Spring naar bijdragen

Aansluiten Hardtop..


Jos-Jeep
 Share

Recommended Posts

Vandaag bezig geweest met de bedrading van de hardtop. De hardtop heeft de orginele stekker nog en in de Jeep ligt een nieuwe 6 aderige kabel met stekker (thanx Jeepie! :wacko: )

De bedoeling is dat de huidge stekker komt te vervallen en deze te vervangen door de nieuwe.

Nu ben ik al een aardig eindje maar met name de achterruitverwarming geeft wat problemen..

In het schema staat dat deze loopt via een relay met timer en die heb ik niet. Mijn bedoeling was om het via een gewoon relay te schakelen en dit zelf goed in de gaten te houden, lijkt me geen probleem toch?

Daarnaast zit ik met de aansluiting zelf, volgens het schema lopen deze via pin 1 en 6 van de hardtopstekker. Pin 1 en 6 zijn de massa pinnen en worden ook gebruikt door de ruitenwisser.

Nu is me alleen de precieze werkwijze om dit aan te sluiten niet helemaal duidelijk, pin 6 loopt via het relay naar de schakelaar. Waar deze na de schakelaar heen gaat is me niet duidelijk omdat hier wordt verwezen naar een andere pagina (sh32) en die heb ik niet :whistle:

Hetzelfde geldt eigenlijk voor pin 1. Kortom, ik heb het idee dat ik iets gigantisch over het hoofd zie.

Misschien dat een werktemparatuur van 5 graden ook niet helemaal bevordelijk is voor het denkproces :lol:

Iemand een idee?

Alvast bedankt en groeten, Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Jos,

Heb je voor mij misschien een pdf-bestandje(of iest dergelijks) van je aansluitschema. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. Ben zelf bezig met het inbouwen van een '86 YJ dashboard in mijn '78 CJ7. Ik gebruik hierbij het Haynes (412) boek, weet niet waar jij je schema uit heb?. Het pin 1 en 6 verhaal zegt me even niets.

De schakelaar die er bij mijn inzit is een wipschakelaar. Deze schakelt het relay in en kan hem of zelf uitschalen of via de timer (bi-metaal). Als je iets meer info en/of pic's heb kan ik je opweg helpen.

t'is niet moeilijk.........je moet het alleen even snappen :rolleyes:

Mvg,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haynes..... VERGEET HET!!!!

Die schema's zijn echt onbetrouwbaar.... Net alsof de YJ van '87 tot '96 hetzelfde schema had... Niet dus!

Zorg voor een FSM van beide auto's uit het juiste bouwjaar, dáár kun je wat mee!

@Jos:

Welk schema heb je???

Heb de schema's die je een keer in een ander topic (ook over aansluiten hardtop) had geplaatst. Zijn volgens mij schema's uit de FSM. Die van de achterruitverwarming is 2 pagina's.

Heb gewoon het idee dat ik iets over het hoofd zie.

Als je me je email adres even geeft stuur ik je het toe.

Pin 1 en 6 zijn de pinnen van de hardtop connector.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 is de massa. Da's niet zo moeilijk :thumbsup:

1 is dus de plusaansluiting. De schakeling is als volgt:

De bedieningsschakelaar heeft massa! Die massa zit op één kant van de schakelaar én op één kant van de controlelamp. Die schakelaar is terugverend, hij blijft dus niet "aan" staan als je hem loslaat!

Een 25 amp. zekering word aangesloten op aansluiting 4 van het relais. De andere kant van de zekering krijgt 12V.

Op aansluiting 5 komt ook plus 12V, maar dan vanachter het contact en afgezekerd met 15 amp.

Op aansluiting 3 zit de geschakelde massa vanaf de bedieningsschakelaar. Aansluiting 2 zit gewoon aan massa en als laatste zit de draad naar de achterklep ( aansluiting 1) samen met de plusdraad voor het controlelampje op aansluiting 1 van het timer relais.

Wil je die timer niet gaan gebruiken, zorg dan dat je een schakelaar neemt die de 25 amp. kan vedragen. En anders moet je daarvoor een relais toepassen...

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 is de massa. Da's niet zo moeilijk :rolleyes:

1 is dus de plusaansluiting. De schakeling is als volgt:

De bedieningsschakelaar heeft massa! Die massa zit op één kant van de schakelaar én op één kant van de controlelamp. Die schakelaar is terugverend, hij blijft dus niet "aan" staan als je hem loslaat!

Een 25 amp. zekering word aangesloten op aansluiting 4 van het relais. De andere kant van de zekering krijgt 12V.

Op aansluiting 5 komt ook plus 12V, maar dan vanachter het contact en afgezekerd met 15 amp.

Op aansluiting 3 zit de geschakelde massa vanaf de bedieningsschakelaar. Aansluiting 2 zit gewoon aan massa en als laatste zit de draad naar de achterklep ( aansluiting 1) samen met de plusdraad voor het controlelampje op aansluiting 1 van het timer relais.

Wil je die timer niet gaan gebruiken, zorg dan dat je een schakelaar neemt die de 25 amp. kan vedragen. En anders moet je daarvoor een relais toepassen...

Succes!

Woeps.. helemaal hierover heen gelezen :wacko:

Dank u, gaan we mee aan de slag. :rolleyes:

Moet lukken nu! Het is de bedoeling om een "gewoon" relais te gaan gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen probleem, Jos

Aansluiting 6 van de HT connector aan de massa leggen en aansluiting 1 via een relais aan de plus. Schakelaar mét controlelamp het relais laten schakelen: Klaar!

Neem voor de voeding van het relais een zware zekering, rechtstreeks op de accuspanning, en voor het aansturen van de spoel een voeding achter het contact. Dan kan de verwarming nooit aanblijven bij uitgeschakeld contact en tevens belast 'ie het contactslot niet met z'n hoge stroom!

Succes maar weer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mag ik even inbreken in dit topic?

In mijn YJ is achterruitverwarming al aangesloten, maar werkt niet meer.

Heb schakelaar gedemonteerd en het relais gevonden.

Schakelaar is OK, relais=??

Maar ik kan de zekering niet vinden, waar zou die moeten zitten?

Kan een van jullie me verder helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...