Spring naar bijdragen

Daveren En Trillen


Recommended Posts

Dag Jeepers

Ik heb intussen m'n XJ verkocht en een Ford E150 gekocht, maar heb toch nog een vraagje voor jullie:

Sinds een tijdje trilt m'n Ford als ik harder rij dan 100 km/u. Dit is enkel het geval als ik m'n gas loslaat en dus de snelheid laat teruglopen. De hele auto trilt, het is niet enkel voelbaar in het stuur.

Nu heb ik het volgende al gedaan:

- Cardan laten nakijken en die zou in orde zijn

- Kruisjes van de cardan vervangen

- Wielen uitbalanceren en spoor uitlijnen

- Motorsteunen en versnellingsbaksteun vervangen

Het trillen is er dus nog steeds :bye1:

Wat kan ik nog proberen volgens jullie?

Groeten!

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't kan veel zijn...

Maar omdat het vooral of alleen bij gas los optreed: iets in de aandrijflijn, maar geen onbalans...

Bij uitrollen/gas los worden veel delen "andersom" belast. D.w.z.: de wielen drijven e.e.a. aan, i.p.v. de motor!

Speling in een diff of een defect pignonlager kan dit bijvoorbeeld veroorzaken. Maar ook een defect motorrubber, rubbers van de wielophanging, of.. een extra steunlager in de cardanas.

Soms kun je in deze gevallen de geluiden ook horen bij achteruitrijden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Ik zou de hele ophanging nalopen.

Schokbrekers, draagarmen, veren, stabilisator- en panhardstangen...alles, alle bouten en draaipunten met het goeie moment aandraaien.

Ik was de hoop stilaan aan het verliezen, omdat ik de oorzaak van het trillen maar niet kan vinden. Vanmorgen heb ik echter geconstateerd dat zowel de voorste als de achterste stabilisatorstang gedemonteerd (en dus afwezig) zijn... :)

Zou het trillen hierdoor veroorzaakt kunnen worden? De nieuwe stangen zijn al besteld, maar ben toch al nieuwsgierig op voorhand...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Ik ben op een paar plaatsen mijn licht gaan opsteken en nu blijkt dat het probleem waarschijnlijk in het staartstuk van de versnellingsbak zit. Vandaag eens onderin gekropen en ik zie een soort smeerdop (zie foto), en de ruimte daarachter is zo goed als droog. Er zit enkel een beetje olie die lijkt op transmissie olie. Nu is de vraag: wordt dit deel automatisch gesmeerd tijdens het rijden met transmissie olie? Of moet ik daar zelf olie inpompen, en zo ja, welke? Differentieel olie of transmissie olie? Er komt in elk geval geen olie uitgelopen als ik de dop er af haal, en het oliepeil van de transmissie is ok.

IM000118.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die "dop" lijkt verdacht veel op een inbouwplek voor een speedsensor...

Ik weet niet waar jouw snelheidsmeter z'n signaal weghaald ( in een ford 8.8 as zit iig ook een sensor), maar hier had 'ie dus kunnen zitten! Smering is hier maar heel weinig nodig, dus dat kleine beetje transmissieolie dat je aantrof klopt helemaal!

't Is dus zeker niet een plek waar je problemen wegkomen! Speling op het schuifstuk achterin de bak kan dat wel zijn.

Kontroleer ook ff de stand van de pignon t.o.v. de bak... de denkbeeldige hartlijnen van deze twee moeten parallel lopen, zo niet zullen er vibratie's optreden! Rijdend zal de as ook nog wat kantelen bij optrekken/remmen, dus bij stilstand moet die lijnnen echt parallel lopen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...