Spring naar bijdragen

D30 Van Een Yj Naar Een Cj


Gunther
 Share

Recommended Posts

Zit er zelf ook over te denken om m'n CJ5 rondom in de schijven te zetten, en heb al eens zitten speuren voor zoiets.

Weet niet of het al eerder is gedaan met YJ schijfremmen, maar er zijn wel wat aanpassingen nodig.

-Steek van de wielbouten is anders 5,5x5 bij de CJ en 4,5x5 bij de YJ.

-Andere remkracht verdeler is nodig, schijver remmen beter als trommels.

Voordeel is dat er wel makkelijk aan onderdelen te komen is :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit er zelf ook over te denken om m'n CJ5 rondom in de schijven te zetten, en heb al eens zitten speuren voor zoiets.

Weet niet of het al eerder is gedaan met YJ schijfremmen, maar er zijn wel wat aanpassingen nodig.

-Steek van de wielbouten is anders 5,5x5 bij de CJ en 4,5x5 bij de YJ.

-Andere remkracht verdeler is nodig, schijver remmen beter als trommels.

Voordeel is dat er wel makkelijk aan onderdelen te komen is :whistle:

Das jammer, ik dacht een mooie set gevonden te hebben...... Dan toch maar even verder sparen en een complete kit uit Amerika laten komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das jammer, ik dacht een mooie set gevonden te hebben...... Dan toch maar even verder sparen en een complete kit uit Amerika laten komen.

Of alles ombouwen van een Cherokee , heb je 4 dezelfde steek-maat qua velgen , een SOA achter , en je zou spiraal veren voor kunnen maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Als je handig bent, is er vanalles mogelijk. Er zijn 2 grote problemen om op te lossen, namelijk het boutpatroon van de wielen en dat het voordifferentieel aan de andere kant zit. (verschil tussen CJ en Chysler-jeeps).

Onder mijn '73 CJ5 heb ik een High-pinion D30 (uit een XJ-Cherokee) met CJ fusee's (en remmen) en daarbij het differentieel aan de bijrijders-zijde. Mijn achteras is een D35 met 30-spline steekassen en schijfremmen. Beide assen hebben CJ-boutpatroon en de 60" breedte van de Wrangler en Cherokee's. De vooras en achteras heb ik helemaal zelf gemaakt. Gelijk helemaal gereedgemaakt met dubbele keeringen en voor schroefveren. Ik heb speciaal voor deze kleine lichte assen gekozen, omdat ik maximale bodemvrijheid wilde met 33" banden. Een D44 met 36" banden heeft net zo veel bodemvijheid als mijn D35 met 33" banden. De onderkant van mijn assen zijn helemaal glad (heb voor de schroefveren alles aan de bovenkant gemaakt) en dat is weer balangrijk als ik toch nog met de asbuizen ergens op kom (een boomstam bijvoorbeeld). Volgens mij hoef je ook niet echt bang te zijn dat de assen het niet vol kunnen houden. Ik heb een 400ci (6.6) Chevy die de jeep in iets van 6 seconden vanaf stilstand naar de 100km/h brengt.

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Als je handig bent, is er vanalles mogelijk. Er zijn 2 grote problemen om op te lossen, namelijk het boutpatroon van de wielen en dat het voordifferentieel aan de andere kant zit. (verschil tussen CJ en Chysler-jeeps).

Onder mijn '73 CJ5 heb ik een High-pinion D30 (uit een XJ-Cherokee) met CJ fusee's (en remmen) en daarbij het differentieel aan de bijrijders-zijde. Mijn achteras is een D35 met 30-spline steekassen en schijfremmen. Beide assen hebben CJ-boutpatroon en de 60" breedte van de Wrangler en Cherokee's. De vooras en achteras heb ik helemaal zelf gemaakt. Gelijk helemaal gereedgemaakt met dubbele keeringen en voor schroefveren. Ik heb speciaal voor deze kleine lichte assen gekozen, omdat ik maximale bodemvrijheid wilde met 33" banden. Een D44 met 36" banden heeft net zo veel bodemvijheid als mijn D35 met 33" banden. De onderkant van mijn assen zijn helemaal glad (heb voor de schroefveren alles aan de bovenkant gemaakt) en dat is weer balangrijk als ik toch nog met de asbuizen ergens op kom (een boomstam bijvoorbeeld). Volgens mij hoef je ook niet echt bang te zijn dat de assen het niet vol kunnen houden. Ik heb een 400ci (6.6) Chevy die de jeep in iets van 6 seconden vanaf stilstand naar de 100km/h brengt.

