Spring naar bijdragen

Condens Met Hardtop


Recommended Posts

Hallo medemodderaars,

Vorige week helaas de softtop eraf gehaald en de hardtop geplaatst. Na wat testen met de hogedrukspuit bleek de hardtop waterdicht te zijn en ik was dus klaar rolleyes.gif .

Tot mijn verbazing merk ik afgelopen weekend dat de vloerbekleding van de achterbak vochtig is. Kijk ik onder de (rubber) matten, hangen daar grote druppels aan. Oorzaak CONDENS.. Tevens hingen de druppels aan de binnenkant van de hardtop mad.gif .

Heeft iemand hier ook mee te maken gehad en wellicht een goede oplossing??

ik hoor graag van jullie.

Groet,

SvG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, hardtop is waterdicht maar niet (altijd) 100% na gebruik van hogedruk spuit. smile.gif

De raamrubbers ff nakijken. Condens kan natuurlijk, maar zoveel??

zal waarschijnlijk de rubber bij de achterraam zijn,

ben ook eens met de hogedruk aan de gang geweest was toen ook een beetje water naar binnen gelopen, niks ernstigs.

groeten pat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
zal waarschijnlijk de rubber bij de achterraam zijn,

ben ook eens met de hogedruk aan de gang geweest was toen ook een beetje water naar binnen gelopen, niks ernstigs.

groeten pat.

Ben nu een paar weken verder en de kap blijkt gewoon waterdicht te zijn. Het probleem was dat de kap ook luchtdicht is :worshippy: , maw er was geen circulatie. Vervolgens de rubber flapje van de hardtop (achter het rooster a/d achterkant) losgemaakt en schoongemaakt en voila condens weg en auto weer droog van binnen ^_^ .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Water hé, je snapt er soms geen snars van hoe het terrecht komt in je wagen of in je dak van huis maar het is soms behoorlijk zoeken voor je het vindt en daarna is het soms bang afwachten of je zeker mag zijn dat het niet terug komt..............

Succes verder en hopelijk blijft die condens weg.

Greetz Hein

Semper Fi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo medemodderaars,

Vorige week helaas de softtop eraf gehaald en de hardtop geplaatst. Na wat testen met de hogedrukspuit bleek de hardtop waterdicht te zijn en ik was dus klaar :P .

Tot mijn verbazing merk ik afgelopen weekend dat de vloerbekleding van de achterbak vochtig is. Kijk ik onder de (rubber) matten, hangen daar grote druppels aan. Oorzaak CONDENS.. Tevens hingen de druppels aan de binnenkant van de hardtop :unsure: .

Heeft iemand hier ook mee te maken gehad en wellicht een goede oplossing??

ik hoor graag van jullie.

Groet,

SvG

Ik had van de week het zelfde probleem.

Had wat rond gereden met de kachel flink hoog.

De volgende morgen hingen er veel en dikke druppels aan de HT.

Tijdens het rijden was het net of ik zonder dak in de regen rond reed.

Heb alles droog gemaakt met een doek, en het raampje 's-nachts een klein kiertje open gelaten.

Volgende ochtend was er geen condens te vinden aan de HT.

Theorie is vlgs mij:

Wanneer het warm is in de auto dan zit er veel water in de lucht binnen de auto.

Als het 's-avonds kouder wordt wordt de lucht in de auto ook kouder en dan "past" er minder vocht in de lucht.

De vocht die dan te veel is gaat op de koudste plekken van je auto (oa hardtop) condenseren.

Wanneer je het raampje open laat is het al snel binnen en buiten even warm en vochtig, en hoeft/gaat het vocht dus nergens te condenseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik weet niet hoe het op een TJ zit(zijn dacht ik draai knoppen), maar ik zet de ventilatie van mijn YJ op VENT(knoppie totaal naar rechts schuiven) als ik uitstap. Dan staat het ventilatie systeem totaal open in verbinding met de buitenlucht. Ook hiermee is het vochtprobleem opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe het op een TJ zit(zijn dacht ik draai knoppen), maar ik zet de ventilatie van mijn YJ op VENT(knoppie totaal naar rechts schuiven) als ik uitstap. Dan staat het ventilatie systeem totaal open in verbinding met de buitenlucht. Ook hiermee is het vochtprobleem opgelost.

