Jos-Jeep Geplaatst December 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2006 Vandaag bezig geweest met de bedrading van de hardtop. De hardtop heeft de orginele stekker nog en in de Jeep ligt een nieuwe 6 aderige kabel met stekker (thanx Jeepie! ) De bedoeling is dat de huidge stekker komt te vervallen en deze te vervangen door de nieuwe. Nu ben ik al een aardig eindje maar met name de achterruitverwarming geeft wat problemen.. In het schema staat dat deze loopt via een relay met timer en die heb ik niet. Mijn bedoeling was om het via een gewoon relay te schakelen en dit zelf goed in de gaten te houden, lijkt me geen probleem toch? Daarnaast zit ik met de aansluiting zelf, volgens het schema lopen deze via pin 1 en 6 van de hardtopstekker. Pin 1 en 6 zijn de massa pinnen en worden ook gebruikt door de ruitenwisser. Nu is me alleen de precieze werkwijze om dit aan te sluiten niet helemaal duidelijk, pin 6 loopt via het relay naar de schakelaar. Waar deze na de schakelaar heen gaat is me niet duidelijk omdat hier wordt verwezen naar een andere pagina (sh32) en die heb ik niet Hetzelfde geldt eigenlijk voor pin 1. Kortom, ik heb het idee dat ik iets gigantisch over het hoofd zie. Misschien dat een werktemparatuur van 5 graden ook niet helemaal bevordelijk is voor het denkproces Iemand een idee? Alvast bedankt en groeten, Jos Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rvdblade Geplaatst December 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2006 Dag Jos, Heb je voor mij misschien een pdf-bestandje(of iest dergelijks) van je aansluitschema. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. Ben zelf bezig met het inbouwen van een '86 YJ dashboard in mijn '78 CJ7. Ik gebruik hierbij het Haynes (412) boek, weet niet waar jij je schema uit heb?. Het pin 1 en 6 verhaal zegt me even niets. De schakelaar die er bij mijn inzit is een wipschakelaar. Deze schakelt het relay in en kan hem of zelf uitschalen of via de timer (bi-metaal). Als je iets meer info en/of pic's heb kan ik je opweg helpen. t'is niet moeilijk.........je moet het alleen even snappen Mvg, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2006 Haynes..... VERGEET HET!!!! Die schema's zijn echt onbetrouwbaar.... Net alsof de YJ van '87 tot '96 hetzelfde schema had... Niet dus! Zorg voor een FSM van beide auto's uit het juiste bouwjaar, dáár kun je wat mee! @Jos: Welk schema heb je??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rvdblade Geplaatst December 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2006 Haha..........Bent 100% met je eens. Dat Hayens "sucks" maar heb deze gekregen en moet roeien met de bekende riemen. Ga ook wel opzoek naar andere. Heb je misschien een ISBN nummer voor me. Thanx, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2006 Gewoon ff een oproep doen op dit forum ( wel graag in een eigen topic...). Er zijn veel members die digitale uitvoeringen van de FSM's bezitten! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst December 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2006 Haynes..... VERGEET HET!!!!Die schema's zijn echt onbetrouwbaar.... Net alsof de YJ van '87 tot '96 hetzelfde schema had... Niet dus! Zorg voor een FSM van beide auto's uit het juiste bouwjaar, dáár kun je wat mee! @Jos: Welk schema heb je??? Heb de schema's die je een keer in een ander topic (ook over aansluiten hardtop) had geplaatst. Zijn volgens mij schema's uit de FSM. Die van de achterruitverwarming is 2 pagina's. Heb gewoon het idee dat ik iets over het hoofd zie. Als je me je email adres even geeft stuur ik je het toe. Pin 1 en 6 zijn de pinnen van de hardtop connector. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2006 6 is de massa. Da's niet zo moeilijk 1 is dus de plusaansluiting. De schakeling is als volgt: De bedieningsschakelaar heeft massa! Die massa zit op één kant van de schakelaar én op één kant van de controlelamp. Die schakelaar is terugverend, hij blijft dus niet "aan" staan als je hem loslaat! Een 25 amp. zekering word aangesloten op aansluiting 4 van het relais. De andere kant van de zekering krijgt 12V. Op aansluiting 5 komt ook plus 12V, maar dan vanachter het contact en afgezekerd met 15 amp. Op aansluiting 3 zit de geschakelde massa vanaf de bedieningsschakelaar. Aansluiting 2 zit gewoon aan massa en als laatste zit de draad naar de achterklep ( aansluiting 1) samen met de plusdraad voor het controlelampje op aansluiting 1 van het timer relais. Wil je die timer niet gaan gebruiken, zorg dan dat je een schakelaar neemt die de 25 amp. kan vedragen. En anders moet je daarvoor een relais toepassen... Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rvdblade Geplaatst December 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2006 Als je me je email adres even geeft stuur ik je het toe. Ben te bereiken op: rvdkk@tiscali.nl Thanx, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rvdblade Geplaatst December 31, 2006 Rapporteren Share Geplaatst December 31, 2006 Heb je hier iets aan: http://www.autozone.com/images/cds/gif/lar...23d801d7692.gif http://www.autozone.com/images/cds/gif/lar...23d801d7690.gif http://www.autozone.com/images/cds/gif/lar...23d801d7691.gif Of als er misschien mensen zijn die een anders type zoeken kijk even op de site. WIRING DIAGRAMS http://www.autozone.com/servlet/UiBroker?F...23d801d766f.jsp Gr,Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst January 1, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2007 Die website kende ik nog niet. Top Deze schema's heb ik gebruikt voor de achterruitverwarming: Pagina1: Pagina2: Iemand nog een tipje? Loop met dit schema een beetje vast. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst January 1, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2007 6 is de massa. Da's niet zo moeilijk 1 is dus de plusaansluiting. De schakeling is als volgt: De bedieningsschakelaar heeft massa! Die massa zit op één kant van de schakelaar én op één kant van de controlelamp. Die schakelaar is terugverend, hij blijft dus niet "aan" staan als je hem loslaat! Een 25 amp. zekering word aangesloten op aansluiting 4 van het relais. De andere kant van de zekering krijgt 12V. Op aansluiting 5 komt ook plus 12V, maar dan vanachter het contact en afgezekerd met 15 amp. Op aansluiting 3 zit de geschakelde massa vanaf de bedieningsschakelaar. Aansluiting 2 zit gewoon aan massa en als laatste zit de draad naar de achterklep ( aansluiting 1) samen met de plusdraad voor het controlelampje op aansluiting 1 van het timer relais. Wil je die timer niet gaan gebruiken, zorg dan dat je een schakelaar neemt die de 25 amp. kan vedragen. En anders moet je daarvoor een relais toepassen... Succes! Woeps.. helemaal hierover heen gelezen Dank u, gaan we mee aan de slag. Moet lukken nu! Het is de bedoeling om een "gewoon" relais te gaan gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2007 Geen probleem, Jos Aansluiting 6 van de HT connector aan de massa leggen en aansluiting 1 via een relais aan de plus. Schakelaar mét controlelamp het relais laten schakelen: Klaar! Neem voor de voeding van het relais een zware zekering, rechtstreeks op de accuspanning, en voor het aansturen van de spoel een voeding achter het contact. Dan kan de verwarming nooit aanblijven bij uitgeschakeld contact en tevens belast 'ie het contactslot niet met z'n hoge stroom! Succes maar weer! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst January 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2007 Mag ik even inbreken in dit topic? In mijn YJ is achterruitverwarming al aangesloten, maar werkt niet meer. Heb schakelaar gedemonteerd en het relais gevonden. Schakelaar is OK, relais=?? Maar ik kan de zekering niet vinden, waar zou die moeten zitten? Kan een van jullie me verder helpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2007 Bij een YJ uit '93 zit die zekering in het PDC: Zekering 6 ( 25 amp) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst January 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2007 Bij een YJ uit '93 zit die zekering in het PDC: Zekering 6 ( 25 amp) OK, die is nog heel, ik dacht dat die zekering misschien ergens tussen een draad zat. Relais is dus stuk, ga een nieuwe regelen. Bedankt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.