Jos Reuling

Goede dag Jos ,

Kijk nu komt er de wijze praat . (uit Didam)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk nu komt er de wijze praat . (uit Didam)

:no:

Maar volgens mij ging het erom of de remmerij van een YJ/XJ/ZJ op een trommelgeremde D30 van een CJ past... ;)

Alles overzetten ( complete assen) kan natuurlijk, maar is een hele operatie... En, de grotere steek van een CJ is natuurlijk sterker, al verwacht ik niet dat de "wrangler steek" enige problemen zal opleveren.

Bijkomend probleem zijn dan de wielen... die passen natuurlijk niet meer...

Ik denk echt dat Gumy moet gaan zoeken naar een as met remmerij uit een CJ. Daarna kan 'ie beslissen of die hele as gebruikt wordt ofdat de remmerij overgezet kan worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:frusty:

Maar volgens mij ging het erom of de remmerij van een YJ/XJ/ZJ op een trommelgeremde D30 van een CJ past... :ph34r:

Alles overzetten ( complete assen) kan natuurlijk, maar is een hele operatie... En, de grotere steek van een CJ is natuurlijk sterker, al verwacht ik niet dat de "wrangler steek" enige problemen zal opleveren.

Bijkomend probleem zijn dan de wielen... die passen natuurlijk niet meer...

Ik denk echt dat Gumy moet gaan zoeken naar een as met remmerij uit een CJ. Daarna kan 'ie beslissen of die hele as gebruikt wordt ofdat de remmerij overgezet kan worden...

Dat is misschien wel het beste plan.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 78 Wrangler,

Volgens mij heb je niet helemaal in de gaten wat het verschil tussen de YJ/XJ assen en de CJ assen is. Ooit voor beide jeeps gestaan en naar de voordifferentieels gekeken? Deze zitten bij de CJ assen aan een andere kant dan bij de YJ/XJ. Deze assen kun je dus niet met elkaar uitwisselen. Ook staan de bladveren aan de twee op verschillende breedtes.

Ooit naar de voorwiellagers van CJ en YJ/XJ gekeken? CJ heeft full-floater voorwiellager constructie en de YJ/XJ een compact-lagerunit. CJ met een 5x5.5" en XJ/YJ 5x4.5" boutpatroon. Van de voorassen is zo goed als niets over te zetten. Remklauwen zijn anders, fusees zijn anders, kroon & pinion is anders..... De kruisjes in de steekas, diff. keering en de lagers in het differentieel zijn als enige overeenkomstig.

Van de achteras is ook helemaal niets over te zetten. Boutpatroon is wel te verboren. Ankerplaaten lijken op elkaar, maar hebben een ander gat in het midden. De Non-C-Clip Dana35 hebben dezelfde wiellagers en buitenkeering als de AMC20. Dit zijn de enige overeenkomstige onderdelen tussen de YJ/XJ en AMC20 achterassen. In CJ's van 72 t/m 75 kom je de Dana44 achteras tegen. Deze is helemaal anders dan alle andere assen.

Van een ZJ zijn wel de schijfremmen pas te maken op een AMC20 achteras (of Dana35). Niet zonder een draaibank, maar het is wel te doen. Veranderen van de remdruk naar de achteras is niet nodig. Orginele remdrukregelaar werkt precies goed. De remklauwen van de ZJ hebben de zuigerdiamer niet te groot en niet te klein voor de standaard remdrukregelaar van CJ.

Zoals ik in mijn eerdere verhaal al vertelde, is er wel iets te maken, maar dan moet je wel echt handig zijn. Zelf een as in elkaar lassen dus. Dat heb ik dus gedaan in mijn CJ-tje. CJ boutpatroon, CJ fusees en de breedte van de YJ/XJ. CJ voorremmen en ZJ achterremmen.

