Spring naar bijdragen

Advies Gevraagd 4.0 Automaat Of Handgeschakeld


Recommended Posts

sta op het punt m'n eerste Wrangler TJ aan te schaffen.

ben er inmiddels achter dat het een 4.0 moet worden maar nu mijn vraag aan de experts, automaat of handgeschakeld ?

de auto zal niet voor dagelijks gebruik ingezet worden en incidenteel in het terrein gebruikt worden.

alvast bedankt voor jullie advies.

groet,

Sven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

automaat rijdt inderdaad prima... zoals ik al schreef.

Maar hij heeft ook nadelen, en één daarvan is minder remmen op de motor... In het terrein is dat een nadeel.

ook een automaat remt af maar je moet hem wel een of meerdere standen terug zetten

en minder slijtage aan de assen je kunt de kracht v/d motor beter doseren alle zware machines zijn automaat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja.. we kunnen een hele discussie starten over wel of niet remmen van een automaat en de oorzaken daarvan...

Feit is dattie minder remt. Heuvel af zul je met een automaat moeten bijremmen, ook al staat 'ie in "1". en da's iets wat in het terrein ongewenst is.

Daarnaast is een automaat gevoeliger voor oververhitting... als je de kracht mooi rustig wilt opbouwen produceert de koppelomvormer veel hitte. Wat betreft de aandrijflijn minder belasten: een koppelomvormer kan tot 5(!) maal het koppel vergroten...... Over belasting gesproken...

In mijn personenauto zit een automaat, en ik zou niets anders willen. In het terrein met m'n Jeep wil ik echter zelf de versnelling kunnen kiezen.

Maar, ieder z'n mening/voorkeur.

Ik vind alleen dat ook de nadelen genoemd mogen worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goed zoals je aangeeft ieder z´n keus jij wil alleen schakelen in het terrein maar heb je weleens meerdere keren meteen automaat gereden in het terrein

ik heb het met beide gedaan ik ga liever voor een automaat maar dat is een keuze die je maakt

en degene die dit topic geopend heeft vraagt om een mening hierover en degene die hier reageren

zijn alleen degene die een schakel rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja.. we kunnen een hele discussie starten over wel of niet remmen van een automaat en de oorzaken daarvan...

Feit is dattie minder remt. Heuvel af zul je met een automaat moeten bijremmen, ook al staat 'ie in "1". en da's iets wat in het terrein ongewenst is.

Daarnaast is een automaat gevoeliger voor oververhitting... als je de kracht mooi rustig wilt opbouwen produceert de koppelomvormer veel hitte. Wat betreft de aandrijflijn minder belasten: een koppelomvormer kan tot 5(!) maal het koppel vergroten...... Over belasting gesproken...

In mijn personenauto zit een automaat, en ik zou niets anders willen. In het terrein met m'n Jeep wil ik echter zelf de versnelling kunnen kiezen.

Maar, ieder z'n mening/voorkeur.

Ik vind alleen dat ook de nadelen genoemd mogen worden...

Rustig maar...straks raak jij nog oververhit...Niet lullig bedoeld hoor 87wrangler :angry:;) Geintje . Idd in het terrein en trouwens ook op de weg remt het niet heel goed op de motor. De remmen zullen dus wat meer aangesproken moeten worden. Maar dit is alles behalve storrend. Maar goed File rijden met een automaat is fantastisch(krijg je niet zo'n lamme linker poot van het koppellen en ook in het terrein presteert ie uitermate goed. In het terrein is het gewoon anders...maar je leert ook anders met de auto omgaan. 't is maar net wat je gewend bent. Ik vindt het allemaal mooi, schakel en automaat!(rij overigens zelf automaat)

Tja en of aanremmen in het terrein ongewenst is of niet, ik geloof dat de topicstarter de wagen maar sporadisch in het terrein wil gebruiken.(zoals die in het begin beschreef) Lijkt me dus niet zo heel belangrijk.

En ook ik dacht dat automaat saai zou zijn!!! Maar moet zeggen het is heerlijk relaxed! :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi,

ik heb je vraag gelezen met alle reactie's. Ik kan allen mijn mening geven over wat ik heb en mijn ervaring ermee.

eerst had ik een Wrangler '89 met een automaat (4,2). dit beviel mij goed tot zelfs perfect!

daarna had ik een CJ7 V8 met een handgeschakelde bak, deze heb ik na drie koopelingsplaten uit elende weg gedaan, om zeker weer een automaat aan te schaffen!!

dit heb ik dan ook gedaan nu heb ik een TJ '98 met automaat en D44 Rubicon assen met een 4.11 overbrenging, daarbij 35' simexen.

daar komt ie: na ca. een half jaar terein rijden bak kapot. Ja inderdaad oververhit!

ik heb de bak laten reviseren en ben eens gaan kijken hoe dit kon. je ziet dat een jeep toch niet meer echt voor alleen terrein word gemaakt, bij mij constateerde ik, dat de radiator geheel verstopt zat omdat er een Airco radiator voor de gewone radiator zat. deze maakte ik wel altijd schoon maar tussen de radiators in bleek nog een centimeter mud te zitten waardoor het gedeelte wat de koeling van de automaat voor zijn rekening nam niet werd gekoeld. nou dan kun je er op wachten dan gaat het mis.

dus gewoon de airco er uit en het dak eraf in de zomer. en knallen maar.

mijn mening nu!!!

een automaat is veel pretiger rijden, veel relexter, je zet hem ergens tegen geeft wat gas bij en hup hij springt erop zonder dat je koppelingsplaten bent aan het uitbranden,en met dat remmen heb ik nog nooit geen problemen gehad,daarbij kun je hem ook in de R zetten als je omlaag gaat (maar wel geen gas geven dan).

zie dit niet als een advies, maar als mijn gedachte als een onervaren jeeper

gr. Besiland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...