligt voor 95% aan de berijder:

1. Warmrijden, en dat is een stuk langer dan je denkt. Als de temp meter warm aan geeft, is de olie nog niet warm. Onder de 15 km is de motor NIET warm.

2. Geen korte stukjes rijden. Koop dan een Toyota Yaris, for crying out loud!

3. Onderhoud!!!! Dooddoener, maar hier wordt te vaak op bezuinigd. Geldt voor Alfa's, maar zeker ook voor Jeeps.

Eigenlijk geldt dit voor de meeste auto's, maar auto's met een grote plons olie er in, zoals een Jeep, of een lichtmetalen blok, zoals een Alfa, moet je netjes behandelen, anders koop je maar een opel of zo, nietwaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb wel een beetje ervaring met een vm diesel. 2.4 td van alfa.

fantastische blokken met genoeg vermogen

warmrijden is met elk blok noodzaak.

je gaat zelf ook niet zodra je wakker word een sprintje trekken.:wacko: .

op het alfa forum een topic over hoge km standen.

de vm diesel ging met gemak naar de 400000. :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Geeuwke,

ik heb zelf nu ruim een jaar Cherokee met de TD en daar staat nu ongeveer 190K op de teller.

in één woord? GEWELDIG!

Toen ik hem net had heb ik 2 cilinderkoppen moeten vervangen, natuuuurlijk buiten de garantie en dat was natuurlijk balen. :glare:

De vakdwazen die aan mijn auto sleutelen vertelden mij dat dit door structureel verkeerd rijgedrag uit het verleden kwam.

Affijn, nu weer bijna een jaar en 20.000 verder inclusief heen en weertje Zuid-Frankrijk en het is zo een fijne auto!!

altijd goed op bedrijftemperatuur laten komen en hij zal je nooit in de steek laten maar zoals bij elke gebruikte auto is het gedrag van de vorige eigenaar natuurlijk medebepalend voor de algehele staat..

ik rijd elke dag met veel plezier en nog steeds met de grijns van oor tot oor, die zit al een jaar op mijn kop en als het aan mij ligt gaat die er ook niet meer af..

Oké, het is net een tractor als hij nog koud is maar dat heb ik maar als één van de charmes bestempeld.....

verbruik van 1:9 (valt dus best mee) is trouwens een van de andere charmes...

Wat mij betreft dus helemaal met Kameel eens: fabeltje punt

Ik weet niet of jullie inmiddels besloten hebben om hem te kopen? succes met de beslissing!

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Inmiddels weer een stapje verder, een paar proefritten gemaakt. Rijdt echt super en markeert zijn territorium :unsure: ....

Cylinderkop en achteras zijn OK, maar de intercooler (ik neem aan dat die vooraan onder de radiator zit) is nat alsmede de aansluiting bovenaan bij de turbo. Wat betekent dit, waar komt eigenlijk de olie vandaan en wat te doen qua reparaties: intercooler vervangen of juist de turbo???? Of allebei?

Verder zweet-ie wat op de pakkingen van het kleppendeksel en op pakkingen van de tussenbak (?) en onder vooraan het motorblok. Dit lijkt mij oplosbaar en grote reparatie.

Wederom alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 years later...

Hallo,

 

Even reactie op dit oude topic.. sinds een week eigenaar van een XJ uit 2000 met een 2.5 VM motor..

 

Lekke koppakking.. (lekt beetje olie aan de zijkant.. misschien natrekken en kijken wat er gebeurd.. zie verder in mijn topic daarover..).

 

Wat ik wel wil zeggen: ik had hiervoor een Mercedes E270 CDi .. dat is natuurlijk andere koek.. maar die WILDE ik ook..

 

Als ik nu de motor start geniet ik van het geluid.. je hoort de olie vullen, ik wacht vrijwel altijd een seconde of 30 (of meer) en rij met deze Cherokee rustig weg met weinig gas.. je 'voelt' ook dat alles nog warm moet worden maar ik kan daar van genieten .. jaja.. klinkt gek maar ik ben het gejakker beu.. leuk hoor altijd 160 rijden maar je schiet er toch niets mee op hier in NL..nu rij ik op de cruise niet harder dan 120..bevalt prima.

 

Nee, vandaag voor het eerst in mijn leven over een blubber pad gereden met de kids (2 meiden) achterin.. in HI en LO gear, trekt ie overal doorheen (er was een stuk waar ik maar van wegbleef.. even later kwam er een Dodge pick up (beest).. die stond daar dus vast.. uiteindelijk met heel veel gas was ie los... en een lol wat de meiden hadden.. priceless. 

 

Ik zie er al naar uit om de zomer door Frankrijk te rijden, bergjes, paadjes enz.. daktent erop en..

 

Alleen de koppakking fixen en dan hoop ik dat het goed gaat.. overigens VM maakt al meer dan 100 jaar motoren.. dat kan toch niet echt bagger zijn..

 

Sorry als ik dit oude postje hierdoor een upje geef maar moest het toch ff kwijt..

 

Groet Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...