Alles wat betreft de veeren en schokbrekers past ook niet, dus alles zelf maken.... en dit heb ik dan gelijk gedaan in combinate met schroefveren. Als toevoeging heb ik willen melden dat een Dana35 een as is die best wel iets kan hebben.....

Er is veel meer onder de zon dan maar een paar standaard onderdeeltjes te monteren.

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jos...

Dag 78 Wrangler,
Ik neem aan dat je mij bedoeld, aangezien er, zoals je wellicht weet, in 78 nog geen Wranglers waren... ;)
Volgens mij heb je niet helemaal in de gaten wat het verschil tussen de YJ/XJ assen en de CJ assen is. Ooit voor beide jeeps gestaan en naar de voordifferentieels gekeken? Deze zitten bij de CJ assen aan een andere kant dan bij de YJ/XJ. Deze assen kun je dus niet met elkaar uitwisselen. Ook staan de bladveren aan de twee op verschillende breedtes.

Ooit naar de voorwiellagers van CJ en YJ/XJ gekeken? CJ heeft full-floater voorwiellager constructie en de YJ/XJ een compact-lagerunit. CJ met een 5x5.5" en XJ/YJ 5x4.5" boutpatroon. Van de voorassen is zo goed als niets over te zetten. Remklauwen zijn anders, fusees zijn anders, kroon & pinion is anders..... De kruisjes in de steekas, diff. keering en de lagers in het differentieel zijn als enige overeenkomstig.

Van de achteras is ook helemaal niets over te zetten. Boutpatroon is wel te verboren. Ankerplaaten lijken op elkaar, maar hebben een ander gat in het midden. De Non-C-Clip Dana35 hebben dezelfde wiellagers en buitenkeering als de AMC20. Dit zijn de enige overeenkomstige onderdelen tussen de YJ/XJ en AMC20 achterassen. In CJ's van 72 t/m 75 kom je de Dana44 achteras tegen. Deze is helemaal anders dan alle andere assen.

Van een ZJ zijn wel de schijfremmen pas te maken op een AMC20 achteras (of Dana35). Niet zonder een draaibank, maar het is wel te doen. Veranderen van de remdruk naar de achteras is niet nodig. Orginele remdrukregelaar werkt precies goed. De remklauwen van de ZJ hebben de zuigerdiamer niet te groot en niet te klein voor de standaard remdrukregelaar van CJ.

Zoals ik in mijn eerdere verhaal al vertelde, is er wel iets te maken, maar dan moet je wel echt handig zijn. Zelf een as in elkaar lassen dus. Dat heb ik dus gedaan in mijn CJ-tje. CJ boutpatroon, CJ fusees en de breedte van de YJ/XJ. CJ voorremmen en ZJ achterremmen.

Alles wat betreft de veeren en schokbrekers past ook niet, dus alles zelf maken.... en dit heb ik dan gelijk gedaan in combinate met schroefveren. Als toevoeging heb ik willen melden dat een Dana35 een as is die best wel iets kan hebben.....

Er is veel meer onder de zon dan maar een paar standaard onderdeeltjes te monteren.

Jos Reuling

en volgens mij... heb jij het verhaal ff niet gevolgd.... wat je hier allemaal schrijft had je je kunnen besparen...:

-a: Ik heb wel eens naar de assen gekeken

-b: Je verteld voor mij niks nieuws, de verschillen ken ik al ff

-c: Je hele verhaal verteld wat ik een paar berichten hoger al concludeerde en ook door de topicstarter overgenomen lijkt te worden.

Ik zal m'n conclusie, puur voor de duidelijkheid, nog een keer herhalen:

Ik denk echt dat Gumy moet gaan zoeken naar een as met remmerij uit een CJ. Daarna kan 'ie beslissen of die hele as gebruikt wordt ofdat de remmerij overgezet kan worden...

Waarmee ik maar aan wil geven dat je verhaal, hoe (technisch gesproken) correct ook, als mosterd na de spreekwoordelijke maaltijd komt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...