Klopt, maar heeft minder kapaciteit, denk ik. Maximaal de doorsnede van de vent buis.

Het is bij mij zo ernstig geweest dat de centrale unit van mijn Alarm vol met water is komen te staan.

Deze was dan wel op een verkeerde plek gemonteerd (wel door gecert. bedrijf). :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, maar heeft minder kapaciteit, denk ik. Maximaal de doorsnede van de vent buis.

Het is bij mij zo ernstig geweest dat de centrale unit van mijn Alarm vol met water is komen te staan.

Deze was dan wel op een verkeerde plek gemonteerd (wel door gecert. bedrijf). :blush:

Idd, maar contact met de buitenlucht is al genoeg. Warme lucht zal via de ventilatie in de hardtop(zit boven aan de binnenkant) verdwijnen(via de zijkanten ad buitenkant) Zo ontstaat een natuurlijke ventilatie. Dus of het raampje open waardoor de koude lucht naar beneden zal zakken en uiteindijk de warme lucht naar buiten zal drijven of de VENT kanaal open...het blijft lood om oud ijzer(tenzij de wind op het raam staat...meer druk erachter)

Vergis je niet hoeveel lucht er door een pijp kan... Aan boord van onze schepen verpompt de ventilator zo'n beetje gemiddeld 9000m3/uur lucht door een 8 duims leiding(of 8 inch in jeepers/amerikaanse termen) om de tanks droog te ventileren. Je haren staan dan aardig te wapperen als er gemiddeld 18 tanks van ongeveer 250 a 350m3 gemiddeld staan te ventileren, en deze ook droog krijgen! Dus vergis je niet over de capiciteit van zo'n klein buisje...zal waarschijnlijk weinig uitmaken of het raam op een kiertje staat of dat de VENT knop open staat. Wat mischien wel het verschil maakt is dat de warme vochtige lucht makkelijker weet te ontsnappen via het raam. Maar ook langs die kleine kiertjes langs de hardtopventilatie rubbers kan een behoorlijke hoeveelheid lucht ontsnappen en dus vocht met zich meenemen. Dus wederom zal het lood om oud ijzer zijn. De basis blijft een goede ventilatie! :wacko: Maar goed het blijkt wel dat de ontwerpers er over nagedacht hebben door de roosters binnenin achterin te plaatsen...zeker rijdend met ventilatie aan, zit voor de toevoer en achterin de afvoer. Waardoor door de gehele cabine een goede ventilatie heeft. Percies zoals wij een ladingtank proberen te ventileren(alleen zit de toevoer dan achter en voorin...en de afvoer zo'n beetje in het midden :whistle: )

Dus stilstaand is een natuurlijke ventilatie essienteel, en op welke manier je dat doet tja...dat is aan het persoon zelf.

Maar check ook is de andere plekken waardoor vocht naar binnen kan komen. Na behoorlijke regenbuien valt bij mij het water ook wel is achter het dashboard vandaan(lekker langs de speakers) om vervolgens fijn m'n broek te bedruipen. Ligt aan de weatherstrip tussen het raamframe en de carroserie...Dus kan aan meer dingen liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Sinds ik de hardtop op mijn cj heb, kamp ik met wateroverlast. De achterklep sluit niet goed; ik heb inmiddels de scharnieren wat verbogen en een dunwandige slang in de sponning gelijmd, waardoor het bijna dicht is. Ook bij mij loopt er water achter het dashboard; de afdichting onder de voorruit lijkt goed, dus denk ik dat het raamrubber zelf lekt; ga nog met siliconenkit aan de gang. Condens blijft een probleem; denk erover het dak te bekleden.

Heb inmiddels wel de waadpluggen er uit ehaald, dan kan het ook weer weg....

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...